10 kk ikäistä vauvaa purtiin päiväkodissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005982972.html
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että miksi 10 kk ikäinen vauva ylipäätään on päiväkodissa? Tuossa iässä rakentuu kiintymyssuhde omaan vanhempaan/ vanhempiin. Tämänkin vauvan tapauksessa iskällä ja äiskällä ilmeisen kiire lihottaa vain omaa lompakkoaan. Ruuhkavuosista ei ainakaan ole tietoa. Tehdään lapsi, laitetaan lapsi kunnan/ valtion kasvatus- ja koulutusjärjestelmän kasvatettavaksi.
Jos haluaa pelkän lemmikin, kannattaa hommata koira tai kissa, ei lasta. Ai niin... Koira ja kissakin vaatii enemmän huomiota ja sitoutumista, kuin se oma tenava.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin pahoillani kaikkien niiden vanhempien puolesta, joilla ei ole mahdollisuutta elää tiukemmin sitä kolmea vuotta, että saisi lapsen pidettyä kotona. Se on kuitenkin lapsen näkökulmasta todella lyhyt aika. Luulisi, että edes jonkinlaisella karsimisella ja lainalyhennysvapailla saisi asian hoidettua. Ja on se kolme vuotta lyhyt aika myös lainanmaksun silmissä. Toki kovin montaa lasta ei sitten voi tehdä putkeen.
No ei se nyt aina rahasta ole kiinni... Olisin itse voinut miehen tulojen puolesta jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, mutta ei mulla pää kestäisi kolmea vuotta kotona. Nyt varmasti kommentoidaan että mitäs teit lapsen, mutta kai niitä saa muutkin tehdä kuin kotiäitityyppiset ihmiset. Lisäksi valmistuin vasta synnytyksen jälkeen maisteriksi enkä voi työkokemuksen puutteen takia jäädä kotiin hengailemaan.
Niinpä valmistuin minäkin siinä sivussa kun vauvat syntyi ja ne kotona hoitelin 3-v. Tein silti töitä ja pidin itseni ajan tasalla. Miten onnistui? Vaivan näöllä. Ihmiset on hirveän mukavuudenhaluisia ja laiskoja tänä päivänä.
Enpä katsellut telkkaria tai rampannut kahviloissa.
Niin siis ja kuka sulla niitä lapsia hoiti jos töissä kävit? Olen kyllä joo tosi mukavuudenhaluinen ja laiska, kun käyn töissä kokopäiväisesti, hoidan lapsen ja samalla aloittelen väikkäriprojektia :D ei tässä pahemmin kahviloissa ehdi istuskella. Mutta päivähoidossa lapsi on, koska ei mun töihin sitä voi mukaan ottaa.
Kävin iltatöissä, järjestin etätöitä, tein projektia. Mies hoiti lapsia välillä. Lasten päikkärit tein töitä, luin tentteihin, kirjoitin gradua. Ja kun lapset meni nukkumaan, niin sama juttu. Niin jousto mieskin. Tehtiin aina 21-00 tai myöhempäänkin töitä. Ei koettu uhrautuvamme. Mies väitteli myös siinä töiden ja tuon sirkuksen ohella. Ai niin, mutta meillä olikin halpa auto, asuttiin nolosti vuokralla eikä lomailtu etelässä.
Lasten kanssa päivisin ulkoiluun, siivottiin, leivottiin, käytiin kirjastossa, kerhoissa, nähtiin kavereita jne. He nauttivat, minä nautin heidän hyvästä lapsuudesta.
Hieno homma että toimi teillä. Nyt voit sitten tuntea ylemmyydentunnetta lopun ikäsi, oli siis varmaan sen arvoista :D
En minä tunne ylemmyyden tuntoa. Vaan onnea lasteni onnesta. Kykenetkö itse siihen vai onko onnesi vain hedonistista? Mutta kyllä, mielestäni ihmiset ovat nykyään patalaiskoja. Aivan tavalliset jutut ovat heistä "paljon". Työssä käyminen ja lapsen hoito on aivan tavallinen juttu. Siihen pitäisi pystyä heittämällä ja sen lisäksi paljon muuhun. Pikkuisen voisi sitä sinnikkyyttä kasvattaa aikuiset ja lapset. Vinkua osataan kyllä kaikesta.
Hä, kuka nyt ei tuntisi onnea lastensa onnesta?
Äiti, joka ei välitä lapsen onnesta, vaan vie 10kk hoitoon.
On se varmaan onni ollut sunkin lapsilla olla mt-äidin kanssa kotona.
Mt-äidithän juuri vie lapsensa pieninä hoitoon ja jää itse kotiin. Ei kuulemma pää kestä muuten. Varmaan tosi kivaa lapselle. Kun ei se päivähoitoon laittaminen paranna sitä äidin masennusta tai muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella äitejä ei siis kiinnosta päivähoidon laatu, tärkeämpää on syytellä toisia äitejä siitä että lapsi viedään hoitoon väärän ikäisenä. Tuossa on vaan sellainen ongelma, että jos näitä oikeita riman alituksia ei uskalleta tuoda julkisuuteen tämän yleisen tuomitsemisen takia, päivähoito pysyy aivan paskana ja siellä samassa paskassa päivähoidossa ne oikean ikäisinä hoitoon viedytkin on. Ehkä teidän lapsi on jo niin iso että häntä ei enää kukaan pure, mutta jos hoitajat on jossain kuulomatkan ulkopuolella saattaa hänelle tapahtua myös ihan mitä vaan. Se minkä ikäisenä kyseisen uutisen lapsi on viety hoitoon on aivan epäolennaista, kun kaikkia vanhempia pitäisi kiinnostaa päivähoidon laatu. Sen sijaan täällä nautitaan vaan kun päästään arvostelemaan muita vanhempia. Ei ole ihme että päivähoito on umpipaskaa jos tällaisenkin uutisen yhteydessä keskitytään arvostelemaan vanhempia.
Yli kymmennen lapsen ryhmässä ei yksinkertaisesti ole mahdollista järjestää laadukasta varhaiskasvatusta alle kolmevuotiaille. Vaikka hoitajia olisi yksi per lapsi, ei noin isossa ryhmässä oleminen mitenkään päin vastaa niin pienen lapsen tarpeita. Hoitoa voi olla enemmän tai vähemmän huonoa, mutta lapsen kehitystä tukevaa se ei voi olla.
Luuletko että se paranee sillä että syyttelet netissä vanhempia jotka tarvitsevat lapselle päivähoitopaikkaa?
Onneksi ei kaikkialla ole noin isoja ryhmiä, vaan jopa päivähoito on laadukasta. Meidän kunnassa on kyllä asiat olleet aina päivähoidon, koulun ja vanhustenhoidon kannalta todella laadukasta. Onni asua lintukodossa.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin yhteiskunnan tuella elätettäväksi. Vanhemmat voivat olla esim. yksinyrittäjiä, jolloin vaihtoehdot ovat vähissä. T. Yksinyrittäjä
ettei vaan olisi som-alilapset olleet taas pure-massa valkoista lihaa?
https://www.thesun.co.uk/news/7689952/child-bit-soft-play-centre/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella äitejä ei siis kiinnosta päivähoidon laatu, tärkeämpää on syytellä toisia äitejä siitä että lapsi viedään hoitoon väärän ikäisenä. Tuossa on vaan sellainen ongelma, että jos näitä oikeita riman alituksia ei uskalleta tuoda julkisuuteen tämän yleisen tuomitsemisen takia, päivähoito pysyy aivan paskana ja siellä samassa paskassa päivähoidossa ne oikean ikäisinä hoitoon viedytkin on. Ehkä teidän lapsi on jo niin iso että häntä ei enää kukaan pure, mutta jos hoitajat on jossain kuulomatkan ulkopuolella saattaa hänelle tapahtua myös ihan mitä vaan. Se minkä ikäisenä kyseisen uutisen lapsi on viety hoitoon on aivan epäolennaista, kun kaikkia vanhempia pitäisi kiinnostaa päivähoidon laatu. Sen sijaan täällä nautitaan vaan kun päästään arvostelemaan muita vanhempia. Ei ole ihme että päivähoito on umpipaskaa jos tällaisenkin uutisen yhteydessä keskitytään arvostelemaan vanhempia.
