Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Pitikin mennä sanomaan. Joku tiputteluvuodon tapainen sieltä nyt alkoi. Saa nähdä. Toisaalta olin varautunut tähän. Tuohon luteaalivaiheen pidentämiseenhän on joku lääkekuuri tms. saatavilla?
Esikoinen la 10/2020. 💜
Noniin, nyt on käyty gynekologilla ja heitetty faktat tiskiin, eli 10 kiertoa yritystä takana ja ikä vielä tämän vuoden aikana 36.
Gyne otti heti perustiedot ylös, taustat, miehen myös. Sit tutkittiin rinnat, sisätutkimus ja ultra päälle. Kaikki oli hyvin normaalia, oikeassa munasarjassa n 10 follikkelia ja vasemmassa 5. Ongelmallista oli se, että johtofollikkeli oikealla oli vain 12mm kokoinen. Nyt on kp13 ja ovulaatio yleensä kp15-16, joten gynen mukaan ei kyllä näyttänyt olevan ovulaatio käsillä ja että kierto luultavasti on ovuloimaton. Tämä harmitti kyllä kovasti, ja ihmetytti, koska minulla on pitkästä aikaa oikein kunnon ovulaatioon viittaavia oireita, mm. seksihaluja kovasti, valkovuotoakin ja on pitkästä aikaa ollut myös sellainen hyvä fiilis kaiken suhteen, et nyt keho on jotenkin tasapainossa. Mut ei mahdollisesti sittenkään.
Pitää ehkä tässä kierrossa ottaa tikuttaminen käyttöön, jospa se ovulaatio olisikin hiukan myöhemmin ja follikkeli ehtisi siten kasvamaan sinne n 20mm:iin.
Mutta toimintasuunnitelma on nyt se, että käyn labrassa mittaamassa kilpirauhasarvot (TSH ja vasta-aineet) sekä prolaktiinin. Kilppari siksi, että minulla on joskus TSH ollut hiukan koholla, ei kuitenkaan niin paljon, että olisi lääkitystä tarvinnut. Vasta-aineita ei ole koskaan otettu. Gynen mukaan on viitteitä siitä, että pienikin nousu tai epätasapaino voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa (jos on hormoniherkkyyttä), joten vaikka TSH-tasoni olisi ok, mutta verestä löytyy vasta-aineita niin tulee luultavasti thyroxiini-lääkitys. Jos näin, niin seurataan 3kk lääkityksen kanssa, tämän jälkeen ellei tulosta niin tutkitaan siemenneste ja muutoin niin kun/jos tulee se vuosi yritystä täyteen parin kk:n päästä niin lähete yleiselle puolelle lapsettomuushoitoihin. Siinä gynen mukaan menee n 2-3kk että saa ensimmäisen ajan.
Harmittaa vähän, ettei sitä tajunnut kysyä tarkemmin kaikkea siinä vastaanotolla ollessaan, vasta nyt kotona alkaa pyöritellä niitä juttuja pienessä päässään. Mutta google auttaa vähän, heh. Muuten niin on ihan hyvä fiilis, ei se sorkkiminen ollut niin vaarallista ja tuntuu vähän siltä, että käynti poisti stressiä ja huolia. Nyt ei ole niin yksin näiden asioiden kanssa enää, vaan ammattilaiset mukana ja kantamassa vastuuta.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Suuret onnittelut ja rutkasti onnea matkaan kaikille plussanneille 😍 Ekstrasydän portlandille ❤️ toivon että kaikki järjestyy parhain päin!
Mulla oli muutamana päivänä "muka" oireita eli olo oli olevinaan erilainen kuin yleensä. No, nyt on sitten ihan normaali fiilis, pikkuisen ylitulkintaa matkassa 🙄
Eli piinapäivät jatkukoon.
