Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
521/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitä vähällä pärjäävien ostoksia lukiessa näkee kyllä, että kyseessä on yleensä opiskelija, joka saa ilmaisen kouluruuan, tai joku, joka syö TODELLA vähän ja/tai TODELLA huonosti. 

Vierailija
522/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näitä vähällä pärjäävien ostoksia lukiessa näkee kyllä, että kyseessä on yleensä opiskelija, joka saa ilmaisen kouluruuan, tai joku, joka syö TODELLA vähän ja/tai TODELLA huonosti. 

Ja nämä opiskelijathan eivät varmasti oo ikinä koskaan ostanut mitään kavereiden kanssa ulkona käydessään... Eivätkä saaneet vanhemmilta rahaa herkutella välillä.... Niitähän ei lasketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija puhuu nyt muunnettua totuutta. Jos hän ostaa leivät kaupasta, pelkästään leipiin saa kevyesti tärvättyä kuussa kympin, jos syö kaksi leipää per päivä. Ja tämä siis halvimmalla tarjousleivällä laskettuna. Eikä siinä ole mukana mitään päällyksiä.

Halpakin keitto maksaa noin euron satsi, parilla eurolla saa kiinteää ruokaa. Päälle salaatit tai raasteet. Päivässä siis melkein vitonen kahteen lämpimään ruokaan. Kuussa se tekee jo 100-150 e.

Entä iltapala? Vaikka menisi halvasti puurolla ja teellä, se tekee kuussa kympin.

Mahdolliset välipalahedelmät, maidot tekevät kevyesti pari kymppiä kuussa.

Ollaan jo pari sadassa eurossa.

Höpö höpö! Selkeästi et ole vähällä ruokarahalla joutunut elämään... Hedelmiä kannattaa ostaa tarjouksesta 1€/kilo. Leipä kannata taas leipoa itse, ei siihen mitään juustoja tai kinkkuja tarvita. Jos on pakko niin helposti elää alle satkulla kuukauden.

Höpölöpö itsellesi. Kommenttini oli tuolle "luomua syövälle opiskelijalle", hän sanoi ostavansa leivät.

Kilo halvimpia omenoita irtoaa tosiaan alle eurolla, mutta jos vähän varioi, viikossa menee hedelmiin yli euro. Kuussa ainakin viitonen. Lisäksi se maito - maitoa kuluu helposti päälle puolisen litraa päivässä, jos juo lasillisen molemmalla aterialla ja kahvin kanssakin hiukan. Maitoon menee jo siis viikossa kolmisen euroa, kuussa 12 euroa. Mitäpä siitä kertyikään...? Parisenkymppiä, kuten alunperin laskin.

Kuten sanoin, jos järsii kyrsää ja syö puuroja, ja vain yhden lämpimän pienen aterian per päivä, hengissä selviää alle satasella. Mutta jos syö normaalia sekaravintoa monipuolisesti, ei elä.

Normaalia sekaravintoa kiskoa puolikin litraa lehmanmaitoa paivassa?  Mita jos koittaisit juoda vetta,  sita ei suurinosa ihmisista alya tarpeeksi juoda.   Ei ihmekaan etta suomalaiset ovat lihavaa kansaa kun joka aterialla tuputetaan leipaa ja maitoa.  

Vierailija
524/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelijä kirjoitti:

Ne jotka väittävät, ettei alle 100€ kuukaudessa pärjää, eivät ole ilmeisesti koskaan oikeasti joutuneet pärjäämään. Kyllä se minulla ainakin riittää hyvinkin, kun syön paljon mm. linssejä, kikherneitä ja riisiä, jotka ostan isommissa pakkauksissa etnisistä kaupoista. Myös mungpapuja voi idättää kuivauskaapissa, niitäkin saa aasiakaupoista halvalla, ovat ravintorikkaita. Muita hyviä raaka-aineita ovat soijarouhe, halvin tomaattimurska, makaroni, kaurahiutaleet, kaali, satokauden kasvikset, pakastekasvikset, halvin tonnikala, kananmunat, kaurapuuro, itse poimitut marjat ja sienet jne. Jos syön lihaa tai kalaa tai valmisruokia, ostan ne s-kauppojen ilta-alesta -60 prosentin alesta. Jos syön leipää, leivon itse tai ostan ilta-alesta ja pakastan. Leivän päälle ei tarvitse mitään kummempia, esim itse tehty yksinkertainen hummus on hyvää ja halpaa. Työpaikkalounaita en saa ilmaiseksi, syön töissä yleensä kaurapuuroa tai smoothieta, johon laitan itse keräämiäni marjoja, banaanin, liotettuja chia-siemeniä (jotka ovat muuten halpoja, kilon säkki kestää ikuisuuden), vettä ja esim Lidlin halvinta appelsiinimehua, jos sattuu olemaan. Myös villiyrttikautta kannattaa hyödyntää keväisin. Nokkoset, voikukannuput jne ovat mitä mainiointa ruokaa. Kahvipakettia saa jatkettua, kun käy joskus juomassa ilmaiset kahvit mm. helluntaiseurakunnan kirppiksellä. Sen lisäksi, että suosin ilta-aleja, käyn joskus myös dyykkaamassa lähikaupan biojäteastialla - kun menee heti kaupan sulkemisen jälkeen, voi päiväysvanhat tuotteet vain kerätä paketteineen jäteastian päältä, ei ole sotkuista hommaa.

Mungpapuja saa ihan normaaleista kaupoistakin, ja ne ovat todella ihania kun oikein idätettyjä. Maistuvat kuin makeilta herneiltä. Suosittelen kaikille, jotka eivät vielä ole kokeilleet! Eikä ole kallista.

Vierailija
525/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli pää kipeäksi lukea näitä viestejä.

Itse en pärjäisi 100 eurolla kuukaudessa. Tulisi todella huono olo kituutella niin, enkä jaksaisi juuri muuta kuin olla kotona tekemättä mitään.

Mutta aika paljon siihen rahan menoon voi vaikuttaa ostoksia tehdessä.

Se kyllä hieman vaikuttaa missä asuu. Esim. Naapuri kunnassa ruoka halvempaa kuin mitä omalla paikkakunnallani. Kauppoja täällä kyllä riittää, mutta vaikka valitsisin aina sen halvimman kaupan, tulisi silti halvemmaksi käydä naapuri kunnassa vaikka joutuisi maksamaan 3 euroa bussilla liikkumisesta, paitsi jos kyse pikkuostoksista.

Säästän kyllä mielummin tuon ajan kuin rahan

Vierailija
526/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni on lounassetelietu ja käytämme ne lähikaupassa ruokaostoksille.

Käymme kerran kk perheenä ulkona syömässä, mutta muuten saldo menee lähikauppaan.

Meillä menee n 300 euroa ruokaan rahaa koko perheeltä ja se on vähän.

Vierailija
527/1264 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten lehmät ulisee kun rahat ei riitä, huuto naurua.

Vierailija
528/1264 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin suomalaisnainen kuluttaa vajaa 300e kk ruokaan, joten 100 e on kyllä todella vähän.

Olen itsekin yrittänyt vähentää kuluja, mutta 100e en kyllä pääse millään. Voi olla, että suht tasapainoisen ruokavalion sillä saisi aikaan, mutta eettistä kyllä ei. Jos esim.tomaattimurskatölkki maksaa vain 0.25c, voi kyllä olla varma että kasvattajille/poimijoille ei ole maksettu elämiseen riittävää palkkaa.

Halvimmat kananmunatkin epäilemättä ovat ("virike")häkkikanaloista, joten olosuhteet ovat myös hinnan mukaisia.

Toki ymmärrän ihmisiä, joilla on oikeasti niin heikko taloudellinen tilanne, että muuhun ei ole varaa, mutta mielestäni tämän tyyppistä nuukuuta ei pitäisi pitää minään hyveenä. Eri asia sitten jos hankkii marjat/sienet/yrtit ym.luonnosta, ja vähentää niin ruokalaskuaan.

Vierailija
529/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin yksin, listani saattoi näyttää tältä, mitä kuukauden aikana ostin:

kanamunat 15 kpl 3

5 pussia keräsalaattia 7

porkkanapussi 3 kg 3

perunoita 2 kg 1.9

makaronia 2*400 gr 0.3

raejuustoa 400 gr 2.69

ruokaöljy 900 ml 2.39

banaanit 2 kg 3

omenat 1 kg 2

appelsiinit 2 kg 4

rypäleet 1 kg 5

sipuli 1 kg 1.69

tomaatti 1kg 4

kurkku 300 gr 1

paprika 2 kg 10

sämpyläjauhot 2 kg 2.5

arkijuusto 750 g 5

hiiva 2 palaa 0.5

jauheliha 1 kg 7

joku mauste pitää välillä ostaa 1

näkkileipä 400 gr 2

perunajauho 0.8

kana tai broileri 1 kg 9

jotain kalaa edullista 0,5 kg 7

kahvi 3

voi 0, 5 kg 3

kaurahiutaleet 1 kg 2

kaali 1 kg 1.5

vehnäjauho 2 kg 1.3

sokeri 1

Maustamaton jugurtti 2 l 4

Yhteensä 101.57

Nyt asun miehen kanssa ja menee paljon enemmän, mutta leikitään, että asuisin vielä yksin.

Huomioitavaa on, että en käytä alkoholia, en juo lainkaan mehuja tai virvoitusjuomia ja en syö juurikaan kahvileipää. Listalla on tuotteita, jotka kestävät pitkään, esim. vehnäjauhopussi ja sokeri kestää kuukausia. Lisäksi kauppalaskuani alentaa, että en käytä leivän päällä mitään rasvoja, voi on listalla vain leivontaa varten. Keräsin nuo hinnat hintalapuistani ja verkkokaupasta. Ensin laitoin tarkkaan, sitten kyllästyin ja aloin pyöristää ja pyöristin kaiken vähän ylöspäin. Tosiasiassa osa näistä tuotteista ei maksa näin paljon, sillä käytän paljon hyödyksi tarjouksia. Minulla on myös tosi paljon itse poimittuja marjoja pakastimessa, sekä nyt että silloin, joista tulee hevi-osaston syömisiä 1-2 dl päivässä lisää. Tuossa on mukana kaikki syömiseni päivän aikana, lukuunottamatta n. 2 kupillista kahvia, jotka saan työnantajani tarjoamana. En siis käy lounaalla missään, vaan tuosta satsista tein myös eväät.

Vierailija
530/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasella syö minä ja teinit. Ostan vain -60% lihoja, leipiä, maitotuotteita. En todellakaan osta mitään einestä, vaan juuri perusraaka-aineita. Margariinit ja juustot sekä leikkeleet ostan ilta-alesta.

Tällä viikolla kauppalasku oli 27€.

Vierailija
531/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa on paljon! Minulla hyvinä kuukausina ruoka raha on just ja just toi 100e.

Yleensä on vain n. 50 euroa kuukaudessa ruokaan ja aika kaurapuuro vaikutteista on ruokailunikin :D

Vierailija
532/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 e :31 =3,22 e/ päivä.

Eli nykyisen elintarvikkeiden hintatason kaupoissa huomioon otaaen: todella hyvin pienestä ruokabudjetista on kyse.

Käynti ja tilanteesi esille tuominen ymmärtäväiselle virkailijalle  sosiaalitoimistossa olisi varmasti viisaampi vaihtoehto, kun alkaa (ainakaan kovin pitkään) kitkuttelemaan ja sitkuttelemaan tuollaisella talousbudjetilla elämässään. 

Vierailija
533/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin satasella pärjätäkin mutta vatsa ei kestä kaaleja, herneitä, sipuleita, linssejä, omenoita ja monia muita ruokia joten ei voi valita edullisinta vaan sitä mitä voi syödä.

Vierailija
534/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: puuro ja marjat (marjat itse poimittu) ja smoothie

Lounas: yleensä joku kasviskeitto ja itsetehty leipä

Välipala: kasvisjugurttia, pähkinöitä ja hedelmiä

Lounas: ns tuhti kasvisruoka esim kasvislasagne sekä runsaasti kasviksia

Iltapala on sellainen joka voi olla melkeenpä mitä vain. Eilen mustikkapiirakkaa, banaani sekä smoothie.

Syömme etupäässä kasvisruokaa, liha jota syömme harvoin on riistaa (isäni hankkimaa), mies ja lapset kalastaa joten kalat ovat ilmaisia, anoppi on innokas sienestäjä joka pitää huolen että meillä on aina sieniä, tykätään marjastaa (mökillä on marjametsät ja marjapensaat), kananmunat edullisesti mökin läheisestä luomukanalasta, paljon kasviksia ja yrttejä vanhempieni kasvimaalta.

Alennuksia katselemme, fiksuruoka ja matsmart.

Vierailija
535/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te aina osutte kauppaan silloin kun siellä on kaikki -60%? Tämä ei ollut mitään kettuilua vaan ihan aito kysymys. Itsekin ostan alennuksella aina kun on saatavilla, mitta ei niitä läheskään joka kauppareissulla ole.

Vierailija
536/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te aina osutte kauppaan silloin kun siellä on kaikki -60%? Tämä ei ollut mitään kettuilua vaan ihan aito kysymys. Itsekin ostan alennuksella aina kun on saatavilla, mitta ei niitä läheskään joka kauppareissulla ole.

Lähikaupassa ilta-ale klo 20, Prismassa ilta-ale 21.

Vierailija
537/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse dyykään kauppojen roskiksesta öisin hyvää ruokaa, mulla ei mene edes satasta kuussa,.

Vierailija
538/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, olen 50kg nainen, toimistotyö enkä harrasta mitään aktiivista urheilua, eli olen hyvin pieniruokainen. Ruokakauppaan menee keskimäärin 280€/kk + lounasruokailut 90€/kk. Otan joskus eväät, eli en joka päivä syö työpaikkalounasta.

Vierailija
539/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen erilaisia kasvis/juures/linssipohjaisia keittoja, joista riittääkin moneksi päivää. Ostan sesongin mukaan hedelmiä ja kasviksia. Tölkkihernaria. Pähkinöitä. Makaronia ja soijarouhetta. Joskus tofua, raejuustoa tai fetaa salaatin kera. Juomana aina vesi.

Vierailija
540/1264 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitin eväillä vedän kurmeeta kevyesti. Päiväkirjan (lipre) mukaan erittäin terveelistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme