Onko tavallista, että tytöt puhuvat vapautuneesti kuukautiskierrostaan poikien kuullen?
Kommentit (102)
Kun asioista voisi keskustella avoimesti ja vapaasti, ei mitään luonnollista tarvitsisi hävetä ja toisten hihitellä. Jos vähän jöpöttäisi jumppatunnilla, niin siihen suhtauduttaisiin luontevasti, kun asiasta olisi puhuttu ja voisi myös kertoa esimerkiksi opettajalle, että mulla ottaa eteen, kun sulla on tuollainen paita, sillehän ei mahda mitään. Opettaja voisi todeta, että ok., sellaista sattuu ja siitähän on jo keskusteltukin. Ja nuoret uskaltaisivat ujostelematta katsella vaikka välkällä eroottisia kuvia ja filmejä yksin ja yhdessä, tunnilla taas voitaisiin katsella yhdessä niitä ja verrata esimerkiksi johonkin Emmanuel elokuvaan ja valistusohjelmiin, jossa tavalliset ihmiset kertovat seksistä ja näyttävät vartaloitaan. Avoin keskustelu lopettaisi mystisoinnin ja auttaisi nuoria hahmottamaan, millaista asia on todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tabu ole, mutta ajattelin, että kyse olisi intiimiasiasta, josta ei haluttaisi puhua poikien kuullen. Olin siis väärässä.
AP
....miksi ihmeessä niistä ei haluttaisi puhua poikien kuullen? mitä niissä on niin hävettävää tms. että miksi ei? eikö ne pojat kestä kuulla että naisesta vuotaa kerran kuussa verta? meneekö ne siitä rikki? Ainiin...mutta naisethan ei myöskään kakkaa, eikä pissaa tai piere. nehän on niin puhtoisia ja herkkiä, eihän niistä mitään tuommosta voi tulla, joten EI PUHUTA SIITÄ POIKIEN KUULLEN.... voi luoja nyt taas :D jos menkat hävettää niin ikää taitaa olla alle 15 v.... tai sitten olet näitä sovinistisikoja jotka oikeasti luulee ettei naiset piere, pasko, kuse, oksenna, sylje tai räi ja klimppaa niinkuin äijätkin. Voi kuule, huokaus.
Siis eihän tässä nyt ole kyse siitä, ettenkö olisi kestänyt kuulla tai että tuo keskustelu noiden tyttöjen välillä olisi itseäni jotenkin häirinnyt.
Olen vaan vähän yllättynyt siitä, että oma läsnäoloni miespuolisena ei häirinnyt noita tyttöjä, vaikka kyse olikin ns. alapääjutusta. Olen tähän asti vaan ollut siinä käsityksessä, että tytöt tai naiset eivät näistä asioista kovin mielellään puhu miespuolisten läsnäollessa.
Niin, ja ikää mulla on 17v, täytän loppuvuonna 18.
Paras minulle mieleen tuleva selitys tuohon on että nämä tytöt kertakaikkiaan eivät näe sinua miespuolisena, tai eivät ainakaan seksuaalisesti kiinnostavana. Pitävät homona, tai sitten eunukkina. Mutta kukaan heistä ei missään olosuhteissa voi kuvitellakaan mitään seksuaalista sinun kanssasi. Siis, olet heidän hierarkiassaan kuolleen hylkeen ja olutuopin välissä (tämä vanha sarjakuva selittää tilanteen erinomaisesti: http://ilmannaista.sarjakuvablogit.com/files/2010/03/in_1_web.jpg).
Minä väitän että jos tyttö kokee puolitutun tai tutun pojan seksuaalisesti kiinnostavana, niin hän ei puhu kuukautiskierrostaan tämän kuullen.
Pyh, sanon minä. Kyllä ollaan puhuttu, sen verran pintaa raapaistu että pojilla on ollut jonkunlainen käsitys menkoista ja kierroista, viimeistään seurusteluvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun asioista voisi keskustella avoimesti ja vapaasti, ei mitään luonnollista tarvitsisi hävetä ja toisten hihitellä. Jos vähän jöpöttäisi jumppatunnilla, niin siihen suhtauduttaisiin luontevasti, kun asiasta olisi puhuttu ja voisi myös kertoa esimerkiksi opettajalle, että mulla ottaa eteen, kun sulla on tuollainen paita, sillehän ei mahda mitään. Opettaja voisi todeta, että ok., sellaista sattuu ja siitähän on jo keskusteltukin. Ja nuoret uskaltaisivat ujostelematta katsella vaikka välkällä eroottisia kuvia ja filmejä yksin ja yhdessä, tunnilla taas voitaisiin katsella yhdessä niitä ja verrata esimerkiksi johonkin Emmanuel elokuvaan ja valistusohjelmiin, jossa tavalliset ihmiset kertovat seksistä ja näyttävät vartaloitaan. Avoin keskustelu lopettaisi mystisoinnin ja auttaisi nuoria hahmottamaan, millaista asia on todellisuudessa.
Höpöhöpö... Ihan kuin asioista keskusteleminen riittäisi siihen, että naiset eivät enää ahdistuisi jonkun random miehen seisokin sanomisesta ja siitä, että tämä sanoisi: "Mulla vaan alko tekemään mieli seksiä nähdessäni sut, se on ihan luonnollista. Se sykkii just sulle".
Voi jessus. Voisin vaikka esitellä verisiä siteitäni koko maailmalle. Hurjaa.
Miksi muuten se koetaan ahdisteluksi, jos joku kertoo toisen herättävän hänessä eroottisia ajatuksia? Mitä eroa sillä on, jos kertoo että näytät ihanalta tai ompa sinulla kiva kampaus? Muuta selitystä sille ei ole, kuin se että seksi ja erotiikka ovat edelleen tabu, johon ei voida suhtautua yhtä avoimesti ja neutraalisti kuten vaikka kampaukseen. Sama vaikka halauksen kanssa, mitä eroa sillä on, jos halaa normaalisti toista aikuista tai samalla puristaa vähän takamusta?
Tiedän, että kysymys vaikuttaa provosoivalta, mutta pyydän ajattelemaan asiaa ennakkoluulottomasti. Omasta mielestäni minun ulkonäköni kommentointi ja arviointi vaikkapa kampauksen osalta on yhtä lailla sopimatonta yksityisyyteni loukkausta kuin seksikkyyteni tai muotojeni arviointi. Samoin luvaton halaaminen on mielestäni yhtä lailla koskemattomuuteni loukkaamista, kuin takapuolen puristaminen. Kyse on vain siinä, että erotiikka on tabu ja luonnottomampi asia, joten sillä alueella operointia pidetään loukkaavampana.
Korostan, etten itse harrasta muiden ulkonäön kommentointia tai koskemista millään tavalla.
seurusttelin vahingossa kerran erään tyhmän helluntai-srknan naisen kanssa, se oli jättänyt menkoilla haisevat yövaatteensa sängylle ja mietin mikä täällä haisee? no ei sanonut mitään vaan heitti vaatteet pois. tyhmä nainen . lopetin seurustelun koska oli niin tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö... Ihan kuin asioista keskusteleminen riittäisi siihen, että naiset eivät enää ahdistuisi jonkun random miehen seisokin sanomisesta ja siitä, että tämä sanoisi: "Mulla vaan alko tekemään mieli seksiä nähdessäni sut, se on ihan luonnollista. Se sykkii just sulle".
No nämä naisjuontajat ja muut julkkikset, jotka ovat vilautelleet tuheroaan televisiossa tai muuten julkisuudessa, ovat kovasti suosittuja nimenomaan naisten keskuudessa. Jos he puhuvat p...ustaan, niin sekin on niin cool juttu, heitä pidetään hurjan rohkeina uran uurtajina ja se kuulema lisää avoimuutta. Ei tosin minua haittaa yhtään, enkä ole muidenkaan kuullut ahdistuvan. Ehkä naisilla on vielä pitkä matka tasa-arvoiseen vapautumiseen, koska ahdistuvat samoista asioista mistä miehet eivät naisten niitä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tabu ole, mutta ajattelin, että kyse olisi intiimiasiasta, josta ei haluttaisi puhua poikien kuullen. Olin siis väärässä.
AP
....miksi ihmeessä niistä ei haluttaisi puhua poikien kuullen? mitä niissä on niin hävettävää tms. että miksi ei? eikö ne pojat kestä kuulla että naisesta vuotaa kerran kuussa verta? meneekö ne siitä rikki? Ainiin...mutta naisethan ei myöskään kakkaa, eikä pissaa tai piere. nehän on niin puhtoisia ja herkkiä, eihän niistä mitään tuommosta voi tulla, joten EI PUHUTA SIITÄ POIKIEN KUULLEN.... voi luoja nyt taas :D jos menkat hävettää niin ikää taitaa olla alle 15 v.... tai sitten olet näitä sovinistisikoja jotka oikeasti luulee ettei naiset piere, pasko, kuse, oksenna, sylje tai räi ja klimppaa niinkuin äijätkin. Voi kuule, huokaus.
Siis eihän tässä nyt ole kyse siitä, ettenkö olisi kestänyt kuulla tai että tuo keskustelu noiden tyttöjen välillä olisi itseäni jotenkin häirinnyt.
