UÄ tutkimusvideo jossa äiti tupakoi
Kommentit (107)
Edellisen viestin kirjoittaja toteaa, että on jokaisen oma asia, miten raskautensa hoitaa. Näinhän se onkin, mutta jos kyseessä olisi vain aikuisen ihmisen oma terveys, niin ajatuskulku olisi ymmärrettävä. Mutta kun kyseessä on myös pienen lapsen terveys ja hyvinvointi! Olisihan tämä maailma aika hirveä paikka, jos lähimmäisten välittäminen ei ulottuisi pieneen puolustuskyvyttömään lapseen! Milloin nämä tupakoijaäidit ymmärtävät sen, että tässä on nyt kysymyksessä toisen ihmisen elämän alku ja koko tuleva elämä. Kyllä tällainen itsekkyys menee yli ymmärryksen. Eihän kukaan halua tietoisesti muutenkaan lastaan vahingoittaa ja jos näin tekee, on kyseessä asia, johon sivullisten on todellakin syytä puuttua.
Vierailija:
Edellisen viestin kirjoittaja toteaa, että on jokaisen oma asia, miten raskautensa hoitaa. Näinhän se onkin, mutta jos kyseessä olisi vain aikuisen ihmisen oma terveys, niin ajatuskulku olisi ymmärrettävä. Mutta kun kyseessä on myös pienen lapsen terveys ja hyvinvointi! Olisihan tämä maailma aika hirveä paikka, jos lähimmäisten välittäminen ei ulottuisi pieneen puolustuskyvyttömään lapseen! Milloin nämä tupakoijaäidit ymmärtävät sen, että tässä on nyt kysymyksessä toisen ihmisen elämän alku ja koko tuleva elämä. Kyllä tällainen itsekkyys menee yli ymmärryksen. Eihän kukaan halua tietoisesti muutenkaan lastaan vahingoittaa ja jos näin tekee, on kyseessä asia, johon sivullisten on todellakin syytä puuttua.
Täällä näköjään jotkut ottaa hernettä nenään vähän turhan helposti!
Pointti oli siinä, että miksi menettää yöunensa toisten tekojen takia kun asioille ei kuitenkaan mitään voi. Kuten jo kirjoitinkin, että Suomen laki kun ei tupakointia raskausaikana kiellä. Jos äiti on päättänyt polttaa eikä siinä mitään pahaa näe, niin muiden " moralisoinnilla" ei valitettavasti ole vaikutusta.
Eikä tässä todellakaan ole kysymys siitä, ettei lähimmäisistään välittäisi. Minä tosin en lue lähimmäisiini kaikkia maailman raskaana olevia naisia;D.
Ja edelliselle voin vielä todeta, että vaikka en itse kuulu tupakoiviin odottajiin niin silti en jaksa kytätä ja tuomita muiden tekemisiä.
No jos sinua ei huoleta muiden odotus, niin salli se muille. Mitäpä se sinua haittaa, jos minun lähimmäisikseni lukeutuu laajempi joukko kuin sinulla. Minäkin olin ensimmäisessä raskaudessani paljon kylmähermoisempi ja kovempi tyyppi kuin nyt, mutta nyt kun minulla on yksi pieni ihana ihminen kotona, niin kannan huolta kaikista muistakin lapsista. Taustalla tässä paatoksessa on ihan oikeasti lapsen etu, ei tällaisesta asiasta voi olla hiljaa tai siitä välittämättä. Ristinsä kullakin.
Jos yhtään lohduttaa, olen itse rv 11 ja poltan edelleen alle 5 tupakkaa päivässä, niin että otan aina muutaman sauhun kerralla, sitten tumppaan. Harmittaa paljon, mutta kun otin asian neuvolassa puheeksi, sanottiin että parempi niin, kuin hyppiä koko ajan seinille. Luulen, että ultran jälkeen lopetan kokonaan. Uskon, että näin pienestä ole haittaa tai se ei aiheuta mitään esim. neur. ongelmia.
Tsemppiä lopetukseen - onnistumme varmasti vielä!
" Eiköhän nämä asiat ole jokaisen itsensä päätettävissä!
Jos haluaa vetää kännit, polttaa tupakkaa tms. raskausaikana niin miksi muiden tarvitsee sillä päätään vaivata.
Jokainen meistä tekee omat valintansa ja kantaa tekojensa seuraukset."
Ikävä kyllä tässä asiassa äidin tekojen seuraukset kantaa LAPSI. Eikö se liikuta pätkän vertaa?
Te jotka poltatte ja olette raskaana, toivon että teille tulee niin järkyttävä pahoinvointi että tupakointi loppuu. Itse poltin n. 10 v ennen raskautta ja lopetin heti testin tehtyä. Eikä ole ollut vaikeeta. Välillä kroppa huutaa nikotiinia mutta ei auta. Ja jos en olisi heti lopettanut niin viimeistään silloin kun iski pahoinvointi.
Näinköhän on että tervakeuhkot ei kärsi pahoinvoinnista??? Koska jos kärsii kunnon pahoinvoinnista niin tupakkaa ei kärsi edes haistella!!!
Tämä tupakointi raskausaikana- aihe herättää aika kuumia tunteita, eikö vain. Monen raskausaikana tupakoivat kokevat että tupakoimattomat äidit moralisoivat ja pitävät itseään parempina äiteinä ja ne jotka eivät polta kokevat että tupakoitsijat ovat itsekkäitä pössyttelijöitä jotka eivät ymmärrä tilanteen vakavuutta.
Niin tai näin, eikös jokaisella ole kuitenkin oikeus mielipiteeseensä ja sen ilmaisemiseen tällä palstalla? Jos kaipaa tukea ja neuvoja polttamisen lopettamiseen, täältä sinä varmaan saa monessa muodossa. Ei voi sanoa että tuki on ainoastaan tietynlaista. Toiset kaipaavat pehmeämpää lähestymistapaa kun taas toiset tarvitsevat juuri sitä faktaa mikä voidaan ilmaista hyvinkin karulla tavalla. Itse olen polttanut ennen kun aloin odottamaan esikoistani. Nyt odotan kolmatta lastani ja vaikken olekaan polttanut moneen vuoteen niin ajatus tupakoimisesta kiusaa edelleen. Itse tarvitsen juuri sellaista tukea jossa on suoraakin suorempaa näkökulmaa tupakoimisen vaaroista vatsassa kehittyvälle vauvalle. Käyn aina täällä lukemassa näitä mielipiteitä ja saan niistä taas voimaa jaksaa. :)
Poltti sitten tai ei, pyrkikäämme siihen että keskustelemme kaikella kunnioituksella toisiamme kohtaan. Se on rakentavinta. Kaikki me varmasti haluamme olla hyviä äitejä ja sitä myös olemme kukin tahollaan eikös niin! :)
Onnea kuitenkin kaikille niille jotka taistelevat tupakoimisen lopettamisen kanssa. Se on rankkaa mutta erittäin palkitsevaa jos siinä onnistuu!
noh, vitsi vitsinä (siis tämä yläpuolella oleva linkki, sikiökin näyttää vähän george bushin ja et:n risteykseltä...)
Mutta miulla tupakoinnin lopettamiseen itsensä syyllistäminen kaikilla median keinoilla on jonkun verran auttanut. Kun on ensin lukenut netistä monta tuntia siitä, mitä tupakointi aiheuttaa äidille ja lapselle, tuntuu niin typerältä mennä tupakalle jälkeenpäin, että sitä aamutupakkia tulee lykättyä tunnista toiseen ja illalla on hyvä mieli nukkumaan mennessä kun ei tullut poltettua yhtään :)
Ystävälleni lääkäri sanoi tämän ollessa raskaana ja murehtiessa tupakoinnin lopettamisen tuomaa stressiä ja tuskaa, " Mielummin poltat muutaman tupakan päivässä kuin altistat lapsen kovalle stressille jonka tupakoinnin kerralla lopettaminen tuo"
Olemme kuitenkin päättäneet yhdessä tuumin lopettaa tupakoinnin, nyt kun meillä on masussa asukki. Mutta se on vain meidän valintamme..
