Onko miehen käytös enää normaalia?
Olimme eilen ravintolassa ja mies teki tuttuun tapaan pöytäseurueellemme tilausta. Aloitti antamalla tarjoilijalle lapsemme tilauksen ja kun tarjoilija kysyi, tuodaanko annos heti, niin mieheni vastasi joo. Tässä vaiheessa puutuin keskusteluun ja sanoin tarjoilijalle, että otetaan lapsenkin annos vasta yhdessä meidän aikuisten pääruuan yhteydessä. Mies ärsyyntyi tästä väliintulostani huomattavasti ja teki tästä konfliktin meidän välille kysymällä ”mikä ongelma minulla on” ja ”minkä takia minun pitää pilata tilaus ja hyvä tunnelma olemalla välihuutelija”. Uskomatonta, mutta totta. Ilta oli pilalla ja vielä kotona oli puhumatta minulle mitään. Nyt aamullakin ollaan vielä riidelty asiasta. Minun tavoite olisi siis vain yrittää taata yhteinen ruokarauha, kun syödään kaikki yhtäaikaa ja sitä ennen/jälkeen voidaan sitten vuoron perään olla leikkihuoneessa. Mies näkee tilanteen vain sellaisena, että kyseenalaistin hänen toimintaansa ja asemaansa perheessä. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (172)
Kysyppä siltä mieheltäsi onko hänestä oikein nimitellä puolisoa luuskaksi, idiootiksi jne?
No miten miehen vanhemmat suhtautuivat tilanteeseen ravintolassa? Miten miehen vanhemmat yleensä kohtelevat toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
No niin. Yritettiin keskustella ja selvittää asia, pyysin vielä kerran anteeksi ja kysyin mieheltä miten hän olisi halunnut että olisin asian hoitanut. Oli vihainen ja korotti ääntään sanoen, että ei halua asiasta enää keskustella, jos olen niin tyhmä että en itse asiaa tajua. Kysyin häneltä, olisiko vaihtoehto ollut se, että olisin ensin keskustellut hänen kanssaan enkä tarjoilijan kanssa. Tässä vaiheessa mies oli taas niin suutuksissaan, että alkoi nimitellä minua tyhmäksi luuskaksi ja lehmäksi sekä idiootiksi, jonka pitäisi ihan itse pikkuaivoillaan ymmärtää mitä tein päin helvettiä. Kyyneleet valuivat poskilleni, miten kukaan voi olla noin jyrkkä! Olin itse koko ajan rauhallinen ja halusin selvittää, jotta molemmille tulisi parempi mieli. Nyt tilanne on se, että musta tuntuu entistä pahemmalta ja itken yksin makuuhuoneessa. Tekisi mieli nyt lopettaa tämä ketju osaltani tähän, koska en halua enää täältä palstaltakaan enää yhtään lisää lokaa niskaani. 😥
Ap
Miehelläsi ei ole mitään oikeutta puhua sinulle tuolla tavoin. Arvosta itseäsi enemmän ja sano, että nyt riittää, sillä tuollaisella miehellä et tee yhtään mitään. Rakastavassa parisuhteessa ei tule mieleenkään sanoa noin kamalia asioita puolisolleen. Pyydän, harkitse vakavasti eroa.
Vierailija kirjoitti:
En ole jyrä enkä päsmäröijä, pikemminkin päinvastoin. Tarkoituksenani siis oli, että lämpimän ruuan aikaan ollaan kaikki pöydässä eikä kenenkään tarvitse juosta lapsen perässä, kun oma ruoka jäähtyy lautasella. Mutta mies ei suostu näkemään tätä ajatusta ”väiintuloni” taustalla vaan tekee näkee asian vain sillä tavalla, että tein hänestä ”pellen” enkä kunnioita. Ja juuri tätä termiä käytti itsestään.
Ap
No eikös tämä jo kerro siitä, että kyseessä ei nyt ole varsinaisesti sitten tämä ravintolakäynti, vaan ongelmat ovat paljon syvemmällä. Ihan turha teidän on jankata siitä, kenen idea oli oikea, kun ihan kummalla tavalla tahansa kaikki olisivat ruokansa saaneet ja sen kunnialla syöneet.
Keskustelun aihe pitäisi olla se, MIKSi mies koki sinun puuttumisesi asiaan niin voimakkaana? Miksi tuntee itsensä väheksytyksi?Ja se ei nyt oikeasti liity tuohon sinun väliintuloosi, vaan juuret on jossain paljon syvemmällä.
Ap:n suunnitelma lapsen syömiselle oli selvästi järkevämpi kuin miehen. Miehellä oli kuitenkin myös ihan järkevä ajatus taustalla. So far, kumpikaan ei ole ongelma.
Ap:n väliintulo - kuten moni on sanonut, sun olisi pitänyt sanoa miehelle jotain, ei suoraan tarjoilijalle. Mutta tämäkin on aika pikkujuttu.
Miehen reaktio sitten oli ylimitoitettu ja lapsellinen. Ap:n huomautus ei olisi mitenkään pilannut tunnelmaa, ellei mies olisi alkanut riehua.
Nyt - mä tunnistan itseni hieman ap:n miehestä. Mun miehellä on valitettava tapa tunkea mun keskusteluihin esim. lasten kanssa tai juhlissa muiden kanssa. Nää väliintulot on usein ihan objektiivisesti ärsyttäviä mutta se ei ole nyt se pointti. Vaan mulla on joku sellainen vika, että kun sosiaalisessa tilanteessa joku katkaisee mun ajatusprosessin/flow'n, niin se sekoittaa mun ajatukset täysin ja mun on tosi vaikea päästä enää kiinni siihen sosiaaliseen tilanteeseen ka sen "imuun". Vaikea selittää mutta tämän takia mä tulen joskus kohtuuttoman vihaiseksi miehelleni noissa tilanteissa (en tosin näytä sitä) ja usein ajattelen juuri kuten ap:n mies sanoi, että miksi sen piti pilata hyvä tunnelma. En tiedä mistä tää johtuu, ehkä mulla on jotain neurologista häikkää tms.
Apn miehellä vakava itsetunto-ongelna, kuten ap kertoi miehen sanoneen, että ap horjutti miehen sanoneen, että "horjutti miehen asemaa perheessä".
Olisin päästänyt kakkasen naurun ja antanut miehen olla., kunnes tulee järkiinsä.
Luuskaksi nimittelyn jälkeen vaihtoehdot olisi pariterapia ja miehelle oma terapia tai avioero.
Naisten nyt vaan pitää saada olla aina oikeassa. Kyllä tuo useimpia miehiä ärsyttää suunnattomasti ja joskus se kamelin selkä katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jyrä enkä päsmäröijä, pikemminkin päinvastoin. Tarkoituksenani siis oli, että lämpimän ruuan aikaan ollaan kaikki pöydässä eikä kenenkään tarvitse juosta lapsen perässä, kun oma ruoka jäähtyy lautasella. Mutta mies ei suostu näkemään tätä ajatusta ”väiintuloni” taustalla vaan tekee näkee asian vain sillä tavalla, että tein hänestä ”pellen” enkä kunnioita. Ja juuri tätä termiä käytti itsestään.
Ap
No eikös tämä jo kerro siitä, että kyseessä ei nyt ole varsinaisesti sitten tämä ravintolakäynti, vaan ongelmat ovat paljon syvemmällä. Ihan turha teidän on jankata siitä, kenen idea oli oikea, kun ihan kummalla tavalla tahansa kaikki olisivat ruokansa saaneet ja sen kunnialla syöneet.
Keskustelun aihe pitäisi olla se, MIKSi mies koki sinun puuttumisesi asiaan niin voimakkaana? Miksi tuntee itsensä väheksytyksi?Ja se ei nyt oikeasti liity tuohon sinun väliintuloosi, vaan juuret on jossain paljon syvemmällä.
Olen samaa mieltä. Älkää jumittuko tuohon ruokailutilanteeseen taustalla jo aiempia käsittelemättömiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen samaa mieltä. Älkää jumittuko tuohon ruokailutilanteeseen taustalla jo aiempia käsittelemättömiä asioita.
Ehkä sitten niin. Mies on kyllä todella tarkka sosiaalisissa tilanteissa (kuten 171 kuvaa) ja pahimmillaan näyttää ryhmässä selkeästi ja häpeilemättä, jos keskustelu ei ”mene hänen tavallaan” tai joku käyttäytyy hänen mielestään typerästi. Jopa niin, että tilanteista tulee kaikille kiusallisia. Tämä ravintola-kohtaus oli siis yksi esimerkki ja halusin siihen ulkopuolista näkökulmaa, koska tuntuu, että en enää osaa itse arvioida mistä on ”oikeus” ärsyyntyä ja mistä ei. Ja kun on vielä itse osapuolena tai ”syyllinen”, niin on entistä vaikeampaa katsoa asiaa objektiivisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sama mies joka suuttui kun olit sairaana?
Ei ole. Kirjoitan tälle palstalle ensimmäistä kertaa.
Ap
Jopa vitsin murjaisit.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Yritettiin keskustella ja selvittää asia, pyysin vielä kerran anteeksi ja kysyin mieheltä miten hän olisi halunnut että olisin asian hoitanut. Oli vihainen ja korotti ääntään sanoen, että ei halua asiasta enää keskustella, jos olen niin tyhmä että en itse asiaa tajua. Kysyin häneltä, olisiko vaihtoehto ollut se, että olisin ensin keskustellut hänen kanssaan enkä tarjoilijan kanssa. Tässä vaiheessa mies oli taas niin suutuksissaan, että alkoi nimitellä minua tyhmäksi luuskaksi ja lehmäksi sekä idiootiksi, jonka pitäisi ihan itse pikkuaivoillaan ymmärtää mitä tein päin helvettiä. Kyyneleet valuivat poskilleni, miten kukaan voi olla noin jyrkkä! Olin itse koko ajan rauhallinen ja halusin selvittää, jotta molemmille tulisi parempi mieli. Nyt tilanne on se, että musta tuntuu entistä pahemmalta ja itken yksin makuuhuoneessa. Tekisi mieli nyt lopettaa tämä ketju osaltani tähän, koska en halua enää täältä palstaltakaan enää yhtään lisää lokaa niskaani. 😥
Tee tosiaan palvelus ja lopeta kaikki ketjutsi täältä, poistoon asti.
Ap
Nimittelevää miestä en jäisi katselemaan. Ei se oikeasti kuulu normaaliin kommunikointiin.