Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
601/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muka satasella nykypäivänä pärjätä kuukaudessa? Mulla on minimieläke ja edunvalvonta. Saan viikossa 120 euroa. Noin 70 euroa menee ruokaan. Se on ihan perusruokaa, ei mitään valmisruokaa eikä roskaruokaa.

Vierailija
602/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeittoa, kasviksia, ja hedelmiä. Jos et syö kasviksia, suosittelen pysymään siinä lihassa. Esim. Kana on hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee n. 400€/kk ruokaan 2 aikuista ja ja 4 lasta kun siihen laskee myös ravinnonhankintakulut esim. luodit jne.

Mieheni kalastaa ja metsästää sekä huolehtii perunamaasta. Minä marjastan ja sienestän sekä huolehdin kasvimaasta.

Käymme K Lähikaupassa sekä K- Citymarketissa kaupassa.

Vierailija
604/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikaan on helppo nähdä ruokamenot, koska kaikki ostetaan kerralla kerran viikossa kotiinkuljetuksena. 9 hengen ruoka- ja muut kulutustavaramenot (5 isoa aikuista, 2 teiniä ja 2 lasta) maksavat kuukaudessa 800 € kotiinkuljetuksineen, eli hyvinkin alle satasen per nuppi. Mitään tarjouksia ei ole metsästetty, eikä kotiinkuljetuksissa ole punalappuisia tuotteita. Mitenkään halvasti emme elä, vaan joka päivä on kaksi lämmintä ateriaa, joista jokaisella on aina lihaa tai kalaa, ja mahtuupa ostoslistalle suklaata ja limuakin. Allergioiden vuoksi leivonnaiset leivotaan itse kotona, joten leivonnaisia ei osteta ollenkaan. Emme yritä mennä millään säästölinjalla, joten jos ruoasta pitäisi säästää, se onnistuisi helposti karsimalla vaikkapa limut ja makeiset pois.

Kodin ulkopuolella (töissä tai koulussa tai päiväkodissa) ei olla käyty useaan viikkoon (olemme riskiryhmäläisiä ja täysin eristyksissä), joten näillä todellakin eletään, eikä lisänä ole mitään koululounaita tai työpaikkalounaita.

Vierailija
605/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin ketjussa sellaisen seikan, että joillekin päivän kohokohta arkenakin on syöty ruoka ja omista mielihaluista sen suhteen ei suostuta tinkimään, ja ei tässä mitään se on heidän elämäntyyli.

Kaikilla ei ole näin, vaan on muutakin kiinnostavampaa sisältöä kuin miettiä mitä herkkua seuraavaksi ottaa.

Itse säästän isompaan asuntoon ja vapaaehtoisesti syön edullisesti,(puuroa, makaronia, seitiä yms.)

kuussa itseltäni ja lapseltani ruokamenot n. 200,00€ eli 100/hlö.

Ja ruokamme on hyvää😋se vain on halpaa.

Vierailija
606/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelijä kirjoitti:

Huomasin ketjussa sellaisen seikan, että joillekin päivän kohokohta arkenakin on syöty ruoka ja omista mielihaluista sen suhteen ei suostuta tinkimään, ja ei tässä mitään se on heidän elämäntyyli.

Kaikilla ei ole näin, vaan on muutakin kiinnostavampaa sisältöä kuin miettiä mitä herkkua seuraavaksi ottaa.

Itse säästän isompaan asuntoon ja vapaaehtoisesti syön edullisesti,(puuroa, makaronia, seitiä yms.)

Että oikein hyvää? Ja kuitenkin kerrot miten hyvin voit syödä makaronia ja ruoka ei ole tärkeä. Voi tinkiä mielihaluista.

Täysin varma, että lapsi tuosta kärsii, vaikket itse halya kunnollista ruokaa

Vierailija
607/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna83 kirjoitti:

Meillä menee n. 400€/kk ruokaan 2 aikuista ja ja 4 lasta kun siihen laskee myös ravinnonhankintakulut esim. luodit jne.

Mieheni kalastaa ja metsästää sekä huolehtii perunamaasta. Minä marjastan ja sienestän sekä huolehdin kasvimaasta.

Käymme K Lähikaupassa sekä K- Citymarketissa kaupassa.

metsästykseen lasketaan kaikki luvat ja pyssyt + auto + bensat ja vakuutukset.

Itse metsäsytetty liha on pirun kallista,minä tiedän varsin hyvin.

jos haluaa halpa alihaa niin kauppana vaan hakeen.

