Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Pystyisin kyllä alle satasenkin ruokalaskuilla itseni ravitsemaan, ja aivan terveellisesti. Minulla kuluu normaalist noin 120-150 euroa. Minulla on aikaa eläkeläisenä tehdä ruokani itse. Se kai se on olennaisin säästövinkki. Alle satasen ruokalaskuun tulee katsoa, mitä kaupasta ostaa: kaalta, perunaa, porkkanaa, sipulia, kananmunia, kanaa, jauhelihaa, herneitä, siemeniä, papuja, jauhoja, kaurahiutaleita. Puuroja keitellä ja leipoa itse.
satasella pärjää jos syö keittoja itse tehtynä. keittojuurekset ei paljon maksa ja sekään voi heittää lähes mitä vaan. kesäkeitto ja pinaattikeitto, hernekeitto, onhan noita.
Miten ihmeessä kukaan pärjää, tai haluaa edes elää noin vähällä? Ymmärrän jos tuo on joku yksittäisen kuukauden haaste, mutta.
Vai hakeeko nuo ihmiset leipäjonoista paljon ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
satasella pärjää jos syö keittoja itse tehtynä. keittojuurekset ei paljon maksa ja sekään voi heittää lähes mitä vaan. kesäkeitto ja pinaattikeitto, hernekeitto, onhan noita.
Kenelle riittää vihannesten olematon energiamäärä?
Kuivatut linssit ja herneet maksaa alle 2 €/kg eikä kuivatut pavut ole paljon kalliimpia. Myös kananmunat on halpoja. Jauhelihaa yms. voi ostaa silloin kun se on hyvässä tarjouksessa (-60%).
Kevyttä toimistotyötä tekevä nainen syö satasella kuussa suht terveellisesti, kun suosii yksinkertaista kasvisruokaa ja jättää kaikki hienoudet sikseen.
Mistä saa noin halvalla kuivattuja linssejä? :O
Tummat makaronit 27 snt pussi. Xtra margariini 29 snt. Xtra jauhot alle euron iso pussi. Kaurahiutaleet n. euron paketti. Kolmesta em saa hyvää teeleipää. Kun on pakko, niin elää vaikka kympillä kaksi viikkoa, mutta ei se terveellistä ole. Myös perunat ja porkkana hyvää ruokaa. Keitetyt perunat menee pelkän margariinin kanssa. Myös ResQ-sovelluksella saa vaikka kehden viikon leivät neljällä eurolla.
En kyllä usko että alle satasella saisi kovin monipuolista, terveellistä ja mielenkiintoista ruokaa. Mulle ruoka on paljon muutakin kuin pelkkää energian tankkausta ja tylsä ruoka = masentunut mieli. Mä voisin tosi huonosti (sekä henkisesti että fyysisesti) jos joutuisin päivästä toiseen syömään puuroa, leipää, makaronia, pelkkiä porkkanoita yms. Kyllä omaan terveyteen ja hyvinvointiin kannattaa vähän satsata. Mutta jos voi hyvin alle 100e syömisillä niin mikäs siinä, itse en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle riittää vihannesten olematon energiamäärä?
vihannesten? etkö ymmärtänyt lukemaasi? sekaan voi laittaa melkein mitä vaan, kirjoitin. eli erilaisia lihatuotteita kuten nakkeja, jauhelihaa, kanaa... ja kun lisäksi itse leipoo sämpylät niin sillä pärjää kyllä ja pysyy painokin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa noin halvalla kuivattuja linssejä? :O
Etnisistä kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että alle satasella saisi kovin monipuolista, terveellistä ja mielenkiintoista ruokaa. Mulle ruoka on paljon muutakin kuin pelkkää energian tankkausta ja tylsä ruoka = masentunut mieli. Mä voisin tosi huonosti (sekä henkisesti että fyysisesti) jos joutuisin päivästä toiseen syömään puuroa, leipää, makaronia, pelkkiä porkkanoita yms. Kyllä omaan terveyteen ja hyvinvointiin kannattaa vähän satsata. Mutta jos voi hyvin alle 100e syömisillä niin mikäs siinä, itse en pystyisi.
Meitä on moneen junaan. Omassa elämässäni on niin paljon muita ilon lähteitä, etten kaipaa ruualta mitään erityisiä makuelämyksiä. Riisi linssikastikkeella on vakkarimuona, jota olen syönyt lounaaksi melkein joka päivä jo monen vuoden ajan. Päivällinen vaihtelee, mutta on varsin vaatimatonta perusruokaa sekin. Rahani riittäisi hyvin sisäfileisiin yms. "parempaan" ruokaan, mutta en koe tarvetta pröystäillä ruualla kun vähälläkin pärjää hyvin.
Hesburgerilta kävin hakemassa ihanat pierut joista nyt voi nauttia.
Jos dyykkaa, käyttää nirsoilematta luonnonantimia (esim. tähän aikaan villiyrttejä, voikukanjuuria) ja säilöö, niin 100e riittää kyllä.
Jos syö 40g proteiinia ja puoli kiloa kasviksia päivässä, juo vettä ja käyttää vähän suolaa saanee tarvittavat ravintoaineetkin.
15kg juureksia, hedelmiä ja kasviksia maksaa alle 30e. Alle 2e kilohintaan saa porkkanaa, punajuurta, lanttua, kerä-ja punakaalia, parsakaalia, sipulia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, banaania, sitrushedelmiä, omenaa, luumua, Vesimelonia... Halpoja proteiininlähteitä on täysjyväviljat, soijarouhe, pavut, linssit (erityisesti kuivattuina), maapähkinät.
-kilo soijarouhetta, 530g proteiinia, 6e
-kilo kaurahiutaleita, 140g proteiinia, 1e
-kilo maapähkinää, 260g proteiinia, 3,50e
-kilo täysjyväpastaa, 130g proteiinia, 1,30
-kilo kuivattua hernettä, 250g proteiinia, 2,20e
Tuossa on jo reilu 40g protskua ja 500g kasviksia per päivä, hintaa alle 45e. Kasviksia ei tarvitse enempää, mutta hiilareita jos ostaa vielä (perunaa, riisiä, ohraa, pastaa, leipää/jauhoja), öljyä ja suolaa.
Fghjkl kirjoitti:
Pystyisin kyllä alle satasenkin ruokalaskuilla itseni ravitsemaan, ja aivan terveellisesti. Minulla kuluu normaalist noin 120-150 euroa. Minulla on aikaa eläkeläisenä tehdä ruokani itse. Se kai se on olennaisin säästövinkki. Alle satasen ruokalaskuun tulee katsoa, mitä kaupasta ostaa: kaalta, perunaa, porkkanaa, sipulia, kananmunia, kanaa, jauhelihaa, herneitä, siemeniä, papuja, jauhoja, kaurahiutaleita. Puuroja keitellä ja leipoa itse.
Kana/broileri on muuten ihan jäätävän kallista. Ainakin jos ostaa sitä perus marinoimatonta lihaa. En tiedä mikä kilohinta niillä sitten on, jotka on uitettu siellä oranssissa limamarinadissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen kirjoittanut aikaisemmin, Koronan aikana tilanne on vähän muuttunut.
Olen töissä työpaikkaravintolassa. Meitä on 3 ja minulla on aina 9-17 vuoro.Minun tehtävänä on viedä mm biot ja vien kotiin myymättömät ruuat.
Riippuu salaattipöydissä, paljonko jää syömättä, jos on paljon, syömme pelkkää salaattia. Muuten syömme lämmintä ruokaa.
Kerran kk siskoni perheineen ja vanhempani tulevat meille syömään ja usein kummatkin ottavat ruokaa mukaan.
Olemme aina kiinni juhannuksesta 5 vkoa ja joulun välipäivät . En ole kertaakaan saanut pakkasia tyhjäksi.Ennen meillä meni ruokaan rahaa max 100 euroa kk. Ruisleipää, kananmunia, margariinia, maitoa jne.
Ennen ravintolan sulkemista oli asiakasmäärät pienentyneet ja tuokaa tuli paljon pakkaseen kotona. Menimme kiinni maaliskuun lopussa.
Pääsiäisenä kävin tyhjentämässä kaikki jääkaapit ja pakkaset. Töissä oli pakkasessa mm paljon lihaa. Avaamme ovet vasta elokuussa, olisi kaikki pitänyt heittää roskiin. Mutta vein kotiin.
Nyt menee vähän enemmän rahaa, kun pitää ostaa mm vihanneksia. Mutta halvalla päästään.
Eli satasella pärjää kun saa muuten ruokansa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneen junaan. Omassa elämässäni on niin paljon muita ilon lähteitä, etten kaipaa ruualta mitään erityisiä makuelämyksiä. Riisi linssikastikkeella on vakkarimuona, jota olen syönyt lounaaksi melkein joka päivä jo monen vuoden ajan. Päivällinen vaihtelee, mutta on varsin vaatimatonta perusruokaa sekin. Rahani riittäisi hyvin sisäfileisiin yms. "parempaan" ruokaan, mutta en koe tarvetta pröystäillä ruualla kun vähälläkin pärjää hyvin.
Kyllä me sitten ollaan erilaisia, ihan niinkuin itsekin totesit. Minulle taas on todella tärkeää, että voin syödä maukasta, monipuolista ja terveellistä ruokaa. Tämä ei minulle tarkoita mitään avokadoa, sisäfilettä, mätiä ja simpukoita, Ihan vaatimatonta perusruokaa syön. Linssejä, papuja, paljon kasviksia, riistaa. Mutta mä haluan että mun ruoka on herkullista ja huolella valmistettua. En missään nimessä mitään "pröystäile" ruualla. Minulle se syöminen on kuitenkin sellainen nautinto, ja olen kiinnostunut ruuanlaitosta. En koskaan syö vaan sen takia että saan polttoainetta keholleni :)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kukaan pärjää, tai haluaa edes elää noin vähällä? Ymmärrän jos tuo on joku yksittäisen kuukauden haaste, mutta.
Vai hakeeko nuo ihmiset leipäjonoista paljon ruokaa?
Kokeilepa elää useampi kuukausi sillä minimitoimeentulolla, siinä ei todellakaan ole hurraamista. Jouduin terveydellisistä syistä lopettamaan työssäni ja edessä on uuden ammatin opiskelu, mutta tämän koronan takia nopea aikataulu heitti häränpyllyä eikä ole varmuutta millon pääsen edes opiskelemaan. Ja oletettavasti sitä minimitoimeentuloa tullaan vielä pienentämään, kuten puhuttiin jo ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Fghjkl kirjoitti:
Kana/broileri on muuten ihan jäätävän kallista. Ainakin jos ostaa sitä perus marinoimatonta lihaa. En tiedä mikä kilohinta niillä sitten on, jotka on uitettu siellä oranssissa limamarinadissa.
Marinoimattomat siivet, koivet ja koipi-reidet ovat edullisia ja mielestäni myös maukkaampia kuin rinta. Toki niissä on enemmän työtä nahan ja luiden vuoksi, minkä vuoksi moni vieroksuu niiden käyttöä ruuanlaitossa.
Meitä on 3 aikuista ja kauppaan menee 250 e kk. Ehkä väärä ihminen tähän ketjuun vastaamaan mutta kasvatetaan paljon itse ja säilötään ja marjastetaan ja hyödynnetään lähitilojen tuotantoa. Leivon kaikki itse, myös leivät. Syödään hyvin, mm. lämmin ruoka 2 krt päivässä ja nytkin aamupalaksi söin vadelmista tehtyä vispipuuroa. Lihaa ja muuta keittämistä haetaan kaupasta ja kaupassa käydään 2 viikon välein.
menee helposti treenien jälkeen kokonaan naamaan + perunat + salaatit.
ja en ole lihava, vaan urheilen 12 krt per viikko.