Siis herranjumala miten paljon jotkut herkuttelee!! Järkytys kaupassa... Miten sinä herkuttelet?
Kun katselee ihmisten viikonlopun ruokaostoksia, voi huhhuh! Sipsiä, karkkia, pizzaa, olutta kaikkea epäterveellistä. Oikea terveellinen ruoka on niin hyvää, kasvikset salaatti ja siihen jotain lisäksi tai maukas keitto. Sillä jaksaa ja herkuksi riittää kyllä kohtuullinen määrä jotain hyvää vaikkapa lauantai-iltana. Mitä mieltä muut? Onko ruokavalio kunnossa?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ketään kiinnostaa toisten ruokaostokset?
Mulla oli eilen ostoskärryissä kokista ja karkkia, mutta myös paljon hedelmiä ja vihanneksia, tänään ostin vielä kaksi suklaapatukkaa lisää.
Ja ylipainoinenkin olen, olisit saanut rauhassa kauhistella.Jos pitää rautalangasta vääntää, niin terveellisesti ja pitkään elävät kustantavat veroissa nuo rapakunnossa olevien herkuttelijoiden hoidot. Ihan siitä on kyse. Jos oltaisiin jossain jenkeissä jossa ei ole tällaista terveydenhuoltosysteemiä, ei kiinnostaisi tippaakaan jos joku syö itsensä aikaiseen hautaan. Suomessa on eri juttu -- täällä ihmisten tekemiset oikeasti vaikuttaa muihin ihmisiin verojen kautta.
Mua oikeasti naurattaa välillä nää jutut. Tiedän kaksi entistä urheilijaa, jotka nyt 45 + vuotiaina on molemmat olleet hiljattain toinen isossa lonkkaleikkauksessa ja toinen selkäleikkauksessa aikanaan syntyneiden urheiluvammojen vuoksi. Molemmat isoja ja kalliita leikkauksia ja tehtiin julkisella puolella. Molempia on leikelty jo heti urheilu-uran jälkeen., polvea, nilkkaa jne. Himokuntoilija pomoni on milloin missäkin operaatiossa, hänelläkin lonkassa nivelrikon vuoksi proteesi. Olen samana vuonna syntynyt tavis, hiukan ylipainoakin kertynyt nyt neljän kympin jälkeen. Olen käynyt sairaalassa synnyttämässä kaksi kertaa ja that's it. Toki tulevaisuutta en tiedä, mutta mulle ei ole ikinä tehty edes pientä leikkausoperaatiota, noille toisille on omien elämäntapojen vuoksi tehty useita.
Mutta sehän ei veronmaksajaa vissiin haittaa jos ne on "terveellisten elämäntapojen" vuoksi tehtyjä isoja ja kalliita leikkauksia.
Kivoja anekdootteja.
Jospa kuitenki pysyttäydyttäisiin siinä isommassa kuvassa, eli katsoisit terveydenhuollon kulujen tilastoja hiukan ensin?
Siellä ei nuo sinun urheilijatuttusi ole kuin kärpäsenkakka verrattuna epäterveellisesti elävien tavisten kustannuksiin. Se on fakta. Juuri tämän takia anekdoottiset todisteet keskusteluissa on yhtä tyhjän kanssa.
Joskus ostan ison pussin irtokarkkia (250-300g) tai suklaalevyn tai ison sipsipussin ja dippiä. Syön suurimman osan kerralla, seuraavalle päivälle jää tuollaisesta karkkipussista yleensä ehkä max 50 grammaa, suklaalevystä rivi tai pari. Välissä sitten herkuttelen maltillisemmin, suklaapatukka tai minipussi karkkia jne. Työpaikalla on todella usein tarjolla jotain pullaa tai kakkua, en melkein koskaan kieltäydy. Syön aika usein herkkuja, oikeastaan joka päivä jos en erikseen keskity olemaan syömättä niitä, ja nautin siitä että saan mässyttää ison määrän kerralla. Olen normaalipainoinen ja terve, mutta ikä on kyllä tehnyt sen, ettei voi enää yhtä huolettomasti näitä elämäntapoja noudattaa, paino on viimeisen parin vuoden aikana noussut 6kg (normaalipainon sisällä, edelleen ylipainoon hyvin matkaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli torstaina kärryssä sipsiä, punaista lihaa, kaksi laatikkoa olutta, siideriä, limua, salaattitarpeita - karkkia ei ollut, mutta leivontatarpeita suolaiseen ja makeaan.
Meillä oli eilen 16 vierasta tupareissa.
Maukas keitto olisi itse asiassa ollut ihan hyväkin tarjottava, mutta päädyin muuhun. Että jos näit minut, niin olisit varmaan saanut sätkyn.
Ymmärrän juhlat ja niissä kuuluukin herkutella. Mutta kun ihmisistä näkee että ruokavalio ei ole kunnossa kun ylipainoa on sellaiset vähintään 50kg. Miksi siltikin jatketaan sitä syömistä.
En halua elää vanhaksi ja päätyä hoivakotiin. Alkoholia en kyllä käytä, enkä syö epäterveellisesti ruokaa, mutta herkuttelen karkeilla ym.
Tänään kannoin kaupasta lauantai-illan herkuksi pullon punaviiniä, suklaalevyn, viinirypäleitä, aurajuustopalan + suolaisia keksejä. Kauhistelkaa toki😁
Vierailija kirjoitti:
Niin, aina muita arvostellessa ( tai esim. heidän tekemiään ostoksia) muista ettet tiedä heidän taustoja. Jospa sitä tarjottavaa ostetaankin ihan muillekin kuin pelkästään omiin tarpeisiin.
Mitä taustoja siihen tarvii, kun läski lappaa epäterveellistä safkaa kärryn täyteen. Vaikka siinä olis muillekin niin se kärryn sisältö kertoo kyllä miksi joku on läski. Minä olin ennen kunnon porsas ja menin niin pitkälle, että sain 2 tyypin diabeteksen, verenpainepillerit ja kilpirauhanen oli hajalla ja maksa-arvot vtuillaan. Sen takia kun söin epäterveellisesti... Mitä tein. Aloin liikkumaan säännöllisesti ja otin kuntosalin mukaan ja syön terveellisesti. Enää en syö yhtään noista pillereistä, kun noi taudit on poistunut elämänmuutoksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et taida paljon viettää aikaa tällä palstalla? Hedelmäthän on suoraan saatanasta (sokeri) ja juusto nyt ei ole oikeastikaan mitenkään terveellistä, ainakaan ne juustot joilla minä herkuttelen (pitkään kypsynyttä ja rasvaista)
Ei pidä antaa väärää kuvaa massoille, että rasvaisessa juustossa olisi jotain epäterveellistä.
Tutkimukset näyttää aika lailla päinvastaista, moni on varmasti lukenut viimeaikoina tulleita tutkimuksia, joita on iltatabloideissakin hehkutettu... rasvainen juustohan on nykypäivän "superfoodia", joka parantaa terveyttä ja veriarvoja kaikilla mittareilla.
Toki siinä on kaloreita rasvapitoisuuden takia. Mutta korkeat kalorit ei ole yhtä kuin epäterveellistä.
Mä luin jonkun tutkimuksen aiheesta. Oli Englannissa tai Skotlannissa tehty. Olihan se ilouutinen juustonsyöjille, mutta en ihan ole vakuuttunut. Se rasvan määrä on niin älytön. Eikä missään muualla ole kerrottu sitä ilosanomaa, että rasva olisi jotenkin terveellistä . En ole perehtynyt tarkemmin, ei niin paljon kiinnosta.
Harvoin tulee herkuteltua, kun syön pari kertaa päivässä kunnon ruoan ja se on niin hyvää, ettei herkuttelua kaipaa, kuten ei myöskään välipaloja. Jos joskus tekee mieli herkutella niin tällöin useimmiten syön mansikoita ja kermavaahtoa ja kermavaahtoon en lisää sokeria.
Voi hitto, en koskaan kaupassa muista kytätä muiden ostoksia. Paljon jää pohdintoja minulta pohtimatta. Voisi ostosten perusteella rakennella kokonaisia romaanihahmoja.
Mun paheeni on tuorejuusto ja hapankorput. Popcornit voisulalla maistuu myös. En pidä limuista, karkeista tai alkoholista. Pullaa joskus kahvin kanssa. Laatu korvaa määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katselee ihmisten viikonlopun ruokaostoksia, voi huhhuh! Sipsiä, karkkia, pizzaa, olutta kaikkea epäterveellistä. Oikea terveellinen ruoka on niin hyvää, kasvikset salaatti ja siihen jotain lisäksi tai maukas keitto. Sillä jaksaa ja herkuksi riittää kyllä kohtuullinen määrä jotain hyvää vaikkapa lauantai-iltana. Mitä mieltä muut? Onko ruokavalio kunnossa?
Sen yleensä näkee kuka on herkuttelija. Ylipainosia pulleroita kärryt täynnä sontaa ja sitten ne itkee et ne on läskejä kilpirauhasen takia.
Mä olen pullero ja tänään oli pikkukärry puolillaan hevi-osastolta, pari olutta, lapsen saunalimppa, leipää ja päällisiä, raejuustoa, maustamatonta jogurttia ja piimää. Hämmästyin itsekin kasvisten osuutta. Mutta appelsiinit oli euron kilo ja jääkaapista puuttui kaikki tuore, lisäksi maanantaina on suunnitelmissa kasvissosekeitto. Se mitä kärrystä ei näkynyt on tämänpäivän itse tehdyt hampparit ja huomisen lasagne.... Eikä jogurtin sekaan tulevat pakastemarjat.
Ap olisi varmaan kuvitellut että tämä plösö syö kärrystä vain leivän ja leikkeleet, vaikken syö kumpaakaan.
että jollakin riittää sitä aikaa tuijottaa toisten ostoskärryihin. entä jos tekis jotain hyödyllistä sen sijaan?
Minä en edes näe tai huomaa mitä ihmiset ostoskärryynsä mättävät ja enkä tiedä onko terveellistä vai ei.
Ja olen aina ihmetellyt ap. kaltaisia ihmisiä, jotka pystyvät omien ostosten lisäksi, huomioimaan muiden ostoskäyttäytymisen ja sanomaan mitä muut ovat ostaneet
Mulla on täystyö etsiä tavaroita kärryyn ja juosta hyllyjen välissä, en edes huomaa tuttuja, elleivät ota hihasta kiinni, olen niin keskittynyt omiin ostoksiini. Ja silti menee suhteettomasti aikaa kaupassa käyntiin.
On kyllä kyttäys saanut taas ihan uuden ulottuvuuden. Vahdataan ventovieraiden kärrejä ja paheksutaan. Kannattaa hankkia siihen elämään hiukan lisää sisältöä, niin lakkaa muiden elämä vaivaamasta.
Kyllä se on vain totuus että poikkeuksetta lihavilla niitä herkkuja on puoli kärryä aina, hoikilla saattaa olla joku pikku patukka joskus.
on tullut huomattua joka kerta kun käyn kaupassa.
Ehkä heillä on sitten niitä juhlia joka ikinen päivä, en tiedä taustoja.
Sallitaanko minun sitten edelleen vetää herkkuja ja roskaruokaa, sillä olen ollut koko ikäni alipainoinen? Vai kauhisteleeko ihmiset ainoastaan ylipainoisten ruokatottumuksia? Mikäli kyllä, niin aika erikoista. Koska ei se pizza yhtään sen terveellisemmäksi muutu kun minä 40kg painava sen syön.
Aina ei voi tietää kenelle ne ostokset ovat.
Itse käyn vanhukselle kaupassa ja ostokset ovat tyyliin palvikinkkua, lihapiirakoita, makkaraa, eineksiä, karkkia, pullaa, wiinereitä, etc. Mitään näistä en itse osta enkä syö, sillä olen vegaanista ruokavaliota noudattava, mutta jos ihminen, jolla ikää jo pitkälti yli 90, näitä halajaa niin mikä olen niitä kieltämäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Jep, kärryt kukkoroillaan kaikkea moskaa. Lihavia ihmisiä, olet mitä syöt.
Olen kyllä laiha, vaikka herkuttelen reilusti ;)
nim.merk. just karkkia mäystän ja viinilasi vieressä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään näistä ei ole kuitenkaan Herran Jumalan vika, päin vastoin kuin ap:n arvelee.
Ihmiset ahnehtivat aikansa, tekevät syntiä, hylkäävät Jeesuksen ja kuolevat - kuolemassa edessä silloin vain Iankaikkinen ero Jumalasta ja kaikesta hyvästä...
Meinaatko, että jos nyt käännyn, saan kuoleman jälkeen sipsiä, kaljaa, pitsaa ja suklaatia? Onko tupakkaa myös? Pitääkö sitä varten täyttää jonkinlainen kaavake? Ehkä se maallinen kieltäymys ei olekaan niin ikävää, jos sitten saa ikuisuuden mässätä ja huvitella täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Sallitaanko minun sitten edelleen vetää herkkuja ja roskaruokaa, sillä olen ollut koko ikäni alipainoinen? Vai kauhisteleeko ihmiset ainoastaan ylipainoisten ruokatottumuksia? Mikäli kyllä, niin aika erikoista. Koska ei se pizza yhtään sen terveellisemmäksi muutu kun minä 40kg painava sen syön.
Samaa mieltä! Mutta hui silti miten laiha olet! Et varmaan ihan aikuinen vielä?
"Mitä järkeä tehdä mitään, kun 100 vuoden päästä jokainen nyt elävä ihminen on tuhkaa."
"Ja joka tapauksessa aurinko nielaisee maan jonain päivänä, mitä järkeä missään on."
Nihilistinen ajatusmalli on hyvä tiedostaa, mutta se ei suinkaan ole ainoa tapa elää :) Mutta eiköhän jokainen elä kuten parhaakseen näkee.