Vierailija
608/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55/168 nainen ja syön seuraavasti (ilman liikuntaa tämä olisi varmaan tylsä, mutta hengissä pitävä ja tarpeeksi terveellinen ruokavalio -> itsellä vain väliaikainen 10vk kiinteytyminen liikunnan kanssa)

Aamuun kaurapuuro 50g ja raejuusto 150g.

Välipalaksi marjoja 50g ja maustamaton jogurtti 200g.

Lounaaksi 125g kanaa ja 150g kasviksia.

Päivälliseksi 125g jauhelihaa, 55g pastaa ja 150g kasviksia

Iltapalaksi 5 kananmunan valkuaista ja piltti.

Prisman nykyisen hinnaston mukaan jyvitettynä tarkka kk-hinta 150,2 e olettaen että valtava määrä marjoja on "ilmaista". Tässä on ruokaa aika vähän.

Opiskelijana 100e varmaan täyttyi kun söi yliopistolla koko rahan edestä ja vain leipää halvimmalla juustolla aamu- ja iltapalaksi. Kerran viikossa ostin sika-nauta-jauhelihapaketin. Olemme ystävien kanssa jutelleet, että on syöty silloin todella vähän ja yksipuolisesti.

Vierailija
609/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihistelijä kirjoitti:

Että oikein hyvää? Ja kuitenkin kerrot miten hyvin voit syödä makaronia ja ruoka ei ole tärkeä. Voi tinkiä mielihaluista.

Mistä päättelet, että ruokamme on ns. huonolaatuista, olet selkeästi aivan pihalla terveellisestä ruokavaliosta😂

Kerrotko nyt omin sanoin mitä se "monipuolinen ruokavalio, josta ei kärsitä" sitten on?

Vierailija
610/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee pariskuntana ruokaan ihan helkkaristi rahaa, koska en pysty syömään mitään viljoja tai maitotuotteita (suolistosairaus).

Otettava sitten lähinnä lihasta ja kasviksista kaikki energia, ja trust me, nuo hyvät raaka-aineet maksaa Suomessa todella todella paljon.

Viime kuussa mies oli ilman töitä (on korkeakouluopiskelija, mutta normaalisti myös töissä), ja oli pakko syödä halvemmalla ja söimme sitten ihan perus makaroonia yms. Olin itse sitten melkein työkyvytön, koska ensin näin nälkää ruoan puutteessa ja sitten oli pakko syödä muutakin, ja ripuloin viikon ajan aamusta iltaan. Voin aivan sairaan pahoin.

Nyt taas paluu normaaliin, mutta voin vain haaveilla halvemmasta ruokakulutuksesta :(

Vierailija
611/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan. Syön kyllä oikein hyvin ja ostan paljon luomua.

-Yleensä  ruokalistaan kuuluu kanaa, riisiä ja kasviksia. Pinaattilettuja, lasagnea, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kalaa yms. Aika tavallisia arkiruokia siis. Einesruokia ei tule juuri ostettua. Ainoastaan tuo purkkihernekeitto laiskoille päiville. Ja toki sitten muut hedelmät ja leivät yms. 

Mutta jos yksi päivä otetaan esimerkiksi: Niin aamulla kahvi, banaani ja leipää. Nyt punajuurikeitto smetanalla ja illemmalla kotitekoisia hampurilaisia. Ruokien välillä syön jotain pientä (leipää, hedelmiä tms.) En kyllä syö  suositeltua  pientä viittä annosta päivässä, vaan syön kerralla aika paljon..

Ei voi olla että selviää 100 eurolla kuussa jos näin syö. Itse noudatan vastaavaa ruokavaliota ja ruokaan menee 80euroa viikossa vaikka ostan halvinta merkkiä, enkä luomua.

Vierailija
612/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]No haloo, ei kyllä onnistu. Joku nyt valehtelee tai ei huomioi kaikkia syömisiään. Lyön vaikka vetoa, että syötte työpaikkalounaan, ettekä laske sitä mukaan. Tai kahden euron opiskelijalounaan arkisin, ettekä laske sitä kustannuksiin.

[/quote]

Kun täällä tällaisia höpistään, niin nyt sitten konkretiaa todella köyhältä.

Ensinnäkin lähtökohta: Kaiken muun ostan kaupasta, paitsi mustikat ja puolukat, ne poimin itse metsästä.  Kaiken mahdollisen teen itse, ellei sitä saa tarjouksesta siihen hintaan, ettei sitä kykene itse samaan hintaan tekemään. Hyödynnän S-kauppojen köyhien tunnin maksimaalisesti, eli käytännössä lähes kaiken ostan köyhien tunnilta, vaikka siis suurin osa tuotteista kuitenkin normihintaisia. Lidlissä käyn enää satunnaisesti ja K-kaupan liikkeet kierrän kaukaa. Kaikki tummat leivät ostan -60% hintaan ja vaaleat teen itse, toki joskus niitäkin -60% hintaan, jos sattuu joku hyvä tuote tarjouksessa olemaan. Leivät aina suoraan pakkaseen, josta otan niitä yksitellen tarpeeseen, eli sulatan mikrossa juuri ennen käyttöä ja ovat lähes kuin tuoreita.

Tässä elisen syömiseni kokonaisuudessaan:

Aamupala: lautasellinen puuroa mustikoilla höystettynä. Mukillinen kahvia ja kaksi palaa ruisleipää. Hinta 11 senttiä, joka muodostuu seuraavasti: puuro 3 senttiä (Kotimaista kaurahiutale 75 senttiä kilo), mustikat 0 senttiä. Kahvi: 3 senttiä (Xtra kahvi 1,1 euroa kilo ja Xtra suodatinpussi 1,19 200 kpl, sekä yksi tl sokeria Aito sokeri 72 senttiä kilo. Kaksi viipaletta reissumiestä 5 senttiä (Reissumies 16 senttiä paketti -60% ale, Xtra margariini 27 senttiä 400 gramman paketti).

Lounas: Makaroonilaatikko puolukkasurvoksella yksi pala leipää ja lasillinen vettä. Hinta 56 senttiä, joka muodostuu seuraavista raaka-aineista: Jauheliha 2,09e 400g Kotimaista, Myllyn paras makarooni 400g 20 senttiä, kolme munaa 15 senttiä (Kotimaista -60%) yksi sipuli 10 senttiä, lihaliemikuutio 5 senttiä, mausteet 10 senttiä, eli koko makaroonilaatikon hinta 2,69 euroa ja kun saan yhdestä satsista 5 annosta, niin annoshinnaksi tulee 54 senttiä. Puolukkasurvos 0,0 senttiä, yksi pala leipää 2 senttiä, eli annoksen kokonaishinta 56 senttiä.

Päivällinen: Nakkikeitto, kaksi palaa leipää ja lasi vettä. Hinta 45 senttiä, joka muodostuu seuraavista aineksista: Nakkeja 300 grammaa 73 senttiä  (Xtra nakit 900 grammaa 2,19e) Kotimaista keittojuurekset 400 grammaa 70 senttiä, perunat 700 grammaa 34 senttiä, yksi sipuli 10 senttiä ja kaksi lihaliemikuutiota 10 senttiä, eli yhteensä 1,97 euroa. Tuosta määrästä tulee 5 annosta nakkikeittoa, eli annoshinta 39,6 senttiä. 

Iltapala Kupillinen teetä ja kaksi palaa leipää 6 senttiä. Tee Lidl 50 pussia 62 senttiä. Leivät eritelty jo aiemmin.

Päivän kokonaisbudjetti siis 1,18 euroa.  Huomioitavaa hinnoista: ne ovat ostohetken hintoja. Esimerkiksi Xtra kahvi maksaa nykyään 1,49 euroa, eli mukillisen hinta noussut yli puolella sentillä. Jatkuu seuraavassa viestissä...

Vierailija
613/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jatkoa edelliseen viestiin:

Vedestä vielä sen verran, jota siis juon tietenkin pitkin päivää, että sen haen läheisestä lähteestä, vaikka omassa kaivossanikin on ihan kohtuullinen vesi. Lähdevesi siis juomana, sekä ruuanlaittoon ja kaivovesi muuhun tarkoitukseen, mm peseytymiseen. Vaikka vesi onkin minulle ilmaista, niin eipä se normi vesijohtoverkossakaan kummoisia maksa. Nuo 4 litraa, jotka eilen käytin ruuanlaittoon ja juomiseen, maksaa vesijohtovetenäkin ainoastaan noin 2 senttiä yhteensä hieman paikkakunnasta riippuen.

Eilisten ruokien lisäksi ruokavaliooni kuuluu mm kaalilaatikko, lasagne, pyttipannu, munakkaat, kalapuikot/nakkikastike/lihapullat/silakkapihvit perunamuusilla, tai keitetyillä perunoilla, hernekeitto, kalakeitto, kasvissosekeitot, pinaattikeitto/nokkoskeitto, sekä erilaiset liharuuat, silloin kun onnistun saamaan edullista lihaa 60% alennuksella. Kuukausi budjettini pyörii 30-50 euron välimaastossa riippuen siitä, kuinka hyvin pääsen hyödyntämään -60% tuotteita. Leivon myös pullaa pelillisen pari kertaa kuussa, koska välillä on vähän herkuteltavakin.

