Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Kp24 sain jonkun haamun esiasteen liuskatestiin näkyviin. Noh, seuraavat testit olivatkin selvää negaa. Oireitakaan ei ole ollut, joten se siitä sitten taas.
Oon pari päivää yrittänyt ajatella muita juttuja että pääsen taas yli tästä. Eilen oli kp28 kun illalla tajusin että siitä on jo monta tuntia kun viimeksi käynyt vessassa. Se pieni idioottimainen toivonkipinä rupesi räiskymään ja kävin sitten kuppipissalla ja kastoin liuskan. Ei mitään. Taas piti yksi tuhlata koska? Jätin testin pöydälle.
Aamulla heräsin ja muistin liuskan ja ajattelin että turhaan menen sitä negaa kääntelemään ikkunalle. Menin kuitenkin. :D Ja ihan selvä haamu! Ei epäilystäkään! Siis ei hitto näiden mun testailujen kanssa. Nyt en kuitenkaan testaa enempää kuin vasta kp34. Tässä tulee ihan hulluksi. Niin eikä mitään oireitakaan ole, paitsi yksi, valkkaria on enemmän kuin oviksen aikaan.
Me käytiin sitten siellä lapsettomuuslääkärillä tänään. Jännitti hirveästi mennä sinne, nyt on helpottunut olo. Ristiriitainen kuitenkin, surullinenkin. Hyvä uutinen on, että mahdollisuus raskauteen on. Ultrassa silmämääräisesti kaikki kunnossa. Mahdollisuudet ei kuitenkaan ole enää hyvät, vain keskinkertaiset. Lisäksi vihdoinkin lääkäri, joka sanoo ihan suoraan, että joku häiriö on kyseessä, kun mulla on tiputtelua ennen menkkoja. Vihdoinkin! Meinaa alkaa suututtaa, että kukaan ei ole ottanut sitä vakavasti aiemmin, vaikka raskaustoive on avoimesti kerrottu ja apua tiputteluun yritetty hakea. No, sitten näytin kilppariarvot ja, vaikka ne ei kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaakaan, on ne kuitenkin epänormaalit ja niitä lääkäri pitää näillä näkymin suurimpana vaikuttavana tekijänä. Tämäkin pulma on ihan ekan kerran antanut itsestään merkkejä jo kaksi vuotta sitten. Suosittelen lämpimästi kaikille avoimuutta raskaustoiveesta jo mieluummin liian varhain ja myös, että vaatikaa vakavasti ottamista, jos on kilpparin tai kuukautiskierron kanssa jotain häikkää. Väkisinkin nimittäin mietin, että enkö ole osannut pitää puoliani tarpeeksi, kun näin pitkälle on tultu ennen kuin joku ottaa vakavasti. Ja se joku jo lapsettomuuslääkäri. Alan nyt myös jollain tasolla valmistautua siihen, että vauvaa meille ei välttämättä enää tule.
No, mulla tais käyntiä kohtaan olla liian suuret odotukset. Kun tiputtelu niin selvä ja pitkäaikainen ja terot jo kokeiltu, olin ajatellut voivani saada jo jotkut lääkkeet. En saanut. Sain lähetteen labroihin, mikä hyvä, ja sitten ensi kierrossa jo pitäisikin tehdä munatorvien aukiolotutkimus ja mennä kuulemaan tuloksia. Mies tekee omat testinsä. Nyt seuraa siis odottelua, edelleen. 😬 Oli mielenkiintoista, että koska johtofolli nyt 8mm meidän kannattaakin kuulemma jo tänä viikonloppuna aloittaa yritys ja joka toinen päivä. Jos olisin mennyt sovelluksen ja monitorin mukaan, oltais vasta ens viikolla, viikon keskivaiheilla, aloitettu. 😯 Jäin sitten miettimään onko meidän ajoituksessakin kuitenkin jotain häikkää. Ilmeisesti lyhyempi kierto taas tulossa, jos lääkärin ennuste pitää kutinsa. Tikuttelun aloitan jo la. Nyt on kp4. 😯
Miehen suhteen uutta tietoa oli, että flunssa ja kuumekin voi huonontaa siittiöiden laatua. Mitäs muuta.. no, älkää hyvät naiset lykätkö lapsen tekoa, jos vaan mitenkään mahdollista. 😅
Ps. Arvatkaa ostinko mäkin ekan kerran greippimehua. 😆 Parapähkinöitä ostin seleenin saantia turvaamaan ja raskausvitamiineihin sain lääkäriltä vahvan suosituksen. Ne onkin nyt ostoslistalla sitten.
Tsemppiä ja voimia meille kaikille! 😅
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Olga Unelma kirjoitti:
GOldie, kiitos! Kyllä, ihan totta. Tässä vaiheessa kiertoa, on pakko ajatella myös järjellä. Päätin, etten testaa enää ennenkuin/jos menkat on oikeasti myöhässä. Sinkkuviivoja on niin masentavaa katsella. Eilen huimaili useamman kerran ja nälkä vaan jatkaa kasvamistaan. Ärtynyt olo ja menkkamaiset kivut/alavatsa nippailut jatkuu. 5 pv. kiertoa jäljellä. Luulen, että ärtyisyys johtuu myös turhautumisesta ja se purkautuu kiukkuna. Oon jo pari päivää ”pelännyt” pissalla käyntiä, kun ajattelen näkeväni verta, mutta tulee vaan lievästi valkovuotoa. Piina jatkuu. Ja tervetuloa kaikille uusille. Tsemppiä. 💛
Tsemppiä piinailuun, pidän kovasti peukkuja! Kuten kaikille muillekin. 😊
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähtityttö kirjoitti:
Kp24 sain jonkun haamun esiasteen liuskatestiin näkyviin. Noh, seuraavat testit olivatkin selvää negaa. Oireitakaan ei ole ollut, joten se siitä sitten taas.
Oon pari päivää yrittänyt ajatella muita juttuja että pääsen taas yli tästä. Eilen oli kp28 kun illalla tajusin että siitä on jo monta tuntia kun viimeksi käynyt vessassa. Se pieni idioottimainen toivonkipinä rupesi räiskymään ja kävin sitten kuppipissalla ja kastoin liuskan. Ei mitään. Taas piti yksi tuhlata koska? Jätin testin pöydälle.
Aamulla heräsin ja muistin liuskan ja ajattelin että turhaan menen sitä negaa kääntelemään ikkunalle. Menin kuitenkin. :D Ja ihan selvä haamu! Ei epäilystäkään! Siis ei hitto näiden mun testailujen kanssa. Nyt en kuitenkaan testaa enempää kuin vasta kp34. Tässä tulee ihan hulluksi. Niin eikä mitään oireitakaan ole, paitsi yksi, valkkaria on enemmän kuin oviksen aikaan.
Mä oon nyt ilonpilaaja, anteeks 🙈 mutta ainakin joissain testeissä sanotaan, ettei sitä negaa pitäis enää myöhemmin katella kun se voi muuttua vääräksi positiiviseksi.
"Vaikka positiivisen tuloksen ei pitäisi muuttua useaan päivään, negatiivinen tulos voi muuttua vääräksi positiiviseksi minuuttien päästä testausajan päätyttyä, jonka vuoksi testiä ei tule lukea enää silloin oikean tuloksen saamiseksi."
Goldie, tsemppiä! :) Kiva kun jaoit meidän kanssa mitä lääkäri sanoi.
GOldie kiva kun kerroit käynnistä. Mielenkiintoista kuulla mitä käynneillä tehdään ja hyvä että otettiin tosissaan. Pahinta on se jos joku lääkäri vähättelee eikä ota tosissaan. Toivotaan, että asiat etenee!
Olin kp10 ultrassa: follit n 8 mm tai alle ja kohdun limakalvo 3 cm. Uusi ultra kp14 ja kohdunlimakalvo 8,6 ja yksi johtofolli 16 mm! Hirmuisesti oli kasvanut. Ovis testejä olen tehnyt, mutta viiva edelleen hailakka.. jatkan kyllä vielä testaamista. Ehkä ovis noilla milleillä jo voisi tapahtua pian. Onko kenellekään käynyt niin, että ultrassa näkyy folli, mutta ovista ei siitä huolimatta tapahtuisi? Verikokeeseen menen kunhan ensin tulisi ovisplussa. Mutta ai että voi olla iloinen kun ultrassa näkyi se folli letrojen seurauksesta! Nyt vaan toivon että se ovis oikeasti tapahtuisi.
GOldie kirjoitti:
Me käytiin sitten siellä lapsettomuuslääkärillä tänään. Jännitti hirveästi mennä sinne, nyt on helpottunut olo. Ristiriitainen kuitenkin, surullinenkin. Hyvä uutinen on, että mahdollisuus raskauteen on. Ultrassa silmämääräisesti kaikki kunnossa. Mahdollisuudet ei kuitenkaan ole enää hyvät, vain keskinkertaiset. Lisäksi vihdoinkin lääkäri, joka sanoo ihan suoraan, että joku häiriö on kyseessä, kun mulla on tiputtelua ennen menkkoja. Vihdoinkin! Meinaa alkaa suututtaa, että kukaan ei ole ottanut sitä vakavasti aiemmin, vaikka raskaustoive on avoimesti kerrottu ja apua tiputteluun yritetty hakea. No, sitten näytin kilppariarvot ja, vaikka ne ei kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaakaan, on ne kuitenkin epänormaalit ja niitä lääkäri pitää näillä näkymin suurimpana vaikuttavana tekijänä. Tämäkin pulma on ihan ekan kerran antanut itsestään merkkejä jo kaksi vuotta sitten. Suosittelen lämpimästi kaikille avoimuutta raskaustoiveesta jo mieluummin liian varhain ja myös, että vaatikaa vakavasti ottamista, jos on kilpparin tai kuukautiskierron kanssa jotain häikkää. Väkisinkin nimittäin mietin, että enkö ole osannut pitää puoliani tarpeeksi, kun näin pitkälle on tultu ennen kuin joku ottaa vakavasti. Ja se joku jo lapsettomuuslääkäri. Alan nyt myös jollain tasolla valmistautua siihen, että vauvaa meille ei välttämättä enää tule.
No, mulla tais käyntiä kohtaan olla liian suuret odotukset. Kun tiputtelu niin selvä ja pitkäaikainen ja terot jo kokeiltu, olin ajatellut voivani saada jo jotkut lääkkeet. En saanut. Sain lähetteen labroihin, mikä hyvä, ja sitten ensi kierrossa jo pitäisikin tehdä munatorvien aukiolotutkimus ja mennä kuulemaan tuloksia. Mies tekee omat testinsä. Nyt seuraa siis odottelua, edelleen. 😬 Oli mielenkiintoista, että koska johtofolli nyt 8mm meidän kannattaakin kuulemma jo tänä viikonloppuna aloittaa yritys ja joka toinen päivä. Jos olisin mennyt sovelluksen ja monitorin mukaan, oltais vasta ens viikolla, viikon keskivaiheilla, aloitettu. 😯 Jäin sitten miettimään onko meidän ajoituksessakin kuitenkin jotain häikkää. Ilmeisesti lyhyempi kierto taas tulossa, jos lääkärin ennuste pitää kutinsa. Tikuttelun aloitan jo la. Nyt on kp4. 😯
Miehen suhteen uutta tietoa oli, että flunssa ja kuumekin voi huonontaa siittiöiden laatua. Mitäs muuta.. no, älkää hyvät naiset lykätkö lapsen tekoa, jos vaan mitenkään mahdollista. 😅
Ps. Arvatkaa ostinko mäkin ekan kerran greippimehua. 😆 Parapähkinöitä ostin seleenin saantia turvaamaan ja raskausvitamiineihin sain lääkäriltä vahvan suosituksen. Ne onkin nyt ostoslistalla sitten.
Tsemppiä ja voimia meille kaikille! 😅
Kiitos raportoinnista GOldie <3. Vaikkei itsellä olisi täysin sama tilanne niin se, et toiset kertovat mitä heille on sanottu ja ehdotettu ym. niin antaa itselle aina jotain osviittaa tai vinkkejä. Minun gyne tosiaan myös puhui kilpparista (ja hän on myös hormonaalisiin toimintoihin erikoistunut gyne), että vaikka arvot olisivatkin ok, mutta ovat joskus heitelleet, niin taustalla voi olla subkliininen vajaatoiminta, josta taas on vahvoja viitteitä siitä, että tämä vaikuttaa raskautumiseen. Minulla on pari kertaa ollut TSH hiukan rajojen yläpuolella viimeisen kymmenen vuoden aikana ja jo tämä riitti siihen, että minulta otetaan huomenna kilpparin vasta-aineet. Jos niitä on veressä (vaikka muut arvot olisivatkin rajojen sisäpuolella) niin herkästi tulee tyroksiini-lääkitys mikäli lasta yritetään.
Mielenkiintoinen tieto myös tuosta tiputtelusta... Minulla on ollut sitä parisen vuotta, yleensä noin kolme päivää ennen kuin menkat alkavat kunnolla. Netistä luin jossain vaiheessa ja suurin osa sivustoista meinasi, että täysin normaalia, mutta sitten taas, jos se lapsettomuuslääkärin mukaan voi viitata ongelmaan niin...
Vähän turhauttavaa se, ettei itse välttämättä edes tajua kertoa kaikkea olennaista lääkärille, jos jokin asia on itselle ns. normaalia, vaikkei se oikeasti ole sitä, ja jos ei lääkäri kysy suoraan, niin sehän voi jäädä kokonaan kertomatta. Huoh.
Mihin lääkärin kertomus keskinkertaisesta raskausmahdollisuudesta perustuu, jos saa kysyä? Liittyikö se follikkelimääriin vai?
Näin muuten niin itseäni ihmetyttää se, että minulla on selvät ovulaation oireet, on turvotusta ja tänään tyypillistä ärtyneisyyttä ja itkuisuutta, mikä yleensä aina tulee juuri ovulaation aikana. Kp15 tänään eli päiviin nähden täsmää myös, MUTTA follikkeli oli vain 12mm:n maanantaina, eli ei mitenkään voi olla kypsä vielä. Mietinkin sitä, ja olen yrittänyt googlatakin ilman selvää vastausta, että voiko olla niin, että kroppa ikään kuin oireilee ovulaatiota vaikkei se tapahdukaan kun se follikkeli on liian pieni? Eli voisiko olla niin, että minulla on useammassa kierrossa käynyt näin, että follikkeli ei kasva tarpeeksi eikä siten irtoa, mutta kroppa käytännössä silti yrittää käynnistää sen ovulaation ja siksi oireilee kuin ovulaatio tapahtuisi...? Koska eikö se mene niin, että jos on ovuloimaton kierto niin se myös tarkoittaa sitä, että menkkojen aloitus viivästyy? Sitä minulle ei nyt yritysaikana ole ollut (paitsi eka kierto kun olin jättänyt pillerit). On tämä yksi viidakko...
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Kiitos Hattara ja Pikkuminnis! 🤗
Oon saanut niin paljon netissä kirjoitteluja luettuani, että päätin itsekin jakaa tietoa, kun tänne rekisteröidyin. Että jos vaikka yksikin jossain päin Suomea hyötyy jostain tiedon murusesta, se on jo hyvä. 😁
Pikkuminnis, mullekin kaavaillaan alustavasti noita letroja.. Mielenkiinnolla seuraan miten sulla menee. ☺️
Unohdin muuten vinkata, että jos käytte yksityisellä joskus näihin asioihin liittyen ja saatte lähetteen labraan.. Pyytäkää paperinen lähete ja selvittäkää onko lähellä Huslabia, jossa voi käydä yksityisen lähetteellä ottamassa labroja. Mä kävin tänään ja säästin noin 400e. 😳 Huslab lähettää laskun myös perässä kotiin, ei tarvinnut heti maksaa. Myös tulokset saa kirjeitse kotiin ja toki menevät myös lähettävälle lääkärille. Ihan tuo yksityinen lääkäri tämän siis neuvoi, kun kysyin heidän hintojaan. 😃
Portland, kiitos taas tiedosta! Mulla sama kokemus toisten juttuja lukiessa. Tosi hyvä kuulla tosta, mitä sulle lääkäri sanoi kilpparista! 😯 Mulla on siihen liittyen vielä pe lääkäri, pitää olla varmaan vaativampi. Oliko niin, että jos sulla vasta-aineet koholla niin sitten tyroksiini vai joka tapauksessa? Mulla on ollut tosiaan aiemminkin arvoissa häikkää ja lääkärit vaan sanoneet, että ei paha. 🙄 Oireista huolimatta.
Sitten mitä tiputteluun tulee, niin mulle tosiaan useampi lääkäri sanonut kans, että ei tarvitse olla huolissaan, on normaalia. Jopa yksi joka oli gynekologiaan erikoistumassa. Sitten kuulin ystävältäni, jolla yli viiden vuoden kokemukset kaiken maailman hedelmöityshoidoista, kertoi, että tavalliset gynetkään ei välttämättä niin tiedä - saati terveyskeskuslääkärit- että kyllä se saattaa hankaloittaa esim.kiinnittymistä. Sen lääkäri oli sanonut, että ei alkio vuotavaan kohtuun kiinnity. Joka tapauksessa, se ei siis kuitenkaan välttämättä estä raskautta, mutta saattaa hankaloittaa. Oon netissä nähnyt joidenkin "tiputtelevien" raskautuneen kuin myös Fertility friendissä, kun siellä saa nähdä toisten taulukoita. Siellä siis myös heitä, joilla tiputellut muutamia päiviä ennen kuin kuukautisten pitäis alkaa, ja silti raskautuneet.
Mulla saattaa pahimmillaan tiputella jopa 6 päivää, välillä 3-6 väliltä. Tuo lääkäri sanoi tosiaan heti, että häiriö on. Kestänyt myös aika kauan jo.
Mäkään en aina muista sanoa kaikkea eikä toki sitten, jos normaaliksi luulee, voi hoksatakaan. Oon alkanut kirjoittaa paperille, että muistaisin kaikki - enkä siltikään muista. Sit oon opetellut sen, että aina voi palata asioihin. Jos jää vaivaamaan, voi vaikka soittaa perään! ☺️
Niin ja tuosta follista vielä. Itse asiassa nimittäin mietin sua tänään. 😁 Koska mulla oli folli 8mm, nyt on keskiviikko ja lääkäri sanoi, että viikonloppuna aloittakaa yrittämään. Tuli mieleen miksei sullakin pätisi, että yrittämisen voi muutaman päivän päästä aloittaa? Mä aloitan myös tikuttamisen. Oon miettinyt myös samaa, että jos kerran on kaikki oireet, mulla monitorikin huomaa estrogeenin ja lh:n nousun ja sitten nousee aamulämpökin, niin eikö silloin tosiaan ovis tapahdu. Kuitenkin sain tänään lääkärin puheista sellaisen kuvan, että ei kai välttämättä? 🙄 Mua jäi se harmittamaan, että en tajunnut kysellä enempää. Kysyn seuraavalla kerralla eli seuraavassa kierrossa. En kyllä oikein ymmärrä miten tollainen on sit mahdollista, olisiko niin, että munasolun irtoamisessa ilmenee jotain häikkää ihan viime tipassa tms. Pitää selvitellä! Omiin merkkeihin ja tuntemuksiin, kannattaa silti musta luottaa, kunnes jotain varmaa selviää.