Olen vaan vähän yllättynyt siitä, että oma läsnäoloni miespuolisena ei häirinnyt noita tyttöjä, vaikka kyse olikin ns. alapääjutusta. Olen tähän asti vaan ollut siinä käsityksessä, että tytöt tai naiset eivät näistä asioista kovin mielellään puhu miespuolisten läsnäollessa.
Paras minulle mieleen tuleva selitys tuohon on että nämä tytöt kertakaikkiaan eivät näe sinua miespuolisena, tai eivät ainakaan seksuaalisesti kiinnostavana. Pitävät homona, tai sitten eunukkina. Mutta kukaan heistä ei missään olosuhteissa voi kuvitellakaan mitään seksuaalista sinun kanssasi. Siis, olet heidän hierarkiassaan kuolleen hylkeen ja olutuopin välissä (tämä vanha sarjakuva selittää tilanteen erinomaisesti: http://ilmannaista.sarjakuvablogit.com/files/2010/03/in_1_web.jpg).
Minä väitän että jos tyttö kokee puolitutun tai tutun pojan seksuaalisesti kiinnostavana, niin hän ei puhu kuukautiskierrostaan tämän kuullen.
Pyh, sanon minä. Kyllä ollaan puhuttu, sen verran pintaa raapaistu että pojilla on ollut jonkunlainen käsitys menkoista ja kierroista, viimeistään seurusteluvaiheessa.
Ensimmäinen kerta, kun joku tyttö kertoi minulle kierrostaan oli tyttöystävän kanssa, kun ehdotin seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eiköhän seksuaalisesti kiinnostavien ihmisten kanssa puhuta kuukautiskierrosta kaikkein eniten :D
Heitähän se koskettaa, kun ollaan seksuaalisesti tekemisissä. Enemmän minä seksikumppanieni kanssa menkoista puhun kuin muiden naisten.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Menkat ei ole mikään tabu, toisin kuin joskus 1800-luvulla.
Voisitko kertoa hieman lisää omakohtaisista kokemuksistasi 1800-luvulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eiköhän seksuaalisesti kiinnostavien ihmisten kanssa puhuta kuukautiskierrosta kaikkein eniten :D
Heitähän se koskettaa, kun ollaan seksuaalisesti tekemisissä. Enemmän minä seksikumppanieni kanssa menkoista puhun kuin muiden naisten.
Ennen seksiä ei minulle ole puhunut yksikään nainen.
En ole tyttönen enää, vaan nainen, 27-vuotias. Vapaammin puhun tottakai kuukautisistani naisille, kuin miehille. En kuukautisiani häpeä, mutta on kohteliasta olla hienotunteinen, jos aistii että toinen vaivaantuu. Jos olen 100 % varma että toinen on asian kanssa ok, olen joskus jopa kertonut jonkun nolon kommelluksen aiheen tiimoilta.
Yleensä kuitenkin puhun niistä vain seuraavissa käytännöllisissä tapauksissa:
- Kerron etten voi uida. Mies kysyy miksi.
- Pyydän särkylääkettä järkyttäviin mahakipuihin. Mies kysyy miksi mahani on niin kipeät.
- Suunnittelemme vaellusta. Kahdesta mahdollisesta päivämäärästä toisena minulla on hyvin todennäköisesti menkat. Kerron etten ole varma osallistunko, jos menemme tuolloin.
- Alan itkemään jostain käsittämättömästä syystä. Pakko selittää mitä tapahtuu.
- Mies itse kiinnostuneena haluaa tietää aiheesta. Tällöin oikein mielelläni kerron.
- Valistan rakasta pikkuveljeäni maailman kulusta.
- Kuukautiset yllättävät automatkalla, on pakko saada nopeasti siteitä.
- Joku mies inisee, etteivät naiset siedä järkyttävää kipua tai verta.
Kuukautisista puhumista ei voi mielestäni verrata seksuaalisista asioista puhumiseen. Ne ovat eri aihe. Miesten elämässä ei oikeastaan taida olla mitään kuukautisiin verrattavaa. Turha väkisellä yrittää.
On tavallista. Ei pelkästään tytöillä vaan myös aikuisilla naisilla. MISSÄ ap olet kasvanut, jos näet asiassa jotain outoa?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään alkaa olla. Ihan tavallinen biologinen asia, ei siinä ole mitään nolostelemista.
Onhan se vastenmielistä. Harva rupeaa selittämään miten paskansi eilen...
Vierailija kirjoitti:
On tavallista. Ei pelkästään tytöillä vaan myös aikuisilla naisilla. MISSÄ ap olet kasvanut, jos näet asiassa jotain outoa?
Ei todellakaan ole tavallista.
Seksuaalielimien asiat ei todellakaan kuulu mihinkään yleiseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
En ole tyttönen enää, vaan nainen, 27-vuotias. Vapaammin puhun tottakai kuukautisistani naisille, kuin miehille. En kuukautisiani häpeä, mutta on kohteliasta olla hienotunteinen, jos aistii että toinen vaivaantuu. Jos olen 100 % varma että toinen on asian kanssa ok, olen joskus jopa kertonut jonkun nolon kommelluksen aiheen tiimoilta.
Yleensä kuitenkin puhun niistä vain seuraavissa käytännöllisissä tapauksissa:- Kerron etten voi uida. Mies kysyy miksi.
- Pyydän särkylääkettä järkyttäviin mahakipuihin. Mies kysyy miksi mahani on niin kipeät.
- Suunnittelemme vaellusta. Kahdesta mahdollisesta päivämäärästä toisena minulla on hyvin todennäköisesti menkat. Kerron etten ole varma osallistunko, jos menemme tuolloin.
- Alan itkemään jostain käsittämättömästä syystä. Pakko selittää mitä tapahtuu.
- Mies itse kiinnostuneena haluaa tietää aiheesta. Tällöin oikein mielelläni kerron.
- Valistan rakasta pikkuveljeäni maailman kulusta.
- Kuukautiset yllättävät automatkalla, on pakko saada nopeasti siteitä.
- Joku mies inisee, etteivät naiset siedä järkyttävää kipua tai verta.Kuukautisista puhumista ei voi mielestäni verrata seksuaalisista asioista puhumiseen. Ne ovat eri aihe. Miesten elämässä ei oikeastaan taida olla mitään kuukautisiin verrattavaa. Turha väkisellä yrittää.
Kyllä niitä voi verrata suoraan seksuaallisiin asioihin. Sukupuolielimien asiat ovat samoja oli syy mikä tahansa.
Ei todellakaan ole normaalia ruveta puhumaan omalle veljelle oman värkkintä toiminnoista.
Jos ihminen rupeaa itkemään ilman mitään järkevää syytä niin hän ei ole tasapainoinen. Turha siitä menkkoja syyttää.
Tasapainoinen ihminen ei ole estoinen tai järkyty kohtuuttomasti ihmisen biologisista toiminnoista.
Tasapainoinen ihminen ei määrittele muiden puolesta sopivia keskustelunaiheita.
Tasapainoisella ihmisellä on sen verran yleissivistystä ja elämänkokemusta, että hän ymmärtää edes jotakin hormonitoiminnasta ja sen vaikutusta.
Tasapainoinen ihminen ei demonisoi normaaliin elämään kuuluvia asioita, mm. kuukautisia tai sukuelimiä.
Tasapainoinen ihminen ei puhu sukuelimistä halveksuvasti "värkkinä".
Tasapainoisella ihmisellä ei ole tarvetta haukkua, halveksia ja moralisoida ihmisiä, joilla on erilaiset mielipiteet tai ajatukset kuin itsellä.
Tasapainoinen ihminen ei mitätöi toisten tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Tasapainoinen ihminen ei ole estoinen tai järkyty kohtuuttomasti ihmisen biologisista toiminnoista.
Tasapainoinen ihminen ei määrittele muiden puolesta sopivia keskustelunaiheita.
Tasapainoisella ihmisellä on sen verran yleissivistystä ja elämänkokemusta, että hän ymmärtää edes jotakin hormonitoiminnasta ja sen vaikutusta.
Tasapainoinen ihminen ei demonisoi normaaliin elämään kuuluvia asioita, mm. kuukautisia tai sukuelimiä.
Tasapainoinen ihminen ei puhu sukuelimistä halveksuvasti "värkkinä".
Tasapainoisella ihmisellä ei ole tarvetta haukkua, halveksia ja moralisoida ihmisiä, joilla on erilaiset mielipiteet tai ajatukset kuin itsellä.
Tasapainoinen ihminen ei mitätöi toisten tunteita.
Kiitos. Piste.
Siis mitä nämä "no kai me miehetkin voidaan puhua sitten siemensyöksyistä, kjeh kjeh"-kommentit oikein ovat? Ei kuukautiset liity kiihottumiseen tai seksiin mitenkään, normaali kehon toimenpide siinä missä hikoilukin. Miehet takaisin biologiantunnille jos kokevat kuukautiset millään tapaa seksuaalisena asiana!
Emmä sitä olettanutkaan, että olisivat musta seksuaalisesti kiinnostuneita, tosin toi homoksi tai eunukiksi luuleminen ei kyllä tunnu kovin mukavalta.
Puhuisivatkohan noi tytöt omista kuukautiskierroistaan jonkun vanhan, ruman, haisevan, juopon pervon äijän kuullen, mitä luulette?
AP