Onko miehen käytös enää normaalia?
Olimme eilen ravintolassa ja mies teki tuttuun tapaan pöytäseurueellemme tilausta. Aloitti antamalla tarjoilijalle lapsemme tilauksen ja kun tarjoilija kysyi, tuodaanko annos heti, niin mieheni vastasi joo. Tässä vaiheessa puutuin keskusteluun ja sanoin tarjoilijalle, että otetaan lapsenkin annos vasta yhdessä meidän aikuisten pääruuan yhteydessä. Mies ärsyyntyi tästä väliintulostani huomattavasti ja teki tästä konfliktin meidän välille kysymällä ”mikä ongelma minulla on” ja ”minkä takia minun pitää pilata tilaus ja hyvä tunnelma olemalla välihuutelija”. Uskomatonta, mutta totta. Ilta oli pilalla ja vielä kotona oli puhumatta minulle mitään. Nyt aamullakin ollaan vielä riidelty asiasta. Minun tavoite olisi siis vain yrittää taata yhteinen ruokarauha, kun syödään kaikki yhtäaikaa ja sitä ennen/jälkeen voidaan sitten vuoron perään olla leikkihuoneessa. Mies näkee tilanteen vain sellaisena, että kyseenalaistin hänen toimintaansa ja asemaansa perheessä. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle tuodaan ruoka vasta aikuisten pääruuan yhteydessä, niin mitä lapsi tekee kun te muut syötte alkuruokaa? Istuu ja katsoo? Eikö lapselle kannata päinvastoin saada ruoka eteen mahdollisimman nopeasti, kun ei lapset kuitenkaan jaksa kauan odottaa.
Lapsi oli alkuruuan aikana leikkihuoneessa ja kävin siellä aina välillä katsomassa, että pärjää. Hänelle oli myös tarjolla leipää pöydässä ”alkuruuaksi”, mutta leikkihuone veti enemmän puoleensa. Pääruoan aikana sitten söi pöydässä ranskalaiset ja lihapullat tyytyväisenä yhdessä meidän muiden kanssa. Lopputulos siis oli, että kaikki saivat syödä lämpimän ruuan yhdessä.
Ap
4v lapsi ilman aikuisen valvontaa leikkihuoneessa? Sinä puhut yhteisestä hetkestä ja juokset itse välillä toisaalla? Ruokailu rauhoitetaan niin, että kaikki istuu ruokailun ajan paikoillaa niin lapset ja aikuisetkin. Lapsillekin voi tilata sitä alkuruokaa esim. kurkkua ja porkkanaa dipillä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle tuodaan ruoka vasta aikuisten pääruuan yhteydessä, niin mitä lapsi tekee kun te muut syötte alkuruokaa? Istuu ja katsoo? Eikö lapselle kannata päinvastoin saada ruoka eteen mahdollisimman nopeasti, kun ei lapset kuitenkaan jaksa kauan odottaa.
Lapsi oli alkuruuan aikana leikkihuoneessa ja kävin siellä aina välillä katsomassa, että pärjää. Hänelle oli myös tarjolla leipää pöydässä ”alkuruuaksi”, mutta leikkihuone veti enemmän puoleensa. Pääruoan aikana sitten söi pöydässä ranskalaiset ja lihapullat tyytyväisenä yhdessä meidän muiden kanssa. Lopputulos siis oli, että kaikki saivat syödä lämpimän ruuan yhdessä.
Ap
Tätä en ymmärrä, että mennään ravintolaan ja lapsille syötetään lihapullia ja rankalaisia?! Ja miksi ei lapselle tarjottu alkuruokaa ja opettu samalla miten koti ja ravintola ruokailu eroaa toisistaan?
Yleisesti sanoisin, että tukekaa naiset miehiänne sosiaalisissa tilanteissa. Jos joku asia ei mene ihan mielenne mukaan, niin olkaa silti miehenne puolella. Se nimittäin lisää miehen itsetuntoa ja heijastuu koko suhteeseen. Itselläni on päinvastaisiakin kokemuksia, ja koko suhde meni surkeaksi, kun nainen ei juuri koskaan osoittanut mitään tukea.
Vain netissä. Lopulta väitetään ja neuvotaan kuinka alkuperäisessä asiassa olisi pitänyt toimia.
Sehän ei ollut se kysymys, ulkopuolisen on töykeää mennä neuvomaan muita ruokailun käytännöissä.
On jotenkin sääli, että tämän tyyppiset tilanteet koetaan parisuhteen ongelmina ja tasa-arvon kyseenalaistamisena. Eikö kukaan mieti kauniita ja huomaavaisia käytöstapoja; myös puolisoaan kohtaan? Jotenkin kuvittelisin, että kun ollaan isommalla porukalla liikenteessä ottaisi yksi isännän tai emännän vetovastuun tilauksia tehdessä sekä seuraisi palvelun pelaavan. Itse ainakin ärsyynnyn, jos pöytäseurueessa jokainen kimittää kurkut suorana tilauksiaan samaan aikaan. Mutta käsittääkseni sivistys on katoavaa kansaperinnettä ja etenkin kauniit käytöstavat.
Sopikaa yhdessä kanssa jatkossa, miten lasten ruokinta jatkossatapahtuu. Siitä ei tarvitse tehdä numeroa, eikä varsinkaan muuten toimivassa suhteessa turhaa ongelmaa. Otatte tästä opiksenne.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikä?
Ennemminkin miehen ikä? 😂
Eli osa kommentoijista on siis sitä mieltä, että minun olisi pitänyt olla puuttumatta tilaukseen (miehen itsetunnon/aseman/perherauhan takia)? Ja tämän lopputuloksena olisin (tai joku pöytäseurueestamme olisi) joutunut syömään kylmettynyttä pääruokaa, koska lapsi ei voi kuljeskella ravintolassa yksin, edes siellä leikkihuoneessa.
Ap
Ymmärrän kyllä miksi miestä ärsytti. Toki riippuu paljon siitä miten sanoit itse asiasi.. sanoitko ”ei, ei me oteta sitä vielä vaan tuotte sen samaan aikaan kun muillekkin.” Ja mulkaisit miestäsi vai sanoitko ”ai otetaan se aikaisemmin? Olisiko kuitenkin ehkä parempi ottaa samaan aikaan syystä että blabla, mitä olet mieltä?” Jolloin mies voi sanoa ”totta kyllä, otetaan hei samaan aikaan.” Näissä on iso ero.... vähän sosiaalista pelisilmää nyt..
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea mielestäsi lapselle ei voi antaa alkuruoka? Mitäs se lapsi tekee koko lopputuloksiin ajan kun on syönyt tarpeeksi ennenkuin muut on saaneet mitään eteensä?
Vierailija kirjoitti:
Eli osa kommentoijista on siis sitä mieltä, että minun olisi pitänyt olla puuttumatta tilaukseen (miehen itsetunnon/aseman/perherauhan takia)? Ja tämän lopputuloksena olisin (tai joku pöytäseurueestamme olisi) joutunut syömään kylmettynyttä pääruokaa, koska lapsi ei voi kuljeskella ravintolassa yksin, edes siellä leikkihuoneessa.
Ap
Nyt sait syödä lämmintä ruokaa jäätävässä tunnelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti sanoisin, että tukekaa naiset miehiänne sosiaalisissa tilanteissa. Jos joku asia ei mene ihan mielenne mukaan, niin olkaa silti miehenne puolella. Se nimittäin lisää miehen itsetuntoa ja heijastuu koko suhteeseen. Itselläni on päinvastaisiakin kokemuksia, ja koko suhde meni surkeaksi, kun nainen ei juuri koskaan osoittanut mitään tukea.
Jos äijä ei osaa edes ruokatilausta tehdä niin parempi jättää se kotiin kun muut menee syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ideaalisti teidän olisi pitänyt keskustella tuo asia etukäteen eikä aiheuttaa kohtausta paikan päällä tuolla aiheella. Eli kyse ei ole siitä, onko ideasi hyvä, vaan siitä, kuinka toimit.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulla ei taida olla kokemuksellista vertailupohjaa miten tilanne olisi mennyt, jos lapsi olisi saanut ruuan ennen muita? En ymmärrä miksi lapselle ei tilattu sitä alkuruokaa?
Toteat kylmästi, että teet tilaukset tästedes itse kun mies on kykenemätön edes niitä tekemään oikein.
Molemmat ylireagoitte. Ei tuo nyt ollut maailman vakavin asia. Elämä on vaikeaa tuolla asenteella ja kuolette sydäriin nuorina. Chill.
Totesin miehelle, ettei sitä oteta syömään ravintolaan ennenkuin oppii olemaan kiukuttelee Astra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea mielestäsi lapselle ei voi antaa alkuruoka? Mitäs se lapsi tekee koko lopputuloksiin ajan kun on syönyt tarpeeksi ennenkuin muut on saaneet mitään eteensä?
Kuinka nopeasti teidän lapsenne oikein syö?
Vierailija kirjoitti:
En ole jyrä enkä päsmäröijä, pikemminkin päinvastoin. Tarkoituksenani siis oli, että lämpimän ruuan aikaan ollaan kaikki pöydässä eikä kenenkään tarvitse juosta lapsen perässä, kun oma ruoka jäähtyy lautasella. Mutta mies ei suostu näkemään tätä ajatusta ”väiintuloni” taustalla vaan tekee näkee asian vain sillä tavalla, että tein hänestä ”pellen” enkä kunnioita. Ja juuri tätä termiä käytti itsestään.
Ap
Mies on oikeassa. Hän on pelle. Jätä se sika.
En ole jyrä enkä päsmäröijä, pikemminkin päinvastoin. Tarkoituksenani siis oli, että lämpimän ruuan aikaan ollaan kaikki pöydässä eikä kenenkään tarvitse juosta lapsen perässä, kun oma ruoka jäähtyy lautasella. Mutta mies ei suostu näkemään tätä ajatusta ”väiintuloni” taustalla vaan tekee näkee asian vain sillä tavalla, että tein hänestä ”pellen” enkä kunnioita. Ja juuri tätä termiä käytti itsestään.
Ap