Onko tavallista, että tytöt puhuvat vapautuneesti kuukautiskierrostaan poikien kuullen?
Kommentit (102)
Onneksi nykyään alkaa olla. Ihan tavallinen biologinen asia, ei siinä ole mitään nolostelemista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Menkat ei ole mikään tabu, toisin kuin joskus 1800-luvulla.
Ei ne tabu ole, mutta ajattelin, että kyse olisi intiimiasiasta, josta ei haluttaisi puhua poikien kuullen. Olin siis väärässä.
AP
Pitäisikö sitä sitten jotenkin vältellä tai hävetä?
Onko sulla ap ongelmia itsetunnon kanssa?
En ole hoksannut, että puhuisivat poikien kuullen, mutta ainakin meillä kotona tyttö pystyy avoimesti puhumaan minulle menkoistaan. Ei puhettakaan, että olisin itse 90-luvun alussa samalla tavalla äidilleni puhunut.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoksannut, että puhuisivat poikien kuullen, mutta ainakin meillä kotona tyttö pystyy avoimesti puhumaan minulle menkoistaan. Ei puhettakaan, että olisin itse 90-luvun alussa samalla tavalla äidilleni puhunut.
Ymmärrän kyllä, että äidille tai muille naispuolisille, mutta että puhutaan asiasta luokkahuoneessa, jossa on poikia.
AP
Puhuvat heidän kanssa joihin luottavat. Joskus 11-vuotiaana ensimmäisten kuukautisten aikaan voi olla niin että asiasta kerrotaan kaikille tytöille, mutta ei yhdellekään pojalle. Mutta myöhemmin niille joiden kanssa tuntuu siltä että voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat heidän kanssa joihin luottavat. Joskus 11-vuotiaana ensimmäisten kuukautisten aikaan voi olla niin että asiasta kerrotaan kaikille tytöille, mutta ei yhdellekään pojalle. Mutta myöhemmin niille joiden kanssa tuntuu siltä että voi puhua.
Mulle kävi kerran niin, että olin lähes tyhjässä luokkahuoneessa kolmen samanluokkalaisen tytön kanssa, jotka puhuivat täysin vapautuneesti kuukautiskierrostaan, vaikka mä olin siellä läsnä samaan aikaan.
Ei siinä mitään, mutta olin vähän yllättynyt, että kehtasivat puhua noin intiimeistä asioista pojan kuullen.
AP
Kuukautisista puhuvat, mutta eivät ovulaation ihanuudesta.
Kai asioista voi yleisellä tasolla jutella, mutta en ainakaan itse mielelläni puhu yksityisasioistani. Ja tämä ei tarkoita, että esim. häpeäisin niitä.
Onkohan tuokin joku uusi kiusaamisen muoto, saadaan pojat hämilleen kun vahvat itsenäiset naisenalut puhuvat äänekkäästi vuodoistaan. Tuli vain mieleen, en tietysti ollenkaan tiedä millainen tilanne oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tabu ole, mutta ajattelin, että kyse olisi intiimiasiasta, josta ei haluttaisi puhua poikien kuullen. Olin siis väärässä.
AP
Jos kokee asian kauhean intiimiksi niin miksi puhuisi kenenkään kuullen? Mitä väliä onko kuulija tyttö vai poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että äidille tai muille naispuolisille, mutta että puhutaan asiasta luokkahuoneessa, jossa on poikia.
AP
Kerrotaanhan kuukautisista terveystiedon tunnillakin joten mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos kokee asian kauhean intiimiksi niin miksi puhuisi kenenkään kuullen? Mitä väliä onko kuulija tyttö vai poika?
Emmä tiedä. Ei mulle tulis koskaan mieleenkään puhua omista yöllisistä siemensyöksyistäni niin, että olisi naispuolisia kuulemassa. Mutta dehän tietysti täysin subjektiivista, mitä pitää intiiminä ja mitä ei.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi kerran niin, että olin lähes tyhjässä luokkahuoneessa kolmen samanluokkalaisen tytön kanssa, jotka puhuivat täysin vapautuneesti kuukautiskierrostaan, vaikka mä olin siellä läsnä samaan aikaan.
Ei siinä mitään, mutta olin vähän yllättynyt, että kehtasivat puhua noin intiimeistä asioista pojan kuullen.
AP
No opitko siitä mitään? Osallistuitko keskusteluun vai miksi se on sulle arka aihe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No opitko siitä mitään? Osallistuitko keskusteluun vai miksi se on sulle arka aihe?
En oppinut ja en osallistunut.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No minusta kuulostaa omituiselta, että joistain jutuista saisi puhua pelkästään oman sukupuolensa kuullen. Jos mä haluan puhua kuukautisista, en todellakaan piittaa siitä onko joku miespuolinen mahdollisesti kuulemassa. Saako ne jotain traumoja jos kuulee vai?
Normaaliin elämään kuuluva asia, johon tytöt ilmeisesti kaipasivat vertaistukea. Eivät nähneet että asia olisi niin hävettävä, että pojan läsnäolo haittaisi, vaikka tuskinpa sinulta sitä varsinaista vertaistukea hakivat.
Itsehän olen joutunut keskustelemaan lyhyesti menkoista myös miespuolisen esimieheni kanssa ja ihan kiva että saatiin lyhyesti selvitettyä että minulla on päällä helvetilliset menkkakivut ja ambulanssin henkilökunta suositteli välittömästi kotilepoa. Parempi vaan että miehetkin ovat yleisellä tasolla tietoisia siitä miten nuo perusmekaniikat menevät, mitäpä sitä salailemaan.
Nokkelat pojat arvioivat milloin ovulaatio on kuukautisien perusteella ja menevät silloin iskemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No minusta kuulostaa omituiselta, että joistain jutuista saisi puhua pelkästään oman sukupuolensa kuullen. Jos mä haluan puhua kuukautisista, en todellakaan piittaa siitä onko joku miespuolinen mahdollisesti kuulemassa. Saako ne jotain traumoja jos kuulee vai?
Ajattelin, että tytöt kokisivat näistä asioista puhumisen jo alitajuisella tasolla kiusalliseksi poikien kuullen, mutta ei näköjään.
AP