Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Yksin asuva ei voi ostaa isoja juustoja, menee hukkaan. Siksi(kin) syön juustoja harvoin. Toisaalta juustossa on aika paljon kovaa rasvaa ja olen keski-ikäinen nainen; energiantarpeeni on vähäinen. Olen tykästynyt leivän päällysteenä oliiviöljyyn ja vihanneksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 10€ viikossa ruokaan.
Huomioitavaa on se että syön koululla ilmaisen lounaan.
Tämä viikko:
Pari kiloa banaaneita 2€
Kaurakerma n. 1€
Täysjyväpastaa 1€
Ketsuppi 2€
Jogurtti 2€
Eli yhteensä ruokaan meni 8€. Tein ison satsin soijarouhemakaronilaatikkoa, soijarouhetta löytyi kaapin pohjalta valmiiksi. Banaaneita syön välipalaksi. Jogurttia ja omia pakastemarjoja aamupalaksi. :) kerään syksyllä paljon marjoja pakkaseen ja syön niitä koko talven.
Entä kahvi, tee, ruokajuomat...jne ??
Joo ruokajuomat... dompparia läpi koko aterian tietysti!
Heh, hanavesi aterialla. Kovalla kahvinjuojalla kuluu paketti viikossa. Teetä saa suurpakkauksissa vuoden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te ihmiset ostatte tuolla hinnalla laadukasta lihaa? Pastan, perunan, kauden kasvikset ymmärrän että niitä saa halvalla, mutta liha ja juusto tuntuu vievän ison osan ruokabudjetista.
liha on lihaa, tuli se sitten mistäpäin tahansa ruhoa. Sen voi syödä monessa muodossa ja monesta eri eläimestä. Sisäfile ei ole sen laadukkaampia kuin rasvaton jauheliha ravinnollisesti. Proteiinia on suunnilleen yhtä paljon. Tietenkin jos se on tosi rasvaista se ehkä painaa enemmän vaikka itse paketissa on sama määrä lihaa ja vaikuttaa halvemmalta. Vähän kuten joku hk sininen. Jos ostat saman verran täyslihaa kuin siinä sinisessä on, saattaa se broilefile olla halvempi.
Näiden halpojen ”lihojen” ongelma on sinne tungettu rasvaa ja vilja. Vähän kuten juustojenkin kohdalla. Rasvaiset juustot maksavat ja painavat, mutta ravinnollisesti et sitä rasvaa tarvitse, vaan voit ostaa kalliimpaa mutta vähemmän ja jopa säästää.
Tuntuu kuitenkin, että ketjussa on paljon näitä lihan suurkuluttajia. Kilokaupalla kuukaudessa syödään ”laadukasta” lihaa. Punaisen lihan on todettu aiheuttavan syöpää, joten sen voi tuosta terveellisestä ruokavaliosta jättää pois. Kanafile on 9,94/kg. Prisman sivuilla ilman tarjousta. Sitä nyt pidetään aika terveellisenä lihana. Kilo viikossa lihaa on silloin 40€ kuukaudessa. Jäljellä jää käytettäväksi vielä 60€.
Minulla on opiskelijana tosi vähän käytössäni rahaa, ja siitäkin joutuu joskus säästämään johonkin tiettyyn ostokseen. Silloin syön vain noin 4 e päivää kohden käyttäen. Tässä muutama otos eri päivien ruoka listastani. Pinaatti lettuja joiden päälle laitan omenaa tai jos hiukoo niin sipulia tai vaikka keitettyä kanan munaa. Hernekeittoa parina päivänä ainakin viikossa. Makaronia ja tonnikalaa, se halvin purkillinen. Kalapuikkoja halvimpia tietysti ja peruna porkkana muusia. Aamulla kaurapuuroa 2dl. ja kahvi. Pari kupillista kahvia päivällä, lisäksi pari leipä palaa, päällä suolakurkkua ja keväisin sitten tuorettakin, kun hinta halpenee. Illalla maitoa lasillinen ja pari leipä palasta ja lisäksi 1 banaani tai joku hedelmä. Yhden 1,30e pienen suklaalevyn ostan viikossa. Aamulla otan yhden monivitamiini pillerin ettei mikään puutos alkaisi vaivaamaan. Olen nainen ja hoikka mutten laiha kuitenkaan. Elkää naurako, kyllä se tästä vielä helpottaa kun opinnot saa päätökseen ja pääsee työn syrjään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 10€ viikossa ruokaan.
Huomioitavaa on se että syön koululla ilmaisen lounaan.
Tämä viikko:
Pari kiloa banaaneita 2€
Kaurakerma n. 1€
Täysjyväpastaa 1€
Ketsuppi 2€
Jogurtti 2€
Eli yhteensä ruokaan meni 8€. Tein ison satsin soijarouhemakaronilaatikkoa, soijarouhetta löytyi kaapin pohjalta valmiiksi. Banaaneita syön välipalaksi. Jogurttia ja omia pakastemarjoja aamupalaksi. :) kerään syksyllä paljon marjoja pakkaseen ja syön niitä koko talven.
Entä kahvi, tee, ruokajuomat...jne ??
Ilman noita ei voi olla terveellinen ja monipuolinen ruokavalio? Unohtuiko jokapäiväinen jälkiruoka? Ehkä vierasvara ja koiranruuat, jotta saamme todistettua ettei 100€ saa kuukauden ruokia yhdelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.
En minäkään usko. Tai sitten kauppalaskusta on miinustettu kaikki muu "pakollinen" kuten pesuaineet, wc-paperi ym.
Miten säkenöivää älyä huokuu tämä kommentti- aloitus koskee nimenomaan RUOKAmenoja- itse en syö pesupulveria tai wc-paperia, mutta jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä nyt kyse 100e per yksin asuva, 100e per pariskunta, 100e per pariskunnan osapuoli, 100e per lapsiperhe tai 100e per yksi lapsiperheen jäsen vai 100e per suku?
Ihan kuka tahansa, joka pääsee tuohon 100€ tai sen alle. Heiltä kysellään mitä syövät.
Niin siis jäi se pääpointti nyt vähän pois tosta. Eli siis paperia on saanut syödä pidemmän aikaa jo kun on itse tukenut itseään ja tehnyt sijoitukset taiteiluvälineisiin ja laitteistoon mitä se tuottaminen vaatii. Luottotiedot olen onnistunut säilyttämään syömällä ravintoa mahdollisimman niukasti ja tekemällä vaan kokoajan jotakin mistä saa edes hetken iloa elämään.
Uskon kyllä parempaan tulevaisuuteen kun ei muuta voi.
Vaikeuksien kautta voittoon esimerkkejä tarvitaan ja toisinaan on vain yksin tehtävä kaikki niin kauan että löytyy ihmisiä ketkä auttaa ja on mukana.
Ruisleivällä ja kahvilla on tullut mentyä nyt vuosia.
Never Give Up..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on opiskelijana tosi vähän käytössäni rahaa, ja siitäkin joutuu joskus säästämään johonkin tiettyyn ostokseen. Silloin syön vain noin 4 e päivää kohden käyttäen. Tässä muutama otos eri päivien ruoka listastani. Pinaatti lettuja joiden päälle laitan omenaa tai jos hiukoo niin sipulia tai vaikka keitettyä kanan munaa. Hernekeittoa parina päivänä ainakin viikossa. Makaronia ja tonnikalaa, se halvin purkillinen. Kalapuikkoja halvimpia tietysti ja peruna porkkana muusia. Aamulla kaurapuuroa 2dl. ja kahvi. Pari kupillista kahvia päivällä, lisäksi pari leipä palaa, päällä suolakurkkua ja keväisin sitten tuorettakin, kun hinta halpenee. Illalla maitoa lasillinen ja pari leipä palasta ja lisäksi 1 banaani tai joku hedelmä. Yhden 1,30e pienen suklaalevyn ostan viikossa. Aamulla otan yhden monivitamiini pillerin ettei mikään puutos alkaisi vaivaamaan. Olen nainen ja hoikka mutten laiha kuitenkaan. Elkää naurako, kyllä se tästä vielä helpottaa kun opinnot saa päätökseen ja pääsee työn syrjään kiinni.
Sinä opiskelija pääsisit yhtä halvalla ja saisit paljon parempaa ruokaa, jos vaan ehtisit/ jaksaisit tehdä sitä itse. Ymmärrän kyllä ettei opiskelijaoloissa se ole aina mahdollista. Minulla on raastinkone, uuni ja pakastin ahkerassa käytössä. Laitan yleensä viikonloppuna koko viikon ruoat valmiiksi tai ainakin suunnittelen ne, ja käyn vain kerran viikossa kaupassa. Tällä viikolla pääruokina tulee olemaan linssikeittoa ja punajuuripihvejä. Lisäksi itsetehtyä leipää ja omenapiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotiruokaa, 4-5 ateriaa päivässä.
Aamulla yleensä puuroa ja raejuustoa tai ruokahävikkikaupasta tilattuja muroja/myslejä tai munakas. Lisäksi kahvia, maitoa, joku hedelmä kauden mukaan.
Lounaalla yleensä jotain keittoa. Aika usein linssikeittoa tai kasvispohjaista keittoa, jossa papuja, soijarouhetta tai kikherneitä, joskus hernekeitto. Lisäksi lasi piimää, hapankorppua ja margariinia.
Välipalaksi kahvia, maitoa, joskus keksi, joskus hedelmä, joskus kourallinen pähkinöitä
Päivällisellä jotain kotiruokaa, esim. makaronilaatikkoa ja raastetta
Suunnilleen noin mekin syödään päivän aikana. Me ollaan tilattu hävikkiruokakaupasta säkillinen ohraryynejä, ison tonkallinen kurkkukuutioita ja ison laatikko soijarouhetta. Kun ostaa hävikkitarjouksista isoja suurtalouspakkauksia, ja rakentaa ateriat niitten ympärille, niin rahaa menee vähemmän.
Ruokavalio vaihtelee sen mukaan, mitä on tullut halvalla haalittua. Lähikaupasta ostetaan lisäksi kahvia, maitoa, munia, tuoretuotteita ... mutta leipää ja lihaa ei juuri osteta. Leipä on lähikaupassa kallista. Prismasta saisi halpaa Reissumiestä, mutta sinne on matkaa ja bensa maksaa. Jos olisi lähellä Prisma tai Lidl, niin kyllä me varmaan syötäisi leipääkin. Jouluksi meillä oli iso kinkku, ja siitä kuutioitiin ja pakastettiin loput, niitä on vielä jonkin verran pakastimessa, käytetään niitä hernekeiton lisukkeeksi.
Kerran kuukaudessa tilataan hävikkiruokaa noin 35 eurolla ja lähikauppaan menee noin 15 euroa viikossa. Kerran viikossa käydään kaupassa. Lisäksi saadaan kalaa ongella ja pilkillä. Marjoja ollaan aika laiskoja keräämään, mutta kyllä meillä niitäkin vähän on, ja käytetään me myös jonkin verran villiyrttejä kuten nokkosia keväällä ja kesällä nokkoslettuihin, ja jonkin verran kasvatetaan itse yrttejä varsinkin kesällä. Meitä on kaksi aikuista.
Nonniin. Laskin k-ruokasovelluksella.
3 tölkkiä maitoa
15 ruokakermaa
Kilo sipulia
Kilo tomaattia
Kilo porkkanaa
Kilo omenoita
Kilo banaaneita
2 kiloa perunaa
Paketti riisiä
Paketti spagettia
5 pakettia makaronia
Paketti lasagnelevyjä
Paketti soijarouhetta (riittää 1kk)
Paketti kaurahiutaleita
Paketti mannasuurimoita
Valkosipulia
3 pakettia tomaattimurskaa
Ketsuppia
Vehnäjauhoja
Kuivahiivaa
Paketti margariinia
Pullo öljyä
3 pakettia kanaa
2 pakettia lohta yht. 400g
2 pussia perunasipulia
10 pussia erilaisia pakastevihanneksia
Pussi puolukoita
Tölkki maustamatonta jogurttia
Paketti mysliä
Pussi emmentaljuustoraastetta
Paketti lihapullia
Paketti perunamuussijauhetta
Bataatti
2 pussia kinkkusuikaletta
2 kymmenen munan kennoa
1,2 jiloa jauhelihaa
99,98€
Laskin että syön 10 ruaoasta 6 kertaa. Lisäksi kiisseliä, leipää koko kuuksi, vispipuuroa, kaurapuuroa yms. Jauhelihaa jäi myös esim itse tehtyä pitsaa varten. Lisäksi pakastin on täynnä mustikoita ja omenahilloa.
Vierailija kirjoitti:
Nonniin. Laskin k-ruokasovelluksella.
3 tölkkiä maitoa
15 ruokakermaa
Kilo sipulia
Kilo tomaattia
Kilo porkkanaa
Kilo omenoita
Kilo banaaneita
2 kiloa perunaa
Paketti riisiä
Paketti spagettia
5 pakettia makaronia
Paketti lasagnelevyjä
Paketti soijarouhetta (riittää 1kk)
Paketti kaurahiutaleita
Paketti mannasuurimoita
Valkosipulia
3 pakettia tomaattimurskaa
Ketsuppia
Vehnäjauhoja
Kuivahiivaa
Paketti margariinia
Pullo öljyä
3 pakettia kanaa
2 pakettia lohta yht. 400g
2 pussia perunasipulia
10 pussia erilaisia pakastevihanneksia
Pussi puolukoita
Tölkki maustamatonta jogurttia
Paketti mysliä
Pussi emmentaljuustoraastetta
Paketti lihapullia
Paketti perunamuussijauhetta
Bataatti
2 pussia kinkkusuikaletta
2 kymmenen munan kennoa
1,2 jiloa jauhelihaa99,98€
Laskin että syön 10 ruaoasta 6 kertaa. Lisäksi kiisseliä, leipää koko kuuksi, vispipuuroa, kaurapuuroa yms. Jauhelihaa jäi myös esim itse tehtyä pitsaa varten. Lisäksi pakastin on täynnä mustikoita ja omenahilloa.
Jatkan vielä että ruokina lasagne, makaronilaatikko, soijarouhekastike ja spagetti, kana ja riisi, kasvissosekeitto, lohileitto, uunilohi ja perunamuusi, lihapullakastike ja muusi, kinkkukiusaus, pitsa. Ja kaikkea vähintään 6-8 henkilölle ja pakastus annoksittain
Minulla meni opiskelijana 100-120€ kuukaudessa ruokaan. Aamulla kaurapuuroa sokerin kanssa. Lounas ruokalassa, söin isot annokset siellä ja salaatit ym tuhdisti. Välipala teetä termarista plus sokeria. Illalla kasvissosekeittoa tai makaroni/peruna/riisi + jauheliha.
Söin paljon juureksia, porkkanaa, lanttua ja kaalia. Halpoja omenoita ja banaaneja joskus. Leivän leivoin itse, ei päällisiä. Harvoin juustoa. Pulla oli halpaa leipoa itse, sitä tuli tehtyä. Juomana vesi. Pysyi kyllä laihana ja kutsuilla sai vetää mitä vaan herkkua kaksin käsin.
Tuli vaan mieleen, kun nyt on opiskelut etänä, että aika moni opiskelija joutuu varmaan tinkimään ruuastaan kun ei saa kunnon lounasta koululla. Tsemppiä opiskelijat!
Olemme nelihenkinen perhe ja kyllä meillä helposti menee ruokakulut kuukaudessa alle 1000e. Ihan tavallista kotiruokaa syödään, kanaa, jauhelihaa, kalaa jne. Kalleinta ja periaatteessa turhaa mitä usein ostetaan on pepsi max ja energiajuomat. Jaja jos teen ison satsin ruokaa saatetaan syödä sitä kolmekin päivää putkeen.
Tarjouksia kannattaa kytätä ja jättää turhuudet pois kuten ketsuppi, sinappi tai ylipäätään valmiskastikkeet sekä mehut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te ihmiset ostatte tuolla hinnalla laadukasta lihaa? Pastan, perunan, kauden kasvikset ymmärrän että niitä saa halvalla, mutta liha ja juusto tuntuu vievän ison osan ruokabudjetista.
liha on lihaa, tuli se sitten mistäpäin tahansa ruhoa. Sen voi syödä monessa muodossa ja monesta eri eläimestä. Sisäfile ei ole sen laadukkaampia kuin rasvaton jauheliha ravinnollisesti. Proteiinia on suunnilleen yhtä paljon. Tietenkin jos se on tosi rasvaista se ehkä painaa enemmän vaikka itse paketissa on sama määrä lihaa ja vaikuttaa halvemmalta. Vähän kuten joku hk sininen. Jos ostat saman verran täyslihaa kuin siinä sinisessä on, saattaa se broilefile olla halvempi.
Näiden halpojen ”lihojen” ongelma on sinne tungettu rasvaa ja vilja. Vähän kuten juustojenkin kohdalla. Rasvaiset juustot maksavat ja painavat, mutta ravinnollisesti et sitä rasvaa tarvitse, vaan voit ostaa kalliimpaa mutta vähemmän ja jopa säästää.
Tuntuu kuitenkin, että ketjussa on paljon näitä lihan suurkuluttajia. Kilokaupalla kuukaudessa syödään ”laadukasta” lihaa. Punaisen lihan on todettu aiheuttavan syöpää, joten sen voi tuosta terveellisestä ruokavaliosta jättää pois. Kanafile on 9,94/kg. Prisman sivuilla ilman tarjousta. Sitä nyt pidetään aika terveellisenä lihana. Kilo viikossa lihaa on silloin 40€ kuukaudessa. Jäljellä jää käytettäväksi vielä 60€.
Joo siis en sisäfilettä tarkoittanutkaan, mutta juuri että kana on filettä eikä luullista kanaa tai paistia, jauheliha on vähärasvaista (eli yleensä nautaa eli kalliimpaa) ja mahdollinen punainen liha sellaista ruhonosaa joka ei ole täynnä jänteitä ja rasvaa. En ostakaan mitään lihaa jonka kilohinta on yli kympin, ja yleensä yritän ne halvimmat kaupanmerkit ostaa vielä punalaputettuna, mutta silti tuntuu että ne maksaa aivan jäätävästi.
Vierailija kirjoitti:
Olemme nelihenkinen perhe ja kyllä meillä helposti menee ruokakulut kuukaudessa alle 1000e. Ihan tavallista kotiruokaa syödään, kanaa, jauhelihaa, kalaa jne. Kalleinta ja periaatteessa turhaa mitä usein ostetaan on pepsi max ja energiajuomat. Jaja jos teen ison satsin ruokaa saatetaan syödä sitä kolmekin päivää putkeen.
Eikös tässä kysytty alle 100 euron kk-kuluista..? Alle 1000 neljälle on kuitenkin alle 250 euroa per naama, ei se ole mikään erityisen halpa edes kun ajattelee että neljän hengen talouteen voi ostaa niitä isompia ja halvempia pakkauksiakin.
Köyhyys kehittää. Pidemmän aikaa työttömänä ja mielenterveys ongelmien vuoksi syrjäytynyt yhteiskunnasta. Yrittänyt luoda omanlaista elämäntapaa ja elämäntyyliä ja taiteesta saa kaiken voiman ja siihen maailman tulee paljon purettua tunteita ja olemista että saa vaan sen omanarvonsa takaisin ja on päivittäin jotakin ihmeteltävää varsinkin nyt kun ei minnekkään voi edes mennä.
"MentalHealthWear" vaatemallistoa yritän luoda. Omistautua ongelmilleni eikä vaan lamaantua niiden takia. Mielenterveystietoisuus on alati laajeneva juttu ja se vaatii paljon huomiota ja informointia että saadaan maailmaan tietoa ihmisten erilaisuudesta ja siitä että jokaisella on oma tarina.