UÄ tutkimusvideo jossa äiti tupakoi
Kommentit (107)
että pitäis vielä oikein nähdä se sikiön kärsimys vai?
Voi jeesus!!!!!!!!!!
...eli sinet osaa vastata. Tattista kumminkin:)
Minä poltan myös 5-6 tupakkaa päivässä ja todellakin taistelen tupakkaa vastaan. Lopettaminen ei ole helppoa kun on sitä syöpäkäärylettä tottunut polttamaan vuosia.
Jokaisen tupakoitsijan järki sanoo että sitä ei raskaana saa tehdä. Ihan turha tulla näitten kakroitten jeesusteleen tänne että muutama tupakka päivässä on katastroofi.
Naistentautien lääkäri on esittänyt että alle 5 tupakkaa päivässä ei vahingoita sikiötä vaarallisesti.
Keskittykää siihen että järkyttävä määrä äitejä juo sitä siideriä tai olutta parit pullot silloin tällöin, tästäkään ei ole varsinaista haittaa jos pysyy turvarajojen sisäpuolella eli suositus taitaa olla joku 2 alkoholiannosta viikossa.
Itse en juo pisaraakaan alkoholia. Syyllistetäänkö välillä näitä " kesäsiiderin" nauttijoita!!
koeta nyt vain sinäkin pikku diamond or what ever käsittää että tuhoat lastasi polttamalla " vain" sen 5-6 savuketta/päivässä.
Turha pullikoida vuosikymmeniä tehtyjä tupakka ja sikiö-tutkimuksia ja tuloksia vastaan.
Sopii muuten katsoa sinne peiliin jos haluat kakaran nähdä, kakara kun tarkoittaa (usein) alaikäistä hlöä joka ei kykene ottamaan vastuuta teoistaan eikä ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle ja niin toimivat odottavat tupakoijat.
Ei muuten ole pystytty osoittamaan täysin turvallista rajaa alkoholinkaan käytölle raskausaikana joten siksipä siinäkin suositellaan mieluusti ihan nollatoleranssia, tosin se on pystytty toteen näyttämään että rv13 jälkeen ei esimerkiks lasillinen siideriä tai bisseä sikiötä vaurioita. Sen sijaan jo 1 rööki aiheuttaa sikiölle ahdistusta ja hengityskatkoja.
Vai päästäänkö tässä jauhannassa taas siihen kuinka maailmassa on niin kamalan huonoja äitejä tyyliin heroinistit eli turpa vain kiinni jos joku odottava " vain" polttaa. Siinäpä meille kypsä suhtautuminen asiaan eli siihen onko äidillä oikeus jo sikiöaikaista lastaan tuhota.
Mihin on kadonnut, jos sitä on ollutkaan, sikiön oikeudet?
(Raaka totuus on että sikiöllä ei ole oikeuksia. Jos olisi niin suomessakin toteutettaisiin alkoholisti ja huume äitien pakkohoitoa. Oikeudet vauvalle tulee hänen hengittäessään omilla keuhkoillaan.)
Meni hieman asian vierestä, mutta ei viitsittäisi tapella täällä. Kukaan ei varmasti halua enää hakea apua ja vertaistukea täältä kun aina tulee sanomista. Mielestäni keskustelun aloittajalla oli asiallinen kysymys, mutta siihenkään ei näköjään voitu asiallisesti suhtautua!!! Onnea vain lopettamiseen. Vaikeaa se on... Tiedän hyvin, koska itse pystyin lopettamaan tupakan polton vasta rv 26.
tässä maassa ja ylipäätään maailmassa on jo liikaakin takapuoleni näpyille saavaa hyssyttelyhissunkissun-henkeä.
Ja varsinkin jos kyseessä lapseen tai sikiöön kohdistuva väärinteko niin kyllä on hyvinkin oikeutettua ja luonnollista jengin älähtää.
Et selvästikkään ole ottanut asioista selvää! On totta,että tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa tressiä ja tressi taas lisää keskenmeno riskiä,MUTTA riski on pienempi,kun tupakointia jatkavilla äideillä.
Jos haluat minimoida riskit kannattaa tupakointi lopettaa jo perheen suunnittelu vaiheessa.
On turha käyttää voimasanoja ja syytellä toisia ties mistä,koska se ei johda mihinkään,taisi vain omatunto kolahtaa sinulla.
Enpä juo kahviakaan,yritän elää suht´ terveellisesti.
Netistä löytyy paljon kiistatonta tutkimustietoa,kannattaa perehtyä!
Tsemppiä lopettamiseen!!! :)
Ei kyse ole tiedon puutteesta todellakaan!
Sulla taitaa nyt vaan olla ittelläs väärä asenne tohon aiheeseen!
Jos itse elät terveellisesti niin miksi vaivaat tolla asialla päätäs!
Eikö se tirto riitä sulle että pidät itse itseäs täydellisenä vai tarviiko sen lisäks yrittää pätee!
Jos se lopettaminen olis helppoa olisin sen tehnyt aikoja sitten!
Ihmetyttää suuresti miten ole äitinä meitä tupakoivia parempi!?
Vai luuletkoo vaan niin?
Lopettaminen meinaan, kun sitä todella haluaa. Itse uskon, että tupakointi ei voi olla sikiölle hyväksi, koska ei se ole sitä aikuiselle ihmisellekään. Olen polttanut n. 10 vuotta, ja raskaustestiin plussan ilmestyttyä lopetin polttamisen, saman tien, siihen paikkaan. Eikä tehnyt edes vaikeaa, kun miettii, minkä takia sen teki. Tottakai paljon ja pitkään polttaneilla tulee todennäköisesti pahoja vieroitusoireita, mutta nekin menevät ohi ja luulisi ne kestävän, kun tietää, miten hyvää se loppuviimein tekee!
Hölmöä on se, että jotkut tupakoivat puolustelevat polttamistaan sillä, ettei muutama tupakka päivässä tee sikiölle pahaa. Ei se varmastikaan teekään niin pahaa kuin koko aski päivässä, mutta on silti varmasti pienelle ihmisenalulle liikaa. Tupakka on huumausaine, ja siitä irtipääsemiseen on apuakin saatavilla. Joten jos tupakoinnin lopettaminen tuntuu kamalan vaikealta ja siihen ei pysty, niin kannattaa ihmeessä hakea apua!
Kas kun kukaan kaikkitietävä kotitohtori ei ole tuota maustejuttua kommentoinut!
Ei löytynyt mitään vastausta siis...
Kiitos, tämä palstan luku jää tähän. Hyvää kesää kaikille täydellisille äideille jotka eivät syö edes mitään kiellettyä kun se on niin vaarallista.
Minuakin todella ihmetyttää tupakoivien äitien tekemisiensä puolustelu! Tupakka on myrkky,joka ei tee kenellekkään hyvää,päinvastoin se tappaa!
Tupakasta pääsee eroon jos vain motivaatio riittää ja pääsee itsekeskeisyydensä yli! Lapset etusijalle!!!!
mutta sääliksi käy ketjun aloittajaa, kun joutui jonkun tuollaisen hullun moralisoijan kynsiin. Itse en polttanut tupakkaa raskausaikana, puoli lasia viiniä tai puolikkaan oluen otin joksus. Tyttö on ihan normaali. Äitini poltti, kun odotti siskoani ja siskokin on ihan normaali. kaverini äiti on polttanut koko ikänsä ja kaverini ja sen sisko ovat ihan normaaleja. Silloin 70-luvulla melkein kaikki poltti, raskaana tai ei. Duunipaikoillakin sai jokapuolella polttaa. Musta tuntuu, että kun mennään pari vuosikymmentä tästä eteenpäin ja meidän omat lapset on raskaana, ne esittää meille kysymyksiä: " joitko sä mutsi tosiaan kahvia silloin, kun sä odotit mua???"
Toki ymmärrän, että jos polttaa askin pari päivässä, voi lapsi jäädä lyhytkasvuiseksi (mikä kai on silloin aika yleistä) ja sellaistakin olen kuullut, että esim. toinen käsi voi olla lyhyempi kuin toinen. Eteeni ei ole kuitenkaan koskaan osunut tupakasta tosi pahasti vaurioitunutta ihmistä. Korostan nyt kuitenkin, etten surffaillut googlessa ennen tätä vastausta. Kyllä tuollaiset nimettömät moralistit varmasti löytävät sieltä ties mitä...
Tsemppiä sulle lopettamiseen!
että sanotaan kun syntyi niin terve lapsi vaikka poltin, mutta lapsihan voi olla päälle päin terve syntyessään, mutta entä mahdolliset tupakoinnista johtuvat vauriot, jotka näkyvät vasta myöhemmin? Astma, allergiat, oppimishäiriöt, lapsettomuus.... Onpa kiva kun oma lapsi on perhettä perustamassa ja jää lapsettomaksi, koska äiti ei ole voinut olla 9 kuukautta polttamatta. Ja sitten monet puolustelevat tupakointiaan, koska ovat älyttömän riippuvaisia, niin se minua ihmetyttää, että jos lapsia aletaan tietoisesti hankkimaan, niin miksei sitä tupakointia voi lopettaa ennen raskautta, vaan tullaan raskaaksi ja sitten itketään ku ollaan niin riippuvaisia. Ja jos ei tupakista pääse eroon, niin kannattaisiko lasten hankintaa harkita uudemman kerran? Jos on alko-ongelma tai huumeongelma, niin sillonkin on hyvin järkevää lopettaa ennen raskautta, niin miksei myös tupakoinnin kohdalla. Minä vaan kysyn?
Omasta mielestäni muiden on väärin moralisoida tupakoitsevia äitejä varsinkin sellaisten jotka eivät ole koskaan polttaneet joten he eivät edes tiedä millaista on yrittää päästä eroon tupakasta. Ja itse asiassa tollanen vauhkoominen ja toisen haukkuminen tyhmäksi ei auta mitään. Se vaan lisää sitä tuskaa ja stressiä mikä taas johtaa siihen tupakoimiseen. Eikö asioista kannattaisi kommentoida järkevällä kielenkäytöllä kun kerran kysytään jotain??
On nimittäin tutkittu, että äidin raskausaikinen tupakointi vähentää poikalapsien siittiöiden määrää huomattavasti, joka taas vaikuttaa huomattavasti hedelmällisyyteen. Ja kivekset voivat olla normaalia pienemmät.
Tupakointi on haitallista äidille, miksi ihmeessä se ei olisi sitä myös sikiölle?! Eiköhän tämä ole ihan järjellä ajateltava asia. Mielestäni on turha edes yrittää keksiä tekosyitä raskaudenaikaiselle tupakoinnille. Jokainen rööki on liikaa!!! Jos on tarpeeksi aikuinen tehdäkseen lapsia, eiköhän ole myös tarpeeksi aikuinen ottamaan asiasta täyden vastuun. Anteeksi vaan jyrkkä mielipiteeni, mutta raskaana polttaminen on asia jota en voi mitenkään hyväksyä. Samaan kategoriaan menee alkoholi ja huumeet ym. Tarkennanpa vielä sen verran että itselläkin paloi melkein aski päivässä ennen raskaaksi tuloa ja viihteelläkin tuli käytyä suht usein, joten tiedän mistä puhun.
Täällä vaan idiootit pyörii moralisoimassa. Kattokaa välillä itteännekin. =D=D=DD
olen itsekkin kuullut tuosta tutkimusvideosta mutten tiedä mistä sellaista voisi käsiinsä saada!!!
tuskin sitä on tehty ihan kaikkien nähtäväksi!! entä jos kysyisit neuvolasta???
Itse kun aloin oottaan lopetin heti tupakanpolton kun asiasta sain tietää...eli n.4 vkolla..vuosikausia sitä ennen olen polttanut,mutta pakko mikä pakko!!!!Eikä harmita yhtään!!
Jos ei oo kanttia lopettaa polttamista edes LAPSEN takia,niin on päässä vikaa!!!!!!!!!Ite ajattelin joka kerta kun teki tupakkia mieli,että mitähän se vauveli mahassa sanois jos joku siltä kysyis mielipidettä...
Ja tuo kommentti,että masuvauvalla ei ole oikeuksia,niin on typerästi ajateleu!!!Äitinä sinä oot se joka huomio kaikessa tekemisessä myös pikkuisen omassa masussa!!Vai moniko äiti ei haluais omaa rakasta suojella pahalta!?!?!
Koko tästä järjettömyydestä polttaa raskausaikana huipennus oli se kun olin itse synnyttämässä ja odottelin avautumista,niin viereisen salin äiti kävi VIELÄ vetämässä röökiä kun supistukset oli n.3 min välein!!!!!!!!!!!!!Minkäs kätilökään mahtaa kun jokainen saa itse päättää.....se äiti jos kuka ois ansainnu potkun perseelle ja lujaa!!!!!!!
...on kuulemma olemassa sellainen, missä näkyy miten sikiö vääntelehtii tuskaisena kun äiti polttaa. Onko kellään tietoa mistä tällaisen saattais saada käsiinsä lainaksi??? Jos se auttais lopettamaan sauhuttelun. Nyt rv 11+4 ja vielä pirulainen menee 5-6 kpl päivässä..:((