Hattara, tiedän kyllä, olen niin paljon testaillut tässä kuluneen vuoden aikana. Katsotaan mitä tuolle haamulle käy, vahvistuuko vai onko se väärä positiivinen. Tulen tänne kertomaan. :)
Portlandille vielä, että käsittääkseni keskinkertaiset mahdollisuudet tuli isompien (?) follien määrästä, joita nopeasti katsottuna oli oikeassa munasarjassa 6. Sulla tais olla asiat paremmin. ☺️ Toisessa mulla oli vaan 4. Ja siis tämä oli, että keskinkertaiset ikään nähden ja mähän olen jo 41.. Pakko kyllä sanoa, että en ihan 100% luota tohon arvioon, koska tutkimus oli niin nopea ja ensin lääkäri oli tästä munasarjasta jo sanonut, että hiljainen. Sitten tutki vähän myöhemmin uudelleen (nopeasti) ja sanoi, että ai onhan siellä joku kuutisen kappaletta. Lisäksi myöhemmin sanoi, että pitää vielä katsoa toki hormonit (fsh, amh ja progesteroni) ennenkuin tietää paremmin. Ottaapa näistä sanomisista sitten selvää.
Liitynpäs minäkin mukaan, kohta vuoden keskustelua sivusta seuranneena. Ikää jo 32 ja tosiaan vuosi yritystä takana.
Pillereiden lopettamisesta asti alkanut noin viikko ennen menkkojen alkua mullakin tiputteluvuotoa. Oon pitänyt "normaalina", nyt alkanut jännittämään, koska:
Elokuun kierrosta meillä tärppäsi. Tiputteluvuotoa ei ollut, kiinnittymisvuotoa joo. Olin siis jo ennen menkkojen oletettua alkua aika varma, että nyt on tärpännyt! Ja tulihan se plussa sieltä! Lähipiirissä ollut paljon keskenmenoja, suhtauduttiin siis todella varovaisesti alkuun.
Tiputteluvuoto palasikin kehiin, kun raskaus oli 5+ viikolla. Myös raskausoireet tuntuivat häviävän: rintojen arkuus, lisääntynyt nälän tunne jne. Julkisella ei päässyt varhaisultraan, joten varattiin yksityiselle. 6+4 ultrassa näkyi sykkivä sydän ja kaikki näytti hyvältä, mikään ei akuutisti viitannut keskenmenoon. Kunnes 6+6 tiputteluvuoto muuttui selvästi veriseksi ja 7+0 olikin jo selvää, että keskenhän se meni.
Edes keskenmenossa vuoto ei ollut kovin runsasta ja muutenkin mun menkat on ollut vuosien kuluessa aina vaan niukemmat ja niukemmat, joten kuluneet viikot on mennyt nettiä selaillessa ja tietoa etsiessä. Jossain keskusteluissa on tullut vastaan, että tuota tiputteluvuotoa (ja noiden viikkojen keskenmenoja!) voisi osaltaan aiheuttaa keltarauhashormonin vajaus. Nyt on sit jatkuvasti jumalaton pelko, että eihän tässä uskalla uutta raskautta yrittääkään ennen kuin tuo asia on selvitetty, ettei ainakaan mene mahdollinen uusi raskaus kesken tuollaisen syyn takia! Eli tutkimuksiin pitäisi päästä, nyt selvittelyssä, että pääsenkö julkiselle vai pitääkö mennä yksityiselle.
Pahoittelut pitkästä tekstistä, mielen päällä on paljon asioita melko sekavassa järjestyksessä.
GOldie kirjoitti:
Portland, kiitos taas tiedosta! Mulla sama kokemus toisten juttuja lukiessa. Tosi hyvä kuulla tosta, mitä sulle lääkäri sanoi kilpparista! 😯 Mulla on siihen liittyen vielä pe lääkäri, pitää olla varmaan vaativampi. Oliko niin, että jos sulla vasta-aineet koholla niin sitten tyroksiini vai joka tapauksessa? Mulla on ollut tosiaan aiemminkin arvoissa häikkää ja lääkärit vaan sanoneet, että ei paha. 🙄 Oireista huolimatta.
Sitten mitä tiputteluun tulee, niin mulle tosiaan useampi lääkäri sanonut kans, että ei tarvitse olla huolissaan, on normaalia. Jopa yksi joka oli gynekologiaan erikoistumassa. Sitten kuulin ystävältäni, jolla yli viiden vuoden kokemukset kaiken maailman hedelmöityshoidoista, kertoi, että tavalliset gynetkään ei välttämättä niin tiedä - saati terveyskeskuslääkärit- että kyllä se saattaa hankaloittaa esim.kiinnittymistä. Sen lääkäri oli sanonut, että ei alkio vuotavaan kohtuun kiinnity. Joka tapauksessa, se ei siis kuitenkaan välttämättä estä raskautta, mutta saattaa hankaloittaa. Oon netissä nähnyt joidenkin "tiputtelevien" raskautuneen kuin myös Fertility friendissä, kun siellä saa nähdä toisten taulukoita. Siellä siis myös heitä, joilla tiputellut muutamia päiviä ennen kuin kuukautisten pitäis alkaa, ja silti raskautuneet.
Mulla saattaa pahimmillaan tiputella jopa 6 päivää, välillä 3-6 väliltä. Tuo lääkäri sanoi tosiaan heti, että häiriö on. Kestänyt myös aika kauan jo.
Mäkään en aina muista sanoa kaikkea eikä toki sitten, jos normaaliksi luulee, voi hoksatakaan. Oon alkanut kirjoittaa paperille, että muistaisin kaikki - enkä siltikään muista. Sit oon opetellut sen, että aina voi palata asioihin. Jos jää vaivaamaan, voi vaikka soittaa perään! ☺️
Niin ja tuosta follista vielä. Itse asiassa nimittäin mietin sua tänään. 😁 Koska mulla oli folli 8mm, nyt on keskiviikko ja lääkäri sanoi, että viikonloppuna aloittakaa yrittämään. Tuli mieleen miksei sullakin pätisi, että yrittämisen voi muutaman päivän päästä aloittaa? Mä aloitan myös tikuttamisen. Oon miettinyt myös samaa, että jos kerran on kaikki oireet, mulla monitorikin huomaa estrogeenin ja lh:n nousun ja sitten nousee aamulämpökin, niin eikö silloin tosiaan ovis tapahdu. Kuitenkin sain tänään lääkärin puheista sellaisen kuvan, että ei kai välttämättä? 🙄 Mua jäi se harmittamaan, että en tajunnut kysellä enempää. Kysyn seuraavalla kerralla eli seuraavassa kierrossa. En kyllä oikein ymmärrä miten tollainen on sit mahdollista, olisiko niin, että munasolun irtoamisessa ilmenee jotain häikkää ihan viime tipassa tms. Pitää selvitellä! Omiin merkkeihin ja tuntemuksiin, kannattaa silti musta luottaa, kunnes jotain varmaa selviää.
Lääkäri taisi ilmaista asian niin, että mikäli vasta-aineita on niin sitten herkästi tyroksiiniä kehiin, eli käytännössä, että jos on vasta-aineita niin lääkkeestä ei ole haittaa, mutta vasta-aineet voivat vaikeuttaa raskautumista, joten mielellään kokeillaan lääkettä. Ihan samaa olen käynyt läpi, että arvot ovat liian vähän koholla, että oltaisiin alettu lääkitystä kokeilemaan, ja silti kaikenlaista oireilua... Hirmu-PMS ja raju reaktio nälkään ym niin kertoo kyllä siitä, että meikäläinen reagoi voimakkaasti hormonaalisiin muutoksiin muutenkin, mutta tälläkään ei ole ollut väliä. Mukava sikälikin, että gyne heti tarttui siihen kilpparihommaan ja otti sen vakavasti. Tarkistinkin viimeisimmät kilppariarvot, jotka otettu alkuvuodesta, ja vaikka ovatkin raja-arvojen sisäpuolella niin ainoastaan juuri ja juuri. Eli olisikohan tämä oikeasti itselläni syy hankaluuksiin. Kohta ollaan viisaampia.
Kiitos tiputtelutiedoista! Täytyy seurata sitä ja kertoa siitä myös gynelle seuraavan kerran kun tavataan. On ainakin sit sekin fakta tiskissä.
Se follihomma liittyy siihen, että mikäli minulla olisi ovulaatio aluillaan, niin sen olisi pitänyt olla kookkaampi siinä kohtaa kiertoa, jotta menkat tulisivat ajallaan (kuten yleensä tulevat). Tosin olen tänään lukenut myös, että joillakin se follin kypsyminen voi olla melko rajuakin ja tapahtua nopeasti, joten kunhan pääsen töistä tänään niin pitää tikuttaa. Kivointa olisi jos voisi tällaisissa tilanteissa käydä ultraamassa useamman kerran ja siten varmistaa miten käy, mutta kukkaro ei ihan tykkäisi, heh. Täytyy itsekin kysellä lisää tästä asiasta kun tulee tilaisuus, :).
Ei muuta kuin lykkyä tähänkin osaan matkaa, toivotaan, että käy onnekkaasti meille molemmille <3.
GOldie kirjoitti:
Portlandille vielä, että käsittääkseni keskinkertaiset mahdollisuudet tuli isompien (?) follien määrästä, joita nopeasti katsottuna oli oikeassa munasarjassa 6. Sulla tais olla asiat paremmin. ☺️ Toisessa mulla oli vaan 4. Ja siis tämä oli, että keskinkertaiset ikään nähden ja mähän olen jo 41.. Pakko kyllä sanoa, että en ihan 100% luota tohon arvioon, koska tutkimus oli niin nopea ja ensin lääkäri oli tästä munasarjasta jo sanonut, että hiljainen. Sitten tutki vähän myöhemmin uudelleen (nopeasti) ja sanoi, että ai onhan siellä joku kuutisen kappaletta. Lisäksi myöhemmin sanoi, että pitää vielä katsoa toki hormonit (fsh, amh ja progesteroni) ennenkuin tietää paremmin. Ottaapa näistä sanomisista sitten selvää.
Okei. Se selittäisi minun gynen mietteliään äänensävyn kun totesi, et vasemmalla puolella on viisi (oikealla oli kymmenen). Muistaakseni minulla oli vasemmassa munasarjassa munasoluluovuttamisen jälkitarkastuksessa vähän arpikudosta, mietin nyt, et voisiko ero johtua ihan siitä. Tiedä sitten.
Kyllä tämä gynekologinen puoli on aikamoinen suo! Tuntuu välillä siltä, että jokainen, jonka luona käyt niin näkee asiat vähän erilailla. Turhauttavaa.
*
*
Ja Marsu1987, tervetuloa mukaan tähän kirjavaan joukkoon <3
Hei rakkaat PCOS naiset!
Oletteko huomannu, että ovulaatotesti olis positiivinen jopa koko kierron ajan?! Olen nyt huomanu, että oikestaan on ihan sama millon testaa, kun tikkuun piirtyy kaks samanlaista viivaa. Kysyin gyneltä, joka sano että joillaki pcos-naisilla ovistesti on plussaa jonku hormonijutun takia, vaikka oikeasti ovulaatiota ei olis ollu/ tulis olemaa siinä kierrossa.
Täällä monin ajatuksin näitä viestejä lujen. Kova vauvakuume ja me joudutaan skippaan useampi kierto 😔 ei muuten, mutta kun kiertoja on takana jo 23, ja nyt menossa 24 kp12. Tää kierto skipataan, seuraavasta en tiedä. On tutkimuksia muista syistä tulossa. Tuntuu pahalta kun ei saa jatkaa yritystä toistaseksi 😔
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Pikkuminnis kirjoitti:
GOldie kiva kun kerroit käynnistä. Mielenkiintoista kuulla mitä käynneillä tehdään ja hyvä että otettiin tosissaan. Pahinta on se jos joku lääkäri vähättelee eikä ota tosissaan. Toivotaan, että asiat etenee!
Olin kp10 ultrassa: follit n 8 mm tai alle ja kohdun limakalvo 3 cm. Uusi ultra kp14 ja kohdunlimakalvo 8,6 ja yksi johtofolli 16 mm! Hirmuisesti oli kasvanut. Ovis testejä olen tehnyt, mutta viiva edelleen hailakka.. jatkan kyllä vielä testaamista. Ehkä ovis noilla milleillä jo voisi tapahtua pian. Onko kenellekään käynyt niin, että ultrassa näkyy folli, mutta ovista ei siitä huolimatta tapahtuisi? Verikokeeseen menen kunhan ensin tulisi ovisplussa. Mutta ai että voi olla iloinen kun ultrassa näkyi se folli letrojen seurauksesta! Nyt vaan toivon että se ovis oikeasti tapahtuisi.
Jeee! Hyvä että letrot jotain siellä tekee! :-)
Mulla oli kp13 folli 18mm ja ovis siintä 3-4pvän päästä eli jatka vaan testailua. Sen jälkeen kävin progesteronikokeessa ja tulos oli 51 eli ovis oli tapahtunut (luvun täytyisi olla siis yli 25 että on tapahtunut).
Kannattaa myös testata pari krt päivässä, mulla esim LH-huippu menee ohi tosi nopeasti. Hyvät ajat testata on aamupäivällä, ei kuitenkaan aamupissasta vaan esim seuraavasta. Ja seuraava iltapäivällä esim 17 aikaan. Ja parin tunnin pidätys ennen testiä. Se voi olla että sulla myöhäset ovikset kuten mullakin (ovitesti+ kp17 ja ovis aina kp18).
Ja voi myös olla ettei folli irtoa ollenkaan, se on monen PCOS "potilaan" kirous...
Ja tosiaan, jos ei nyt ovista tapahdu niin älä lannistu, jos hyvä vaste ekalla kierrolla ni pitäisi parantua vaan seuraavassa+sitä seuraavissa kierroissa :-)
LA 12/20
En päässyt testaamiseen asti vaan menkat alkoi ihan kunnon vuodolla 😐
Mieluummin kai näin kuin että testailisi negaa mutta menkkoja ei näy tai kuulu. Tulipa ainakin selvä vastaus, että ei ole raskaana. Vähän vetää mielen matalaksi. Oli kyllä outo kierto. Mistä lie kaikki ne oudot tuntemukset johtui, ei ole koskaan mitään tuollaista ollut. Tietääpä nyt sitten senkin, ettei nekään mitään kerro.
Portland, okei. Tässä sitä miettii toivooko jo vasta-aineiden koholla oloa, että saatais tyroksiini. 😞 Muistanolikohan viime vuodelta, että mulla oli vasta-aineet tasan siinä rajalla.. ja ei tosiaan lääkitystä. Nyt ne otetaan taas ja jotenkin ennakoin, että mitään selvää ei löydy. Nyt voin kuitenkin sanoa, että asia pitää vaan nyt hoitaa, koska raskausyritys. Aamusta mietin jopa valituksen tekemistä koko ihme säädöstä kuin myös tuosta, että terveysasemalla sanottu kokoajan, että tiputtelu ei haittaa. Mulla, kun ei olis ollut varaa menettää näitä monia monia kuukausia.
Tuosta folliasiasta, ok. Mulla tuo lääkäri sanoi, että vielä vkl ei ovis testeissä varmaan näy, silti kannattaa aloittaa yrittäminen, että siittiöitä on sitten valmiina sisällä odottelemassa. Käsitin siitä, että folli voi tosiaan ilmeisesti kasvaa rysäyksellä. Haaveilija tuossa kirjoittikin munasolun irtoamisen hankaluuksista pcosiin liittyen (kiitos tiedosta) ja, vaikka pcosia ei olekaan, aloin googlettaa lisää ja ilmeni, että muutenkin tuo munasolun irtoamisen häiriintyminen on yks yleisimpiä lapsettomuuden syitä. Lisäks oon myös epäillyt tuota, mistä Marsu kirjoitti, että vajetta olis keltarauhasessa ja progesteronin erittymisessä. En sitten tiedä, sillä Terolut ei mulla auttanut kuitenkaan. Marsulle ja muillekin tiedoksi, että ainakin Felicitaksessa on maksuton neuvonta hedelmällisyyshoitajalle, jolle voi mennä jo, kun vasta suunnittelee raskautta. Suosittelen! Olisin itse varmasti käynyt ajat sitten, jos olisin tiennyt.
Portland vielä tuosta follikkeleiden määrästä. En nyt muista voiko ihan kuukausittainkin vaihdella, mutta sellainen verikoe kuin S-AMH ilmeisesti paremmin kertoo jäljellä olevasta reservistä. Näin sanoi mulle tuo lääkäri eilen. S-FSH ja S-LH myös samalla tuolloin tärkeä ottaa ja viikon päästä oviksesta S-prog. Mulla kyllä ikää jo aikalailla enemmän. Mietin vain, että kumpa olisin silti käynyt tässä kuukautiskierron selvityksessä yksityisellä jo ajat sitten. No, mutta. Kiitos Portland 💚 toivotaan tosiaan, että käy vielä hyvin.
Tervetuloa Marsu, voimia Villahuiville ja kaikille muillekin! 💛
Villahuivi kirjoitti:
Hei rakkaat PCOS naiset!
Oletteko huomannu, että ovulaatotesti olis positiivinen jopa koko kierron ajan?! Olen nyt huomanu, että oikestaan on ihan sama millon testaa, kun tikkuun piirtyy kaks samanlaista viivaa. Kysyin gyneltä, joka sano että joillaki pcos-naisilla ovistesti on plussaa jonku hormonijutun takia, vaikka oikeasti ovulaatiota ei olis ollu/ tulis olemaa siinä kierrossa.
Täällä monin ajatuksin näitä viestejä lujen. Kova vauvakuume ja me joudutaan skippaan useampi kierto 😔 ei muuten, mutta kun kiertoja on takana jo 23, ja nyt menossa 24 kp12. Tää kierto skipataan, seuraavasta en tiedä. On tutkimuksia muista syistä tulossa. Tuntuu pahalta kun ei saa jatkaa yritystä toistaseksi 😔
Joo, täähän liittyy nimenomaan PCOSiin että ovulaatiotestejä ei voi uskoa ja ne saattaa näyttää plussaa koko kierron ajan esim.!
Mulla on niin sekavat fiilikset tästä mun PCOS-diagnoosista. Sillon ku alettiin yrittää, niin olin ihan täysin varma, että meillä tärppää heti tai ainaki ekoina kuukausina, koska ollaan niin nuoria. Nyt tänään meen ostamaan kolmannen tai neljännen purkin raskausvitamiineja, vaikka en ees oo raskaana. Sillon yrityksen alussa ostin niitä raskausvitamiineja suoraan siks, et aattelin et kuitenkin tuun raskaaks heti ni voin sit vaan jatkaa niiden syömistä...
Vähän samoja fiiliksiä täällä. Miettii, että kuvitteleeko kaikki "oireet" tai tulkitseeko ne väärin omassa mielessä.
Ja koko ajan oottaa, että alkaako menkat sittenkin. Joka kerta vessaan mennessä pitää tarkistaa, ettei tuu punasta paperiin 🙈😃
Mulla on vielä pari päivää odoteltavaa ennen viikonloppua ja testin tekemistä (lauantaina tosiaan kp28, jollokn meinasin testin tehdä ellei nyt sit menkat ala).
Tsemppiä odotukseen! Vielä sulla ehtii tulos muuttua kun aikaa kuluu muutama päivä ☺