Mitä ajattelet vanhempana tämän päivän megauutisesta: "Tutkimus: Nykyisellä vauhdilla kaikki hyönteiset katoavat maailmasta sadassa vuodessa"
"Jos hyönteistuho jatkuu tutkijoiden kertomassa tahdissa, myöskään ihmisellä ei juuri ole mahdollisuuksia selvitä.
– Kaikki aineisto viittaa samaan suuntaan. Tämän pitäisi olla meille valtava huolenaihe, sillä hyönteiset ovat jokaisen ruokaketjun ytimessä. Ne pölyttävät kaikki tärkeimmät kasvilajit, pitävät maaperän terveenä, kierrättävät ravinteita, pitävät tuhoeläimet kurissa ja paljon muuta, sanoo Sussexin yliopiston professori Dave Goulson.
– Rakasta niitä tai inhoa niitä, mutta ihmiset eivät selviä ilman hyönteisiä, hän jatkaa."
Kommentit (207)
ewwe kirjoitti:
Mielenkiintoista. Itse olen 80-luvulla synytynyt. Muistan, että lapsuuden kesinä oli enemmän kärpäsiä, perhosia ja hyttysiä. Hyttysiä varsinkin aivan järkyttävät määrät.
Nykyisin tuntuu, että edes hyttysiä ei ole juuri ollenkaan. Kuvittelenko vain?
Et kuvittele. Saman olen huomannut minäkin. Olen asunut samassa paikassa 20 vuotta ja aina käynyt kesäisin iltakävelyllä samassa metsässä. Vielä muutama vuosi sitten hyttysiä oli niin paljon, ettei minua keskikesällä edes huvittanut lähteä kävelylle kesäiltaisin, kun sain joka kerta aivan valtavan määrän hyttysenpuremia, jotka syyhysivät todella kivuliaasti. Viimeiset n. 3-4 kesää olen voinut kävellä saman reitin ilman että minun täytyy lainkaan välittää hyttysenpuremista. Niin paljon on hyttysten määrä vähentynyt.
Ruuan tuotanto nykyisellään tuhoaa hyönteisten elinympäristöjä. Ihmisiä on liikaa ja ihmiset syövät liikaa. Mikäli olet ylipainoinen voit osaltasi vaikuttaa lopettamalla turhan ruuan ahtamisen. Voit käyttää ruokaan saman määrän rahaa ruokaan kuin ennen, mutta suosia luomua ja kestävää kehitystä.
Miten on mahdollista että kukaan ei sano ääneen (vai ei edes ajattele, vielä karmeampaa!), että ihmisten määrää pitää saada vähennettyä reilusti. Silloin myös luomuviljelyllä saadaan riittävästi ruokaa ihmisille. Yhden lapsen politiikka välittömästi käyttöön kaikkialla (kyllä kyllä osassa maapalloa lisäännytään silti, mutta auttaa se puolenkin pallon ihmismäärän rajoittaminen), ja noiden kasvimyrkkyjen käytön lopettaminen.
Tässä käy niinkuin kuuluisalle sammakolle kattilassa - ketään ei kiinnosta ennen kuin on jo ihan liian myöhäistä. Tosiaan, onneksi ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Näin velana päätökseni olla lisääntymättä vahvistuu tällaisista uutisista huomattavasti.
Sääliksi käy nykypäivän lapsia, ja niitä jotka syntyvät tulevaisuudessa.
Saat mitalin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Olen kuollut jo silloin, aion elää jatkossa kuten tähänkin asti enkä todellakaan ala syödä mitään luomua.
Millaista on elää tuollaisena pökkelönä, joka välittää vain itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alice from Uganda 2015 Speaks about GMO Chemical Farming
Nainen kertoo että nälänhätä tuli vasta gmo maissin viljelyn jälkeen. Nyt maaperässä ei kasva enää mikään muu kuin go maissi ja sekin huonosti.
Aukaskaa silmänne.
Ja jos jaksoi kuunnella loppuun niin selviää että nämä köyhät viljelijät joutuvat joka vuosi ostamaan uudet siemenet koska viljellyn maissin jyvät eivät idä lainkaan.
money money money...
Niin ja
Samalla tavalla niitä "isojen" siemeniä on lobattu tänne. Samaan aikaan viherpiiperöt piipittävät omaa viisasta lauluaan, että säästäkää omavaraisuus ruoantuotannossa, ei gmo:ta ja niin edelleen, mutta ei ole mennyt kansalle, eikä päättäjille kaaliin. Minkä teille mahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Mietin että nyt jos koskaan ihmisen tyhmyys testataan. Hyenteiskatoon voi toimenpiteillä vielä vaikuttaa (siirtyä luomutuotantoon), jos mitään muutosta maataloudessa ei tapahdu, tyrmistyn.
Paitsi tämä ei ole maailmanlaajuisesti mikään ratkaisu. Luomuviljelyyn tarvitaan muistaakseni kolmannes enemmän maata saman satomäärän saamiseksi kuin tehoviljelyssä. Jo nyt karkeasti 60% viljelykelpoisesta maasta on käytössä. Hakataan loput erämaat ja metsät pelloiksi?
On myös mielenkiintoista kuinka eristäytyneet kansat selviävät vrt. me tollukat. Eli kun tollukat ovat hankkineet itsensä mullan alle niin kuinka pitkään selviävät teillä tietämättömillä asuvat? Jossain Venäjän "autiomaillahan" perheet eivät edes tienneet isoista sodista. Eli pystyykö jossain selviämään pieniä ekosysteemejä, joihin ihmiset ovat sopeutuneet vähällä eläen ja sitten aika ajoin putkahtaa uusia ihmisiä löytämään suurten valtakuntien massakuolemia kun lähtevät sieltä aikojen päästä vaeltelemaan?
Kerttu Tossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin että nyt jos koskaan ihmisen tyhmyys testataan. Hyenteiskatoon voi toimenpiteillä vielä vaikuttaa (siirtyä luomutuotantoon), jos mitään muutosta maataloudessa ei tapahdu, tyrmistyn.
Paitsi tämä ei ole maailmanlaajuisesti mikään ratkaisu. Luomuviljelyyn tarvitaan muistaakseni kolmannes enemmän maata saman satomäärän saamiseksi kuin tehoviljelyssä. Jo nyt karkeasti 60% viljelykelpoisesta maasta on käytössä. Hakataan loput erämaat ja metsät pelloiksi?
Ei edes käy mielessä että jos ihmisiä olisi vähemmän, tarvitsisi satoakin vähemmän?
Kerttu Tossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelmia ovat tehneet eri tahot, toiset maksettuja (yleensä ne jotka mollaavat luomua) ja toiset eivät. On myös sellaisia tutkimuksia, joissa todetaan, että luomulla päästään samoihin satoihin ja heitto on todella vähäistä. Etenkin kun aletaan olla haaskaamatta ruokaa niin se riittää kyllä. Viljelymaita on kyllä perustettu esimerkiksi Afrikkaan ja Saharaan ja alku on näyttänyt lupaavalle. Viimeisimpiä uutisia en ole seurannut.
Vierailija kirjoitti:
ewwe kirjoitti:
Mielenkiintoista. Itse olen 80-luvulla synytynyt. Muistan, että lapsuuden kesinä oli enemmän kärpäsiä, perhosia ja hyttysiä. Hyttysiä varsinkin aivan järkyttävät määrät.
Nykyisin tuntuu, että edes hyttysiä ei ole juuri ollenkaan. Kuvittelenko vain?
Et kuvittele. Saman olen huomannut minäkin. Olen asunut samassa paikassa 20 vuotta ja aina käynyt kesäisin iltakävelyllä samassa metsässä. Vielä muutama vuosi sitten hyttysiä oli niin paljon, ettei minua keskikesällä edes huvittanut lähteä kävelylle kesäiltaisin, kun sain joka kerta aivan valtavan määrän hyttysenpuremia, jotka syyhysivät todella kivuliaasti. Viimeiset n. 3-4 kesää olen voinut kävellä saman reitin ilman että minun täytyy lainkaan välittää hyttysenpuremista. Niin paljon on hyttysten määrä vähentynyt.
Hyttysiä on monin paikoin ollut vähän koska säät ovat olleet mitä olleet. Sateiden ja helteiden ajoitus ratkaisee ja paikalliset erot ovat suuria. Viime kesänä esimerkiksi Savossa oli hyttysiä enemmän kuin miesmuistiin ja ötökkämyrkyt loppu joka paikasta, koska helteiden lomaan osui muutama rivakka sadekuurokin ja toukkien suosimiin lätäköihin saatiin sopivasti vettä.
Ei muuten varmasti kuole Lapin hyttyset, niitä riittää aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tätä dramaattista hyönteiskatoa esiintyy vain tiheään asutuilla alueilla. Uusin tutkimus on tehty Saksassa, samoin esim. eteläisessä Englannissa on havaittu vakavaa hyönteiskatoa. Näitä molempia alueita yhdistää, että ne ovat tiheään asuttuja ja maa-alue kaupunkien ulkopuolellakin on teollisen maanviljely käytössä, eli luonnonalueita on erittäin vähän. Hyönteiset eivät viihdy tehomaatalousalueilla, koska kasvien lajirunsaus on liian vähäinen.
Suomessa sen sijaan tällaista hyönteisten vähenemistä ei ole havaittu systemaattisena trendinä, vaan vain normaalia vuosivaihtelua esiintyy suuntaan ja toiseen. Sama koskaa joitakin muitakin tutkittuja alueita, joilla on riittävästi myös luonnontilaista tai perinnemaanviljelyn piirissä olevaa luontoa, eikä liikaa asukastiheyttä.
Hyönteisten määrä on vähentynyt Saksassa 70% luonnonsuojelualueilla. Myrkyt leviää ympäristössä joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerttu Tossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelmia ovat tehneet eri tahot, toiset maksettuja (yleensä ne jotka mollaavat luomua) ja toiset eivät. On myös sellaisia tutkimuksia, joissa todetaan, että luomulla päästään samoihin satoihin ja heitto on todella vähäistä. Etenkin kun aletaan olla haaskaamatta ruokaa niin se riittää kyllä. Viljelymaita on kyllä perustettu esimerkiksi Afrikkaan ja Saharaan ja alku on näyttänyt lupaavalle. Viimeisimpiä uutisia en ole seurannut.
Tätä väitettä tukee tuo Ugandalaisen Alicen kertomus. Että ennen viljeltiin montaa eri lajia ja vuorotellen. Ei yhtä ja samaa vuodesta toiseen.
On se jännä että he ovat siellä afrikassa pärjänneet ilman apua omia maitaan viljellen mutta heti kun sinne viedään glyfosaattia ja gmo maissia niin maa köyhtyy ja ihmiset sairastuu syöpiin, diabetekseen ja munuaisairauksiin.
Nykyään he saavat 2 eekkeriltä 2 pussillissta maissia joka on noin 200kg.
Ennen Gmota sato oli 50 pussillista.
Ihmisellähän on joku ihme geneettinen taipumus tuhota elinympäristöjään. Paljon on ollut jo kivikautisten olojen aikaan seutuja, joilta ihmiset on huomaamattaan hävittäneet esim. kasvillisuuden tai tärkeät suurriistaeläimet. Mammutit hävitettiin, samoin Polynesiassa jo aikoinaan tapahtui niin että ihmiset käytti liikaa luonnonvaroja, mm. hakkasivat saarilta puut, ja sitten kas kummaa alkoi maaperän eroosio, viljavuus laski, puutakaan ei enää ollut tarpeisiin, ja sitten alkoi kuolla lopulta ihmisiä nälkään.
Nyt uusi tekniikka mahdollistaa saman kuvion uudessa mittakaavassa. Valitettavasti.
Meillä on kotona niitty täynnä apilaa.
Siellä viihtyy jo useampi perhoslaji. :)
Minua järkyttää tämä ihmisten typeryys. "Kyllä meillä oli itikoita, kyllä meidän niityllä kasvaa kukkia". Oletteko trolleja vai oikeasti niin typeriä että luulette tuollaisilla asioilla olevan merkitystä? Muutamalla omalla havainnolla parista lajista omalla kotipihalla kumoatte kymmenet tieteelliset tutkimukset?! Joutaakin tämä roskalaji nimeltä ihminen kuolla, harmi kun menee niin paljon muuta elämää samalla 😑.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä että he ovat siellä afrikassa pärjänneet ilman apua omia maitaan viljellen mutta heti kun sinne viedään glyfosaattia ja gmo maissia niin maa köyhtyy ja ihmiset sairastuu syöpiin, diabetekseen ja munuaisairauksiin.
Laitahan näille väitteillesi lähdeviitteet. Jännästi Afrikassakin maissisadot kasvavat jatkuvasti.
Ei kiinnosta. Olen kuollut jo silloin, aion elää jatkossa kuten tähänkin asti enkä todellakaan ala syödä mitään luomua.