Uskotko Jeesuksen jumaluuteen ?
Mikäli uskot, päädyt välittömästi islamin vastaiseen käsitykseen Jeesuksen olemuksesta. Islamin mukaan Jeesus oli vain ihminen ,vaikkakin muutoin he kyllä kunnioittavat Jeesusta suurena profeettana.
Kommentit (169)
Kyllä, uskon. Ja opiskelen kirkon töihin.
En. Enkä ymmärrä, miten ihmiset jaksavat näitä satuja, nehän ovat vieläpä varsin inhottavia satuja sadistisesta Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Olen yrittänyt mutta en pysty. Yksi kohta, missä uskoni väistämättä aina lopahtaa, on se missä Jeesus ristillä kysyy "isäni, miksi minut hylkäsit" tai jotain sellaista. Eikä se ole ainoa syy. Suosittelen, muuten, kaikille kristinuskosta kiinnostuneille teologian perusopintoja avoimessa yliopistossa.
Tämä sama asia on niin moneen kertaan tuotu täällä esiin, mutta olkoon, kerran vielä:
Eli Jumala Jeesus halusi vapaaehtoisesti mennä ristille koko ihmiskunnan puolesta, koska muuten ei meillä läpeensä syntisillä kenelläkään olisi mitään mahdollisuutta pelastua helvetiltä ja Jumalle kelpasi kuitenkin vain täysin puhdas ja viaton uhri, eli Jeesus - Jumala itse antoi ristiinnaulita itsensä meidän puolestamme.
Niinpä hän tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon ja tuli ihmiseksi, silti olleen 100 % ihminen ja 100 % Jumala.
Ja koska Jeesus otti yhdessä hetkessä viattomana uhrina päälleet kaikkien meidän entiset, nykyiset ja tulevat synnit, tuska oli kamala ja vielä Isäkin käänsi selkänsä, koska ei voinut sitä syntitaakkaa katsella, Jeesus huusi "Eeli Eeli, lama sabaktani?!" Eli siinä hetkessä hän koki sydämessään täydellisen hylkäämisen ja helvetin kauhut, jotta meidän ei tarvitsisi niitä kokea, Hän huusi: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!?"
Koska Jumala ei tehnyt meistä robotteja, vaan antoi täydellisen oman tahdon, tarvitsemme vain hyväksyä tuo täydellinen ristintyö kohdallemme ja ottaa Jeesus vastaan elämäämme, niin pelastus on meidän.
Tämä on kyllä nätti uskomus.
Mutta siis jos Jeesus kerran tiesi eläessään olevansa Jumalan poika, niin eihän hänen uskonsa silloin olisi pitänyt kaatua kärsimyksiin.Missä kohtaa on sanottu että se kaatuikaan?
Kun hän sanoi "miksi minut hylkäsit".
Miten se tarkoittaisi uskon kaatumista, ja ylipäätään minkä uskon kaatumista?
Jos hän uskoisi olevansa Jumalan poika, niin hän luottaisi Jumalan suunnitelmaan, vaikka ei tietäisi, mitä se pitää sisällään, ja ois ihan tyynenä tuossa, eikä tuollalailla kuvittelisi tulleensa hylätyksi. Koska kai hän nyt Jumalan poikana tiesi, mihin isä kykenee?
On vaikeaa olla tyynenä kun on myös 100% ihmisen ja kokee kaiken sen mitä ihminen kokee tuossa tilanteessa, fyysisen kivun ja tuskan, henkisen hädän ja epätoivon.
Niin niin, mutta kun tiesi olevansa Jumalan poika, niin ois pitänyt tietää, mihin isänsä kykenee ja ei ollut mitään syytä kuvitella, että tuli hylätyksi. Se on sama, kuin uskosta luopuminen. Uskovahan luottaa loppuun saakka, että Jumala pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jakomieliseltä. Ainakin itselleni menee pää pyörälle kun ei tiedä että miten nuo suhteet nyt menevät. Kuinka voi huutaa isää jos on isä itse??
Jeesus ei ole Isä, Jeesus on Poika. Ja sitten on viehä Pyhä Henkikin.
Yksi Jumala, kolme eri persoonaa, Kolminaisuus, huhhuh!
Juu on samaa DNAta osapuilleen kolmosiakin jotka ovat ERI persoonia ja sieluja. Mikä on vaikeaa käsittää. Kolmoset saattavat jakaa ihan kaiken ja tuntea erityisen siteen välillään, ihmiskunnassakin tavallista. Silti ihan eri vastuussa , persoonallisesti hekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Olen yrittänyt mutta en pysty. Yksi kohta, missä uskoni väistämättä aina lopahtaa, on se missä Jeesus ristillä kysyy "isäni, miksi minut hylkäsit" tai jotain sellaista. Eikä se ole ainoa syy. Suosittelen, muuten, kaikille kristinuskosta kiinnostuneille teologian perusopintoja avoimessa yliopistossa.
