Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toisten on todella helppo saada töitä ja toiset eivät saa töitä koskaan?

Vierailija
29.01.2019 |

On ihmeellistä miten toiset saavat jo töitä opintojen aikana ja jättävät opintonsa kesken, mutta toiset eivät saa koko ikänänsä töitä vaikka opiskelisivat loppuun asti. Onko tälle olemassa joku järkevä ja tieteellinen selitys?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli vaikea saada töitä koska en ole reipas, sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Olen hyvä siinä mitä teen, mutta olen ihan surkea verkostoitumisessa. 

Vierailija
2/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat ihan luonnostaan hyviä verkostoitumaan ja loistavia työhaastatteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä ettei laiskoja elämäntapatyöttömiä palkata. Tälläisen ihmisen tunnistaa helpoiten siitä että CV:ssä on yli vuoden mittainen työttömyysjakso. Työhakemus le tää samantien roskikseen.

Älä sitten valita kun elän tuilla.

Vierailija
4/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ovat ihan luonnostaan hyviä verkostoitumaan ja loistavia työhaastatteluissa.

Työhaastattelu on todella ratkaiseva tekijä. Kaikkia hakijoita ei kutsuta työhaastatteluun vaan haastateltavat valitaan suosittelijoiden, suhteiden ja verkostojen kautta.

Vierailija
5/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä ettei laiskoja elämäntapatyöttömiä palkata. Tälläisen ihmisen tunnistaa helpoiten siitä että CV:ssä on yli vuoden mittainen työttömyysjakso. Työhakemus le tää samantien roskikseen.

Mene töihin.

Vierailija
6/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samanlaiset paperit niin toinen on sosiaalisempi ja "pidettävämpi".

Vierailija
7/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 110 metrin aitajuoksussa kaikki juoksijat eivät tule samaan aikaan maaliin edes olympiatasolla? Onko mukana vapaamatkustajia, jotka eivät juokse tosissaan?

Miksi jääkiekon MM-kisoissa jokainen ottelu ei pääty tasapeliin? Onko siellä tosiaan vain 1 joukkue voittamassa?

Se on hauska juttu miten teidän kokkareiden joka toinen sana tuppaa olemaan "kilpailu", mutta kilpailun väistämättömälle sivutuotteelle, eli häviäjillä teillä riittää vaan päälle syljettyä räkää.

Vierailija
8/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Milläs sinne menet, kun työttömiä ei haluta palkata? Laiskat elämäntapatyöttömät tunnistaa btw helpoiten siitä, että he eivät koskaan, ikinä lähetä mihinkään paikkaan hakemustaan ja CV:tään. Jos ihminen on näin tehnyt, hän ei ole laiska elämäntapatyötön.

Vierailija
9/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ei ole töitä ei voi saada töitä :D

Vierailija
10/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen hyvä verkostoitumaan mutta olen sellainen jota on aina "pyydetty töihin". Olen hyvä siinä mitä teen mutta en mikään supersuorittaja kuitenkaan ja uralla on pari kupruakin, siis elämä ei ole mennyt mitenkään täysin putkeen kaiken suhteen. En itsekään oikein ymmärrä miksi kuulun tuohon porukkaan. Eli olen "aika hyvä" ja ehkä vaikutan mutkattomalta tyypiltä, olisiko siinä selitys. Ja sattumalla ehkä osuus.

Vierailija
11/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin sama, että työpanos kelpaa yleensä kyllä mutta kaikkiin paikkoihin haetaan multitaskajaa eli pitää hallita kaikki työtehtävät heti. Ei riitä että on avuksi jossain vaan pitää tehdä yksin kaikki.

Vierailija
12/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Eikö juuri todettu että sinne ei pääse jos riittävän pitkä tauko CV:ssä? Koittakaa nyt saa tana päättää mitä haluatte; molempia ette voi saada.

Vierailija
13/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin sama, että työpanos kelpaa yleensä kyllä mutta kaikkiin paikkoihin haetaan multitaskajaa eli pitää hallita kaikki työtehtävät heti. Ei riitä että on avuksi jossain vaan pitää tehdä yksin kaikki.

Jep. Toinen asia, johon olen törmännyt on se, että työtunteja ei ole riittävästi ja/tai siitä ei makseta kunnon palkkaa. Nykyään on hirveän yleistä se, että työnantajat etsivät paineensietokykyistä multitaskaajaa, jonka tehtävänimike on "harjoittelija", jotta hänelle ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa. Ei siihen kukaan itseään kunnioittava ihminen halua tarttua.

Vierailija
14/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmeellistä miten toiset saavat jo töitä opintojen aikana ja jättävät opintonsa kesken, mutta toiset eivät saa koko ikänänsä töitä vaikka opiskelisivat loppuun asti. Onko tälle olemassa joku järkevä ja tieteellinen selitys?

Itse oon saanut töitä aina kun olen tosissani hakenut. Tosissani tarkoittaa muutakin kuin lähettänyt latteita ansioluetteloita paikkoihin (oon tosi huono hakemuksissa) eli soittanut jne.

työpaikat tosin ei vastaa omaa alaa, ja on matalasti palkattuja mutta töitä on silti löytynyt. Muuten mulla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa, niihin paikkoihin hakiessa en pääse edes haastatteluihin, koska hakemukseni ovat niin huonoja. Inhoan itseni markkinointia. Suurimman vaikutuksen teen kun pääsen suoraan puhumaan rekrytoijan kanssa ja ne työpaikat joissa olen päässyt haastatteluun olenkin sitten saanut paitsi kerran, jolloin työn sai alemmin koulutettu saman ikäinen mies.

Vierailija
15/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaaminen ja sosiaaliset taidot on kunnossa kyllä silloin töitä saa. t: n45 eikä päivääkään työttömänä

Vierailija
16/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaaminen ja sosiaaliset taidot on kunnossa kyllä silloin töitä saa. t: n45 eikä päivääkään työttömänä

Eli jos jompikumpi puuttuu, voi hyvillä mielin jäädä kotiin.

Vierailija
17/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon saanut töitä aina kun olen tosissani hakenut. Tosissani tarkoittaa muutakin kuin lähettänyt latteita ansioluetteloita paikkoihin (oon tosi huono hakemuksissa) eli soittanut jne.

työpaikat tosin ei vastaa omaa alaa, ja on matalasti palkattuja mutta töitä on silti löytynyt. Muuten mulla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa, niihin paikkoihin hakiessa en pääse edes haastatteluihin, koska hakemukseni ovat niin huonoja. Inhoan itseni markkinointia. Suurimman vaikutuksen teen kun pääsen suoraan puhumaan rekrytoijan kanssa ja ne työpaikat joissa olen päässyt haastatteluun olenkin sitten saanut paitsi kerran, jolloin työn sai alemmin koulutettu saman ikäinen mies.

Hyvä että sinulla on sentään edes jotain markkinoitavaa. Minulla ei ole muuta kuin neljän vuoden takainen ammatillinen koulutus, luonteeni ja persoo allisuuteni. Se että on pelkästään yrittäjähenkinen, oma-aloitteinen avoin ja posiviininen eivät riitä. Minulla ei ole lainkaan työkokemusta, ei suhteita, ei suosittelijoita eikä harrastuksia. Valmistuin suoraan koulusta kortistoon ja sillä tiellä yhä ollaan. Edes puhelinmyyjäksi ei ole huolittu.

Vierailija
18/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Eikö juuri todettu että sinne ei pääse jos riittävän pitkä tauko CV:ssä? Koittakaa nyt saa tana päättää mitä haluatte; molempia ette voi saada.

Oma on ollut valintasi jättää CV:n vuosien mittainen aukko.

Vierailija
19/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos jompikumpi puuttuu, voi hyvillä mielin jäädä kotiin.

Ja silloinkin voi jäädä kotiin, mikäli molemmat osa-alueet ovat kunnossa. Suomalaiset työpaikat ja työnantajat ovat keskimäärin hyvin sisäänpäinlämpiäviä ja suhtautuvat nuivasti sen oman piirin ulkopuolelta tuleviin osaajiin. Moneen paikkaan ei myöskään kutsuta edes haastatteluun, jollei kyseessä ole juuri tietyn tutkinnon tietyllä suuntautumisvaihtoehdolla tietyn ajan sisään suorittanut  Ja mitä noihin sosiaalisiin taitoihin erityisesti tulee, niin hyvin monella työelämässä mukana olevalla on kaikkea muuta kuin hyvät sosiaaliset taidot. Ironisen yleinen ilmiö sote- ja kasvatusaloilla.

Vierailija
20/82 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastatteluun asti pääsee, niin varmasti todella suuri merkitys on sosiaalisilla taidoilla ja sillä miten haastattelijan kanssa ”kemiat kohtaa”. Ikävä kyllä on myös niin että on helpompi saada uusi työ jos on jo jossain muualla työssä, siis vaihtaa paikasta toiseen. Kunhan ei tee tätä jatkuvasti, joka helposti antaa vaikutelman kyvyttömyydestä sitoutua työhön. Pitkän työttömyyden jälkeen on vaikeampaa ja varmasti joutuu paljon perustelemaan miksi on ollut pitkään poissa työelämästä ja vakuuttamaan että ammattitaito on tallella. Varmaan ei olisi pahitteeksi työttömyyden aikana jotenkin päivittää ammattitaitoaan tai hankkia lisäkoulutusta, niin on sitten työtä hakiessa jotain millä osoittaa että kiinnostus työtä kohtaan on kyllä ollut olemassa koko ajan ja on tehnyt jotain ammattitaitonsa ylläpitämisen eteen.