Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
561/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pystyy noin vähällä varsinkin yksi ihminen tulemaan toimeen. Ei sillä tietenkään käydä joka päivä lounasravintolassa, kuten useimmat tuntuvat omalla työpaikallanikin tekevän... Itselläni suurimmaksi osaksi omat eväät, bulkkilihaa ja siihen lisuketta, vähän kasviksia jne. Ei ole kovin kallista. Ei mitään turhia kevyttuotteita, joista ei saa ravintoa vaan vain tyhjää mahantäytettä. Esim. 2dl turkkilaista jogurttia marjoilla  = 250 kcal vs. joku sokerijogurtti n. 100 kcal. Eli ei syömistä syömisen ilosta ja karkit yms. turha paska pois, silläkin säästää helposti kymppejä kuukaudessa. 

Vierailija
562/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin viime vuoden puolella miehen kanssa testi, miten alas saadaan ruokalasku kuukaudessa ja päästiin 220€:n. Kaikki ostettiin prismasta ruokatilille ja summa sisälsi myös pesuaineet ym. mitä sattui siinä kuussa loppumaan. Syötiin mm. kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa, puuroja, juureksia, itsetehtyjä sämpylöitä, punalappulihoja ilta-alesta ym. mahdollisimman halpaa. Ei ostettu mm. juustoja, kahvia, hedelmiä eikä oikeastaan herkkujakaan. Itse poimittuja marjoja oli pakkasessa. Itse olen kasvissyöjä (tehdään siis yleensä eri ruuat tai sitten otan oman osani ennen lihan lisäämistä ja korvaan soijarouheella, linsseillä tms) ja pienikokoinen, mies urheilee ja kuluttaa paljon. Hyvin pärjättiin, mutta ihan iloinen olen, että normaalisti voi surutta laittaa sen reilun satasen enemmän ruokaan kuussa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
563/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin pystyy noin vähällä varsinkin yksi ihminen tulemaan toimeen. Ei sillä tietenkään käydä joka päivä lounasravintolassa, kuten useimmat tuntuvat omalla työpaikallanikin tekevän... Itselläni suurimmaksi osaksi omat eväät, bulkkilihaa ja siihen lisuketta, vähän kasviksia jne. Ei ole kovin kallista. Ei mitään turhia kevyttuotteita, joista ei saa ravintoa vaan vain tyhjää mahantäytettä. Esim. 2dl turkkilaista jogurttia marjoilla  = 250 kcal vs. joku sokerijogurtti n. 100 kcal. Eli ei syömistä syömisen ilosta ja karkit yms. turha paska pois, silläkin säästää helposti kymppejä kuukaudessa. 

Mitä on joku ällö bulkkiliha ? Se on kuitenkin elävästä eläimestä, joka olisi tahtonut elää. 🐑 🐄 Jätä sekin pois, niin sulla on varaa herkkuihin 🍒🍓

Vierailija
564/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes viitsi vastata, mitä minä ja lapsi syömme, kun täällä ollaan niin tietävinään se "totuus", että 100 €:lla tai jopa sen alle ei muka ruokaraha riittäisi.

Kyllä se satanen riittää ihan monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan, kun vain viitsii nähdä vaivaa sen valmistamiseen.

Ei tarvitse seistä leipäjonoissa eikä kaivella roskiksia.

Vierailija
565/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin evässalaatti tai eilisen päivän ruokaa esim. makaronilaatikkoa tai muuta kiinteää. Keittoja teen paljon, mutten halua niitä evääksi töihin kun ovat niin nestemäisiä.

Aamuisin syön kaurapuuroa ja lisään joskus itse kerättyjä marjoja pakkasesta. Joskus syön omenan tai leipää kylkeen.

Mehuja en juo ollenkaan. Enkä limuja. Vesi on parhain juoma!

Töissä syön ne omat eväät ja jos olen kotona (kuten nyt), syön välipalana banaania ja leipää. Joskus teen smoothieita.

Päivän lämpimän ruuan teen klo 14-16 välillä ja syön sitä heti. Yleensä teen parin kolmen päivän ruuan eli laatikkoruokia, keittoja yms.

Ja kun lämmittää eilistä ruokaa niin saatan pyöräyttää itse sämpylää (kun aikaa ei mene itse ruuan tekoon).

Perunamuusin jämistä teen rieskaa, koska perunamuusi ei useinkaan ole useamman päivän ruoka. Tällöin pistän jonkin keiton porisemaan ja teen samalla ne rieskat.

Iltapalaksi syön usein hedelmiä, koska tulee iltaisin se monille tuttu napostelun tarve. En osta karkkeja, sipsejä tai muutakaan sellaista. Napostelen omenalohkoja, viinirypäleitä, pähkinöitä yms.

Jos "kunnon" iltapalan syön niin leipää. Joko niitä itsetehtyjä sämpylöitä yms. (jos on aiemmista aterioista jäänyt) tai sitten ruisleipää, joka on Lidlin 0,39e maksava neljän ruisleivän pussi.

Leivän päälle pistän aina voita, juustoa ja kurkkua. En välitä kinkuista ja muista leikkeleistä, joten niihin ei mene rahaa. Lihaa syön kyllä, muttei se ole välttämätöntä ja en pistä esim. jauhelihaa ruokiin isoja määriä vaan 400g paketti riittää hyvin. (Tiedän ihmisiä, joilla ruuassa täytyy olla lihaa enemmän kuin mitään muuta ainesosaa.) Joskus ostan 700g jauhelihan, puolitan sen ja pistän loput pakkaseen.

Joskus pidin kirjaa menoista niin helposti ruokakulut olivat alle 100 e. Uskon niiden olevan nytkin.

Tässä kuitenkaan ei lasketa taloustavaroita mukaan vaan nimenomaan ruokatarvikkeet.

Ai niin, en käy ulkona syömässä juuri koskaan. Viimeksi kävin ravintolassa viime syksynä, kun ystävä kauempaa saapui käymään kaupungissa.

En myöskään juo kahvia kotona, mutta ystävien luona saatan juoda teetä tai kahvia kupillisen. Eli kahviinkaan ei kulu rahaa.

Tulikohan tässä kaikki oleellinen... Korostin nyt paljon herkkuja, koska suurimmalla osalla kuluu eniten rahaa juurikin karkkiin, suklaaseen, sipseihin, limuihin, energiajuomiin, pitsaan, kahviin, alkoholiin... Myös valmisruuat ovat kalliita ja niistä ei lähde nälkä.

Minä en osta noista tuotteista mitään.

Kannustan keräämään kuukauden ajalta kuitit ja laskemaan esim. herkkujen määrä. Ystäväni teki näin ja hän käytti herkkuihin lähes 80 euroa kuukaudessa! Oli hänelle aika suuri havahtuminen siitä, mistä hänen ruokakauppakulunsa koostuivat. Hän jätti mm. energiajuomat kokonaan ja huomasi olevansa paljon virkeämpi ilman niitä! Sitä en tiedä, paljonko hänellä yhteensä kuluu syötäviin kuukaudessa.

Vierailija
566/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Kyllähän täällä on aina niitä fakiirimammoja jotka kauhistelevat että miten kellään voi mennä yli 100 euroa ruokakauppaan kuussa. Sitten esittelevät ylpeinä jauhelihamakaronisörsseleitään ja jauhonakkikastikkeitaan terveellisenä, monipuolisena ruokana.

Vierailija
567/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä on aina niitä fakiirimammoja jotka kauhistelevat että miten kellään voi mennä yli 100 euroa ruokakauppaan kuussa. Sitten esittelevät ylpeinä jauhelihamakaronisörsseleitään ja jauhonakkikastikkeitaan terveellisenä, monipuolisena ruokana.

En ole mikään fakiiri, vaan normaalisti itse hyvää kasvisruokaa tekevä ihminen.

Ei meillä ole jauhelihaa eikä nakkeja koskaan. Miksi olisi?

Voihan sitä fakiiriksikin ryhtyä, jos rahaa menee paljon muuhun kuin peruselintarvikkeisiin, mm. alkoholiin.

Vierailija
568/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.

Opiskelijoiden osalta tätä vääristää ihan todella paljon Kelan tukema ruokailu.

Olen aikuisopiskelija vaihtamassa alaa ja se, että saan opiskelijaravintolassa ostettua todella ison ja täysipainoisen aterian hintaan 2,60 € on aivan valtava etu, jota nuoret opiskelijat eivät ehkä oikein tajua.

Opiskelen eri kaupungissa kuin missä opiskelen ja esimerkkipäivänä ostan kaiken ravintiolasta, hinnoilla joista muut voivat vain haaveilla:

- kahvi omaan kestomukiin, iso sellainen 80 snt. Jos muki ei ole mukana, niin vielä isompi kahvi 1,20 €. Jos ei ole ehtinyt syömään aamiaista, niin hintaan 2,80 €  saa kahvia niin paljon kuin jaksaa juoda, leipää, levitettä, leikkeleitä ja vihanneksia, kananmunan, tuoremehua ja puuroa. Pelkkä puuro 0,80 €

- lounas, johon kuuluu pääruoka, salaatti, leipä ja ruokajuomat 2,60 €. Kahvin kanssa 3,20 €. Keittolounas irtoaa hintaan 1,30 €

- Usein ostan kotimatkalle vielä "lounaspatongin" hintaan 1,85. Kahtena viikkona täytteenä on ollut ensin tomaattia, mozzarellaa ja pestoa ja sitten kinkkua, juustoa, runsaasti salaattia, kurkkua ja tomaattia. Ja tässä on kyse sellaisesta 25 cm pitkästä patongista jossa runsaasti täytettä. Olen opiskelupäivinä kotona klo 20.30, joten tuo patonki menee päivällisestä.

Kun ostan nuo työpaikkani lounasruokalasta minulla kuluu lähemmäs 20 €, opiskelijana n. 6 € 

Toki jos opiskelijana joka päivä ostaisi kahvia, lounaan ja lounaspatongin, niin 100 € ei riittäisi. Mutta ihan jo 2,60 /1,80 lounaasta on todella älyttömän halpa hinta.

Jep, todella moni satasella pärjäävistä on opiskelijoita jotka syövät puoli-ilmaisen lounaan kouluruokalassa eivätkä laske sitä ruokakuluihin. Kyllähän minullakin lounasravintolassa syödyn lounaan (á 10,50 josta maksan itse 7~ euroa) ohella menee rahaa kotona vain ilta- ja aamupalaan joka voi sitten olla vaikka sitä puuroa tai jugurttia. Nyt koronakaranteenissa ollessa on tajunnut miten joutuu selkä vääränään kantamaan ruokatarvikkeita kotiin ja miten kallista hyvän ja monipuolisen ruoan tekeminen onkaan!

Opiskeluaikana tuli juurikin syötyä se tuettu lounas koululla ja siinä säästi pitkän pennin ruokakuluissa, mutta kuunaan en kyllä enään rupeaisi siihen kituuttamiseen uudelleen enkä ymmärrä miksi jotkut vapaaehtoisesti (eli ei olosuhteiden pakosta) sitä tekevät vielä töissäkäyvänä aikuisena. Mikä ihmeen ylpeilyn aihe se on että saa ruokaan uppoamaan vain satkun kuussa kun ei syö muuta kuin linssejä, perunaa, sipulia, kananmunia ja jauhelihaa? Joku outo pula-aika-perversio? Näiltä ihmisiltä tulee vielä suoranaista pyhää vihaa vastaan kun kehtaa käydä ravintolassa törsäämässä tai, luoja paratkoon, hakee lounaansa ravintolasta eikä ronttaa muovikipossa eväitä töihin.

Noh, kukin tavallaan. Siltikin ärsyttää ne 150-senttiset ortorektikot jotka eivät millään käsitä että miten jollekin ei voi riittää pelkkä kuppi riisiä ja herneitä koko päiväksi ja myöskin ne jotka ihan suoraan valehtelevat loihtivansa joka päivä kolmen ruokalajin illallisen eurolla. Kyseessä ovat luultavasti ne jotka hyödyntävät puolison kanssa yhteistä jääkaappia tai jättävät laskematta jotain kaapista valmiina löytyviä elintarvikkeita mukaan hintaan. En usko hetkeäkään että esimerkiksi kasvisruokavalion lihan/maidonkorvikkeita säännöllisesti käyttävillä riittää 3 euron päiväbudjetti ellei joka ateria ole noin yhden ruokalusikallisen kokoinen.

Vierailija
569/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee lämmintä ruokaa, jonka annoshinta on 1,5 euroa, ja syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, tekee se viikossa 21 euroa ja kuukaudessa 84 euroa. Tähän lisäksi kasvikset, puurot, leivät, leivänpäälliset, hedelmät, jogurtit, maidot tai muut juomat kuukaudeksi, niin en usko hetkeäkään, että alle satasella syö monipuolisesti, riittävästi ja terveellisesti.

Vierailija
570/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana söin aamuisin kaurapuuroa, lounaan koulussa ja illalla esim kasvissosekeittoa, hernekeittoa, silakkapihvejä, kanaa & riisiä, uuniseitiä, perunoita, kauden kasviksia/juureksia/hedelmiä. Maustamatonta jugurttia ostin litran purkeissa. Ei alkoholia, eineksiä, ulkona syömistä.

Vierailija
571/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa ja lenkkimakkea vuorotahtiin.

Lenkki 80snt ja makkepussi 20snt.

Pöllin ketsupit jostain, kuin myös suola ja pippuripussukat.

Nam!

Vierailija
572/1264 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan. Syön kyllä oikein hyvin ja ostan paljon luomua.

-Yleensä  ruokalistaan kuuluu kanaa, riisiä ja kasviksia. Pinaattilettuja, lasagnea, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kalaa yms. Aika tavallisia arkiruokia siis. Einesruokia ei tule juuri ostettua. Ainoastaan tuo purkkihernekeitto laiskoille päiville. Ja toki sitten muut hedelmät ja leivät yms. 

Mutta jos yksi päivä otetaan esimerkiksi: Niin aamulla kahvi, banaani ja leipää. Nyt punajuurikeitto smetanalla ja illemmalla kotitekoisia hampurilaisia. Ruokien välillä syön jotain pientä (leipää, hedelmiä tms.) En kyllä syö  suositeltua  pientä viittä annosta päivässä, vaan syön kerralla aika paljon..

Kuulostaa kyllä hyvältä mutta oletko kovin pienikokoinen kun syöt noin?

Aika normaaleissa mitoissa ollaan omasta mielestäni. BMI 22. Aikaisemmin tuli treenattua aika paljon ja silloin piti syödä myös enemmän. 

Olet lievästi ylipainoinen.

Vierailija
573/1264 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyrkii syömään terveellisesti ja suhteellisen monipuolisesti, kauppaan menee vähintään se 100e kuukaudessa, luultavasti jopa enemmän.

Kommentteja lukiessa tulee selkeästi ilmi, että terveellinen ruokavalio satasen budjetilla onnistuu, jos sulla on marjoja ja sieniä pakastimet täynnä ja mahdollisesti itse metsästät ja kalastat tai niitä lihoja ja kaloja saa joltain sukulaiselta ilmaiseksi. Jos joka aamu pistää puuron päälle 100g edullisimpia kotimaisia marjoja mitä kaupasta löytää (musta- tai punaherukkaa, puolukkaa) maksaa ne marjat kuukaudessa jo sen 20e. Jos syö useilla aterioilla lihaa, niin kyllä ne kuukauden lihatkin maksaa vähintään sen 20e kuukaudessa, jos kaupasta niitä lähtee hakemaan. Kaupasta ei tällöin tarvi ostaa kuin kuiva-ainetuotteita, maitotuotteita ja jotain juureksia ja kasviksia. Yleensä nämä edellä mainitut ovat kauppalistan edullisimpia ostoksia ja jos on kokonainen satanen käytettävissä näihin, saa sillä rahalla parinkin kuukauden tarpeiksi.

Jos kaiken ruuan joutuu kaupasta ostamaan, ei se halvaksi tule. Hienoa, jos pystyt säilömään marjoja ja saat ilmaista lihaa. Kaikilla siihen ei vaan ole mahdollisuutta ja silloin tällaiset "neuvot" eivät auta.

Vierailija
574/1264 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuluu nyt ihan tuhottomasti rahaa ruokaan, kun itse aloin ketoilee ja muu perhe syö normi ruokaa. Jotain voi toki yhdistää esim. huomenna päivälliseksi kaikille kanafileitä, mutta lisukkeet eri.

Itse syön vain kaksi ateriaa päivässä, mutta muut useasti. Onneksi koulut taas alkaa, niin ei tartte enään miettiä et mitä se koululainen kotona päivällä syö, kun muut syö töissä ja hoidossa.

Mutta juu... täällä olin siis etsimässä vinkkejä edullisiin ruokiin ja muutama löytyikin.

Vierailija
575/1264 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen kirjoittanut aikaisemmin, Koronan aikana tilanne on vähän muuttunut.

Olen töissä työpaikkaravintolassa. Meitä on 3 ja minulla on aina 9-17 vuoro.

Minun tehtävänä on viedä mm biot ja vien kotiin myymättömät ruuat.

Riippuu salaattipöydissä, paljonko jää syömättä, jos on paljon, syömme pelkkää salaattia. Muuten syömme lämmintä ruokaa.

Kerran kk siskoni perheineen ja vanhempani tulevat meille syömään ja usein kummatkin ottavat ruokaa mukaan.

Olemme aina kiinni juhannuksesta 5 vkoa ja joulun välipäivät . En ole kertaakaan saanut pakkasia tyhjäksi.

Ennen meillä meni ruokaan rahaa max 100 euroa kk. Ruisleipää, kananmunia, margariinia, maitoa jne.

Ennen ravintolan sulkemista oli asiakasmäärät pienentyneet ja tuokaa tuli paljon pakkaseen kotona. Menimme kiinni maaliskuun lopussa.

Pääsiäisenä kävin tyhjentämässä kaikki jääkaapit ja pakkaset. Töissä oli pakkasessa mm paljon lihaa. Avaamme ovet vasta elokuussa, olisi kaikki pitänyt heittää roskiin. Mutta vein kotiin.

Nyt menee vähän enemmän rahaa, kun pitää ostaa mm vihanneksia. Mutta halvalla päästään.

Vierailija
576/1264 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskin kaikkien kauppojen ale-laarit ja laputetut tuotteet. Viime viikolla meni ruokaan 10 euroa; Lidl vihanneshävikkilaatikot x 2 = 4 euroa. Fazerin paistopisteen hävikkileivät 3 kpl:n pussi (kaksi siemenleipää, yksi karpalo-cashew -leipä) = 3 euroa. Purkki maitoa kahvia varten (jota on siis vielä kaapissa), 0.59 c. Lisäksi ostin tummaa spagettia 1 kg = n. 80 c ja maustamatonta rahkaa, n. 90 c (500 g). Pakkasessa oli vielä tofua, joten hyvin sai useampaa eri ruokaa tehtyä.

En laske mukaan mausteita, maustetahnoja (curryt ym) enkä öljyä. Nämä ostetaan n. 2 kertaa vuodessa isoina pakkauksina etnisestä kaupasta.

Tämä siis ennen epidemiaa ja myös sen aikana. Toimii. Nälkä ei ole tullut ja painokin putoaa. Herkutellaan myös mm. leipomalla jotain herkkua, muffinsseja tai kaurakeksejä toisinaan.

Vierailija
577/1264 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei juo mehuja ja limuja ja jättää leivän pois, milloin jää myös leivänpäälliset pois, yllättävän vähällä pärjää. Kasviksina pitää suosia kotimaisia juureksia ja katsoa hintoja niin että ostaa aina niitä edullisimpia hedelmiä. Hedelmiä riittää yhdelle yksi päivässä, muuten kasviksia ja juureksia, marjoja jos marjat on poimittu itse. Ostettuna marjat ovat kalliita.

Vierailija
578/1264 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa per päivä ja joskus poikkeuksellisesti neljä:

Puuro

Leivät itse tehtynä

Kaalilaatikko

Makaronilaatikkoa

Keittoja

Jne

Vierailija
579/1264 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa myös paljonko kulutus, sehän tässä ratkasee paljon.

kilpaa urheileva  120 kg mies ei taida  päästä  alle satasen ruokalaskulla.

toisaalta taas 120kg voimismamma selviää pelkällä vedelläki pari vuotta .

Vierailija
580/1264 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lähinnä makaroonia ja jauhelihaa. Yhdestä 400 g sikanauta paketista riittää koko viikoksi kun sen jakaa pieniin osiin.