Mulla on aika ristiriitainen fiilis. Tai siis vaikka tässä kierrossa on selvästi tapahtunut jotain niin se on vaan _jotain_ eikä kuitenkaan tiedä mitä. Ei tiedä onko nuo tuntemukset hyvä vai huono asia. Ja vielä kun on lukenut näitä prosentteja miten kierrossa on 25% mahdollisuus ja heti alussa menee 60% kesken ja senkin jälkeen keskenmenon mahdollisuus on 10-15% niin tulee olo, että se ei vaan voi tärpätä (oikeestaan kellään ikinä) 😅
Väkisinhän tässä pyörittelee päässä kaikenlaista vaikka yrittää olla ajattelematta 😀
Moikka kaikille! Kirjottelin täällä alkuvuodesta ja keväällä, mut sitten on tapahtunut paljon kaikkea elämässä ja oon tietoisestikin yrittänyt ajatella muita asioita. Onkohan täällä vielä ketä kaikkia niiltä ajoilta vielä yrittämässä? :)
Kävin just lääkärissä ja epäili PCO-syndroomaa eli monirakkulaista munasarjasyndroomaa vai mikä sen nimi oli. Onko täällä muita, joille diagnosoitu tuo? Miten tästä eteenpäin, jos pääsee hoitoihin asti?
Täällä on tullu niin hurjasti viestejä sillä aikaa, etten nyt vielä ainakaan ehtinyt kaikkia lukea. Onnea kuitenkin kaikille plussanneille ja tsemppiä yritykseen yrittäville!
Itsellä fiilikset on suoraan sanottuna vähän katkerat, ku seurannut tässä ympärillä miten toiset tulee raskaaks ja saa lapsia. Nyt on toisaalta toivoa ilmassa, jos saisin jotain apuja lääkäristä näihin epäsäännöllisin kiertoihin.
martta1 kirjoitti:
Moikka kaikille! Kirjottelin täällä alkuvuodesta ja keväällä, mut sitten on tapahtunut paljon kaikkea elämässä ja oon tietoisestikin yrittänyt ajatella muita asioita. Onkohan täällä vielä ketä kaikkia niiltä ajoilta vielä yrittämässä? :)
Kävin just lääkärissä ja epäili PCO-syndroomaa eli monirakkulaista munasarjasyndroomaa vai mikä sen nimi oli. Onko täällä muita, joille diagnosoitu tuo? Miten tästä eteenpäin, jos pääsee hoitoihin asti?
Täällä on tullu niin hurjasti viestejä sillä aikaa, etten nyt vielä ainakaan ehtinyt kaikkia lukea. Onnea kuitenkin kaikille plussanneille ja tsemppiä yritykseen yrittäville!
Itsellä fiilikset on suoraan sanottuna vähän katkerat, ku seurannut tässä ympärillä miten toiset tulee raskaaks ja saa lapsia. Nyt on toisaalta toivoa ilmassa, jos saisin jotain apuja lääkäristä näihin epäsäännöllisin kiertoihin.
PCOS diagnoosi saatu helmikuussa. Sieltä asti syönyt teroluteja jolla kierrot saatu tasaiseksi ja nyt terojen avulla menkat tulee joka kuukausi. Ennen teroluteja kierto 60-120pvä.Ovuloimattomuutteen letrozol jota syöty kesäkuusta asti. 4 kiertoa takana ja ei raskautta. Ensi viikolla ekalle käynnille lapsettomuuspolille.
LA 12/20
Doshika, voi eih, sellaisestako sitä alapeukkua myös tulee. Nää on tosiaan niin yksilöllisiä, että paras olis antaa vaan kunkin tehdä tavallaan, antaa kaikkien kukkien kukkia ja mitä näitä nyt on. 😁
Siihen tiputteluun ja/tai luteaalivaiheen pidentämiseen käytetään esim. Terolutia. Mä söin aiemmin 6kk jakson, luteaali pidentyikin 15 päivään, mutta tiputteluun se ei auttanut yhtään. Nyt vaikuttaa, että jopa päinvastoin, koska kun loppui kuurit, niin tiputtelun määrä on vähentynyt, kesto valitettavasti ei. Meen ke:na itse sinne lapsettomuuslääkärille, josta toivon saavani jonkun paremman vaihtoehdon. Noita terolutteja voi käsittääkseni saada terveysaseman lääkäriltäkin.. Joillain ne toimii hyvin. ☺️
Portland, kiva, kun jaoit! Kuulostaa nimenomaan hyvältä tuo, että nyt ette oo yksin, tutkimuksia tehdään ja asiantuntemusta mukana. 🤗 Kunpa selviäisi mahdollisimman helppohoitoinen asia, jos jotain on selvitäkseen. Tsemppiä! ☺️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Täällä yks hätähousu kirjoittelee. 🙄 Tänään ois 6 päivää oletettujen menkkojen alkuun. Menin aamulla tekemään varhaisen testin, ja negaahan se näytti. On ollut oviksen jälkeen kaikennäköisiä tuntemuksia. Oli kyllä ihan tikutettu ovis ja paljon peiton heiluttelua sen ympärillä (ennen ja jälkeen). Ostin eilen useamman testin, mutta ei kait se mitään hyödytä jatkuvasti testailla. On vaan odotettava! Välillä tuntuu vähän liiankin piinaavalta nämä piinaviikot! Ton aamuisen testin jälkeen on heti tuntunut jotenkin tavallaan toivottomalta, ja tavallaan kuitenkin antaa toivon elää, kun kuitenkin vielä 6 pv. kiertoa jäljellä.
Jonkin verran kuitenkin auttaa kun näkee teidän laittamia plussa-testi kuvia. 😍 Onnea kaikille plussanneille!
On ollut jotenkin yksinäinen olo tän kaiken piinan keskellä. Varsinkin tän kierron aikana. On ollut monia raskauteen viittaavia tuntemuksia, mut sit kuitenkin... kuvittelenko vaan, kun toivon sitä plussaa niin paljon? On nippailuja, hajuaistin lievää herkistymistä, järkky nälkä kokoajan ja janottaa tosi paljon. Hmm... tää teille purkautuminen auttaa ja teidän viestien lukeminen. Mutta, piina jatkukoon ja tsemppiä kaikille.
Mulla menikin kesken. Onneks tosin ihan alussa, olinkin vielä ihan varuillani. Eli pe illalla hailura haamu, lauantaina aamulla selkeämpi ja päivällä ihan kunnollinen. Sunnuntaina illalla alkoi pieni tiputtelu. Tänään aamulla testissä enää ihan surkea viiva ja hetken päästä alkoi kunnon vuoto, menkat siis ihan ajallaan. Tarviiko neuvolaan ilmoittaa tällaisesta, tilastoidaanko niitä jotenkin?
Olga, voimia. 💚 Kuulostaa niin tutulta.
En tiedä helpottaako, mutta koska itsellä sen verran kauan yritystä ja oireiluja takana plus, koska muutenkin kognitiivisena selviytymiskeinona tiedonhaku, niin oon ottanut sitten paljon asioita selvää, koska en ihan täysin en uskonut siihenkään, että mieli kaikki oireet aiheuttaisi. Esim.prostaglandiinit aiheuttaa supistelujen kaltaisia nippailuja tai muita kiputuntemuksia, särkyjä, pahoinvointia, ripulia. Estrogeeni taas voi aiheuttaa mm. hajuherkkyyttä, rintojen kipuilua, turvotusta, univaikeuksia ja estradiolitason lasku mielialaoireita. Progesteroni lämpöä ja väsymystä. Jne. Ärsyttävää tietenkin, että raskausoireet on tosi samoja kuin nää ennen kuukautisia esiintyvät, niin totta kai mieli osaa senkin käyttää hyväkseen, koska eihän sitä voi tietää ennen kuin.. No, voi tietää. 😬 Silti mä yritän näitä muitakin vaihtoehtoja järjellä aina välillä ajatella, kun mieli meinaa jo päättää, että nyt mä olen raskaana. Pettymykseltä suojautuminenkin, kun on tärkeää ja inhimillistä.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ilonainkeri, pahoittelut! 😢
Ilonainkeri, oi ei! ☹️ Pahoittelut täältäkin, tuntuu tyhmältä sanoa mitään onpa harmi tai ikävää, koska ne ei vaan tähän tilanteeseen kuulu mielestäni. Tietääkseni kai ei tarvi ilmoittaa..?
Esikoinen la 10/2020. 💜
Kirjoitanpa tänne itsekin, kun keskustelun luettua tämä vaikuttaa mukavalta paikalta saada vähän vertaistukea. Miehen kanssa ollaa 30 molemmat ja ensimmäinen lapsi olisi toiveissa. Ehkäisy on jätetty pois jo 2017 syksyllä. En tosin tiedä kuinka monta yk:ta on, en ole niin tarkkaan laskenut, mutta ainakin 18. Mies on reissutöissä, joten aina ei ajoitukset ole mennyt yksiin. Lähete on tutkimuksiin julkiselle ja sinne onkin aika tässä kuussa. Viime kierto oli sellainen, että olin oireista ihan varma raskaudesta. Siinä kuitenkin pudottiin kovaa ja korkealta jälleen kerran, enkä enää uskalla luottaa mihinkään oireisiin.
Onnea kaikille plussanneille! Antaa itselleenkin toivoa, vaikka välillä epätoivo ottaa todella vallan...
N31 M32, yritystä syksystä 2017 ilman ainuttakaan plussaa. Lapsettomuushoidot meneillään. Yk(liikaa).
Onnea plussanneille, ihania uutisia! Ja harmitus Ilonainkerin puolesta... :(
Halit Ilonainkerille, harmittaa puolestasi ☹️❤️
Täällä yk3 kp11, aloitin ovulaation tikuttamisen tänään. Hailuraviiva tuli, Flo-apin mukaan ovulaatio voisi olla kp 18. Katsotaan! Myös greippimehut aloitettu, mies hörppii sitä myötätunnosta mun kanssa. Olin aivan liikuttunut kun mies toi mulle kaupasta ovulaatiotestit ja mietti työreissulle yöksi jäämistä siltä kannalta, että mitä jos ovuloin sen aikana! Ja on valmis reissaamaan kotiin yöksi jos sattuukin niille päiville ovulaatio. En ole itse sanonut asiasta mitään kun en edes tajunnut reissua, tuntui aivan ihanalta että hän on asiaa miettinyt! Totesi että "no mitä, kyllä minäkin vauvan haluan!" 😄
Pahoittelut Ilonainkeri. Halaus myös täältä! 💕
Mä yritän pitää innostustani aisoissa, mutta väkisinkin sitä ylitulkitsee jokaista kehon tuntemusta ja nyt oon täällä ihan täpinöissäni 😄 en halua testata liian aikaisin, etten joudu pettymään. Joten julistan täällä, mä ostan testin vasta tasan viikon päästä ja testaan aikaisintaan ensi viikon torstaina kun kuukautisten pitäisi alkaa. Päätetty.
Tänään mennään ystäväporukalla illalla syömään ja taidan jättää viinilasillisen varmuuden vuoksi väliin. Oon pedannut tätä onneksi jo etukäteen ja kertonut että mulla on välillä ollut huono olo ja kroppa sekaisin (ja tottahan se on). Eiköhän se riitä syyksi viinin skippaamiseen.
GOldie, kiitos! Kyllä, ihan totta. Tässä vaiheessa kiertoa, on pakko ajatella myös järjellä. Päätin, etten testaa enää ennenkuin/jos menkat on oikeasti myöhässä. Sinkkuviivoja on niin masentavaa katsella. Eilen huimaili useamman kerran ja nälkä vaan jatkaa kasvamistaan. Ärtynyt olo ja menkkamaiset kivut/alavatsa nippailut jatkuu. 5 pv. kiertoa jäljellä. Luulen, että ärtyisyys johtuu myös turhautumisesta ja se purkautuu kiukkuna. Oon jo pari päivää ”pelännyt” pissalla käyntiä, kun ajattelen näkeväni verta, mutta tulee vaan lievästi valkovuotoa. Piina jatkuu. Ja tervetuloa kaikille uusille. Tsemppiä. 💛
Mustikkainen. Ihana tuo sun miehesi asenne. 😃
Onnea kaikille plussanneille! Onpa plussia ihanan paljon täällä nyt :)
Täälläkin on piinapäivät menossa, mutta nyt on niin pms-fiilikset että kauhean toiveikas en kyllä uskalla olla. Siis kaikki vaan itkettää ja ahdistaa :D Alakuloinen fiilis johtuu varmaan siitäkin, että tässä kuussa olisi ollut meidän tuulimunan laskettu aika. Samalla tuntuu jännältä, miten nopeasti aika menee ja mitä kaikkea tähän vuoteen on mahtunut. Elämä jatkuu jne :) Keskeytyksen/kaavinnan jälkeen on ollut tosi vaikea kääntä katse tulevaan, mutta ehkä tästä pikkuhiljaa alkaa olla parempi olo.
Tämä keskustelu on kyllä antanut niin paljon vertaistukea, vaikka lähinnä lukijan roolissa olenkin. Kiitos siitä teille kaikille!