Tämä sama asia on niin moneen kertaan tuotu täällä esiin, mutta olkoon, kerran vielä:
Eli Jumala Jeesus halusi vapaaehtoisesti mennä ristille koko ihmiskunnan puolesta, koska muuten ei meillä läpeensä syntisillä kenelläkään olisi mitään mahdollisuutta pelastua helvetiltä ja Jumalle kelpasi kuitenkin vain täysin puhdas ja viaton uhri, eli Jeesus - Jumala itse antoi ristiinnaulita itsensä meidän puolestamme.
Niinpä hän tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon ja tuli ihmiseksi, silti olleen 100 % ihminen ja 100 % Jumala.
Ja koska Jeesus otti yhdessä hetkessä viattomana uhrina päälleet kaikkien meidän entiset, nykyiset ja tulevat synnit, tuska oli kamala ja vielä Isäkin käänsi selkänsä, koska ei voinut sitä syntitaakkaa katsella, Jeesus huusi "Eeli Eeli, lama sabaktani?!" Eli siinä hetkessä hän koki sydämessään täydellisen hylkäämisen ja helvetin kauhut, jotta meidän ei tarvitsisi niitä kokea, Hän huusi: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!?"
Koska Jumala ei tehnyt meistä robotteja, vaan antoi täydellisen oman tahdon, tarvitsemme vain hyväksyä tuo täydellinen ristintyö kohdallemme ja ottaa Jeesus vastaan elämäämme, niin pelastus on meidän.
Mutta siis jos Jeesus kerran tiesi eläessään olevansa Jumalan poika, niin eihän hänen uskonsa silloin olisi pitänyt kaatua kärsimyksiin.Missä kohtaa on sanottu että se kaatuikaan?
Jos hän uskoisi olevansa Jumalan poika, niin hän luottaisi Jumalan suunnitelmaan, vaikka ei tietäisi, mitä se pitää sisällään, ja ois ihan tyynenä tuossa, eikä tuollalailla kuvittelisi tulleensa hylätyksi. Koska kai hän nyt Jumalan poikana tiesi, mihin isä kykenee?
On vaikeaa olla tyynenä kun on myös 100% ihmisen ja kokee kaiken sen mitä ihminen kokee tuossa tilanteessa, fyysisen kivun ja tuskan, henkisen hädän ja epätoivon.
Niin niin, mutta kun tiesi olevansa Jumalan poika, niin ois pitänyt tietää, mihin isänsä kykenee ja ei ollut mitään syytä kuvitella, että tuli hylätyksi. Se on sama, kuin uskosta luopuminen. Uskovahan luottaa loppuun saakka, että Jumala pelastaa.
Tiedämmehän mekin ihmiset olevamme Jumalan lapsia uskossa ollen mutta ihmisinä epäillään usein.
mitä nykyään tehdään kun joku väittää olevansa jumalan poika joka on syntynyt neitsyestä hänen itsensä siittämänä?
Aivan... onneksi edes osa ihmisistä on kehittynyt tässä 2000 vuoden aikana.
Jeesus luotiin maan päälle vapaaksi tahdoksi ei robotiksi ja hän huusi ristillä Isäänsä eikä suinkaan hehkutellut itseään. Hän ei koskaan hehkuttanut omaa erinomaisuuttaan vaan se oli täydellistä että hän on TIE (Isän luokse) TOTUUS ( tietää Isästä puhuu joka todellinen ) ja ELÄMÄ ( kukaan ei tule minun Isäni tykö kuin ).
Jeesus toimi rakkaudesta käsin ei ohjelmoituna ollenkaan Isänsä tahdon mukaan.
Vaikka kristitty noin yleisesti olenkin niin en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä että Jumala ilmoittaa 1. käskyn ja sitten muutama tuhatvuotta myöhemmin se ei sitten pitäisikään paikkaansa. Siinä on minusta kirkon taholta hieman selittelyn makua, koska kukaan ei oikeastaan tiedä mikä Jeesus oikeasti oli. Ainakin raamatun mukaan Jeesus oli poika mutta missään ei sanota että olisi ollut jumalhenkilö.
Olen 10 käskyä pitänyt aina yksiselitteisinä ja niitä vastaan selittely on jotenkin tekoyhää.
Vierailija kirjoitti:
mitä nykyään tehdään kun joku väittää olevansa jumalan poika joka on syntynyt neitsyestä hänen itsensä siittämänä?
Siltäkö näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se ei ollut mitään uskosta luopumista, Jeesuksella ei ollut uskoa, hänellä oli tieto.
Hylkäämisen piti tapahtua, on inhimillistä surra asioita vaikka tietää miksi ne tapahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, uskon. Ja opiskelen kirkon töihin.
Yhä harvempi työntekijä kirkossa uskoo. Esimerkiksi edellinen arkkipiispakaan ei uskonut.
Areiolainen arkkipiispana, aikamoista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kristitty noin yleisesti olenkin niin en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä että Jumala ilmoittaa 1. käskyn ja sitten muutama tuhatvuotta myöhemmin se ei sitten pitäisikään paikkaansa. Siinä on minusta kirkon taholta hieman selittelyn makua, koska kukaan ei oikeastaan tiedä mikä Jeesus oikeasti oli. Ainakin raamatun mukaan Jeesus oli poika mutta missään ei sanota että olisi ollut jumalhenkilö.
Olen 10 käskyä pitänyt aina yksiselitteisinä ja niitä vastaan selittely on jotenkin tekoyhää.
Amen. Minä olen Herra sinun Jumalasi
Uskontunnustuksessa :
JA Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainoaan Poikaan.
Usko että Jumla osasi kyllä luoda itselleen sellaisen ominaisuuksiltaan kaksoishenkilön Pojaksi joka on häntä ja eri yhta iakaa kuin kaksoisetkin ovat. No problem. Kaksoisilla on kullakin oma tahto ja persoona ja vastuunsa. Ja kolmoisillakin, Pyhä Henki myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltäkö näyttää?
Kyllä. Kuten kirjoitin, edes osa ihmisistä.
Toki on todennäköistä että aikoinaan ajateltiin samalla tavalla, nyt vain enimmäkseen paheksuttua tapaa uskonnottomat ja/tai vääräuskoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olikin vain se yksi tuskastuttava hetki, kun kaikkien ihmisten menneet, nykyiset ja tulevat synnit kaadettiin Jeesuksen kannettavaksi siinä hetkellä. Sanoihan Jeesus jo seuraavassa hetkessä:
Lk 17:46 Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni." Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.
Jeesus siis antoi henkensä ja otti sen jälleen.
Joh 10 : 17 – 18 sanookin:
”Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.”
Samasta alkiosta voi jakaantua monta - ihan simppeliä. Ja silti jokainen on yksilö heistä eri tahdot ja persoonat ja elämät. Voivat olla elämänpituisessa erityissiteessä jos pitävät yhtä ja toistensa puolia. Tämä on vähän tallainen juttu .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kyllä. Raamatussa Jumalaksi mainitaan Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika.
Se, mitä Raamatussa mainitaan ei mitenkään vaikuta tosiasioihin.
Joh 1 sanotaan Jeesuksen olevan Sana, eli joka ei usko Raamatuun, ei usko Jeesukseenkaan eikä siis Jumalaankaan.
Tiesittekö että raamattu on joskus tuhatvuoden paikkeilla kokoon kasattu teos, josta silloiset kirkon päättävät tahot jättivät tarkoituksella pois epäjohdonmukaisia osia. Kirkon historian tuntien (pahoja paaveja, inkvisitiota, aneita etc.) en oikein osaa ajatella että nämä kirkonmiehet sitten toimivat pyhän hengen johdattelemina.
Vierailija kirjoitti:
On vain yksi Jumala, jolla on kolme eri persoonaa. Ei ole kolmea eri Jumalaa.
Jeesuksen jumaluudesta löytyy Raamatusta paljon todisteita. Googletapa Jeesuksen jumaluus tai kolminaisuusoppi, niin voit itse todeta asian.
Itselleni yksi selvin kohta tästä on Johanneksen evankeliumin alussa, jossa kerrotaan kuinka alussa Sana (=Jeesus) oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala. Raamatussa myös kerrotaan, että Jeesusta ei ole luotu ja ainoa, joka ei ole luotu on Jumala. Jeesus myös käyttää itsestään Jumalan nimeä: Jo ennen kuin Abraham oli, minä olen (Minä olen = Jumalan Vanhassa testamentissa itsestään ilmoittama nimi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain yksi Jumala, jolla on kolme eri persoonaa. Ei ole kolmea eri Jumalaa.
Jeesuksen jumaluudesta löytyy Raamatusta paljon todisteita. Googletapa Jeesuksen jumaluus tai kolminaisuusoppi, niin voit itse todeta asian.
Itselleni yksi selvin kohta tästä on Johanneksen evankeliumin alussa, jossa kerrotaan kuinka alussa Sana (=Jeesus) oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala. Raamatussa myös kerrotaan, että Jeesusta ei ole luotu ja ainoa, joka ei ole luotu on Jumala. Jeesus myös käyttää itsestään Jumalan nimeä: Jo ennen kuin Abraham oli, minä olen (Minä olen = Jumalan Vanhassa testamentissa itsestään ilmoittama nimi).
Tämä on juuri sitä selittelyn makua. Miksi niissä käskyissä ei sanottu että voin ilmestyä 3 eri persoonana? Varsinkin kun sanotaan että älä pidä muita jumalia.
Jeesus ei ole Isä, Jeesus on Poika. Ja sitten on viehä Pyhä Henkikin.
Yksi Jumala, kolme eri persoonaa, Kolminaisuus, huhhuh!