Elämä on valintoja, enkä lähtisi ketään tuomitsemaan omista valinnoistaan. Etenkään tämän tupakointiasian suhteen, enkä etenkään silloin jos olisin itse ollut aina tupakoimaton..
Minun äitini poltti sekä minun että siskoni odotusaikana, eikä meissä mitään vauriota ole. Ystäväni äiti poltti monta askia päivässä, odottaessaan tätä, eikä hänessäkään ole mitään vikaa. Ystäväni poltti odottaessaan tyttöjään, tytöt ovat täysin terveitä lapsia.. Jännä juttu että kuitenkin löytyy paljon esimerkkejä siitä miten tupakointi EI ole vaikuttanut lapsiin..
Ystävälleni lääkäri sanoi tämän ollessa raskaana ja murehtiessa tupakoinnin lopettamisen tuomaa stressiä ja tuskaa, " Mielummin poltat muutaman tupakan päivässä kuin altistat lapsen kovalle stressille jonka tupakoinnin kerralla lopettaminen tuo"
Olemme kuitenkin päättäneet yhdessä tuumin lopettaa tupakoinnin, nyt kun meillä on masussa asukki. Mutta se on vain meidän valintamme..
Elämä on valintoja, enkä lähtisi ketään tuomitsemaan omista valinnoistaan. Etenkään tämän tupakointiasian suhteen, enkä etenkään silloin jos olisin itse ollut aina tupakoimaton..
Minun äitini poltti sekä minun että siskoni odotusaikana, eikä meissä mitään vauriota ole. Ystäväni äiti poltti monta askia päivässä, odottaessaan tätä, eikä hänessäkään ole mitään vikaa. Ystäväni poltti odottaessaan tyttöjään, tytöt ovat täysin terveitä lapsia.. Jännä juttu että kuitenkin löytyy paljon esimerkkejä siitä miten tupakointi EI ole vaikuttanut lapsiin..
Tuli sitten sanomani esille ihan kahteen kertaan..
Tupakoinnin vähentämisellä jo auttaa paljon.
Itselleni sanoi neuvolan hoitaja, lääkäri ja yksityinen gyne, että jos en pysty lopettamaan kokonaan niin max 5 päivässä on turvallisempaa kuin äidin kokema stressi!
Nyt odotan toista. Sairastan mielenterveys sairautta joka lääkkeillä pysynyt kurissa. Nyt olen lääkkeet saanut vähennettyä, tupakointia en ole pystynyt lopettamaan.
Psykiatrini, neuvolan hoitaja ja lääkäri ovat edelleen sitä mieltä että jos pystyn pitämään tupakoinnin tuossa max 5 niin on parempi kuin aski päivässä.
Toki haluaisin lopettaa!! Mielenterveys sairauteni ei vaikuta myöskään siihen olenko hyvä äiti vai en! Eli siitä huolimatta pystyn elämään normaalia elämää eikä otsassani lue pöpi.
Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa! Nyt on mennyt max 3 päivässä ja sen itselleni suon!
hei..tämä on keskustelupalsta eikä mikäään toisien äitien arvostelupalsta..okei sinä olet sitä mieltä että tupakoijat ovat kakaroita ja muuta vastaavaa, mutta mene jonnekkin muualle sitä toitottamaan..tänne halutaan vain sellaisia ihmisiä joilta saa hyviä neuvoja lopettamiseen jne...ja mitä siihen tulee että mitä jokaisen lääkäri on sanonut tupakoimisesta niin kai sinä sen ymmärrät että kaikilla on omat mielipiteet asioista myös lääkäreillä,hoitajilla ja terkkareilla..
eli täällä saa kirjoitella mielipiteitään vain jos ne myötäilevät eräitä kommentteja ja tapoja? just, sepäs kuulostaa aikuiselta ja hedelmälliseltä tavalta keskustella. Mitä lääkäreihin ja hoitsuihin tulee niin kyllä kai siinäkin on jokin ruotu mitä ne saa laukoa ja miten ohjeistaa? muussa tapauksessa tulee hyvinkin pian epäammatillisen ja epäpätevänm maine tai joltakulta liittoon maininta ettei lääkärisetä tai täti ole oikein ajan tasalla ja neuvoo väärin.
On tämä mainio palsta hitto vieköön, hymistelyä vaan ja selkään taputtelua kun ei aikuiset naiset kestä kritiikkiä ja vastakarvaan silittelyä niinkuin luulisi aikuisen ja äiti-ihmisen kestävän.
Säälittävää!
mun masussa kasvava vauvani sitten varmaan kiemurtelee kokoajan siellä " tuskissaan" kun syön chilillä ja pippureilla rutkasti maustettua ruokaa päivästä toiseen.
Juu ja mitenkähän sitten aasialaisten yms. tulisten ruokien syöjien sikiöt siellä kohdussa voivat!?
Taitaa tuo kiemurtelu johtua siis monista muistakin asioista kuin tupakasta...
Itse poltin 10 vuotta ennen raskauttani ja heti,kun tulin raskaaksi lopetin.Poltin n.4-10 savuketta päivässä,eli lopettaminen ei ollut helppoa,mutta ei todellakaan mahdotonta!! Ei olisi tullut kuuloonkaan,että olisin jatkanut tupakointia raskaus aikana! Sen sanon suoraan,että Äiti ,joka ei lopeta tupakointiaan heti raskaaksi tullessaan on huono ja vastuuton äiti!Tupakoitsijat ovat itsekeskeisiä teeskentelijöitä!!!
Vaikka kuinka yritän, en ymmärrä miksi ei saa lopetettua. Ihmettelen päinvastoin, miten joku pystyy jatkamaan tupakointia raskaana?!!?? Itse lopetin yli 20 vuoden tupakoinnin (10-20/pv) raskaaksi tultuani. Otin muutaman kerran poskarit miehen tupakasta, ja tunsin niin armotonta syyllisyyttä, että lopetin senkin. Eikö teille iske se syyllisyys, joka pistää tupakan maistumaan karmealta?? Lopetin myös kahvinjuonnin ja juon edelleen kofeiinitonta niin kauan kuin imetän. Ei tarvitse olla täydellinen (mm. sokeri minun heikkouteni), mutta ihan liian moni jatkaa tupakointia ilman kahta ajatusta! Käsittämätöntä. Enkä nyt tarkoita teitä, jotka tälläkin palstalla haette tukea lopettamiselle. Kaikki tsemppini teille.
Mutta niin potkii vatsakin jos en tupakoi 4-5h.
Tosiaan yritin minäkin mutta en pysynyt lakossa kun jouduin tekemään töitä hullunlailla ja tapoin kaikki vapaa päiväni työvuoroiksi.
Ja terve vahva yksilö sielt on tulossa ^^
Mut nyt kysynkin miten vieroitan hänet tupakoinnista, Olisiko parasta antaa hänelle pehmeä lasku nikotiinittomaan elämään kun hän on tottunut tupakointiini siten et hän saa pienen määrän nikotiinia äidin maidossa kunnes tottuu ajatukseen.
tiedän miltä tuntuu kun lopettaa seinään (joskus se onnistuikin helpommin)
Jos äiti ei itse kärsi nikotiinin vieroitusoireita raskaana ollessaan, kärsii vauva ne synnyttyään. Puhun nyt siis raskausaikana runsaasti tupakoivien äitien vauvoista, mutta en osaa sanoa mikä sitten on runsaasti - neuvolakortin merkintöihin on vaikea luottaa, kertooko äiti neuvolassa että paljonko todellisuudessa polttaa koska pelkää syyllistämistä?
Vuosia vastasyntyneitä hoidettuani olen nähnyt tolkuttomasti kärttyisiä, levottomia, erittäin itkuisia lapsia, joiden äiti on tupakoinut raskausaikana. Äiti yleensä uskoo vauvalla olevan ilmavaivoja tai vain paljon tempperamenttia. Turha siinä henkilökunnan on alkaa äitiä sitten syyllistämään tupakoinnista, tehty mikä tehty. Mikäli äiti imettää, saa vastasyntynyt rintamaidon mukana osansa nikotiinista ja oireet lievittyvät hetkeksi. Jos äiti ei imetä, riekkuu vauva aikansa ja vierottuu sitten hissukseen..
Pahimmillaan puhutaan todella vieroitusoireisesta lapsesta, joka on jäykkä, itkee taukoamatta eikä kykene syömään. Näin pahan tapauksen olen nähnyt sentään onneksi vain kerran:/ Päätyi valvontaosastolle tarkkailuun ja hoitoon, nenämahaletku laitettiin koska ei pystynyt imemään. Laajojen tutkimusten jälkeen diagnoosiksi nikotiinin vieroitusoireet. Äidin itku oli lohduton, oli tupakoinut todella runsaasti etenkin loppuraskaudessa eikä osannut ajatella, että siitä olisi vauvalle haittaa(?). Oli vaikea löytää sanoja lohduttamiseen.
En halua syyllistää tupakoivia raskaanaolevia, äiti syyllistyy joka tapauksessa tuhannesta muustakin asiasta. Jokainen taaplaa tyylillään ja tupakointia ON vaikea lopettaa. Joillakin lopettaminen on helpompaa kuin toisilla; jotkut eivät kykene polttamaan lainkaan kun ovat tulleet raskaaksi vaikkeivät vielä edes tiedä olevansa raskaana!
Kehoitan kuitenkin harkitsemaan ainakin tupakoinnin vähentämistä niin minimiin kuin mahdollista jo ihan oman mukavuuden vuoksi.. Monia ei hetkauta tieto, että tupakoivan äidin lapsi on tutkimusten valossa hitusen pienempi kuin tupakoimattoman (synnyttäessä vaan parempi niin, eikö;) mutta synnytyksen jälkeen on huomattavasti mukavampaa aloitella äitiyttä rauhallisen, tyytyväisemmän vauvan kuin räyhäkän kiljukaulan kanssa... Ja mikäli lopettamisen jälkeen kuitenkin synnyttää räyhäkän kiljukaulan, voi sitten kaikessa rauhassa syyttää miehen sukua; anoppi on niin pippurinen ja miehen veli ihan bimbo:D
Ja mikäli olet askitolkulla päivässä sauhuteltuasi synnyttänyt vähän itkevän, tyytyväisen ja " helpon" vauvan, onneksi olkoon, lapsesi on se kuuluisa poikkeus joka vahvistaa säännön!
Tsemppiä lopettamiseen, vähentämiseen, mihin sitten tähtäättekin. Rento meininki asiasssa kuin asiassa, elämää tää vaan on.
Eiköhän nämä asiat ole jokaisen itsensä päätettävissä!
Jos haluaa vetää kännit, polttaa tupakkaa tms. raskausaikana niin miksi muiden tarvitsee sillä päätään vaivata.
Jokainen meistä tekee omat valintansa ja kantaa tekojensa seuraukset.
Laki kun ei kiellä raskaana olevalta näitä yllä mainittuja asioita niin mitäpä niille voisi ulkopuolinen tehdä, itse ainakin koitan huolehtia omista asioistani ja hoitaa tämän raskauden kunnialla loppuun.