Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto kaduttaa ja velallisen olo ahdistaa

Vierailija
24.02.2019 |

Onko muilla samoja fiiliksiä?

Olis pitänyt vaan muuttaa eron jälkeen vuokralle. Nyt makselen asuntolainaa, mihinkään muuhun ei ole varaa ja pelkään korkojen nousua, remonttikuluja ja epäonnea, että kaikki hajoaa ja joudun pulaan kun ei ole varaa maksaa.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovelka ahdistaa vuokralla asuvia.

Vierailija
42/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua Ap. Kun saan oman omistusasuntoni myytyä, ikinä en enää omistuskämppää osta. Pelkkää remonttia ja lisäkuluja tiedossa koko ajan.

Vuokra-asuntojako ei tarvitse koskaan remontoida?

Vuokralainen ei ole vastuussa niistä.

Ei ole myöskään päätösvaltaa. Vuokralaisella on vain maksajan rooli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua Ap. Kun saan oman omistusasuntoni myytyä, ikinä en enää omistuskämppää osta. Pelkkää remonttia ja lisäkuluja tiedossa koko ajan.

Vuokra-asuntojako ei tarvitse koskaan remontoida?

Vuokralainen ei ole vastuussa niistä.

Mutta on kuitenkin maksajana.

Vierailija
44/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen osa voi olla kova. Mistä uusi asunto, jos vuokranantaja esim päättää myydä asunnon tai muuttaa siihen itse?

Vuokrasopimus ei ole ikuinen. Omassa maksetaan myös asumisturvasta.

Siksi kannattaakin asua kaupungin vuokra-asunnossa, eikä lihottaa näiden ahneiden yksityisten tai vuokrafirmojen tilejä. Sieltä ei niin vaan pihalle ainakaan ilman omaa syytään voida pistää.

Kannattaa??!!! Missä todellisuudessa elät, jos luulet, että kaupungin vuokra-asunnon voi noin vain päättää ottaa?

No se myytävä kämppäkö noin vaan otetaan, olette aina se ainut ehdokas sille?

Et vastannut.

Myytävän kämpän kyllä saa jos saa pankkilainan, jonot eivät todellakaan ole yhteen asuntoon pitkät, jos mitään jonoa edes aina on. Pidemmällä aikavälillä oma/pankin on ainakin turvallinen, toisin kuin vuokrakämppä, jossa olet omistajan ehdoilla.

Toki eri asia jos puhut esim Savonlinnasta. Itse puhun lähinnä Etelä-Suomesta.

Vierailija
45/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hoetaan että "omasta asunnosta ei voi kukaan häätää". Voihan vuokrallakin asua rauhassa vuosikausia - ja mitä sitten jos vuokranantaja sanoo että pakkaa kimpsusi? Sitten muutetaan uuteen asuntoon, mitä siinä on ihmettelemistä. 

Vierailija
46/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toden totta. Suomen asuntohinnat on niin poskettomat että ihmiset maksaa asuntoaan 30 vuotta näkkäriä syöden ja sitten kun laina on maksettu niin otetaan uusi laina että saadaan tehtyä pakollinen iso remontti.

Mitä järkeä tuossakaan nyt sitten on? Koko elämä menee murehtiessa ja se betonikuutio imee kaikki rahat ja oma elämä jää elämättä. Eikä siitä lapsillekaan juuri iloa ole kun perintövero nappaa siitäkin ison osan.

Ihan nollasummapeliä.

Ei pidä paikkansa. Mulla oma asunto on järkevä tapa kartuttaa omaisuutta. Aion myydä sen pois ennen eläkepäiviä, muuttaa pienempään. Saan rahaa eläkepäiviä varten, ja voin antaa tuntuvaa ennakkoperintöä lapsille. Näin omat vanhempani ovat tehneet. Vuokralla ei jää mitään käteen asumisesta.

Väärin. Vuokralla asuminen on rutkasti halvempaa joten ne rahat voi säästää tai sijoittaa.

Miten joku voi olla niin tyhmä että kuvittelee toisen omassa olevan halvempaa asua kuin omassa omassa? Mistä vuokrantaja saa rahaa, jolla sponsoroi vuokralaiselle halvan asumisen?

Vierailija
47/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole ottanut esiin vuokrien nousua ja sitä, onko ap:n realistista saada asunto haluamaltaan alueelta.

Yleensä hyvällä alueella oleviin edullisiin vuokra-asuntoihin on pitkät jonot. Lisäksi vuokra ei ole mikään kiinteä pysyvä summa vaan yleensä ne tapaavat nousta jopa vuosittain.

Vierailija
48/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toden totta. Suomen asuntohinnat on niin poskettomat että ihmiset maksaa asuntoaan 30 vuotta näkkäriä syöden ja sitten kun laina on maksettu niin otetaan uusi laina että saadaan tehtyä pakollinen iso remontti.

Mitä järkeä tuossakaan nyt sitten on? Koko elämä menee murehtiessa ja se betonikuutio imee kaikki rahat ja oma elämä jää elämättä. Eikä siitä lapsillekaan juuri iloa ole kun perintövero nappaa siitäkin ison osan.

Ihan nollasummapeliä.

Ei pidä paikkansa. Mulla oma asunto on järkevä tapa kartuttaa omaisuutta. Aion myydä sen pois ennen eläkepäiviä, muuttaa pienempään. Saan rahaa eläkepäiviä varten, ja voin antaa tuntuvaa ennakkoperintöä lapsille. Näin omat vanhempani ovat tehneet. Vuokralla ei jää mitään käteen asumisesta.

Väärin. Vuokralla asuminen on rutkasti halvempaa joten ne rahat voi säästää tai sijoittaa.

Miten joku voi olla niin tyhmä että kuvittelee toisen omassa olevan halvempaa asua kuin omassa omassa? Mistä vuokrantaja saa rahaa, jolla sponsoroi vuokralaiselle halvan asumisen?

Miten joku voi olla niin tyhmä että luulee että spekuloitu ja kuplaantunut asuntomarkkinahinta on halvempi kuin valtion rakentama ja ylläpitämä asuminen?

Vierailija
49/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut ostaa jossain vaiheessa pienen tontin ja sellaisen asuntoauton/vaunun/siirrettävän mökin= maksaa vain parikymmentä tonnia, joten ei ole huolena satojen tuhansien asuntovelkaa eikä myöskään kalliita vuokria. Plus, muuttaminenkin on halpaa ja helppoa.

Vierailija
50/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina miettinyt asumismuoto ja sitä, minkä ikäisenä ei enää kannata ottaa asuntovelkaa, vaan muuttaa suosiolla vuokralle. Jäisi itselle käyttörahaa nykyisen asunnon myynnistä eikä perillisten tarvitsisi riidellä perunkirjoituksessa.

Vierailija
51/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä omistusasuminen voi kaduttaa? Siis siinähän ei ole huonoja puolia ollenkaan. Asuntolaina on myös varallisuutta ja asunnon arvoa korottaviin remontteihin saa myös aina lainaa. Hometalon kohdalle osuminen on niin harvinaista ja yleensä niissäkin tapauksissa oikeus toteutuu asunnon omistajan hyväksi. Vuokralla asujat on ihsn hvetin tyhmiä. Säästäkää lapsillenne osakkeisiin ja ostakaa hänelle oma yksiö tai kaksio heti kun lukion jälkeen. Tällaisella järjestelyllä varallisuuspotti voi viisikymppisenä olla satojatuhansia, jopa miljoonan luokkaa. Kiitän vanhempiani että olen ina saanut asua omassa.

Vierailija
52/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haja-asutusalueella ei pääse enää omistusasunnoista eroon vaikka puoli-ilmaiseksi antaisi. Vuosikymmenien ajan on ensin säästetty itselle pesämunaa vanhuutta varten ja luotettu siihen, että asunnonhan voi aina myydä. Nämä ovat perikunnillekin ikäviä riesoja.

Vierailija
53/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä omistusasuminen voi kaduttaa? Siis siinähän ei ole huonoja puolia ollenkaan. Asuntolaina on myös varallisuutta ja asunnon arvoa korottaviin remontteihin saa myös aina lainaa. Hometalon kohdalle osuminen on niin harvinaista ja yleensä niissäkin tapauksissa oikeus toteutuu asunnon omistajan hyväksi. Vuokralla asujat on ihsn hvetin tyhmiä. Säästäkää lapsillenne osakkeisiin ja ostakaa hänelle oma yksiö tai kaksio heti kun lukion jälkeen. Tällaisella järjestelyllä varallisuuspotti voi viisikymppisenä olla satojatuhansia, jopa miljoonan luokkaa. Kiitän vanhempiani että olen ina saanut asua omassa.

Vaikka sinä et sitä ehkä ymmärrä, kaikilla ei ole varaa ostella lapsilleen asuntoja.

Vierailija
54/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina miettinyt asumismuoto ja sitä, minkä ikäisenä ei enää kannata ottaa asuntovelkaa, vaan muuttaa suosiolla vuokralle. Jäisi itselle käyttörahaa nykyisen asunnon myynnistä eikä perillisten tarvitsisi riidellä perunkirjoituksessa.

Ihan samaa olen itsekin ajatellut. Ajoissa pitäisi muuttaa asunto rahaksi ja mennä vuokralle.

Vierailija
55/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista yhtään. Elämäni paras päätös oli ostaa oma asunto. Nyt asuinkustannukset ovat huomattavasati pienemmät vastaavaan vuokra-asuntoon verrattuna. 

Vierailija
56/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät työttömäksi sulla on pelivaraa ehkä jopa pari vuotta että maksat vain korot. Ja jos olet seudulla jossa asuntojen hinnat nouseva tai eivä ainakaan laske voit hätätilassa myydä asunnon.

Vierailija
57/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mulla on velaton oma asunto eron jälkeen ja nyt jo kaksi vuotta asunutkin siinä, eli voisin myydä voitolla pois ja ilman myyntivoiton veroa.

Ei stressaa yhtään.

Asuntolaina stressaa aina, mutta joskushan se on maksettu. Sitten on kiva asustella 360 euron vastiketta maksaen ja miettiä sitä, että vuokralainen maksaa asumisestaan tonnin kuussa.

Vierailija
58/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla on velaton oma asunto eron jälkeen ja nyt jo kaksi vuotta asunutkin siinä, eli voisin myydä voitolla pois ja ilman myyntivoiton veroa.

Ei stressaa yhtään.

Asuntolaina stressaa aina, mutta joskushan se on maksettu. Sitten on kiva asustella 360 euron vastiketta maksaen ja miettiä sitä, että vuokralainen maksaa asumisestaan tonnin kuussa.

huutista, mun vuokra on vähän yli 400 euroa kuussa, et se niistä sun säästöistä

Vierailija
59/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ahdista, vaan päinvastoin olen kiitollinen siitä, että saan maksaa omaani pois. Pian koittaa se aika, jolloin tarvitsee maksaa enää vain talon ylläpitokulut. Sen jälkeen elämä onkin varsinaista luksusta. Sitäpaitsi vuokra olisi tämäntasoisesta asumisesta paljon kalliimpi kuin nykyiset maksut ovat.

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja lainaa on jäljellä yli 100 000 euroa. Pääkaupunkiseudulla asutaan.

Vierailija
60/184 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei stressaa yhtään.

huutista, mun vuokra on vähän yli 400 euroa kuussa, et se niistä sun säästöistä

Tuskinpa pystyt asumaan kovin tasokkaasti pääkaupunkiseudulla 3-hengen taloudessa 400 euron vuokraa maksaen. Huutista tulee täältäkin. t. eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi