Toiveena vauva (2019-2020)
Hei, Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Martta 1: Tuohon ovistesti kysymykseen, voi ne näyttää väärää positiivista. Itsellä joskus näytti koko kuukauden ajan joka päivälle positiivista tulosta, vaihdoin kyllä testien merkkiä, mutta siltikin oli koko ajan positiivinen. Sillä kierrolla ovista ei kuitenkaan tapahtunu ja gynekään ei osannu antaa selitystä asiaan 🤔
Sit vähän päivitystä omaan tilanteeseen... Eli viime viikolla veriarvot näytti tosi positiivisilta ja oli kovassa nousussa tosta tuhrusta huolimatta. No mutta tänään sitte ultrassa tohtori totes, että epätäydellinen km 😣 Ois kuulemma sykkeen jo tähän mennessä pitäny näkyä, nii ei muutako Mifegyne naamaan, Cytotecit matkaan ja kotia vuotamaan...
Jotenki vaikka ties jo hetiku se vuoto alko, että tässä käy näin, niin silti sitä romahti siellä vastaanotolla, vaikka kuinka oliki jo henkisesti yrittäny valmistautua. Vaikka sitä kuite nyt tietää et kyllä tonne jotain kiinnittyy ja ehkä joskus kasvaa loppuun asti, niin silti sitä on tällä hetkellä aivan älyttömän vihainen ittelleenkö ei osaa edes yhtä pientä solua pitää hengissä 😫 Mutta eikai autako katella tämä pois alta ja alottaa taas se loputon yrittäminen 😏
Onko kellään tietoa terolutien vaikutuksesta ovulaatioon? Mulla toinen letrozol kierto ja ultrassa näkyi kp13 18mm folli. Ovulaatio osuu siis tod. näk. päiville kp15-17 mutta terothan pitäisi aloittaa kp15. Jossakin palstoilla lääkärit sanoneet että terot ehdottomasti vasta oviksen jälkeen ja jotkut lääkärit sanovat ettei teroilla ole vaikutusta.
Tietääkö kukaan? :/
LA 12/20
Nyt sain eilen ekaa kertaa ovistestiin samanvahvuiset viivat... nyt alotin tikuttelun heti menkkojen loppumisen jälkeen, tuntuu että onko sitä sittenki ollu väärään aikaan touhuissa kun tämä tuli ehkä n.4-5pv aiemmin ku laskureiden,oireiden yms mukaan. Mene ja tiedä, mut nyt ainaki on ottiaika hyödynnetty! 😆 toiveet on korkealla🤞🏻
Haavelija91 kirjoitti:
Onko kellään tietoa terolutien vaikutuksesta ovulaatioon? Mulla toinen letrozol kierto ja ultrassa näkyi kp13 18mm folli. Ovulaatio osuu siis tod. näk. päiville kp15-17 mutta terothan pitäisi aloittaa kp15. Jossakin palstoilla lääkärit sanoneet että terot ehdottomasti vasta oviksen jälkeen ja jotkut lääkärit sanovat ettei teroilla ole vaikutusta.
Tietääkö kukaan? :/
Mä olen ymmärränyt että terot voi myös ottaa esim kp 16 jos tietää että ovis ei ole ollut, koska saattaa estää ovulaation. Letrozolien kanssa en tiedä vaikutusta. Eikö ultrassa sanottu milloin terolut pitää ottaa?
Pikkuminnis kirjoitti:
Haavelija91 kirjoitti:
Tietääkö kukaan? :/Mä olen ymmärränyt että terot voi myös ottaa esim kp 16 jos tietää että ovis ei ole ollut, koska saattaa estää ovulaation. Letrozolien kanssa en tiedä vaikutusta. Eikö ultrassa sanottu milloin terolut pitää ottaa?
Ei sanottu. Tuosta terot+ovis on niiiin ristiriitaisia mielipiteitä eri gyneillä että en tiedä kuka sen oikean kannan siihen tietää miten pitäisi toimia. :/
LA 12/20
Täällä menkat alkoi aamulla :( juuri pari päivää sitten ehdin tänne kirjoittaa, että nyt om toiveet korkealla, mutta ei. Kai se vain on hyväksyttävä, etten varmaan ovuloi, joten ei tämä ole mahdollista pelkillä teroilla. Nyt kun vaan tietäisi mitä tehdä. Menenkö taas vaan gynelle pyytämään letrot avuksi vai yksityiselle lapsettomuushoitoihin. Kai se pitää gynelle ensin soittaa ja kysyä mitä teen.. tulee nimittäin turha käynti, jos vain marssin gynelle ja pyydän letrot. Jos pitää olla ultra tiettynä päivänä? Tai voisiko vain varata ajan mikä päivä tahansa ja aloitus sitten tiettynä päivänä ja sitten taas uudestaan käymään. Stressaa tämäkin kun ei nyt tiedä mitä pitäisi tehdä. Parasta kai olisi jos gyne puhelimessa suostuisi letrot määräämään ja sitten vain menisin tiettynä päivänä ultraan..
