Onko miehen käytös enää normaalia?
Olimme eilen ravintolassa ja mies teki tuttuun tapaan pöytäseurueellemme tilausta. Aloitti antamalla tarjoilijalle lapsemme tilauksen ja kun tarjoilija kysyi, tuodaanko annos heti, niin mieheni vastasi joo. Tässä vaiheessa puutuin keskusteluun ja sanoin tarjoilijalle, että otetaan lapsenkin annos vasta yhdessä meidän aikuisten pääruuan yhteydessä. Mies ärsyyntyi tästä väliintulostani huomattavasti ja teki tästä konfliktin meidän välille kysymällä ”mikä ongelma minulla on” ja ”minkä takia minun pitää pilata tilaus ja hyvä tunnelma olemalla välihuutelija”. Uskomatonta, mutta totta. Ilta oli pilalla ja vielä kotona oli puhumatta minulle mitään. Nyt aamullakin ollaan vielä riidelty asiasta. Minun tavoite olisi siis vain yrittää taata yhteinen ruokarauha, kun syödään kaikki yhtäaikaa ja sitä ennen/jälkeen voidaan sitten vuoron perään olla leikkihuoneessa. Mies näkee tilanteen vain sellaisena, että kyseenalaistin hänen toimintaansa ja asemaansa perheessä. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (172)
Minä en tekisi miehelleni tuollaista. Miehesi ylireagoi asiaan, mutta ehkä ei ollut ensimmäinen kerta, kun kyseenalaistit miehesi päätöksen.
Ei ajattele toimineensa väärin vaan pikemminkin pyytää, että miettisin omaa käyttäytymistä ja keskustelen hänen kanssaan vasta sitten, kun olen tajunnut itse mokanneeni. Osittain ehkä tuo ulkopuolisen (ja omien vanhempiensa) läsnäolo varmaan vaikutti asiaan. Mutta mies on aika tarkka muutenkin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja että asiat menevät hänen tavallaan.
Lapsi on 4 v.
Ap
Onko tämä sama mies joka suuttui kun olit sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sama mies joka suuttui kun olit sairaana?
Ei ole. Kirjoitan tälle palstalle ensimmäistä kertaa.
Ap
Teidän kannattaisi puhua nuo asiat etukäteen jo selviksi eikä aloittaa tuollaista "kuka määrää kaapin paikan" -riitaa asiasta, josta ei ole etukäteen sovittu.
Miehen hermostuminen ymmärretävää, kun tuo näytti päällepäsmäröinniltä.
Jos lapselle tuodaan ruoka vasta aikuisten pääruuan yhteydessä, niin mitä lapsi tekee kun te muut syötte alkuruokaa? Istuu ja katsoo? Eikö lapselle kannata päinvastoin saada ruoka eteen mahdollisimman nopeasti, kun ei lapset kuitenkaan jaksa kauan odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tekisi miehelleni tuollaista. Miehesi ylireagoi asiaan, mutta ehkä ei ollut ensimmäinen kerta, kun kyseenalaistit miehesi päätöksen.
Millä vuosisadalla sinä elät.
Kuinka naisen sanat oli päällepäsmäröintiä, mutta miehen ei.
Mies kuulostaa kontrolloivalta. Yleensä käännytään keskustelemaan asiasta, ei syyllistetä toista ja mökötetä.
Miehesi kuulostaa ihan naiselta, aivan naismainen tuo hänen kommenttinsa.
Sujuukos teidän perheessä muuten päätöksenteko tasapuolisesti ja pääosin yhteisymmärryksessä? Pomottaako jompikumpi?
Keskustelkaa asiasta. Miehellä voi myös olla huono itsetunto ja kasvatuksesta tullut kapea miehen malli? (hänestä tuntuu seurassa nololta, jos nainen päättää asioita tai keskeyttää, mikä osoittaa vanhanaikaista autoritääristä miehen mallia)
Vai onko sulla taipumuta päsmäröintiin? Käveletkö usein miehen mielipiteiden / päätösten yli? Jos et, niin miehesi reagoi yli, mutta jos sulla on muutenkin taipumusta pomottaa, niin miehen harmistus ei johkunut vain tuosta yhdestä tilanteesta, vaan kaikesta jo aiemmin tapahtuneesta.
Ehkäpä jompi kumpi näistä, tai molemmat, voi selittää miehen reagointia.
Silti oli mieheltä ikävää tuo seurassa riitely. Olisi voinut sitten kotona puhua asiasta, jos joku jäi kaivertamaan.
Puhukaa.
Mun mielestä miehen ajatus oli fiksu. Hyvä, kun hoiti lapselle tilauksen eka. Oli typerää sinulta puuttua tilanteeseen. Ei se niin vakavaa ole. Taisit olla ekaa kertaa ravintolassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle tuodaan ruoka vasta aikuisten pääruuan yhteydessä, niin mitä lapsi tekee kun te muut syötte alkuruokaa? Istuu ja katsoo? Eikö lapselle kannata päinvastoin saada ruoka eteen mahdollisimman nopeasti, kun ei lapset kuitenkaan jaksa kauan odottaa.
Lapsi jaksaa kyllä odottaa kun sen laittaa jaksamaan. Kuoleeko se lapsi jos pitää odottaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ajattele toimineensa väärin vaan pikemminkin pyytää, että miettisin omaa käyttäytymistä ja keskustelen hänen kanssaan vasta sitten, kun olen tajunnut itse mokanneeni. Osittain ehkä tuo ulkopuolisen (ja omien vanhempiensa) läsnäolo varmaan vaikutti asiaan. Mutta mies on aika tarkka muutenkin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja että asiat menevät hänen tavallaan.
Lapsi on 4 v.
Ap
Mies koki menettäneensä kasvonsa, kun tulit siihen väliin.
Mut niin. Puhukaa.
Muistakaas nyt mammat, että mies on perheen pää ja aina oikeassa. Suomessa pitäisi ottaa mallia Venäjältä jossa vaimon saa piestä laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli alkuruuan aikana leikkihuoneessa ja kävin siellä aina välillä katsomassa, että pärjää. Hänelle oli myös tarjolla leipää pöydässä ”alkuruuaksi”, mutta leikkihuone veti enemmän puoleensa. Pääruoan aikana sitten söi pöydässä ranskalaiset ja lihapullat tyytyväisenä yhdessä meidän muiden kanssa. Lopputulos siis oli, että kaikki saivat syödä lämpimän ruuan yhdessä.
Ap
Ap oli ensimmäistä kertaa ravintolassa? Näin toimitaan 90% tapauksista lasten kohdalla.
Trollihan tämä taas on, miesvihapalsta mikä miesvihapalsta.
t.tarjoilija
Ymmärrän, että tilauksen jyrääminen siinä tilanteessa voi ärsyttää miestä. Toisaalta mies kuulostaa joustamattomalta hermostujalta. Sitten taas, jos tuota jyräämistä tapahtuu useinkin, niin sitten hermostuminen on ymmärrettävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaas nyt mammat, että mies on perheen pää ja aina oikeassa. Suomessa pitäisi ottaa mallia Venäjältä jossa vaimon saa piestä laillisesti.
Metrin pätkä kettinkiä on aina hyvä olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miehen ajatus oli fiksu. Hyvä, kun hoiti lapselle tilauksen eka. Oli typerää sinulta puuttua tilanteeseen. Ei se niin vakavaa ole. Taisit olla ekaa kertaa ravintolassa?
Nytkö sillä että mies tiuski ja mökötti ei ollutkaan merkitystä. Eikä ap:n tunteilla.
Mies vaikuttaa siltä että ei usein käy ravintolassa. Jos jo siitä menettää kasvonsa että vaimo on tarjoilijan kuullen eri mieltä.
Minusta mies toimi väärin ja ehkä, toivottavasti tajusi tämän itsekin kun mökötti.
Ikävää että ulkopuolisen läsnäolo tuntui nimenomaan vaikuttavan asiaan, se ei ollenkaan viittaa tasa-arvoiseen valta-asemaan.
Oliko tämä yksittäistapaus vai onko näitä useinkin?