Yli kymmennen lapsen ryhmässä ei yksinkertaisesti ole mahdollista järjestää laadukasta varhaiskasvatusta alle kolmevuotiaille. Vaikka hoitajia olisi yksi per lapsi, ei noin isossa ryhmässä oleminen mitenkään päin vastaa niin pienen lapsen tarpeita. Hoitoa voi olla enemmän tai vähemmän huonoa, mutta lapsen kehitystä tukevaa se ei voi olla.
Luuletko että se paranee sillä että syyttelet netissä vanhempia jotka tarvitsevat lapselle päivähoitopaikkaa?
Syyttelemällä? Ei se ole syytös, vaan fakta. Alle kolmevuotiaan aivot eivät ole niin kehittyneet, että pystyisivät käsittelemään ison ryhmän viriketulvaa.
T. LTO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin pahoillani kaikkien niiden vanhempien puolesta, joilla ei ole mahdollisuutta elää tiukemmin sitä kolmea vuotta, että saisi lapsen pidettyä kotona. Se on kuitenkin lapsen näkökulmasta todella lyhyt aika. Luulisi, että edes jonkinlaisella karsimisella ja lainalyhennysvapailla saisi asian hoidettua. Ja on se kolme vuotta lyhyt aika myös lainanmaksun silmissä. Toki kovin montaa lasta ei sitten voi tehdä putkeen.
No ei se nyt aina rahasta ole kiinni... Olisin itse voinut miehen tulojen puolesta jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, mutta ei mulla pää kestäisi kolmea vuotta kotona. Nyt varmasti kommentoidaan että mitäs teit lapsen, mutta kai niitä saa muutkin tehdä kuin kotiäitityyppiset ihmiset. Lisäksi valmistuin vasta synnytyksen jälkeen maisteriksi enkä voi työkokemuksen puutteen takia jäädä kotiin hengailemaan.
Niinpä valmistuin minäkin siinä sivussa kun vauvat syntyi ja ne kotona hoitelin 3-v. Tein silti töitä ja pidin itseni ajan tasalla. Miten onnistui? Vaivan näöllä. Ihmiset on hirveän mukavuudenhaluisia ja laiskoja tänä päivänä.
Niin siis ja kuka sulla niitä lapsia hoiti jos töissä kävit? Olen kyllä joo tosi mukavuudenhaluinen ja laiska, kun käyn töissä kokopäiväisesti, hoidan lapsen ja samalla aloittelen väikkäriprojektia :D ei tässä pahemmin kahviloissa ehdi istuskella. Mutta päivähoidossa lapsi on, koska ei mun töihin sitä voi mukaan ottaa.
Kävin iltatöissä, järjestin etätöitä, tein projektia. Mies hoiti lapsia välillä. Lasten päikkärit tein töitä, luin tentteihin, kirjoitin gradua. Ja kun lapset meni nukkumaan, niin sama juttu. Niin jousto mieskin. Tehtiin aina 21-00 tai myöhempäänkin töitä. Ei koettu uhrautuvamme. Mies väitteli myös siinä töiden ja tuon sirkuksen ohella. Ai niin, mutta meillä olikin halpa auto, asuttiin nolosti vuokralla eikä lomailtu etelässä.
Lasten kanssa päivisin ulkoiluun, siivottiin, leivottiin, käytiin kirjastossa, kerhoissa, nähtiin kavereita jne. He nauttivat, minä nautin heidän hyvästä lapsuudesta.
Hieno homma että toimi teillä. Nyt voit sitten tuntea ylemmyydentunnetta lopun ikäsi, oli siis varmaan sen arvoista :D
En minä tunne ylemmyyden tuntoa. Vaan onnea lasteni onnesta. Kykenetkö itse siihen vai onko onnesi vain hedonistista? Mutta kyllä, mielestäni ihmiset ovat nykyään patalaiskoja. Aivan tavalliset jutut ovat heistä "paljon". Työssä käyminen ja lapsen hoito on aivan tavallinen juttu. Siihen pitäisi pystyä heittämällä ja sen lisäksi paljon muuhun. Pikkuisen voisi sitä sinnikkyyttä kasvattaa aikuiset ja lapset. Vinkua osataan kyllä kaikesta.
Mt-äidithän juuri vie lapsensa pieninä hoitoon ja jää itse kotiin. Ei kuulemma pää kestä muuten. Varmaan tosi kivaa lapselle. Kun ei se päivähoitoon laittaminen paranna sitä äidin masennusta tai muita ongelmia.
Niin, varmaan tosi kiva lapsille on katsoa siellä kotona telkkaria kun mt-vaivoista kärsivä äiti makaa sängyssä masennustaan. Paljon kivempi kuin leikkiä ikäistensä kanssa, askarrella, ulkoilla ja syödä normaalisti.
Ei v*ttu te kotiäidit olette sekaisin jos ettet edes ymmärrä että monen lapsen kohdalla se päiväkoti nimenomaan on pelastus ja nimenomaan lapsen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei kaikkialla ole noin isoja ryhmiä, vaan jopa päivähoito on laadukasta. Meidän kunnassa on kyllä asiat olleet aina päivähoidon, koulun ja vanhustenhoidon kannalta todella laadukasta. Onni asua lintukodossa.
Naantali?
Se ei kyllä ole varsinainen uutinen, että kaikkiin hoitopaikkoihin, niin tarhaan kun perhepäivähoitajaan, kannattaa tutustua huolella ennalta.
Meidän lapsemme meni perhepäivähoitajalle jolla ystävämmekin lapsi oli ollut, ei tarvinnut pelätä mitä siellä päivisin tapahtuu. Lopputulos koko perheelle oli paljon parempi kun että äidin yliopisto-opinnot olisi menneet hukkaan. Lapsi tarvitsee paljon ja monenmoista, mitä ei pitkäaikaistyötön äiti hänelle voi tarjota. Tai avioeroperhe, paluu töihin oli välttämätöntä myös parisuhteen kannalta.
Äitien syyttämisen suhteen pitäisi pohtia, onko esim yksi hoitaja riittävä 10:lle lapselle. Ei minusta ole, mutta ei se sitä tarkoita että juuri äidin pitää istua kotona 3v/lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta miettii sopivaa selitystä... on se niin vaikeaa olla rehellinen. Ei tuollaista pitäisi käydä ikinä. Eikä tasan ole hoitaja ollut kolmen metrin päässä, tai sitten on ollut kuuro hoitajana.
En kyllä itse laittaisi alle 2-vuotiasta päiväkotiin. Tuon purijalapsen vanhempia varmasti syyllistetään tapahtuneesta, vaikka päiväkotihan se lapsen on suurimmalta osin kasvattanut. Päiväkodeissa kasvatetaan paljon aggressiivisia lapsia, mutta pk:t unohtavat kätevästi oman osuutensa ja sysäävät syyn pelkästään vanhempien niskoille, jotka ehkä muutaman hereilläolotunnin ehtivät nähdä lastaan.
On kyllä järkyttävällä tolalla ainakin lasten ja vanhusten hoito suomessa, sääliksi käy näitä kaikkia ihmisiä, jotka ”joutuvat” läheisiään näissä laitoksissa hoidattamaan.
Eli jos aggre lapsi pannaan ekaa kertaa päivähoitoon, sen jälkeen aggressiivisuus onkin päivähoidon syy ja sen aiheuttama. Näpsä logiikka.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä ettei ne pikkupirut tehneet pahempaa. Sama kun laittaisi aikuisen leijonan häkkiin.
Aikuinen leijona häkissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa omasta kokemuksesta, että äiti hoiti mua kotona pitkään ja kuulin usein kuinka täydellinen ja epäitsekäs äiti hän oli, kun uhrautui minun vuoksi. Sanotaan näin, että kiintymissuhteesta tuli ahdistava ja en kyl tunne aikuisiällä minkäänlaista lämpöä kyseistä ihmistä kohtaa. Soitan äidille vain pakosta ja ällöttää hänen marttyyrinen käytös edelleen. Terveet vanhemmat on sellaisia, jotka osaa puntaroida perheensä tarpeet. Perheeseen kuuluu vauvan lisäksi myös aikuisia tai aikuinen. Kaikkien hyvinvointi pitää ottaa huomioon. Järjetöntä, että aikuisten täytyy repii itsensä liitoksistaan, koska pitää olla reipas tai sinnikäs. Kyllä aikuisten hyvinvointi on, myös lapsen hyvinvointia. Herätys nyt oikeesti. Suomi on kallis maa ja ei täällä nyt pysty 2-3 vuotta elää yhdellä palkalla. Ja aikuisillakin on oikeus nauttia elämästä ja yleensä se maksaa. Ja pitää muistaa, että nykyään lastenhankinta usein tulee ajankohtaiseksi vasta, kun on jo elämä valmiina. Eli pitäisikö vanhempien vaihtaa talo, auto ja muu elämä, jotta on hyvä vanhempi?
Eiköhän sinun äitisuhteesi ole pilalla hänen uhriutuminen ja lapsissa roikkumisen vuoksi eikä varsinaisesti kotihoidon vuoksi. Siis ihan näin sivuhuomautuksena.
Mutta tottahan se on, että ei kaikilla ole varaa valita. Uskon kyllä silti, että useimmissa perheissä onnistuu lapsen hoito kotona esim. 1,5-vuotiaaksi menoja rukkaamalla, säästöjä käyttämällä jne. Ja olen kyllä vähän tylysti sitä mieltä, että jos ei lähtökohtaisesti vuotta edes jaksa olla kotona lapsen kanssa, niin kannattaako lapsia sitten hankkia? Toki elämä yllättää, voi tulla masennusta, perheessä sairastumisia, surua jne. Joten enpä ketään tuomitse suorilta, kun ikinä ei voi tietää niitä todellisia syitä. Mutta ei 10kk vauvan paikka ole päiväkoti, vaan lastenhoitaja omassa kotona kaikista mieluiten. Uskon että vasta lähes 3v lapsi alkaa hyötyä ryhmässä olosta ilman vanhempia. Kieleltään kehittyneemmät ja sosiaalisemmat ehkä hieman aiemmin.
Siinä olet väärässä, että Suomessa ei voi elää yhden ihmisen palkalla. Me ollaan eletty 4,5 vuotta ja niin moni muukin tuttu.
En väittänyt, että äitisuhteeni on pilalla kotihoidon vuoksi, vaan että kotihoito ei takaa hyvää äitisuhdetta. Ehdotat sä nyt ihan vakavissas, että kaikki palkkaisi yksityisen lastenhoitajan omaan kotiin. Oletko sä nyt aivan vakavissas? Siis tajuatko paljon Suomessa maksaa yksityinen lapsenhoitaja kuukaudessa? Se tulisi maksamaan enemmän, kuin mun oma palkka, koska suomessa täytyy maksaa muitakin maksuja henkilökunnan palkkaamisesta. Voi hyvä luoja :D. Ja luulet sä oikeesti, että kaikki pystyy elää 4,5 vuotta pelkästään miehen palkalla? Tiedätkö paljon mun mies tienaa? Tiedätkö paljon meidän asumiskustannukset on kuukaudessa? Onneksi se on mies, joka on teillä työelämässä, koska ethän sä osa hahmottaa enää elämässäsi mitään muuta, kuin omaa lähipiiriä. Koska teidän lähipiirissä pystytään, niin kaikki pystyy. Onnea sulle :D. Ehkä sun olisi kannattanut mennä aikasemmin töihin, niin näkisit että muilla ihmisillä on erilainen elämä, kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttelemällä? Ei se ole syytös, vaan fakta. Alle kolmevuotiaan aivot eivät ole niin kehittyneet, että pystyisivät käsittelemään ison ryhmän viriketulvaa.
T. LTO
Joo, mutta ei ole vanhempien vika, että varhaiskasvatukseen ei riitä rahaa.
Aivan uskomattomia kommentteja tässä keskustelussa. Tässä huomaa selkeästi miten ihmisen oma tilanne vaikuttaa siihen miten asennoituu toisin tehneen valintoihin. Jos äiti vie lapsensa päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä, tässä keskustelussa kommentoidaan, että onpa itsekästä, pitää olla talo, bemari ja vene ja siksi on mentävä töihin, ja pilattava lapsen elämä tällä tai toisaalla, että noin pienenä lapsen päiväkotiin vienyt on pakostakin mt-ongelmainen. Itselle tulee näistä kommenteista pakostakin mieleen vain ja ainoastaan katkeruus ja se, että jostain syystä halutaan korostaa oman valinnan paremmuutta. Niin. Moni menee töihin ihan vain sen vuoksi, että tarvitsee rahaa ihan normaaliin elämiseen. Moni menee töihin ihan vain sen vuoksi, että haluaa mennä töihin, koska kokee sen itselleen tärkeäksi. Tarkoittaako tämä kuitenkaan sitä, että määrittelee työn tärkeämmäksi kuin lapsen? Tai, että ei rakasta lastaan? Mitä väliä jos on se talo, bemari ja vene? Pitäisikö nämä myydä pois, vain ja ainoastaan sen vuoksi, että sattui hankkimaan lapsen? Miksi ylipäätään pitää vetää mitään materiaa mukaan tähän kyseiseen keskusteluun? Mitä väliä jos perhe käy laskettelureissuilla? Mitä väliä jos äiti haluaa käydä kampaajalla säännöllisesti tai ostaa uusia vaatteita? Onko se jollain tapaa pois joltakulta muulta? Ovatko ihmiset näin kateellisia toisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, lausunnon antaneella äidillä ei taida olla vanhempia lapsia itsellään kun kauhistelee "millainen lapsi puree muita?". No, kaksivuotias.
Ei pure kaikki 2-vuotiaat.
No ei tietenkään kaikki pure. Osa puree, osa lyö, osa potkii, osa raapii. Osa ei käytä mitään väkivaltaa. Ihan normaaleja niistä purijoistakin kasvaa, suurimmasta osasta ainakin. Ja samoin kaikista väkivallattomista ei kasva normaaleja.
Joo mutta kun edellinen kommentoija sanoi ettei taida olla vanhempia lapsia. Niin ihan hyvin voi olla, sellaisia jotka eivät ole purreet.
Jos on vanhempia lapsia ja yhtään tekemisissä samanikäisten lasten vanhempien kanssa, yleensä kuulee tällaisista tapauksista.
Yleensä muihin lapsiperheisiin tutustutaan vapaa-ajalla. Jos sitä ei ole, niin sitten tietysti kontaktitkin jäävät ohuiksi.
Totean myös saman kuin joku aiemmin, että hyvin meitä ohjaillaan sanavalinnoilla. Varhaiskasvatus kuulostaa niin hienolta ja pätevältä, ettei vauvan kohdallakaan ymmärretä, että kyse on perushoidosta. Kasvaahan se lapsi tuostakin puremiskokemuksesta, mutta asian käsitteleminen jää myöhempiin vuosiin. Siksi mitään isoja ikäviä kokemuksia ri kannata pimittää, vaan kertoa niistä kun lapsonen on kypsä siihen... menköön siihen sitten vaikka 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naantali?
Naapuri =)
Tällainen tapahtuma ei saa toistua, turhaa tässä äitiä on syttää "noin pieni ei kuulu päiväkotiin". Lapsella pitäisi olla turvallinen olo päiväkodissa. Yhtälailla uhriksi olisi voinut joutua vanhempi lapsi. Eivät kaikki lapset pure, mutta ihan normaalia se silti on, siksi lapsia ei jätetä hetkeksikään ilman aikuisen valvontaa. Muutakin vahinkoa voi käydä, jos lapset ovat itsekseen, karkailu, kiipeillä ja tippua vaikka jostain korkealta, syödä jotain pieniä leluja yms.
Jos joskus saan lapsia, en varmasti laita heitää päiväkotiin. Päiväkodissa voi sattua ihan miyä tahansa ja henkilökunta pesee kätensä vastuusta, korkeintaan pahoittelun voi saada. En halua, että lapseni traumatisoituu heti pienenä kun ei saa päikyssä turvaa ja huomiota ylisuuressa ryhmässä, jossa toiset voivat tehdä hänelle mitä vaan. Henkilöstö on jatkuvasti alimitoitettu ja osan ajasta siellä tuijotetaan vain puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomattomia kommentteja tässä keskustelussa. Tässä huomaa selkeästi miten ihmisen oma tilanne vaikuttaa siihen miten asennoituu toisin tehneen valintoihin. Jos äiti vie lapsensa päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä, tässä keskustelussa kommentoidaan, että onpa itsekästä, pitää olla talo, bemari ja vene ja siksi on mentävä töihin, ja pilattava lapsen elämä tällä tai toisaalla, että noin pienenä lapsen päiväkotiin vienyt on pakostakin mt-ongelmainen. Itselle tulee näistä kommenteista pakostakin mieleen vain ja ainoastaan katkeruus ja se, että jostain syystä halutaan korostaa oman valinnan paremmuutta. Niin. Moni menee töihin ihan vain sen vuoksi, että tarvitsee rahaa ihan normaaliin elämiseen. Moni menee töihin ihan vain sen vuoksi, että haluaa mennä töihin, koska kokee sen itselleen tärkeäksi. Tarkoittaako tämä kuitenkaan sitä, että määrittelee työn tärkeämmäksi kuin lapsen? Tai, että ei rakasta lastaan? Mitä väliä jos on se talo, bemari ja vene? Pitäisikö nämä myydä pois, vain ja ainoastaan sen vuoksi, että sattui hankkimaan lapsen? Miksi ylipäätään pitää vetää mitään materiaa mukaan tähän kyseiseen keskusteluun? Mitä väliä jos perhe käy laskettelureissuilla? Mitä väliä jos äiti haluaa käydä kampaajalla säännöllisesti tai ostaa uusia vaatteita? Onko se jollain tapaa pois joltakulta muulta? Ovatko ihmiset näin kateellisia toisilleen?
Kyllä 10kk vauva on auttamattomasti aivan liian pieni tuollaiseen päiväkotihärdelliin missä jotkut lapsista ovat kuin eläimiä. Tuossa iässä kuuluu olla kotona muodostamassa kiintymyssuhdetta vanhempiin, ei päiväkotikaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, varmaan tosi kiva lapsille on katsoa siellä kotona telkkaria kun mt-vaivoista kärsivä äiti makaa sängyssä masennustaan. Paljon kivempi kuin leikkiä ikäistensä kanssa, askarrella, ulkoilla ja syödä normaalisti.
Ei v*ttu te kotiäidit olette sekaisin jos ettet edes ymmärrä että monen lapsen kohdalla se päiväkoti nimenomaan on pelastus ja nimenomaan lapsen kannalta.
Taidat itse olla aika sekaisin. Ensinnäkin, kotiäiti ei ole haukkumasana vaikka sen sellaiseksi miellät, etkä voi muutenkaan tietää ovatko kirjoittelevat edes äitejä.
Minä en näe siinä mitään pelastusta tai hienoa lapselle, että päivät ollaan vauvasta asti laaduttomissa säilytyspaikoissa ja sen jälkeen vielä mahdollisesti masentuneiden vanhempien kanssa kotona. Parastahan pienelle lapselle olisi, jos vanhemmat henkisesti terveitä sekä hoitaisivat itse lapsensa.