Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UÄ tutkimusvideo jossa äiti tupakoi

Vierailija
17.05.2006 |

.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo " Vierailija" intoilija on nyt kyllä hieman turhan kärkäs tuota mielipidettään jakamaan. Ensinnäkin jokaisella meistä on siihen oikeus että sanomme ja teemme oman vakaumukseni mukaan. Tulisit vain mielummin ihan rehellisella nimimerkillä sanomaan ja tuomitsemaan meidät sinua alhaisemmat oliot. Mahtaa olla kyllä kurja elämä sinullakin jos ainoa tekeminen mitä keksit on se että tulet tuomitsemaan ja lakia lukemaan meille muille.

Hienoa " Vierailija" että olet tuommoinen superäiti ja olet sen tupakanpolttosi pystynyt lopettamaan. Vähentänyt kyllä olen.Mutta eipä ole koskaan mulle kukaan tullut sanomaan kuinka paska äiti olen kun poltin odottaessani ensimmäsitäni ja poltan nytkin. Lopettamaan en pysty, olen kokeillut. Ensimmäinen lapseni on terve. Ei sairasta koskaan ja itse asiassa tytärpuoleni mieheni edellisestä avoliitosta, jolla oli täysin terve ja tupakoimaton äiti sairastaa jatkuvasti milloin mitäkin tauteja. Oma 6½-vuotiaani ei ole sairaalassa eikä edes terveyskeskuksessa joutunut ravaamaan, ainoastaan ne vakituiset neuvolassa käynnit on käyty. Joten meneppä sinä nyt tuomitsemaan vuorostaan vaikka niitä narkkareita. Taidat olla niit ihmisiä mikä hyökkää kadulla paasaamaan jollekkin odottavalle äidille jos sillä sattuu olemaan tupakka kädessä. Kerro muille kukkahattutäti kavereillesi terveisiä, että kukin meistä taaplaa tavallaan ja tekee itse omat päätöksensä!!!!! Mielipide saa olla mutta sitä ei tarvitse pakko syöttää kenellekkään EIKÄ SYYLLISTÄÄ KETÄÄN TAHALLAAN!!!!

Emppu-mamma80 ja " Eetu" 27+5

Vierailija
62/107 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea näitä kommentteja.

Itse olen polttanut koko raskauden ajan, ikävä kyllä. Hävettää mutta olen läheisimmille ystävilleni asiasta kertonut ja olen saanut kyllä ihan asiallisen vastaanoton.

Olen polttanut korkeintaan 10 tupakkaa päivässä ja koen tottakai siitä todella huonoa omaatuntoa.

Olen heikko luonne ja myönnän sen.

Mutta tuomitseminen ei auta, mielummin kaipaan juuri vertaistukea siihen että polttaisin vieläkin vähemmän.

Minua on auttanut ystäväni jotka eivät tupakoi ja ovat päivisin kotona. Saatan istua tarkoituksella kylässä heillä tuntitolkulla sillä siellä en tupakoi, enkä yleisillä paikoilla muutenkaan. He jaksavat tsempata ja kääntää ajatukset kahvikupin jälkeen muuhun kun siihen tupakkaan.

Tämä on ollut todella hyvä tapa saada edes niinä päivinä tupakat pysymään ihan minimaalisina.

Koittakaa tukea onnettomia odottavia äitejä jotka tupakoivat jotta saisivat pysymään tupakkansa mahdollisimman pieninä määrinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sikiölle ole pahaksi, jos äiti on polttanut monta vuotta ennen raskaaksi tulemistaan. Sikiölle on enemmän haittaa siitä, jos äiti yhtäkkiä lopettaa tupakan polton. Neuvolassakin sanovat, ettei muutaman tupakan poltto ole vakavaa ja jos se äidin oloa helpottaa niin ei ku vaan ihan rauhassa sauhuille. Ei lapsen ole hyvä olla, jos äippä riutuu nikkiksissä.

Vierailija
64/107 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Staru:

...sikiölle ole pahaksi, jos äiti on polttanut monta vuotta ennen raskaaksi tulemistaan. Sikiölle on enemmän haittaa siitä, jos äiti yhtäkkiä lopettaa tupakan polton. Neuvolassakin sanovat, ettei muutaman tupakan poltto ole vakavaa ja jos se äidin oloa helpottaa niin ei ku vaan ihan rauhassa sauhuille. Ei lapsen ole hyvä olla, jos äippä riutuu nikkiksissä.

miten sikiölle voi olla enemmän haittaa siitä, että äiti lopettaa tupakanpolton, kuin että jatkaa polttamista ?

Vierailija
65/107 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin ylpeä itsestäni koska lopetin (tietenkin) tupakoinnin heti kun sain tietää olevani raskaana, aski lensi saman tien roskiin! En tule koskaan ymmärtämään miksi raskaana olevat naiset polttavat?? Kyse on loppujen lopuksi vain tahdosta.

Itse poltin 13 vuotiaasta asti nonstoppina 27 vuotiaaksi noin askin päivässä... en ole polttanut yhtään ainutta sauhua sen jälkeen ja kaiken tein ilman minkään näköisiä apuvälineitä. Lopettakaa p*skan jauhaminen.

Toistamiseen: tekosyitä keksiville HUONOILLE ÄIDEILLE ei löydy sympatiaa!

Vierailija
66/107 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis verrata juopotteluun? Pysytään nyt vain tupakassa...

Jossakin uusimmassa terveyslehdessä, olikohan Hyvä Terveys, oli juttua, että jo sikiöaikana poikalapsesta voi tulla hedelmätön äidin tupakoinnin takia. Mitäs mietteitä tämä herättää???

Nimimerkillä tahattomasti lapseton (Ja lapsettomuutta en toivois kenellekkään, on se niin vaikeaa).

Vierailija
67/107 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö voi ymmärtää että tämän viestiketjun aloittaja hakee apua tupakoinni lopettamiseen. keinonsa kullakin. minä ainakin nostan hattua yritykselle! ei tässä ketään pidä syytellä. ja toisekseen, ne jotka tulee haukkumaan muita, niin on todella typerää, nämä haukkujat eivät polta, eivätkä ymmärrä miten vaikeaa on lopettaa, oli tilanne mikä hyvänsä!itse poltin, ja poltan, ja kolme tervettä lasta on. ei sillä että se olisi järkevää, en vain saanut lopetettua.mielummin yksi tupakka silloin tällöin kun jatkuva stressi!!

Vierailija
68/107 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettetko röökimammat sitä miettineet? Jos siis teidän on nyt aikuisina vaikea järkeilemälläkään tai korvaustuotteiden avulla päästä röökistä eroon, niin mille siitä pienestä, avuttomasta vauvasta tuntuu, kun on masuajan ja ehkä imetysajan sauhutellut äidin kanssa samassa tahdissa, mutta sitten se loppuu kuin seinään. Onko reilua pienelle ihmiselle? Ajatelkaapa asiaa sitten vaikka näin päin. Riippuvaiseksihan vauvakin 9 kuukaudessa tulee....

Vierailija
69/107 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole röökin röökiä vetänyt sen jälkeen kun tiesin olevani raskaana, mutta mulla sattui myös siltä osin hyvä säkä että muutenkin päätin lopettaa vuodenvaihteessa. Silloin kun en vielä tiennyt odottavani niin ehdin kyllä käymään baarissa pari kertaa ja niillä kerroilla myös kiskoin röökiä kuin korsteeni. Mutta niiden kertojen jälkeen savuitta eteenpäin.

Olisin joka tapauksessa lopettenut (ellen olisi jo sitä ehtinyt tehdä) siihen kun tajusin olevani raskaana. Mutta se ei aina välttämättä ole niin helppoa. En itekään hyväksy raskauden aikana polttamista, en tietenkään, mutta millä oikeudellä täällä lähdetään jeesustelemaan ja tuomitsemaan muita?? Asia olis toki eri, jos odottava äiti ylpeänä polttelisi.. Mutta eikö lähes kaikki kumminki yritä lopettaa?? Tukea ja kannustusta tupakoiville äideille pitää antaa, ei mitään moralisointia!!!! Jos sä olet koukussa ja joku ääliö vielä v******lee päälle niin ainoa mitä siitä saa on paha mieli ja polttaa mahdollisesti vieläkin enemmän.

Tsemppiä vaan tupakoimattomuuteen! Tekin pääsette siitä, mäkin pääsin =D

Vierailija
70/107 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN AIKUISET ihmiset kehtaa näin rumasti kirjoitella? eiköhän se ole jokaisen oma asia polttaako vaiko juoko tms. asia ei sillä parane että vieraat alkaa saarnata! Itse poltin ainakin 10 tupakkaa päivässä raskausviikolle 20. sen jälkeen n 1-5 päivässä. Sain ihanan terveen tytön!! Olisin voinut ehkä olla polttamatta mutta maha-asukas tuntui niin " vieraalta" että ei se hirveästi tunnontuskia tuottanut vaikka tiesin että ei ole järkevää polttaa! olin polttanut jo ainakin seitsemän vuotta..mielestäni alkoholi on kumminkin keiken pahan alku!! ihmiset tappaa, riehuu yms HUMALASSA! ei tupakka päätä sekoita eikä aiheuta väkivaltaa!!

Vierailija
71/107 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko itselläsi lapsia??? ei se käy ihan niin helposti kuin kuvittelee. kyllä minkäkin aattelin joskus että kun tulen raskaaksi, niin sitten en enää polta!! ja lapsi kärsii siitäkin kun äiti on kokoajan stressaantunut..ja silloin äitikin voi huonosti!

Vierailija
72/107 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kritisoidakaan ei saa, ilman että joku alkaa vikisemään että " ootkos itse sitten muka täydellinen!!111" . Hyvänen aika, täytyykö sitä alkaa täydelliseksi ihmiseksi että voi antaa palautetta ja kenties kritiikkiäkin? Jos minä tekisin jotain yhtä typerää, suorastaan toivoisin, että joku antaisi siitä palautetta minulle, että ymmärtäisin ehkä muuttaa toimintatapojani parempaan suuntaan! En todellakaan kuvittele olevani mikään Äiti Täydellinen, enkä edes yritä olla, mutta jos jotain pystyn tekemään lapseni terveyden hyväksi, niin taatusti sen teen. Miksi toisille se on niin vaikeaa?

T. 62

Vierailija
73/107 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdussa kehittyvää vauvaa voi vahingoittaa niin monin tavoin, että tämän keskustelun saisi rönsyämään aivan mahdottomuuksiin. Ei ainoastaan tupakka, alkoholi ja huumausaineet ole ne murheenkryynit. Samallahan me voisimme puuttua odottavien äitien syömistottumuksiin, mahdolliseen yli- tai alipainoon, stressinmäärään ym. elintapoihin. Uskoisin, että jokainen odottava äiti kuitenkin toivoo vauvalleen kaikkein parasta ja kärsii " tehtyään väärin" joissain asioissa. Ei kait täydellistä ihmistä olekaan. Se että täälläkin näitä asioita pohditaan, kertoo vain siitä, että henkilö tuntee piston sydämessää, eikä ole siis välinpitämätön! Itsellänikin edessä jälleen tupakoinnin lopetus (vaikkakin olen satunnaispolttaja) jos ja kun tiinehdyn jälleen :) Tsemppiä kaikille :)

Vierailija
74/107 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta pidän itseäni aika hiton hyvänä äitinä, koska lopetin tupakoinnin VÄLITTÖMÄSTI kun tein positiivisen raskaustestin. Sellaista vaihoehtoa ei vaan edes ollut, että olisin vetänyt yhtään röökiä koko raskaus- tai imetysaikana. Typerää selitellä ettei muka pysty lopettamaan, JOKAINEN pystyy jos vain oikeesti haluaa. Jos ei syntymättömän lapsen hyvinvointi riitä motivaattoriksi, niin aika heikosti on asiat.

Vierailija
75/107 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tyhmää alkaa moraalisoimaan muiden tekemisiä jos/kun ei ole omakohtaisia kokemuksia asiasta edes..

ymmärrän hyvin äitejä joille sauhuttelun lopettaminen on todella vaikeaa vaikka itse olen ehdoton EI omalla kohdalla..

itse olen 25v ja polttanut n. 10vee säännöllisesti..nyt tosin kun aloimme suunnitella lasta vähensin tupakointia ja kun sain tietää olevani raskaana lopetin kokonaan... mulle se ei ole tuottanut mitään ongelmia,verenpaineeet vain laskenu (nyt rv 16) =)

Joillekkin (ystävistänikin)tämä on todellinen haaste ja joka päivä joutuu tosissaan " taistelemaan" itsensä kanssa..

Voimia ja kärsivällisyyttä lopettamiseen!!kyllä se vielä onnistuu!!! =) =)

Vierailija
76/107 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep. Poltin koko raskauden ajan 2-5 tupakkaa päivässä ja olin ollut raskautta ennen ehdottomasti sitä mieltä, että röökaaminen loppuu heti, kun tulee plussa. Vaan kuinkas kävikään: ei riittänyt pelkkä tahdonvoima, kun en lopettamista oikeasti HALUNNUT. Tuohan se on se syy, miksei siitä syöpäkääryleestä pääse eroon. Sitä pitää oikeasti haluta!!! Edelleen poltan, ja meillä tyttö 8 kk. Imetysaikana saatoin polttaa vain yhden tupakan päivässä, joten se ei ollut ainakaan imetyksen loppumisen syy. Pikkutyttönen päätti itse lopettaa tissittelyn 4½ kuisena, ja sen jälkeen mun tupakointi on lisääntynyt n. 10 päivässä.

Loppuvaiheessa raskautta mun pahin pelkoni oli se, että istukka kalkkeutuu, ja vauva jää ilman happea. Noh, tyttö meni 2 viikkoa yli lasketun ajan ja synnytys käynnistettiin mun korkean verenpaineen vuoksi. Istukka oli tosiaan jo vähän kalkkeutunut, mutta en tiedä, mikä tuolla 2 vkon ylityksellä oli osansa. Tupakka aiheutti varmasti jotain...

Seuraavaa raskautta ennen toivoisin pääseväni eroon tupakasta ja nyt on alkanut tulla jo pientä halun poikastakin omaan mieleen. Ehkä mä vielä onnistun. Se syyllisyys ja pelko on aivan kamalaa loppuraskaudessa, ja on sitä osittain vieläkin. Tuomitseminen on turhaa, koska lopettaminen on TODELLA hankalaa, jos ei sitä halua.

Voimia kaikille tupakoiville ja tupakoimattomille SUPER-ÄIDEILLE!

Vierailija
77/107 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et ole halunnut lopettaa, vaikka olet tiennyt, että tupakointisi saattaa vahingoittaa sikiötä paljonkin? Luulisi, että siinä olisi riittävästi syytä HALUTA lopettaa; oman lapsen terveys. Näemmä ei.

Vierailija
78/107 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole omaa masuasukkiani suunnitellut hankkivani, mutta otan sen vastaan ilolla ja onnella... koska lapsen hankkimista ei etukäteen suunniteltu ei myökään tupakointia pystynyt sitä ennen lopettamaan... kuten ei myös päivittäistä kannabiksen polttamista... pilven pössytely loppui seinään, mutta tupakointi muutaman kerran päivässä on jäänyt... minun vauvani ei ole kertaakaan sätkinyt tuskasta kun olen tupakoinut (kyllä ne liikket tuntee pienimmätkin) sen sijaan vauvani tanssii jos kuuntelen hyvää musiikkia... ei se tupakka vaarallista ole vauvalle... (paitsi jos sitä polttaa ihan älyttömiä määriä) ei se tietenkään hyväksi ole todellakaan... mutta en kyllä koskaan ikinä ole kuullut että tupakasta olisi aiheutunut jotain lapselle... tunnen paljon aikuisia ja lapsia jotka kohdussa saivat tupakasta, eikä mitään ongelmaa heillä... onhan tupakointi toki varallista kelle tahansa KUN SITÄ POLTTAA KYMMENIÄ VUOSIA!!!! vauva ei tietääkseni asu kenenkään mahassa niin kauan... ja ai niin... ...kaikki lääkärit sanoivat että jatkuva stressaaminen ja henkinen paha olo ja siitä aiheutuva jatkuva kiukuttelu on lapselle paljon paljon haitallisempaa kuin muutama savuke päivässä... vaikka ei tupakoisikaan, miettikää mitä paskaa tuolla muutenkin ilmassa liikkuu ja sitä hengitetään pakostikin... pitäisikö kaupungissa asuminenkin lopettaa... onko vastuutonta ja lapsen rääkkäämistä asua kaupungissa jatehdä siellä lapsia... (no joku viisas tietenkin vastaa tähän, että tupakoinnin lopettaminen olisi yksi saaste pois) niinhän se olisi mutta uskon kuitenkin että kun mieleni pysyy terveenä (raskaushan on muutenkin aika rankkaa) sillä että pari savuketta sauhuttelen lapsella on hyvä olla... ei sitä niin kauan kestä että siihen kuolisi... jos se olisi niin vaarallista uskoisin että se kiellettäisiin laissa ja olisi enemmän tapauksia että olisi sattunut jotain (en siis ole koskaan kuullut yhdestäkään... ja en muuten V...u puolustele itseäni P........n!!!!!!!!!! kerron vaan miten asiat sattuu olemaan tämän yksilön mielessä...

Vierailija
79/107 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta myötähäpeää vuoksenne. En ole 30vuotisen elämäni aikana lukenut tai törmännyt noin suureen tyhmyyteen kuin mitä te kirjoituksillanne edustatte.

Säälittää lapsenne!

Vierailija
80/107 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaikka ei tupakoisikaan, miettikää mitä paskaa tuolla muutenkin ilmassa liikkuu ja sitä hengitetään pakostikin... pitäisikö kaupungissa asuminenkin lopettaa....

Normaalijärjellä varustettu ihminen päin vastoin ajattelisi, että on parempi ainakin olla lisäämättä haitallisten aineiden määrää omaehtoisesti!