Pikkuminnis kirjoitti:
Täällä menkat alkoi aamulla :( juuri pari päivää sitten ehdin tänne kirjoittaa, että nyt om toiveet korkealla, mutta ei. Kai se vain on hyväksyttävä, etten varmaan ovuloi, joten ei tämä ole mahdollista pelkillä teroilla. Nyt kun vaan tietäisi mitä tehdä. Menenkö taas vaan gynelle pyytämään letrot avuksi vai yksityiselle lapsettomuushoitoihin. Kai se pitää gynelle ensin soittaa ja kysyä mitä teen.. tulee nimittäin turha käynti, jos vain marssin gynelle ja pyydän letrot. Jos pitää olla ultra tiettynä päivänä? Tai voisiko vain varata ajan mikä päivä tahansa ja aloitus sitten tiettynä päivänä ja sitten taas uudestaan käymään. Stressaa tämäkin kun ei nyt tiedä mitä pitäisi tehdä. Parasta kai olisi jos gyne puhelimessa suostuisi letrot määräämään ja sitten vain menisin tiettynä päivänä ultraan..
Meillähän on sun kanssa aika samanlainen tilanne tässä ollut joten mun neuvo olisi että varaat ajan nyt yksityiselle gynelle joka määrää letrot. Saat ne varmasti aika helposti. Letrot aloitetaan yleensä kp 3 ja syödään 5päivää eli kp7 asti. Aloitat letrot sitten esim seuraavassa kierrossa ja soitat/varaat ajan samalle gynelle heti kun menkat alkaa kiertopäiville 11-13. Ja mulla esim tehtiin niin että ekalla letrokierrolla en päässyt ultraan niin menin vasta toisella kierrolla.
Ja meillä oli tarkoitus nyt laittaa lähetettä lapsettomuushoitoihin mutta letroilla oli vastetta niin päätettiin gynen kanssa että lykätään ja kokeillaan vielä muutama kierto letroilla. Suosittelisin ehdottomasti nyt ne letrot kokeilemaan :-) Halit
LA 12/20
+Yksityisellä lapsettomuushoidothan on hirmu kalliita joten letrot kokeiluun ja siinä voi jo toivottavasti olla se tarvittava apu raskautumiseen <3 Letroissahan myös ilmeisesti joka kierto vaste paranee, eli ei kannata ekasta letrokierrosta masentua jos ei mitään tapahdu. En itse ekoista letroista tuntenut mitään tapahtuvan mutta nyt toisesta kierrosta todistetusti ultrassa löytyi folli! Ja gyne määrää sulle varmaan ekaksi 1tbl päivässä, ja sitten jos ei ultrassa mitään pahemmin näy niin jos gyne ei itse ehdota niin kysy itse voisitko ottaa 2 päivässä. Mähän otin omatoimisesti 2 päivässä tässä tokassa kierrossa (sen takia uskalsin koska olin ultraan kuitenkin menossa tsekkaamaan tilanteen) 😂. Ja joillekkin määrätään jopa 3tbl päivässä.
LA 12/20
Ihan näin ulkopuolisena sattunnaislukijana voisin kommentoida, että mulle gynekologi sanoi, että ovulaatiotestit saattaa näyttää jatkuvasti ns. positiivista, jos ongelmana on ovuloimattomuus. Eli ilmeisesti hormonitasojen sekavuus aiheuttaa sen, että noi testit ei oo luetettavia.
Toiseksi, tiedän ihmisiä, joilla Terolut on aloitettu tasaamaan epäsäännöllisiä kuukautisia, ja se on auttanut myös raskautumaan. Jos hormonit on epätasapainossa, niin keltarauhashormonilisä voi riittää siihen, että hormonit tasapainottuu ja ovulaatio/raskaus on mahdollinen. Terolutin virallisen käyttöohjeen mukaan se ei estä ovulaatiota.
Jos ongelma taas on siinä, että ei kertakaikkiaan ovuloi, eikä pelkkä Terolut auta, voidaan käyttää noita ovulaatiota indusoivia hormoneja, kuten Letrozol. Mutta sen käyttö tehdään tosiaan lääkärin ohjauksen alla, koska niiden käytön jälkeen ultrataan munasarjat ja varmistetaan, että munasoluja tosiaan on kypsynyt ja että niitä ei ole kypsynyt liikaa.
Jos kuukautiskierron häiriöitä on ollut pitkään, niin ainakin itse pääsin ihan kunnallisella puolella siihen pisteeseen, että olisin saanut Letrot ja ultrat sitä kautta. Vaikka itse asiassa vauvan yrittämistä ei ollut vielä edes takana, vaan oli tiedossa noi pitkään jatkuneet kuukautiskierron häiriöt.
Itse kärsin siis useita vuosia kuukautisten puuttumisesta ja lopulta todella epäsäännöllistä kierroista, jotka venyivät aina n. 40-50 päiväisiksi. Mikä on lohdullista, on se että lopulta en ehtinyt aloittaa Letroja, kun tulinkin raskaaksi. Sitä ennen olin pari kk aiemmin syönyt Teroluteja ja saanut niillä kuukautiset jasen jälkeen myös yhdet spontaanit kuukautiset, eli ilmeisesti Terolutien avulla hormonit olivat tasapainottuneet ja ovuloin sitten. Todettakoon myös, että seksiä ei siis ajoitettu mitenkään mihinkään, kun oletus oli että en ovuloi, mutta oli loma-aika ja seksiä oli paljon. Siitä sitten alkoi raskaus, juuri ennenkuin ehdin aloittaa Terolut + Letrozol -kuurit.
Haavelija91 kirjoitti:
Pikkuminnis kirjoitti:
Meillähän on sun kanssa aika samanlainen tilanne tässä ollut joten mun neuvo olisi että varaat ajan nyt yksityiselle gynelle joka määrää letrot. Saat ne varmasti aika helposti. Letrot aloitetaan yleensä kp 3 ja syödään 5päivää eli kp7 asti. Aloitat letrot sitten esim seuraavassa kierrossa ja soitat/varaat ajan samalle gynelle heti kun menkat alkaa kiertopäiville 11-13. Ja mulla esim tehtiin niin että ekalla letrokierrolla en päässyt ultraan niin menin vasta toisella kierrolla.
Ja meillä oli tarkoitus nyt laittaa lähetettä lapsettomuushoitoihin mutta letroilla oli vastetta niin päätettiin gynen kanssa että lykätään ja kokeillaan vielä muutama kierto letroilla. Suosittelisin ehdottomasti nyt ne letrot kokeilemaan :-) Halit <3
Kiitos vastauksesta. :) Yritin varata gynelle soittoaikaa ensin, mutta hän olikin vaihtanut työpaikkaa ja mennyt eri paikkakunnalle, huoh. Olisin nimittäin kysynyt puhelimesaa voisiko hän määrätä ne ja tulisin sitten vasta käytön jälkeen ultraan. No eipä onnistunut siis soittoajan varaus. Kai se on mentävä sitten sokkona uudelle gynelle. Tuntuu vaan tyhmältä mennä taas käynnille, jotta saa reseptin. Koska jos letrot saan, niin joudun taas menemään uudestaan sitten aloituksen jälkeen ultraan. Käyntikin on aina se pari sataa varmaan, vaikka saisin vain reseptin :(
Pikkuminnis kirjoitti:
Haavelija91 kirjoitti:
Pikkuminnis kirjoitti:
Ja meillä oli tarkoitus nyt laittaa lähetettä lapsettomuushoitoihin mutta letroilla oli vastetta niin päätettiin gynen kanssa että lykätään ja kokeillaan vielä muutama kierto letroilla. Suosittelisin ehdottomasti nyt ne letrot kokeilemaan :-) Halit <3Kiitos vastauksesta. :) Yritin varata gynelle soittoaikaa ensin, mutta hän olikin vaihtanut työpaikkaa ja mennyt eri paikkakunnalle, huoh. Olisin nimittäin kysynyt puhelimesaa voisiko hän määrätä ne ja tulisin sitten vasta käytön jälkeen ultraan. No eipä onnistunut siis soittoajan varaus. Kai se on mentävä sitten sokkona uudelle gynelle. Tuntuu vaan tyhmältä mennä taas käynnille, jotta saa reseptin. Koska jos letrot saan, niin joudun taas menemään uudestaan sitten aloituksen jälkeen ultraan. Käyntikin on aina se pari sataa varmaan, vaikka saisin vain reseptin :(
Toi on kyllä niin kurjaa kun saa maksaa noista aina niin hirveän paljon. :( Tiedän tosiaankin tunteen kun ei itselläkään mikään ihanne rahatilanne ole. Mutta mulla kun on vaan ultrattu niin oli sen 85€. Ja kannattaa vähän katsoa lääkärin hinta-arvioita. Tuolla missä käyn itse niin jollakin gynellä peruskäynti melkein 100€ kalliimmat kuin toisilla. Ja toki voithan ekaksi soittaa ihan terveyskeskukseen onko siellä mahdollista saada aikaa lääkärille joka letrot voisi määrätä. :)
LA 12/20
Meikku siltä näyttää! Paljon onnea! <3
LA 12/20
Meikku sillehän se näyttää! Eikös sitä sanota, että edes haaleeta ei tuu ellei se oo plussa. Mahtavaa, onnea! 😍
Mä alotin kesäloman ja toivon, että helpottaa myös näitä asioita kun viimein saa hengähtää ja levätä aika rankan alkuvuoden jälkeen.
Ostin itselleni lomanaloitussiiderinkin, mutta aloinpa nyt miettiä, että olishan se teoriassa mahdollista, että ois ehtiny tärppää ja sitten ei sais juoda....
Oon aatellu, että jos tulee menoja, joissa on tarkotus enemmän juoda niin testaan varmuudeks ensin. Mutta yksi?
Näistä oli kyllä aiemmin ketjussa puhetta ollut, mutta niin sitä vaan alkaa näköjään itsekin miettiä.
Meikku, plussahan se, onnea!
Mä tuun vähän päivittämään omaa tilannetta, piinapäivät ovat nyt alkaneet vaikka en tiedä onko ovis edes takana päin. Tänään kp17 ja sovelluksen mukaan huomenna ovis. Talletus tekemällä-tehty eilen. Mies reissussa. Plääh.
Kävikin niin että tikuttaminen ja tiheemmät tallettelut jäivät kiireiden takia. Niin ne suunnitelmat muuttuu. Noh ehkä nyt ei kauheasti tarvitse piinaillakaan. Testitkin ovat loppu joten jos ei menkat ala ja ovat myöhässä kunnolla niin sitten kärsin kylän apteekista testin hakemassa.
Positiivisia kesäpäiviä kaikille meille kuumeilijoille! 🏵
Mä en millään malttais odottaa päivää paria uutta testiä varten että vahvistuisko ja voisin olla satavarma vaikka järki sanoo että ilman raskautta siihen tikkuun ei tuu mitään. Maanantaina ja keskiviikkona oli ihan selkee nega ja tänään tää 😃. Oviksen tikutin 5.7 ja menkkojen olis määrä alkaa huomenna. Tiiättekö me ollaan kahden viikon päästä yritetty aktiivisesti vauvaa 2 vuotta jota edelsi jo 6 vuotta ilman ehkäisyä! Varpaat polvia myöten ristissä että pysyis matkassa loppuun asti 💗
Hattara, mä oon ainakin pyrkinyt etten muuta menoja/tekoja sillä ajatuksella että jos olisi tärpännyt. Testaan yleensä aina ennenkun siiderin/siideriä juon ja jos testi näyttää negaa niin kyllä sen situkan otan :)
Koitan olla mahd. paljon stressaamatta ja mitä enemmän muutan suunnitelmiani niin sitä enemmän koen että stressaannun.
LA 12/20
Haaveilija91 kiitos :) Joo toihan siinä on, että pitäis vaan yrittää olla mahdollisimman normaalisti. Sitä kun ei tiiä miten pitkään tää vie.
Meikku kirjoitti:
Mä en millään malttais odottaa päivää paria uutta testiä varten että vahvistuisko ja voisin olla satavarma vaikka järki sanoo että ilman raskautta siihen tikkuun ei tuu mitään. Maanantaina ja keskiviikkona oli ihan selkee nega ja tänään tää 😃. Oviksen tikutin 5.7 ja menkkojen olis määrä alkaa huomenna. Tiiättekö me ollaan kahden viikon päästä yritetty aktiivisesti vauvaa 2 vuotta jota edelsi jo 6 vuotta ilman ehkäisyä! Varpaat polvia myöten ristissä että pysyis matkassa loppuun asti 💗
Vau, onnea! Ehdittekö käydä lääkärissä lapsettomuushoidoissa tms.? Kuinka aktiivisia olitte oviksen aikaan? 😊
Taisin olla liian hätäinen, vaikuttaa että vuoto jatkuu sittenkin.. Katsotaan mihin tää nyt tästä sit kehittyy.......