Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei saatu lasta yökylään edes yhdeksi yöksi

Vierailija
21.02.2019 |

Olen niin kyllästynyt kun ei koskaan edes yhdeksi yöksi saa yökylään. Mutta kun ei ole isovanhempia eikä sukulaisia eikä kukaan kaverin vanhempi huoli niin aina käy näin.

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aikanaan sain toisilta lapsiperheiltä apua, kun oltiin vieraalla paikkakunnalla, ja omia "luontaisia" tukiverkkoja ei ollut. Tietysti se edellytti verkostoitumista, tutustumista, vastavuoroisuutta jne. Kun itse tarjoan ensin leikkiseuraa tuttavan/kaverin lapsille, ja jo jutuissa sovitaan että tämä on vastavuoroista, lapset tottuvat toisiinsa ja me vanhemmat opimme  tuntemaan toisemme ja luottamaan toisiimme, niin siitä on enää lyhyt askel siihen yökyläilymahdollisuuteen. Lapset jo haluavatkin mennä toisilleen yökylään! 

Ei aina  voi vaan saada ja olla ottamassa. Täytyy osata myös itse antaa.

Vierailija
42/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 10 vuotias yökyläile kavereillaan vuorotellen? Eli siten, että kaveri/kaverit tulevat vuorostaan teille kylään.

Kommentoisitko Ammattivalittaja tätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ymmärrä aloittajan viestin alapeukkujen määrää.

Jokaiselle vanhemmalle tekee hyvää saada joskus lapsivapaata, edes sen yön yli.

Mikä tää yleinen fantasia on, että mies kelpaa kyllä lapsen tekoon, mut sit kun tulee lapsia, ei enää ajatella parisuhteen hyvinvointia? Miehelle vaan nalkutetaan ja lapsia paapotaan. Yhtä tärkeä se mies on siinä rinnalla kuin ne lapsetkin.

Mä kannatan lapsivapaata.

Mutta jos on yksi lapsi joka on 10v niin kyllä sitä lapsivapaata on pitänyt osata löytää ja järjestää jo monta vuotta.

Panna voi päivälläkin jolloin lapsi on koulussa.

Harrastuksia on tarjolla monenlaisia. Miksei lapsi harrasta mitään? Joku urheilu tekisi lapselle ihan hyvää, mielellään joukkueessa (säbä/futis/jäkis/muodostelmaluistelu/kuviokellunta) niin saisi myös ystäviä Ja olisi oppinut sosiaalisuutta. Ja kun on treenit niin sitten vain sitä vanhempien omaa aikaa viettämään (ja sentähtyy oikeesti joskus ihan varata siitä kalenterista).

Harrastusporukan hitsautuessa yhteen tuon ikäisten vanhemmilla jo usein rupeaa olemaan liikaakin sitä lapsivapaata-aikaa (ja kuskaamisvelvotteita )

Mutta vielä ei ole liian myöhäistä - se 10v srk kymppileirille kesällä, ja jotain harrastusta ’pakkovalintaan’

Vierailija
44/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat MLL hoitajan, vaikka ensin yhden kerran muuten vaan ja sitten seuraavalla kerralla yön yli. Itselle ja ukolle hotellihuone, ja siten olet saanut lapsivapaan yön.

Ei kuule kaikilla muillakaan ole lapsivapaata, mutta rahalla sitä voi järjstää. Tai niin että vaihtaa palveluksia ystävän kanssa. Se vaan pitää mennä niin että sä ensin otat toisen lapsen hoitoon, ja sitten voit saada vaihtarina oman lapsesi yökylään. Mutta jos et itse halua tehdä muille niin miksi kukaan vaivautuisi tekemään sulle palvelusta?

Vierailija
45/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän, että olisi kiva saada "vapaata" mutta jos sitä ei ole saataville niin minusta aiheuttaa itselleen vaan kiusaa tuollaisella ajattelulla että sen pitäisi olla mahdollista. Jos se ei ole mahdollista niin älä kiusaaitseäsi jossittelulla.

Tulin itse äidiksi 17- vuotiaana äitini kävi arkisin meitä moikkaamassa joskus sain käydä kaupassakin itse. 19-vuotiaana sain kaksoset ja mieskin jäi, koska alkoholi oli hänelle tärkeämpi. Eikä hän ole sen jälkeen kuin kerran nähnyt lapsensa.

Nuorimmat nyt 10 -vuotiaita ja vanhin 12 eikä kukaan ole ikinä ollut yökylässä. Oli minullakin muutamia surullisia hetkiä kun olin niin nuori ja kaikki kaverit biletti jne.. Lakkasin ajattelemasta mitä voisin tehdä, jos saisin vapaata. Ja oli minulla joskus tilaisuuskin kun äitini yöpyi meillä, mutten lähtenyt mihinkään.

Töissä tapasin nykyisen mieheni muutama vuosi sitten, hän pääsi suoraan perhe elämään sillä tiedolla, että "omaa" aikaa ei ole. Mies käy välillä moikkaamassa kavereita,muttei käy baareissa eikä juo, koska krapulassakin meidän rytmi on sama, eikä metelissä ole kiva nukkua. Mies itse päätti olla juomatta kun ei se niin kivaa ole. Minun kaverini ovat tottuneet käymään kahvilla minun luonani, viikonloppuisin en lapsettomia edes häiritse, koska tiedän että haluavat bailata.

Asenne kysymys.

Vierailija
46/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi voida viedä poikasi muille vanhemmille yökylään, kun et koskaan ota heidän lapsiaan yökylään?

Vierailija
47/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Meillä harrastetaan tuota kavereilla yökyläilyä puolin ja toisin. Kyläilyn pitää siis olla ensinnäkin vastavuoroista. Osa lapsien kavereista ovat kyläilleet jo tarhasta saakka ja nyt kohta alkaa omilla yläaste. Ainoat ongelmat ovat olleet pienenä kun jollekin tuli kerran koti-ikävä nukkumaanmeno-aikaan ja vietiin pieni kotiin ja se kun jotain "epätoivottua" (obnoxious)  lasta yritettiin jatkuvasti yökylään.  Tuo epätoivottu on vähän rumasti sanottu, antakaa anteeksi, suomi ei ole äidinkieleni.

Tuo jälkimmäinen oli siis kasvatettu ihan kieroon. Kaikki mulle heti. Mikään ei ollut koskaan hyvin. Veti kilarit kun emme lähteneet yhdeksän aikaan hakemaan neidille nugetteja mäkkäristä (juuri oli ollut lämmin ruoka salaatin kera).Viskoi tavaroita. Pomotti ja kiusasi muita lapsia. Haistatteli kun ei saanut mieheni läppäriä käyttöönsä. Haukkui kaikkea mitä meillä tarjottiin. Yritti varastaa  koruja minun koruboksistani ja jotain pientä krääsää tytöltältäni. Yksi yö ja tunsin ensimmäistä kertaa vihaa lasta kohtaan.

Seuraavana aamuna soitettiin äidille että tule hakemaan. Tyttö kiepsahti äidin kaulaan itkien että meidän tyttö oli kiusannut (vaikka ei ollut edes suurimman osaa aikaa paikalla kun prinsessa riehui).

Minulle aivan sama kunhan päästiin tuostaeroon.

Tuon jälkeen on tullut kuukausittain viestejä tytön äidiltä että Saara haluaisi teille taas yökylään ja vähän syyllistävämpiä Voisitko ottaa Saaran yökylään kun ei ole muita tukiverkkoja. Itse luulen ettei kukaan vain halua tuota kontoillensa, edes äiti joka tuon hirviön on kasvattanut.

Vierailija
48/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat MLL hoitajan, vaikka ensin yhden kerran muuten vaan ja sitten seuraavalla kerralla yön yli. Itselle ja ukolle hotellihuone, ja siten olet saanut lapsivapaan yön.

Ei kuule kaikilla muillakaan ole lapsivapaata, mutta rahalla sitä voi järjstää. Tai niin että vaihtaa palveluksia ystävän kanssa. Se vaan pitää mennä niin että sä ensin otat toisen lapsen hoitoon, ja sitten voit saada vaihtarina oman lapsesi yökylään. Mutta jos et itse halua tehdä muille niin miksi kukaan vaivautuisi tekemään sulle palvelusta?

Arvaapa kuinka monta kertaa nämä neuvot on annettu Ammattivalittajalle... Ja kuinka monta kertaa hän on ne tyrmännyt...

Vierailija
49/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ymmärrä aloittajan viestin alapeukkujen määrää.

Jokaiselle vanhemmalle tekee hyvää saada joskus lapsivapaata, edes sen yön yli.

Mikä tää yleinen fantasia on, että mies kelpaa kyllä lapsen tekoon, mut sit kun tulee lapsia, ei enää ajatella parisuhteen hyvinvointia? Miehelle vaan nalkutetaan ja lapsia paapotaan. Yhtä tärkeä se mies on siinä rinnalla kuin ne lapsetkin.

Ne alapeukut johtuvat ensisijaisesti siitä, että Ammattivalittaja on tehnyt tämän saman avauksen sata kertaa (ja joka kerran torpannut kaikki ehdotukset tilanteen ratkaisemiseksi).

Ihmiset ovat kurkkuaan myöten täynnä.

Eiköhän tää ollut jo tuhannes alotus samasta aiheesta:)

Vierailija
50/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä superäidit kommentoi ”vuosikaudet ollaan itte hoidettu eikä valiteta!!!!”.

Voi hyvä luoja, JOKAINEN pariskunta tarvitsee sitä yhteistä aikaa ilman lapsia välillä. Se on täysin ok haluts joskus aikaa ihan vain sen kumppanin kanssa. Ja jos parisuhde voi hyvin, myös koko perhe voi hyvin.

Toivottavasti saisitte jonkun hoitajan, edes yhdeksi yöksi!

Kyllä minäkin tiedän että jokainen pariskunta tarvitsee joskus yön, MUTTA KUN SE EI OLE MAHDOLLISTA. Isovanhemmat molemmilta puolilta on paskoja ja välinpitämättömiä eivätkä hoida edes viittä minuuttia. Rahalla ei saa hoitajaa kun täällä mll ei tee yön yli hoitoa. Yhden lapsen voi saada kaveriyökylään mutta ei kolmea. Kun ei ole KETÄÄN kuka hoitaa niin silloin sitä LAPSIVAPAATA EI OLE!

Tajuatko!

Kyllä minäkin sitä toivoisin mutta ei ole hoitajia. Mua niin veetuttaa näiden tukiverkollisten jeesustelu. Sinäkään et viettäis yhtään lspsivapaata yötä jos sulla ei olis hoitajaa!!!!

T. Se 12 v ilman yhteistä yön yli lapsivapaata ilman ollut

Eiköhän se kritiikkiä osakseen saanut osa ollut tuo, että tällä "eikä valiteta" -kommentillasi mitätöit sujuvasti jonkun toisen kokemuksen, tunteen ja tarpeen vähän valittaa kun asia harmittaa kovasti.

Vierailija
51/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ole mitään leirejä? Onko lapsella ylipäätään mitään harrastuksia? Haluaisiko lapsi esim aloittaa partion? Vai onko lapsi erityinen, ettei voi osallistua?

Omassa lapsuudessani oltiin jatkuvasti yhden yön retkillä ja leireillä. Esim urheiluseurat, seurakunta, partio ja kaupunki järjestää leirejä

Vierailija
52/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille en voi mitään jos neuvo ei kelpaa,nämä palvelut kun löytyvät jokaiselta paikkakunnalta. Sitten jos apua ei kehtaa pyytää pitää itse selvitä. Meidän ammattien mainitsemisen pointti oli siinä ettei tarvitse olla päihteiden käyttäjä tai työtön yh että on oikeus näihin palveluihin.

Mä ehkä alapeukutin?

Koska minusta kaikki yhteiskunnan verovaroin/lainavaroin hoidettavat tukimuodot pitäisi olla tarkkaan suunnattu vain ihan suurimmassa tarpeessa oleville.

Sitten ajattelin vähän lisää, ja taidankin tehdä takinkäännöksen. Teidän lapsi tuskin ainakaan perii kotoa ”sossutuilla elämisen” -perinteen, vaan hänelle ennemmin opetetaan se terve ”elämässä omien tavoitteiden eteen työskenteleminen”. Ja silti (saajat) joka puolella aina ruikuttavat että kaikki edut lapsilisistä alkaen POIS ”rikkailta” ja ”meille

Köyhille lisää tukia” (ilmainen päivähoito ja koulukirjat ja harrastukset jne jne) - joten itse asiassa...

Hyvä että käytätte tuota yhteiskunnan tukimuotoa! - onnea ja menestystä lapsenne kasvatukseen ja veroeurojemme kerryttämiseen !

Vierailija
53/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä ole mitään leirejä? Onko lapsella ylipäätään mitään harrastuksia? Haluaisiko lapsi esim aloittaa partion? Vai onko lapsi erityinen, ettei voi osallistua?

Omassa lapsuudessani oltiin jatkuvasti yhden yön retkillä ja leireillä. Esim urheiluseurat, seurakunta, partio ja kaupunki järjestää leirejä

Ja jos lapsi on niin erityinen niin sitten minä en ainakaan enää kummastele ettei kukaan koko kylässä halua (uskalla,osaa) ottaa häntä yökylään.

Vierailija
54/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä superäidit kommentoi ”vuosikaudet ollaan itte hoidettu eikä valiteta!!!!”.

Voi hyvä luoja, JOKAINEN pariskunta tarvitsee sitä yhteistä aikaa ilman lapsia välillä. Se on täysin ok haluts joskus aikaa ihan vain sen kumppanin kanssa. Ja jos parisuhde voi hyvin, myös koko perhe voi hyvin.

Toivottavasti saisitte jonkun hoitajan, edes yhdeksi yöksi!

Kyllä minäkin tiedän että jokainen pariskunta tarvitsee joskus yön, MUTTA KUN SE EI OLE MAHDOLLISTA. Isovanhemmat molemmilta puolilta on paskoja ja välinpitämättömiä eivätkä hoida edes viittä minuuttia. Rahalla ei saa hoitajaa kun täällä mll ei tee yön yli hoitoa. Yhden lapsen voi saada kaveriyökylään mutta ei kolmea. Kun ei ole KETÄÄN kuka hoitaa niin silloin sitä LAPSIVAPAATA EI OLE!

Tajuatko!

Kyllä minäkin sitä toivoisin mutta ei ole hoitajia. Mua niin veetuttaa näiden tukiverkollisten jeesustelu. Sinäkään et viettäis yhtään lspsivapaata yötä jos sulla ei olis hoitajaa!!!!

T. Se 12 v ilman yhteistä yön yli lapsivapaata ilman ollut

No lasten tekeminenhän on ihan oma valinta. Jos hankit niin sitten hoidat valittamatta, miksi muiden pitäisi teidän kullannuppuja hoitaa ihan itse olette katraanne hankkineet. T: vela

Olet vidsiin tyhmä niinkuin velat yleensä? Justhan pölkkypää ekassa viestissä sanoin että en valita vasn hoidan lapset aina itse. Sit tukiverkollinen muilla lapsiaan hoidattava tuli mulle rääkymään että hullu olet jokainen tarvii parisuhdeaikaa.

Ja niin TARVIIKIN mutta tarpeesta huolimatt EI SAA SITÄ, niinkuin minä en ole saanut 12 vuoteen enkä saa jatkossakaan.

Veluus tyhmentää aivot ja lukutaidon.

Vierailija
55/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua joskus kumina suorastaan ärsyttää, kun kummilasten vanhemmat luulevat, että ilomielein hoidan kummilapsia : he suovat minulle kunnian tuoda lapset hoitoon minulle. Teen pitkiä päiviä työssä, ja omat lapseni ovat jo aikuisia, niin sitten pitäisi ottaa vastaan pieniä lapsia viikonloppuisin/lomillani. Kiitos ei, väillä olen jo harmitellut että olen kummiksi ryhtynyt: pelkkiä vaatimuksia vanhempien osalta nykyään

Vierailija
56/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eioke totta tuo lääkärin kertoma ”tukiperhe vain huvin vuoksi”. Ei TODELLAKAAN saa tukiperhettä täällä ellei ole lasun asiakas. Ollaan totaalitukiverkottomia ja ollaan joskus apua kunnalta pyydetty, ei saatu mitään. Ei edes kotihoitoapua kun tilanne ei ollut ”akuutti sairastuminen”.

En usko että missään saa tukiperhettä ilman lasu-kuviota, niistä on huutava pula.

Vierailija
57/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harrastetaan yö- ja viikonloppukyläilyjä sellaisten lasten kanssa, joiden kanssa se sujuu.

Jos kyläilyt ovat sellaisia, että meitä käytetään kuin ilmaisia lastenvahteja ilman vastavuoroisuutta, ne loppuvat nopeasti kuin seinään.

Jos koen, että lapsi ei ole hyvää seuraa omalleni, ne loppuvat kuin seinään.

Jos lapsella ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja, ne loppuvat kuin seinään.

Kuulostan jyrkältä, mutta järkkään aina kaikkea hauskaa yökyläilyiden ajaksi. Peli/leffa/kokkailu/tyttöjen-iltaa, tai jotain muuta kivaa tekemistä ja lapsia meillä pyörii vaikka kuinka. 

Silti pari-kolme lasta kolmen nyt 8-15-vuotiaiden lasteni piireistä on ollut sellaisia joita ole tarkoituksella olen jättänyt ulos ihan joko lasten tai vanhempien käytöksen vuoksi. Kuulostaa varmaan julmalta ja kiusaamiselta, mutta ei kukaan halua kotiinsa vieraiden ihmisten draamaa ja ongelmia.

Vierailija
58/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkesi jo. Eräs lapsen kaveri ottaa yökylään ja me pidämme sitten vastavuoroisesti heidän lastaan mökillämme yökylässä kesällä. Saavat sitten uida ja kalastaa.

Vierailija
59/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmiset tarvitsee lapsivapaata? Mitä sellaista teet teette, jota ette voi tehdä lasten ollessa kotona? Jos niin kovasti tuntee tarvitsevansa vapaata vanhemmuudesta ja perheestä kannattaisi miettiä etukäteen, miten tämä jutut järjestää.

Vierailija
60/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä jokin suomalainen erikoisuus, että lapsista pitäisi päästä eroon sillointällöin?

Lykätä ties minne yökylään, että vanhemmat saavat parisuhdeaikaa?

Olettaisi aikuisten ihmisten ymmärtävän, että lapsen syntymän jälkeen, he ovat perheenjäseniä, joita ei voi poistaa perheestä määräajoiksi.

Tuntuisi jotenkin omalaatuiselta jos vanhemmat ajattelisivat toisistaan samalla tavalla.

Pitäisi saada ukko/akka jonnekin pois jaloista, että saisi yhteitä aikaa lasten kanssa.

Mikä hemmetti niitä lapsia saa tekemään, ellei heitä kunnioita tasavertaisina perheenjäseninä yhtä paljon kuin jokaikistä perheeseen kuuluvaa ihmistä.

Parisuhdeaika, mitä ihmettä se oikein on?

Jos haluatte, menkää yhdessä, koko perhe ravintolaan syömään ja ottamaan ne muutamat paukut ja palatkaa koko perhe takaisin kotiin ja naikaa yöllä niin että tyrät rytkyvät kun lapset nukkuvat.

Opetelkaa sulkemaan makuuhuoneenne ovi :-)

Parit viettävät yhdessä parisuhdeaikaa.

Perheenä tilanne muuttuu ja sitten vietetään yhteistä perhe-aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi