Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UÄ tutkimusvideo jossa äiti tupakoi

Vierailija
17.05.2006 |

.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun odotin ekaa muksua niin kätilö sanoi suoraan että ei suosittele tupakoinnin lopettamista raskauden aikana koska myös lapsi saa vieroitusoireita joka lisää huomattavasti keskenmenon riskiä!!polttelin n.5-8 tupakkaa päivässä...sain terveen ja normaalikokoisen lapsen..poika nyt 6v eikä edelleenkään mitään flunssaa pahempaa ole ollut..myös toinen lapsi on ollut täysin terve ja normaalikokoinen...oma äitini poltteli myös kun odotti mua..ei myöskään mulla ollu ikinä mitään vaivoja...ja vastaavasti ystävillä jotka ei polta on ollut lasten terveyden kanssa ongelmia..allergioita..korvatulehduksia yms. jatkuvasti! en yritä millään lailla puolustella tupakointia!!!!kerroin vaan ettei lasten ongelmien syynä aina ole äidin tupakointi!!!

Vierailija
82/107 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minä lopetin kun aloin odottaa esikoistani. Jotenkin se vaan oli itsestään selvää...toki välillä oli vaikeaa, mutta vaikka pari kertaa sorruinkin, niin äkkiä myös lopetinki. Ja todella olin polttanut 12 vuotta! Kyllä siihen pystyy jos tahtoa vaan riittää, itsekurista kysymys, ei muusta. Kyllä mua hirvitti ku joskus sorruin polttaa yhdenki et miks pitää? Mitä siitä hyödyn? Tahtoa vaan peliin, kyllä siitä pääsee!! Lapsella on oikeus puhtaaseen hengitysilmaan, turha kirjoittaa, että sikiöllä ei ole oikeuksia!!!! Sitä paitsi se on oikeasti törkeän näköistä, kun äidit ison mahan kanssa vetää tuolla sätkää...hyi helkkari! Esim keskoslapsella on paljon paremmat mahdollisuudet jäädä henkiin jos äiti ei polta!!! Tutkittua tietoa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen jokseenkin tyhmä mutta luettuani näitä juttuja niin en voi kun ihmetellä että onko savuttomat äidit niitä täydellisiä joilla on varaa arvostella ja haukkua muita ja tupakoivat äidit olis niitä pahoja joille ei lapsia pitäis suoda?? En voi kun ihmetellä tätä musta valkoista elämää missä eletään ottakaa laput pois silmiltä ja kattokaa aurinko paistaa!!!

Vierailija
84/107 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea se on vauvan takia luopua noista edellä mainituista " suosituksista" esim. tupakka, alkoholi yms?

Jos kaikki ajattelisivat oman lapsensa parasta ja älyäisivät (tyhmyydestähän tässä täytyy olla kysymys) jättää kielletyt aineet pois niin tämäkin keskustelu palsta olisi turha ja parempi olisi niin.

Vierailija
85/107 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa se kellekkään kuuluu mitä raskausaikana tekee, kun jokainen pitäsi huolen omista asioistaan niin ei täälläkään turhaa palstatilaa vietäis!!!!!!!

URPOT!!!!!!!

Vierailija
86/107 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin ajatelleeksi viestisi luettuani ja muutaman muun...miksi toiset rupeavat heti syyllistämään ja arvostelemaan toisen tekemisiä. Minusta pitäisi päinvastoin kannustaa eikä moralisoida. Se tuskin motivoi ketään tekemään yhtään mitään. Tsemppiä sinulle tupakoinnin lopettamiseen ja käytä avuksesi kaikki mahdolliset keinot. Taikoisen sen videon sinulle, jos vain tietäisin mistä. Eikö meistä kukin kuitenkin kaiva omat keinot, oli sitten kyseessä mikä tahansa asia? Tsemppiä sinulle tupakoinnin lopettamiseen. Jos ei heti onnistu, älä lannistu, kokeile uudelleen. :)

Vierailija
87/107 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellanen turha moralisointi on aivan täysin eri asia kuin tupakoivien odottajien kannustaminen. Kuten aikaisemmassa viestissäni totesin, olen itse lopettanut vuoden päivät sitten ja se on ollut hyvin vaikeaa. Itselläni ei ole lapsia, mutta suunnitelmissa siis on ja sen vuoksi lopetin.

Mä oon sitä mieltä, että ihminen, joka ei ole koskaa polttanut tupakkaa ei voi moralisoida sellaista, joka sen koittaa lopettaa. Kyseessä kun on voimakas niin henkinen kuin fyysinen riippuvuus. Kannustaa sen sijaan voi. Joku sanoi, että raaka faktojen kertominen voi antaa jollekin aihetta lopettaa. Totta, mutta tupakoija voi myös kertoa raakoja faktoja siitä miten vaikeaa se on.

Hyvää kevään jatkoa lopettajille/yrittäjille sekä tsemppiä! Kyllä se siitä, niksat kestää noin 3 minsaa kerrallaan, et senku aina kestää niin helpottaa.

-79

Vierailija
88/107 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kerran, että kun kerran tupakoitsija oli tullut raskaaksi, eikä ollut pystynyt lopettamaan, niin lääkäri oli sanonut hänelle, että parempi sitten polttaa se muutama päivässä, kuin lopettaa kuin seinään. Äidin erittämästä stressihormonin määrällä ja sen haittavaikutuksilla lääkäri perusteli suositustaan.

En tietty kannata polttamista odotusaikana. Ideaalihan olisi, että sen röökin sauhuttelun pystyisi lopettamaan hyvissä ajoin ennen raskaaksi tuloa. Kaikki ei vaan aina mene suunnitelmien mukaan. Raskaus ei tosiaan aina tule kello kaulassa, vaikka kuinka perheasioita suunnittelisi.

Ymmärrettävää on, ettei se polttamisen lopettaminen ole helppoa. Kyllä ylipainoisetkin tietävät, että ei ole terveellistä syödä ylen oli raskaana tai ei, mutta sitten kun se himo iskee, ei voi itselleen mitään. Tupakointi ja muut riippuvuuden aiheuttajat (kuten ruoka/herkut joillekin) aikaansaavat elimistössä hyvänolontunnetta. Se on sitä riippuvuutta ja sen kanssa onkin vaikea pyristellä! Oli riippuvuuden aiheuttaja mikä tahansa.

Vierailija
89/107 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue/lukekaa tekstit tarkemmasti, älkää ymmärtäkö tahallaan väärin.

Vierailija
90/107 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse poltin ekan raskauden aikana ja lapsi on nyt kolme vuotias ja ollut vain kolme kertaa kipeä.minulla oli onnea.....

Nyt odotan kaksosia ja pääsin tupakasta tosihelposti eroon.

Ehkä tuli aluksi korvattua polttamista syömällä,mutta muuten meni ihan hyvin.Toivon kaikille tupakoitseville onnea lopetuksen yritykseen.onnistumme kyllä,malttia.

hyvää kesää kaikille....

eläkäämme sovussa,kukaan ei ole täydellinen.....

Vierailija
91/107 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lue/lukekaa tekstit tarkemmasti, älkää ymmärtäkö tahallaan väärin.

_________-

kait sitä nauttii kun ei pysty lopettamaan! minä tekisin ihan mitä vaan että en polttaisi raskauden aikana! kyllä tekin siihen pystytte!

Vierailija
92/107 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttå kirjoitti:

kait sitä nauttii kun ei pysty lopettamaan! minä tekisin ihan mitä vaan että en polttaisi raskauden aikana! kyllä tekin siihen pystytte!

Tiesitkö, oletko koskaan kuullut, että tupakointi aiheuttaa riippuvuutta, toisille pahempaa kuin toisille. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että tupakointia voi olla vaikea lopettaa, vaikka kuinka haluaisi. Tämänhän jo tietää lapsikin. Itse kirjoitit, että " kait siitä nauttii kun EI PYSTY lopettamaan" , niin juuri kirjoitit että " ei pysty" . Eri asia on jos olisit kirjoittanut että " kait siitä nauttii kun EI HALUA lopettaa" . Uskon että kukaan joka ei pysty lopettamaan tupakointia raskausaikana, ei nauti lapsensa kärsimisestä.

Tyttå: jos sinun on vaikea ymmärtää ihmisten kirjoituksia, niin ei kannata lukea niitä, tai ainakaan vastata noin lapsellisesti. Lapsille on jossain omat palstat. Niin ja tuota riippuvuutta on vaikea (ilmeisesti) ymmärtää, kun ei itse polta.

Vierailija
93/107 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella neuvolalla on sellainen video. se ei yksin omaan ole vain sellainen video missä näytetään mitä tapahtuu kun polttaa, mutta sekin näytetään. Kysy neuvolasta ja myös joissakin kirjastoissa on se filmi en nyt muista filmin nimeä. Vauva reagoi myös viinaan ja vahvoihin mausteitiin ja kovaan meluun yms myös sätkimällä ja kiemurtelemalla. Tsemppiä lopettamiseen.

t. iines

Vierailija
94/107 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole kunkin oma päätös eikä kuulu muille.omantunnon tuskia on muutenkin ilman tuollaista painostamista...

Vierailija
95/107 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin allekirjoittaneelle täysin käsittämätön asia! Ovatko odottavat äidit todellakin niin sokeita tupakoinnin vaaroille, vai ovatko todellakin niin itsekkäitä, että tupakoinnille täytyy keksiä puolustuksia? Vai onko kyseessä se, että ymmärretään oma typeryys (lapsen terveyden riskeeraaminen ja tietysti myös oman terveyden riskeeraaminen) mutta sen myöntäminen on muille niin vaikeaa, etä mielummin puolustellaan tupakointia, kuin myönnetään toisille, että on itsekäs ja typerä, kun polttaa raskausaikana?

Tupakoinnin lopettaminen voi olla vaikeampaa toisille, varsinkin jos on polttanut pitkään, mutta ei se ole mikään oikeutus raskauden aikaiselle tupakoinnille. MIKÄÄN syy ei ole riittävä oikeuttamaan raskauden aikaista tupakointia! Jokaikinen henkonen paitsi lisää riskiä keskenmenoon, on myös esteensä sikiön normaalille kehitykselle ja voi aiheuttaa mahdollisia sairauksia syntymän jälkeen (astma, allergiat, oppimishäiriöt jne.). HAPPI on elintärkeää kaikille ihmisille, myös sikiölle ja sikiön kehitykselle. Ilman happea sikiön kehitys hidastuu ja vaikeutuu. Jokainen henkonen, minkä äiti vetää röökistään, sisältää häkää ja muita myrkkyjä, jotka syrjäyttävät sikiön verenkierrossa hapen. Toisin sanoen joka kerta kun äiti polttaa, sikiö ei saa happea samalla tavalla kuin mitä saisi muuten. Ja tämäkö ei ole haitaksi? Happivajeko parempi vaihtoehto kuin äidin stressi? Stressin fyysiset oireet ovat sydämen sykkeen kiivastuminen ja verenpaineen nousu, tämä aiheuttaa sikiölle kiihtyneisyyttä. Tupakointi aiheuttaa suoranaista ahdinkoa.

Se, että tupakointi aiheuttaa yhtä voimakkaan riippuvuuden kuin heroiini, ei ole mikään selitys sille, ettei tupakointi voida lopettaa oman lapsen terveyden vuoksi. Yhtä voimakas riippuvuus tarkoittaa sitä, että tupakka koukuttaa yhtä nopeasti kuin heroiini (eli jo muutamasta tupakasta voi jäädä koukkuun lopullisesti), MUTTA heroiinin vieroitusoireet ovat paitsi psyykkisesti vaikeita, myös fyysiset oireet ovat pahoja. Kouristukset, tärinät, voimakkaat kivut, pahoivointi ja oksentelu... Tupakoinnin lopettamisesta aiheutuvat fyysiset vieroitusoireet ovat päänsärky. Psyykkisiä oireita voivat olla kiihtyneisyys ja ärtyneisyys (mistä aiheutuu mm. verenpaineen nousua ja pulssin kohoamista, jotka kuuluvat näin ollen välillisesti fyysisiin vieroitusoireisiin) ja tietysti voimakas HALU polttaa. En voi ymmärtää, että tätä halua ei voi hillitä edes oman lapsen terveyden vaarantaminen?

On totta, että löytyy tapauksia, joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana ja ovat silti aivan terveitä (mikä on ihme, kun ottaa huomioon, mitä tupakointi sikiön kehitykselle tekee). Silti on isompi joukko niitä, joille äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista on aiheutunut ikäviä sairauksia ja muita ongelmia. Tupakoitsevat äidit mielummin elävät siinä uskossa ja toivossa, että ehkä juuri heidän lapsensa kuuluisi siihen onnekkaaseen ryhmään, jotka syntyvät terveinä tupakoinnista huolimatta. Kyse ei olekaan siitä, ettäkö KAIKKI tupakoitsevien lapset syntyisivät sairaina tms., vaan siitä, että äiti on valmis ottamaan tämän riskin, kun valitsee tupakoida raskausaikana. (Ja kyllä se on valintakysymys, ei kukaan oikeasti käy tunkemassa sitä tupakkaa näiden äitien suuhun ja pakota polttamaan sitä.)

Kaikki kasvattajat tekevät virheitä, mutta minusta hirveän hyvä alku hyvälle kasvatussuhteelle ei ole se, että äiti on valmis JO lapsen sikiöaikana riskeeraamaan tämän terveyden.

On turha puolustella tupakointia sillä, että se on pienempi paha, kuin alkoholi tai huumeiden käyttäminen, koska se on aivan itsestäänselvyys. Samalla tavalla voitaisiin aina verrata johonkin vielä pahempaan; " löin lastani, mutta en sentään käyttänyt mitään kättä pidempää" , " ostin alaikäiselle lapselleni sikspäkin olutta, mutta en sentään mäyräkoiraa" ja niin edelleen. HUOM. en vertaa raskaudenaikaista tupakointia lapsen lyömiseen, vaan yritän tuoda esille sen seikan, että taatusti löytyy maailmassa pahempiakin " syntejä" kuin ne mitä me teemme, mutta oikeuttavatko ne tekemään niitä " pienempiä" syntejä? Tekeekö joku mahdollisesti pahempi asia sinun tekemästäsi pahasta asiasta vähemmän pahan? Tupakointi raskausaikana on vaarallista sikiölle ja voi aiheuttaa tälle sairauksia syntymän jälkeen, eikä sitä muuta se seikka, että " toiset käyttävät huumeita raskausaikana" .

Jos ette lopettamaan pysty (mitä en kyllä ymmärrä, nimimerkillä " itsekin vuosia polttanut, kerrasta poikki pistänyt ja nyt yli vuoden polttamatta edes savuja" ) niin vähentäkää edes sitä tupakointia! Tämäkään kun ei tunnu olevan aivan itsestään selvää kaikille odottavilla äideille.

Vierailija
96/107 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ajattelee vain omaa napaansa. JOKAINEN pystyy olemaan ilman tupakkaa odotusajan, se on itsestä kiinni! Jos vaa lastaan rakastaa niin lopettaa piste!

Vierailija
97/107 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse useampia vuosi tupakoineena tiedän että pahasta tavasta on todella vaikea päästä eroon.

Se on tehtävä vain se oma päätös.

Itse poltin noin 4 tupakkaa ensimmäistä odottaessani.

Ja siinäkin joka kerran jälkeen kadutti!!!

Nyt olen päässyt onneksi tästä myrkystä lopullisesti eroon.

Koitappa jos auttaisi ihan että KUVITTELET

joka kerta kun poltat,

niin mietit miten paha olla lapsellasi on kohdussa.

Eipä luulisi tupakan maistuvan enää siinä vaiheessa.

TSEMPPIÄ!!!

Vierailija
98/107 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden loppupuolella tupakoinnin takia. Auttaisiko se lopettamaan jos tietää että tupakointi todellakin kalkeuttaa istukan verisuonia ja voi johtaa istukan ennenaikaiseen irtoamiseen, jolloin voi tietenkin seurausena olla koko vauvan menettäminen. Täällä puhutaan oppimishäiriöistä jne. en kuitenkaan huomannut tätä mainittavan edes aikaisemmin kommentoineen kätilön kirjoituksessa.

T.Sairaanhoitaja

Vierailija
99/107 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsellä samainen ongelma,haluja todellaki löytyy lopettamiseen mutta edelleen sitä tupakkia menee :( Ja joo olen kyllä sen haittavaikutuksista tietoinen ja myös mieheni yrittää parhaansa mukaa " tukea" asiassa =) Mutta on se kyllä pirun vaikeaa saada loppumaan kokonaan,vähennettyä oon saanu jonki verra.Eikä asiaa auta yhtää että poltin ekan muksun kanssa koko raskauden ja imetyksenki ajan vielä,poika nyt 4 v ja täysin terve,ollu koko ikänsä ja riipas vielä 10 pistettä syntyessää....Kuitenki haluaisin kovasti siitä tupakista eroo,ja kiva huomata että muutki painiskelee samaisen asian kanssa :) Voimia meille kaikille ajattelemattomille äideille!! ;)

Vierailija
100/107 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle äidille on syntynyt terveitä lapsia vaikka on polttanut raskauden aikana tupakkia. Itse lopetin taannoin heti kun kuulin raskaudestani. Se ei ollut helppoa, se ei todellakaan ollut sitä. Melkein koko astiastokin meni uusiksi, mutta mielestäni se oli pakko. En voisi elää tietoisuudessa, että olisin itse omalla tupakoinnilla syyllinen lapseni vammaisuuteen tai lievempiin seurauksiin. Olen luokanopettaja ja näen joka päivä monen lapsen kärsivän tarkaavaisuushäiriöistä ja muista oppimisvaikeuksista. Eräällä entisellä oppilaallani oli henkinen ja fyysinen kehitys jäänyt selvästi jälkeen, hän oli muita selvästi lyhyempi ja hyvin ylivilkas. Jouduin juttelemaan lapsen äidin kanssa useasti lapsen oppimisvaikeuksista. Kerran äiti sitten kertoi, että lääkäri oli epäillyt kaiken johtuvan raskauden aikaisesta tupakoinnista. Äiti itki, minä itkin. Lukekaa hyvät äidit mistä kaikesta lapsi VOI kärsiä jos poltatte. Ja miettikää haluatteko te elää asian kanssa JOS jotain sattuu.