Asunnon osto kaduttaa ja velallisen olo ahdistaa
Onko muilla samoja fiiliksiä?
Olis pitänyt vaan muuttaa eron jälkeen vuokralle. Nyt makselen asuntolainaa, mihinkään muuhun ei ole varaa ja pelkään korkojen nousua, remonttikuluja ja epäonnea, että kaikki hajoaa ja joudun pulaan kun ei ole varaa maksaa.
Kommentit (184)
Vuokrat nousivat viime vuonna 2,3% ja oma asuntolaina väheni 5% alkujaan nostetusta pääomasta, oikeasti enempi, koska tasalyhennys.
Huomioikaa myös tämä, kun vertaatte vain nykyhetken vuokraa ja rahoituskuluja kassavirtamielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti missään muualla paitsi Suomessa ei ole näin kuplaantuneet asuntomarkkinat ja päähänpinttynyt omistamisen tarve. Omistusasumista tuetaan valtionkin puolelta vähennysten muodossa siinä missä työssä käyvä vuokralainen ei saa mitään apuja. Miksi helvetissä minun pitää veroissani maksaa myös toisten omiakin kämppiä? Ihan mätä systeemi. Muualla maailmassa asutaan vuokralla aivan tyytyväisenä kun ei ole tällaisia virityksiä.
Niin totta! Miksi aina huudellaan, että asumistuki pitää lopettaa mutta kuitenkin omistusasumisen tukeminen verohelpotuksin on ok? Ja myyntivoittokin on verotonta kahden vuoden asumisen jälkeen.
Miksi omien tavaroiden tai asunnon myymisestä ylipäätään pitää maksaa veroa? Asumistuki on täysin olematonta verrattuna vuokratukiin, jotka käytännössä korottavat vuokrien hintoja ja menevät asuntosijoittajien taskuun.
No miksi minun pitää ihan omien osakkeideni myynnistä maksaa voitoista veroa? Sijoitustoimintaahan se omien kämppien puliveivaaminen on ja sillä tehdään rahaa ihan samalla tavalla ja sen takia naureskellaan vuokralaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti missään muualla paitsi Suomessa ei ole näin kuplaantuneet asuntomarkkinat ja päähänpinttynyt omistamisen tarve. Omistusasumista tuetaan valtionkin puolelta vähennysten muodossa siinä missä työssä käyvä vuokralainen ei saa mitään apuja. Miksi helvetissä minun pitää veroissani maksaa myös toisten omiakin kämppiä? Ihan mätä systeemi. Muualla maailmassa asutaan vuokralla aivan tyytyväisenä kun ei ole tällaisia virityksiä.
Niin totta! Miksi aina huudellaan, että asumistuki pitää lopettaa mutta kuitenkin omistusasumisen tukeminen verohelpotuksin on ok? Ja myyntivoittokin on verotonta kahden vuoden asumisen jälkeen.
Jos et tiennyt niin asuntolainojen veroetua on pienentynyt ja se on poistumassa kokonaan. Miksi asumistukiin ei puututa? Mielestäni pitäisi siirtyä perustuloon joka siäsältää kiinteästi asumisen osuuden, eikä siihen vaikuttaisi se että miten asuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajatellut niin, että asun nyt asossa (kynnysraha maksettiin säästöillä, ei ole ollut velkaa) jossa asuminen on huoletonta ja edullista.
Koska asumismenot ovat pienet, saan joka kuukausi rahaa säästöön (kituuttamatta, matkustan paljon enkä elä kädestä suuhun) ja jossain kohtaa varmaan mietin potin sijoittamista johonkin, ehkä osakkeisiin, en ole vielä perehtynyt niihin.
Kun aikanaan jään eläkkeelle ja tulot laskevat, pyrin säästöilläni "tekemään kaikkia kivaa", matkustamaan ym. jos teeveys ym. vain sen sallii.
Tuossa vaiheessa olen myös ajatellut laittaa asumiskulut niin minimiin kun mahdollista, käytännössä voisin muuttaa halpaan vuokra-asuntoon, tai jopa kommuuniin tmv. koska haluan käyttää rahan muuhun kun "seiniin" (teatteriin,ulkona syömiseen ym.)
Asossa halpaa... tirsk :) Olen kokeillut, en jäänyt kaipaamaan. PS. Runsasluminen talvi ja siitä tulee lisäkuluja ja asossa kaikki riski on asukkailla. Varaudu ylimääräiseen vastikkeeseen :)
Miksi et kartoittanut tulevia menoja maksukykysi mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ne asunnot kuitenkin muualla maailmassakin omistaa ja käärii hyvät voitot taskuihinsa.
Ei taida olla kuitenkaan yhtä kieroutunutta menoa kuten täällä asumistukineen jotka nostaa hintoja ja kämpät muualla halvempia myös vuokralaisille. Täällä koko systeemi on viritetty omistusasujan ja vuokranantajan etua ajatellen.
Hankala tilanne, ymmärrän kyllä ap:ta, vaikka en asuntoa omistakkaan. En jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä, onko ap:n asunto kasvukeskuksessa. Jos on, niin pitäisin asunnosta kiinni. Vaikka menisin itse vuokralle halvempaan ja vuokraisin asuntoa, jossa saa sitten lyhennykset, yhtiövastikkeen ja remonttirahaa kerrytettyä samaan aikaan. Tai neuvottelisin kuukausilyhennyksen pienemmäksi, että saisi rahaa säästöön samalla, kun maksaa lainaa pois. Kasvukeskuksissa omistusasunto on kuitenkin hyvä sijoitus, vaikka se ei nyt tunnu siltä.
Lapsetkaan eivät enää montaa vuotta asu kotona, joten asunto jää varmasti myös liian isoksi. Silloin toki kannattaa myydä ja päättää sitten, että sijoittaako sen rahan pienempään asuntoon vai siirtyykö vuokralle kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni jokapaikassa maailmalla kaikki asunnot omistaa joku.
Muualla maailmassa ei juuri ole osakeasuntotyyppistä toimintaa. Suomessa keskituloinen voi omistaa kerrostalosta asunto-osakkeen ja se lasketaan omistusasumiseksi, vaikka omistaa yhtiön osakkeita, eikä varsinaisesti sitä asuntoa, vaan siihen on vain hallintaoikeus.
Monessa massa tuollainen ei ole mahdollista joten omistusasujia on vain pientaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kartoittanut tulevia menoja maksukykysi mukaisesti?
Suurin ongelma on ehkä se että ei voi kartoittaa tulevaisuuden maksukykykä ostohetkellä.
Yli 25-vuotiaat vuokralla-asujat on luusereita. Jotain on mennyt elämässä pieleen jos ei voi omaa ostaa, edes työttömänä. En myöskään ymmärrä noita rikkaita jotka asuu vuokralla. Kyllä oma asunto on paras sijoitus.
Tulot mulla 24k/v ja sain lainaa 150k, jota lyhennän 500 €/kk ja vastike vain 180 €/kk. Mulla tosin vanhempien lapsilisäsijoituksia takana ja alkupääomaa asunnon ostohetkellä mulla oli 40k.
N24, ostin asunnon vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasumisen korkovähennys on pienetynyt ja se poistuu kokonaan.
Sen sijaan vuokraustoiminnan menot ovat edelleen vähennyskelpoisia ja asumistukijärjestelmä tukee vuokraustoimintaa avokätisesti, tukea saa jopa 80% vuokrasta.
Että ihan turha lässyttää että omistusasumista muka tuettaisiin enemmän, kun sitä ei tueta juuri lainkaan ja kohta ei lainkaan.
Taisi unohtua se asunnon veroton myyntivoitto, mikä on varsinainen ihmeellisyys tässä verotuksen maassa? Juuri siksi asuntoja ostetaan sen edullisemman asumisen lisäksi, kun voi luottaa siihen että myytäessäkin tulee vaan pelkkää voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on toki sijoitus ja Suomessahan omistusasuminen on ainoa arvostettu asumismuoto, vain köyhät luuserit asuu vuokralla. Tämän takia asunnon myynti ja vuokralle muutto mietityttää, en osaa kuunnella omaa sydäntä tässä.
Lisäksi asumme nyt pientaloalueella, jolla on oikeastaan vain omistusasuntoja. On myös kaupungin vuokrarivareita, mutta niihin pääsee kuka pääsee. Kaikki muut asunnon omistajat täällä on hyvätuloisia, tai ainakin siltä tuntuu.
Haluaisin muuttaa vuokralle läheisen keskustan laidalle uudehkoon kerrostaloon. Siitä haaveilen. Tähän nykyiseen taloyhtiön on tulossa ikkunaremontti ja varmasti muitakin remontteja pian., 80-luvun rivitalo. Mun asumiskustannukset on jo nyt aika tapissan ison lainan ja ison marginaalin takia. Se ahdistaa.
Lapseni ovat esiteini- ja teini-iässä. Mietityttää, miten he muutoksen ottaisivat.
Ap
Hae asumistukea.
Kahden lapsen kanssa asuva saa tienata aika isoa palkkaa ennen kuin asumistuki olisi 0€.
Lyhennyksiin sitä ei tietenkään saa mutta koron osuuteen ja yhtiövastikkeeseen kyllä. Remontin nostaessa yhtiövastiketta tämä on tosi kiva juttu.
Kannattaa opetella kansantaloutta kirjoitti:
Ei korot nouse. Maailmassa on niin paljon velkaa (aivan kuten itselläsikin), että liian monen ihmisen (ts. asuntolainan ottaneen) talous romahtaisi, joten korkoja ei voida nostaa. Hyvin pieni palkkadeflaatio ja matala hintainflaatio jatkuu vielä useita vuosia, arvioisin sen jatkuvan vielä toiset kymmenen vuotta,tuonne 2030-luvun alkuun asti.
Ruotsissa korot ovat jo nousseet. Ja Suomi tulee pian perässä.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ruotsin-asuntokupla-uhkaa-puhjeta…
Vierailija kirjoitti:
Yli 25-vuotiaat vuokralla-asujat on luusereita. Jotain on mennyt elämässä pieleen jos ei voi omaa ostaa, edes työttömänä. En myöskään ymmärrä noita rikkaita jotka asuu vuokralla. Kyllä oma asunto on paras sijoitus.
Tulot mulla 24k/v ja sain lainaa 150k, jota lyhennän 500 €/kk ja vastike vain 180 €/kk. Mulla tosin vanhempien lapsilisäsijoituksia takana ja alkupääomaa asunnon ostohetkellä mulla oli 40k.
N24, ostin asunnon vuosi sitten.
"Jotain on mennyt elämässä pieleen, jos ei voi omaa ostaa, edes työttömänä".
Sulla ei taida olla ihan kaikki palikat kohdallaan.
Itse tyydyn asuntovelallisen rooliin koska haluan kartuttaa omaisuutta ja koskapk-seudulla vuokrat ovat niin kovat ettei sen jälkeen jäisi enää sijoitettavaksi. Luotan siihen, että asunnon arvo säilyy tai jopa nousee seuraavien vuosikymmenten aikana vaikka isoja remontteja siinä ajassa varmasti tuleekin.
Oma eläke sairaanhoitajana tulee olemaan niin pieni, että sillä ei vuokralaisena elä, asumistukikaan ei riitä pk-seudun pienten asuntojen vuokraan ellei satu saamaan pientä vuokra-asuntoa kaupungilta, jonossa tuhansia ihmisiä. Nykyisen kodin voi vaihtaa pienempään kun lapset ovat muuttaneet pois ja rahaa pitäisi jäädä vielä säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Taas näkee että luulo ei tosiaan ole tiedon väärti. Jopa jos katsotaan pelkästään Euroopan maita, on Suomi vasta sijalla 24 kun listataan kuinka suuri prosentti ihmisistä omistaa kotinsa. https://tradingeconomics.com/country-list/home-ownership-rate?continent…
Erittäin monessa maassa arvostetaan omistusasumista paljon enemmän kuin Suomessa.
Vuokra-asumisen suosio ohittamassa omistusasumisen suurissa kaupungeissa
https://www.ksml.fi/talous/Vuokra-asumisen-suosio-ohittamassa-omistusas…
Talon voi myydä vaikkapa purkukuntoisena pelkän tontin hinnalla. Tai sen voi vaikkapa lahjoittaa kunnalle, jos kokee rasitteeksi. Hoitolaitoksissa peritään vain tietty osa tuloista ja omaan käyttöön jää suojaosa.