Näin siis syö konkurssin tehnyt entinen yrittäjä, nykyinen tosiköyhä työtön, joka fyysisesti hyvässä kunnossa, henkisesti ei ihan yhtä hyvässä kunnossa.

Vierailija
614/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkihernaria. Jälkiruokana ilmaa.

Vierailija
615/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelijä kirjoitti:

"on muutakin kiinnostavampaa sisältöä kuin miettiä mitä herkkua seuraavaksi ottaa"

No eiköhän sitä muutakin sisältöä elämässä ole, kuin miettiä ruokaa ja seuraavaa ateriaa :D Ei se poissulje sitä, että silti voi valmistaa herkullista ruokaa ja nauttia syömisestä. Erikoinen ajattelumalli sinulla. Itse käyn harrastamassa 3-4 päivänä viikossa, säästän rahaa tilille ja osakkeisiin, pidän yllä ihmissuhteita, ja silti tykkään myös valmistaa maukasta ruokaa ja nautin sen syömisestä suunnattomasti.

Vierailija
616/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan. Syön kyllä oikein hyvin ja ostan paljon luomua.

-Yleensä  ruokalistaan kuuluu kanaa, riisiä ja kasviksia. Pinaattilettuja, lasagnea, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kalaa yms. Aika tavallisia arkiruokia siis. Einesruokia ei tule juuri ostettua. Ainoastaan tuo purkkihernekeitto laiskoille päiville. Ja toki sitten muut hedelmät ja leivät yms. 

Mutta jos yksi päivä otetaan esimerkiksi: Niin aamulla kahvi, banaani ja leipää. Nyt punajuurikeitto smetanalla ja illemmalla kotitekoisia hampurilaisia. Ruokien välillä syön jotain pientä (leipää, hedelmiä tms.) En kyllä syö  suositeltua  pientä viittä annosta päivässä, vaan syön kerralla aika paljon..

Kuulostaa kyllä hyvältä mutta oletko kovin pienikokoinen kun syöt noin?

Aika normaaleissa mitoissa ollaan omasta mielestäni. BMI 22. Aikaisemmin tuli treenattua aika paljon ja silloin piti syödä myös enemmän. 

Olet lievästi ylipainoinen.

Löytyi se syömishäiriöinenkin. BMI 22 on ihanteellinen paino ihmiselle jolla on tavallinen ruumiinrakenne, eli ei ole bodari. 

Vierailija
617/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamiaista ja sitten illalla 7-8 aikaan. En mitään välissä

Vierailija
618/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän hlön perheessä ruokaan n. 400e/kk. Kerran viikossa kaupassa. Ostamme kerralla 3-5 isoa kestokassillista ruokaa, yksi kassillinen maitotaloustuotteita, yksi lihaa, yksi hedelmiä ja vihanneksia, yksi kuivatuotteita, loput vaihdellen tarpeen mukaan.

Vierailija
619/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee pariskuntana ruokaan ihan helkkaristi rahaa, koska en pysty syömään mitään viljoja tai maitotuotteita (suolistosairaus).

Otettava sitten lähinnä lihasta ja kasviksista kaikki energia, ja trust me, nuo hyvät raaka-aineet maksaa Suomessa todella todella paljon.

Viime kuussa mies oli ilman töitä (on korkeakouluopiskelija, mutta normaalisti myös töissä), ja oli pakko syödä halvemmalla ja söimme sitten ihan perus makaroonia yms. Olin itse sitten melkein työkyvytön, koska ensin näin nälkää ruoan puutteessa ja sitten oli pakko syödä muutakin, ja ripuloin viikon ajan aamusta iltaan. Voin aivan sairaan pahoin.

Nyt taas paluu normaaliin, mutta voin vain haaveilla halvemmasta ruokakulutuksesta :(

Perunat ei paljon maksa, ja niitä on aikoinaan vedetty kaks kertaa päivässä, onnistuu varmaan sultakin.

Vierailija
620/1264 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa kerran viikossa ja menee 40-60 euroa.

Viikoksi riittää esim:

1 pkt jauhelihaa

1 pkt kanan filesuikaletta + riisiä

2 prk ruokakermaa

2 pussia hernemaissipaprikaa

1 pkt makaroonia

1 pakkaus nuudelia

1 pusi sipulia

2 prk maitoa

1 prk mehukeittoa

Lisäksi:

Muutama viili, Leipää, Muroja, banaania, omenaa, porkkanoita, tomaattia, kurkkua, jauhoja, lisukkeita ja mausteita tarpeen mukaan. Lisäksi ostan 2 plo limpparia per viikko ja jotain herkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi