Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UÄ tutkimusvideo jossa äiti tupakoi

Vierailija
17.05.2006 |

.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin polttanut 12 vuotta ennen raskaaksi tulemista ja aina tiennyt, että minulla tupakointi loppuu lapsentuloon. Testin jälkeen (vahinkoraskaus) loppui sitten käryttely. Eikä tehnyt edes tiukkaa, oli muutenkin niin paha olla. Nyt on kaksi vuotta sujunut ihan hyvin tupakatta ja toista lastakin odotan. Välillä olen nähnyt unia, että poltan tupakkaa ja aina ne unet muutuvat ahdistaviksi ja niissä se tupakka vahingoittaa pientä elämää siälläni. Myös mieheni lopetti nyt tupakoinnin kun tajusimme/kuulimme, että ne myrkyt jäävät tupakoinnista myös iholle ja siitä siirtyvät kosketuksessa lapseen.

Miksi minulla on näin jyrkkä asenne tupakkaan? Mieheni äiti on polttanut " aina" . Mieheni on ollut koko ikänsä tupakoitsija, passiivinentupakoitsija ja kohtusauhuttelija. Samoin hänen veljensä. Veljellä oli lapsena sairaalahoitoa vaativa astma ja vanhemmat silti tupakoivat. Nuorin veljistä kätkytkuoli miltei kaksi vuotiaana. (vanhempien, myös isän, tupakointi lisää kätkytkuolemien riskiä tilastollisesti.)

En halua hänen vanhempiaan ihmisinä " tuomita" . Hän tietävät itse mitä tekevät ja ovat siitä elämässään kärsineet. Itse en halua moisia kärsimyksiä. Tupakoinnin lopettaminen on " pikkujuttu" verratuna siihen syyllisyyden tunteeseen, jonka omalla riskikäyttäytymisellään saattaa itselleen aiheuttaa. Ja pahimmassa tapauksessa on oikeasti kyse toisen ihmisen hengestä.

Vierailija
22/107 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen instituutti on suorittanut kyseisen videon kuvaukset, jossa odottava tupakoi. Missähän linkki kohtuun on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tunneasia. videon näkeminen voisi auttaa saamaan inhon tunnetta tupakkaa kohtaan. tieto nyt ei van auta. kyllähän senkin tietää että karkki lihottaa mutta kun siitä tulee ihana olo ja maku.

itse olen lopettanut ja onnellinen siitä, mutta h' ' ' tin hankalaa se oli. tsemppiä alkuperäiselle!!

Vierailija
24/107 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua hämmensi diamand:in kommentti keskustelun alussa:

' ' Naistentautien lääkäri on esittänyt että alle 5 tupakkaa päivässä ei vahingoita sikiötä vaarallisesti.' '

ei vahingoita sikiötä vaarallisesti? eikö se nyt ole aika vaarallista jos se vahingoittaa sikiötä? voiko sikiötä vahingoittaa muuten kuin vaarallisesti?

en ymmärrä tupakoivia odottajia.

Vierailija
25/107 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa kun että on ahdasmielistä porukkaa. En sano että tupakointi ei vahingoita lasta, mutta sen sanon että ei ne astmat, allergita, oppimishäiriöt ym. kuitenkaan pelkästään tupakasta johdu. Itselläni on lukihäiriö, kirjoitushäiriö ja keskittymishäiriö ja äitini on polttanut yhden tupakan joskus kun se oli pikkunen tyttö mutta ei koskaan enää sen jälkeen. Ja silti mä sain kaikki noi??? Kukaan täällä ei varmaan ole lääkäri tai jos on niin on aika lapsellinen jos tälläsillä palstoilla kirjottelee ja haukkuu muita. Ja jos sellanen tällä palstalla on niin sillon varmaan arvostelee myös potilaitaan samalla tavalla. Mulle ainakin neuvolassa lääkäri sanoi että jos ei tupakoinnin lopettaminen onnistu ja stressaannut siitä niin polta muutama tupakka päivässä. Se ei ole niin altistavaa keskenmenolle tai sikiökulemalle kun stressi. Ja itse poltin aina siihen päivään asti kun lapseni syntyi. Mutta en polttanut kun 5-7kpl päivässä. Lapsi täysin terve ja synnytys meni hyvin. Lapsi oppinut kaiken todella hyvin eikä mikään muukaan ole ollut oudosti. Lapsi syntyi normaali painoisena (3440g ja 51cm).

Että sellasten ihmisten jotka eivät polta tai eivät ole polttaneet voisvat lopettaa sen moraalisoinnin, menkää itteenne. Kukaan ei ole täydellinen tai jos sellanen ihminen on olemassa niin miks vitussa sitä pitää jossai keskustelu palstoilla sit olla, senhän pitäs sillo tietää kaikki jo ennenstään. En puollusta sitä että sais tai kannattas polttaa mutta tiedän tasan sen että lopettaminen ei ole helppoa ja siks toivotan alottaneelle todella paljon tsemppiä lopettamiseen.

Vierailija
26/107 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" On turha puolustella tupakointia sillä, että se on pienempi paha, kuin alkoholi tai huumeiden käyttäminen, koska se on aivan itsestäänselvyys. Samalla tavalla voitaisiin aina verrata johonkin vielä pahempaan; " löin lastani, mutta en sentään käyttänyt mitään kättä pidempää" , " ostin alaikäiselle lapselleni sikspäkin olutta, mutta en sentään mäyräkoiraa" ja niin edelleen. HUOM. en vertaa raskaudenaikaista tupakointia lapsen lyömiseen, vaan yritän tuoda esille sen seikan, että taatusti löytyy maailmassa pahempiakin " syntejä" kuin ne mitä me teemme, mutta oikeuttavatko ne tekemään niitä " pienempiä" syntejä? Tekeekö joku mahdollisesti pahempi asia sinun tekemästäsi pahasta asiasta vähemmän pahan? Tupakointi raskausaikana on vaarallista sikiölle ja voi aiheuttaa tälle sairauksia syntymän jälkeen, eikä sitä muuta se seikka, että " toiset käyttävät huumeita raskausaikana"

Surullista kuinka asioita vertaillaan. Eikö oikeesti voi ajatella omaa napaa pidemmälle. Tämäkin vieraileva kirjoittaja vertaa tupakointia lapsen pahoinpitelyyn? Kaksi aivan eri asiaa. Vaikka kuinka yrität vakuutella asiaa että vertailet vaan asioita mutta kun se ei ole niin yksi selitteistä. Tästä aiheesta mä voin tapella loputtomiin. Ja varmaan voisin väitellä itteni tyyliin tohtoriks tai kirjottaa gradun. Mutta kun en sitä tee. Lähetään siitä sä vertaat huumeita ja tupakkaa? Hei haloo, kuinka monta tutkimusta oot nähnyt että tupakka on verrattavissa huumeisiin? Mä en yhtään. Ja sitten toi lapsen pahoinpitely, missä niin kirjoitetaan että lyöminen ja tupakointi on samaan verrattava asia? Ei missään. Kuinka monta kertaa olet kuullut että lapsi olisi esim. syntyessään vammainen äidin tupakoinnin takia, tai että kuin monta kertaa olet kuullut että lapsi on kuollut äidin tupakoinnin takia jo kohtuun? Mä en ole kertaakaan kuullut että lääkärit/sairaanhoitajat olisi sanonut noin. Aina siellä on jotain muuta takana, esim. kromosomi poikkeavuus. Siis asia ei ole millään tavalla yksin omaan syy johonkin tapahtumaan. Esim. ennen tupakka askissa luki että TUPAKKA TAPPAA! Ei, ei pidä paikkaansa, se edesauttaa kuolemaan. Joka tapauksessa me kuollaan joten SO? Mutta Vierailijan kirjoitus sai mut nyt höpisemään asian ohi.

Vierailija
27/107 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä lukutaidossasi mättää? Kirjoitinhan, että " en vertaa tupakointia lasten pahoinpitelyyn" . Voi jessus. Mutta kai se on vaikea ymmärtää tuota asian ydintä, kun on niin täysin keskittynyt puoltamaan omaa käytöstä.

Tai sitten ROZE on vain provo. Vaikuttaisi ainakin hyvin todennäköiseltä provolta.

Vierailija
28/107 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka, niinkuin kofeiini ja alkoholi ovat piristeitä ja näin ollen tavallaan luokiteltavissa huumausaineiksi. Eivät TIETENKÄÄN samaa luokkaa esim. kannabiksen, ekstaasin tai muidenkaan huumeiden kanssa, mutta ovat silti hermomyrkkyjä.

Tupakka ei ole verrannollinen EDES alkoholiin haitallisuudessaan (välttämättä), MUTTA tarkoittaako se, ettei se silloin ole yhtään vaarallista? Samoin myöskään kannabis ei ole verrannollinen heroniiniin haitallisuudessa eli tarkoittaako se, että jos käytän kannabista, ei se ole yhtään paha, koska en sentään käytä heroiinia?

Pointtini ei ollut verrata tupakointia huumeisiin siten, että se olisi yhtä haitallista. Pointtini oli tuoda esille se seikka, että vaikka maailmassa saattaa olla pahempiakin asioita, kuin mitä itse teemme, tarkoittaako se siltikään, että meidän tekemämme " pahuus" olisi jotenkin oikeutettua?

Esim. jos petät puolisoasi kerran, puolustaudutko siten, että " no, mä tiiän yhden kaverin, joka petti NELJÄN eri miehen kans omaa miestään eikä ees ollut kännissä! Mä sentään olin niin kännissä, etten tajunnu mitä mä tein ja tein sen ainoastaan kerran........" Voiko oikeuttaa omaa typeryyttä sillä, että JOKU JOSSAIN on tehnyt jotain vielä typerämpää?

Toivottavasti pointti menee perille, kun en enää keksi, miten tuon asian voisi paremmin esittää.

Vierailija
29/107 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tieteellistä tutkimusta, vaurioittaako heti hedelmöittymis vaiheessa ja siitä seuraavien viikkojen aikana tupruttelu sikiötä?

Vierailija
30/107 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiasssa tuskin on kyse siitä, etteikö omaa lastaan rakastaisi, enkä oikein usko tyhmyyteenkään!

Riippuvuuksia on monenlaisia. Joku ei pääse tupakista eroon, toinen viinasta, kolmas huumeista ja neljäs on koukussa roskaruokaan.

Kaikki ovat riippuvuuksia, eivätkä hyväksi syntymättömälle lapselle, vaikka samalle viivalle näitä ei voikaan laittaa.

En yritä vähätellä tupakan tuomia haittoja, mutta niin on odottavien äitien liikalihavuuskin, josta ei paljon puhuta (jätetään viina ja huumeet tämän keskustelun ulkopuolelle).

Kehottaisin myös liikalihavia äitejä katsomaan, että mitä suuhunsa laittavat, saman opettavat lapsilleen ja lihavia ihmisiähän meillä riittää.

Mutta asiaan, mielestäni ihmisten, jotka koskaan eivät ole koskaan polttaneet on turha ottaa kantaa ko. keskusteluun koska eivät voi tietää mistä on kyse. Riippuvuus on kova ja vielä kovemman siitä tekee heikko itsekuri.

Itse olen lopettanut (15 vuotta tupakointia takana, ei päivääkään ilman)

ja voin kertoa, että lapsen ajatteleminen oli ainut asia joka motivoi mutta silti se ei ollut helppoa, monta repsahdusta tuli ennen kuin lopullisesti tupakanpoltto loppui.

Ja silti en usko siihen, että yhtään tupakkaa en koskaan enää polttaisi, niin se vaan pitää pihdeissään.

Tsemppiä kaikille yrittäjille, jokainen polttamatta jätetty tupakki on lapsenne parhaaksi!

Vierailija
31/107 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen itse asiaa että tuntuisi varmasti todella hirveältä jos olisin nyt äitini vatsassa ja äitini joisi alkoholia ja tupakoisi..Koska pienenä ja niin avuttomana on vaikea saada ns " äitiä" lopettamaan sellaiset pahuudet..

Katson kyllä kieroon kaupoissa asioidessani niitä odottavia naisia jotka pullo kaupalla lappavat olutta ja siideriä kassalla hihnalle ja askeittain tupakkaa.. Mutta Syyttäkäämme kaiken pahuuden keksijöitä.Emme niitä jotka lankeavat pahuuksiin!

Vierailija
32/107 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Katson kyllä kieroon kaupoissa asioidessani niitä odottavia naisia jotka pullo kaupalla lappavat olutta ja siideriä kassalla hihnalle ja askeittain tupakkaa...

Niin ihmiset kun ostavat vain itselleen asioita/tavaroita kaupasta =D.

Raskaus ei taida olla este vaikkapa juhlien järjestämiseen, eikä muilta voi vaatia tipattomuutta vaikka niin itse tekee!

Vierailija
33/107 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni käyty keskustelu on melko ihmeellistä. Väittävätkö äidit, jotka kertovat mielipiteensä tupakoinnin vaaroista (tutkimustietoon nojaten) olevansa täydellisiä. Kiellette heitä moralisoimasta ja moralisoitte itse heidän moralisointiaan. Ehkä faktojen raaka pöydälle nostaminen, asioiden julkituominen ja " nolaaminen" antaa jollekin motiivin lopettaa.

En yhtään väheksy tupakoinnin lopettamisen vaikeutta, itse en siihen pysty, siksi en koskaan ole aloittanutkaan. Tuttavapiirini ei kuitenkaan mahdu yhtään tupakoivaa äitiä joka mahtuisi luokitteluuni " ihanneäiti" .

Jos tupakoitsija tietäisit, että itse kuolet jos poltat vielä yhdenkin tupakan, polttaisitko? Haluatko sitten aiheuttaa tuskaa lapsellesi (varmasti et, mutta oletko valmis ITSE kärsimään sen eteen). Lapsi tarvitsee äitiään vielä kauan, tupakoiminen ei takaa pitkää elinikää, mutta lisää todennäköisyyttä. Toki maailmassa on paljon muitakin vaaroja, mm. lisäaineet karkeissa. Niiden kohtuukäyttö on kuitenkin huomattavasti turvallisempaa kuin tupakointi.

Uskon, luota ja tiedän, että lapsesi edessä juuri sinä hyvä äiti pystyt mihin vain!

-Päihteetön

Vierailija
34/107 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuttavapiirini ei kuitenkaan mahdu yhtään tupakoivaa äitiä joka mahtuisi luokitteluuni " ihanneäiti" .

Menee vähän off topic mutta pakko takertua.

Jos tupakointi on mittari " ihanneäitiydelle" niin aika vähiin jää nämä niin sanotut " ihanneäidit" .

Toisekseen, jos ihmiset luokiteltaisiin näin niin esim. yksikään äiti joka juo alkoholia, ei kuuluisi tähän huippujoukkoon. Joukkoon joka ei kiroile, ei valehtele, syö aina terveellisesti, urheilee, ajaa liikennesääntöjen mukaisesti, on egologinen, ei tupakoi, ei juo, ei käytä huumeita jne.

Minä luokittelen kyllä ihanneäidin melko eri tavalla, ja voin rehellisesti sanoa, että tuttavapiiriini kuuluu useita " ihanneäitejä" vaikka tupakkaa ja muita päihteitä käyttävätkin.

Ihmisiä me kaikki silti vaan ollaan vaikka lapsia saadaankin!

Vierailija
35/107 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin tupakoimisen viime toukokuussa ja se oli niin tuskaista niin tuskaista. Sen kun tietää miten hankalaa se on, niin ottaa päähän tää kauhee syyllistäminen täällä. Uskoisin, et suurin osa odottajista, jotka polttaa on itekki tosi surullisia siitä, etteivät pysty lopettamaan. Sillon on paljon parempi koittaa tsempata heitä ku tulla vielä enemmän morkkaamaan. Ja kyllä, tupakan poltto on ihan perseestä. Se on niin perseestä, että minä tuun katumaan koko loppuelämäni, et ikinä edes aloitin, koska melkein vuosi lopettamisestakin tekee vielä joskus mieli. Kyllä varmasti polttavat odottajat tietää, mitä se tekee heille itelleen ja lapselle. Sitä suuremmalla syyllä pitäs koittaa kannustaa lopettamiseen. Mulla ei oo lapsia, mut suunnitelmissa ois lähitulevaisuudessa aloittaa yrittäminen ja sitä silmällä pitäen lopetin.

Jos joku jotain vinkkejä kaipailee, niin appelsiinilohkot toimi mulla tosi hyvin. :) Sekä se, et hävitin tulitikut+sytkärit jne. näköpiiristä.

Vierailija
36/107 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tapellaan toisten mielipiteistä.. " sä oot ihan väärässä" " niin oot säkin" " ei se mene niin " " minä kyllä tiedän kaiken " " minäpäs olen täydellinen" " te ette osaa" BLAA BLAA BLAA:..

Eipä tällasta keskustelua olisi koskaan edes syntynytkää

ja hyvää kevättä kaikille :)

Vierailija
37/107 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko myös sitä mieltä, että ihminen joka ei ole koskaan käyttänyt huumeita ei voi moralisoida narkkaria? tai ihminen joka ei ole koskaan lyönyt lasta ei voi moralisoidan väkivaltaista?

Vierailija
38/107 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielipidekysymys, onko tupakoinnista haittaa sikiölle. Se on FAKTA.

Vierailija
39/107 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitaten siis viestiin 86, jossa sanotaan, että täällä kiistellään mielipiteistä.

Vierailija
40/107 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen tähden tällä palstalla tupakoimattomat eivät saisi moralisoida ja ihmetellä tupakoivia äitejä? Hakevatko tupakoitsijat täältä sitten vain vertaistukea toisiltaan tyyliin " minäkin poltin 10 röökiä päivässä ja lapseni on ihan terve" ja sitten kaikki voivat vaan poltella hyvin omatunnoin muiden samanlaisten hyväksyessä asian?

Pitäähän teidän tupakoitsijoiden kestää tupakoimattomien kritiikki, koska on täysin selvää, että tupakointi on valintakysymys ja vahingoittaa lasta.

Ei ole kyseessä " täydellinen äiti" -kilpailu, vaan keskustelu siitä, onko lapselle parempi kasvaa tupakoimattoman vai tupakoivan äidin kohdussa. Valitettavasti on kyllä niin, että se tupakoimaton äiti on sillä kriteerillä mitattuna parempi äiti kuin se tupakoitsija. Toisia kriteereitä on vaikka milla mitalla, mutta tällä palstalla puhutaan tupakoimisesta.

Minulla lapsettomuushoitoja takana ja kyllä se vaan surettaa, miten kevyesti monet ottavat lapsensaamisen ja asettavat omat mielihalunsa lapsen hyvinvoinnin edelle. Jos minulla olisi ystäväpiirissä ihminen, joka tupakoisi, niin en voisi asiaa kyllä laisinkaan hyväksyä. Eikä minun mielestäni tarvitsisikaan, asia on kuitenkin aika yksiselitteinen. Olkaa niin kilttejä älkääkä tupakoiko. Tekee niin pahaa niiden pienten ihmistaimien puolesta!!!