Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
61/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloon minua ei saa millään ilveellä, ei minkäänlaiseen. Omakotitalon olen myynyt pois, koska ikää on jo, pihanhoito ole koskaan ollut mieliharrastukseni. Taloa tarvitsin, jotta meillä oli riittävästi tilaa, kun lapset asuivat kotona.

Nyt tämä rivarikotini on ihana, tilaa on reipas 80 neliöitä, lämmintä on 26 astetta sisällä, ulkona näyttää olevan kolmisenkymmentä. Pihatyöt on ulkoistettu, tämä on mukavaa asumista. Lähin kauppa on 200 metrin päässä. Nautin!

Vierailija
62/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä ollutkaan - pois se minusta. Olen kotoisin isosta maatalosta eikä todellakaan kiinnosta! Mökki minulla on, ja nyt haluan siitäkin eroon.

N45

Höh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä unelmoin toimivasta ja helposta arjesta jossa ei tarvitse herätä aamulla lumitöihin ja muihin omakotitalon mukanaan tuomiin töihin. En todellakaan unelmoi mistään köyhien työleiristä. Me asumme keskustassa isossa kerrostaloasunnossa ja käännämme aamulla kylkeä kun kiinteistöhuolto hoitaa kaikki työt puolestamme.

Vierailija
64/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Jos minä ostaisin talon, niin tarkoitukseni olisi asua siellä loppuelämäni. En siis välittäisi arvon laskemisesta. Ihan sama, vaikka arvo olisi nolla siinä vaiheessa kun ku0len. Se heti ei vain ole vielä. Toisaalta, jos henki lähtisi huomenna, niin nykyisen kerrostaloasuntoni arvolla ei olisi mitään merkitystä. 

Vierailija
65/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.

Oma vika, jos ei osaa valita oikein.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Haistappa nyt paska noitten väitteittesi kanssa, 300 eurolla et kata kuluja; lämmitä taloasi pakkasella, maksa kiinteistöveroa, vakuutuksia, vesimaksua, sähköä ja jätehuoltoa. Jos lämmität puilla, on käytettävä nuohooja.

Tai no kyllä, jos asut 20 neliön parakissa, jossa on ulkovessa eikä suihkua.

Haista itse. Juuri laskettiin ja eriteltiin kulut. Talo 123 neliötä. Lämmitys 100e/kk ja muut kulut jaettu kuukautta kohti, sisältäämkiinteistöveron, palovakuutuksen, sähkö(parin kuukauden lasku 34e), jäteet, tyhjennys 1kpl/kk, nuohous 1kerta/vuosi(60e)jaapas se 12:sta, vesi(2henkilöä). Huoh, kaipa me itse omat kulumme tiedetään paremmin kuin jokunkateellinen haistattelija.

Se 25 vuotta vanha autokaan ei paljon lisää kuluja, jos joku sen nyt haluaa asumiskuluihin liittää.🤣

Vierailija
66/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Haistappa nyt paska noitten väitteittesi kanssa, 300 eurolla et kata kuluja; lämmitä taloasi pakkasella, maksa kiinteistöveroa, vakuutuksia, vesimaksua, sähköä ja jätehuoltoa. Jos lämmität puilla, on käytettävä nuohooja.

Tai no kyllä, jos asut 20 neliön parakissa, jossa on ulkovessa eikä suihkua.

Haista itse. Juuri laskettiin ja eriteltiin kulut. Talo 123 neliötä. Lämmitys 100e/kk ja muut kulut jaettu kuukautta kohti, sisältäämkiinteistöveron, palovakuutuksen, sähkö(parin kuukauden lasku 34e), jäteet, tyhjennys 1kpl/kk, nuohous 1kerta/vuosi(60e)jaapas se 12:sta, vesi(2henkilöä). Huoh, kaipa me itse omat kulumme tiedetään paremmin kuin jokunkateellinen haistattelija.

Se 25 vuotta vanha autokaan ei paljon lisää kuluja, jos joku sen nyt haluaa asumiskuluihin liittää.🤣

Höpö, höpö!

Vierailija
67/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan asua asunnossa, jonka pystyn maksamaan ja siten pitämään. Katto pään päällä, ruokaa pöydässä, vaatteita välttämättömimmät. En saanut enempää velkaa, enkä tule saamaan asuntolainan päälle remonttilainoja, joita tuollainen "unelma" vaatii. Olen realisti ja vastuuntuntoinen. Unelmoin kyllä, mutta pakko on lasten vuoksi pitää jalat maassa. Elän maltillisesti ja sen mukaan että lapsillani olisi parempi lähtötilanne kuin itsellä. Olen tyytyväinen ja onnellinen elämääni.

Vierailija
68/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Jos minä ostaisin talon, niin tarkoitukseni olisi asua siellä loppuelämäni. En siis välittäisi arvon laskemisesta. Ihan sama, vaikka arvo olisi nolla siinä vaiheessa kun ku0len. Se heti ei vain ole vielä. Toisaalta, jos henki lähtisi huomenna, niin nykyisen kerrostaloasuntoni arvolla ei olisi mitään merkitystä. 

Sulla onkin niin paljon rahaa, että ei haittaisi, vaikka jäisit työttömäksi. Monillahan ongelma on, että pitäisi päästä muuttamaan, mutta talo ei mene kaupaksi ja jollain pitäisi maksaa asuntolaina ja vielä elääkin, vaikka paikkakunnalla ei ole enää töitä.

Vierailija
69/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan toki unelmoida, mutten omakotitalosta. Kolmio Bulevardilla sen sijaan on haaveeni.

Vierailija
70/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa ja rivitalossa silloin haaveena oli omakotitalo. Päätettiin rakentaa talo. Talo suunniteltiin ja rakennettiin meille. Kaikkein parasta, vaikkakin raskainta, oli rakennusaika. Silloin koko perhe teki töitä yhteisen haaveen eteen. Nyt asutaan haaveiden omakotitalossa. Talo toimii meille, meillä on pienet asumiskustannukset, ei juurikaan pihatöitä (pieni piha pk-seudulla), ja talon sijainti on meille paras mahdollinen. Nyt haaveilen että voisin lähteä joku talvi koko talveksi ulkomaille. Haaveet muuttuu ja kasvaa sitä mukaa kun niitä saavuttaa. Nyt tuntuu että este pitempiaikaisesti ulkomaille lähtemiselle on talo. Enhän voi jättää sitä.

Vierailija
71/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kerrostalossa ja rivitalossa silloin haaveena oli omakotitalo. Päätettiin rakentaa talo. Talo suunniteltiin ja rakennettiin meille. Kaikkein parasta, vaikkakin raskainta, oli rakennusaika. Silloin koko perhe teki töitä yhteisen haaveen eteen. Nyt asutaan haaveiden omakotitalossa. Talo toimii meille, meillä on pienet asumiskustannukset, ei juurikaan pihatöitä (pieni piha pk-seudulla), ja talon sijainti on meille paras mahdollinen. Nyt haaveilen että voisin lähteä joku talvi koko talveksi ulkomaille. Haaveet muuttuu ja kasvaa sitä mukaa kun niitä saavuttaa. Nyt tuntuu että este pitempiaikaisesti ulkomaille lähtemiselle on talo. Enhän voi jättää sitä.

Kuin minun suustani!

Täsmälleen sama juttu täällä.

Vierailija
72/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niillä pienituloisilla ja tuskin lainkaan työeläkettä tienanneilla mummoilla oli varaa asua omassa mökissä? Nyt pitää olla miljonääri, jotta voi kuvitellakaan.

Vierailija
73/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ap tehdä ketjun just samasta aiheesta!!

Vierailija
74/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräsi kiinnostus, että minkälaisia sääntöjä rivitaloissa on?

Minä asun seitsemän asunnon rivarissa, enkä tiedä yhtään sääntöä. Yhden kerran olen tämän viidentoista vuoden aikana käynyt iltayöstä ovella karjaisemassa nuorison hiljaiseksi. Yksi asunto meni vuokralle ja tupareita pitivät, ulkona olivat tupakalla. Kerta riitti. Muita sääntöjä, kuin nukkumisrauhan antaminen ihmisille en tiedä.

Mitä teillä muilla on?

Normaalit as oy:n säännöt on kerrostaloissa ja rivareissakin.

Vierailija
75/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niillä pienituloisilla ja tuskin lainkaan työeläkettä tienanneilla mummoilla oli varaa asua omassa mökissä? Nyt pitää olla miljonääri, jotta voi kuvitellakaan.

1. Et ole työnteosta kuullut?

2. Väitteesi ei ole totta.

Vierailija
76/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan. Vammautumisen jälkeen on tarpeeksi hankalaa siivota tämä koirankoppi jota kodikseni kutsun. En todellakaan halua vielä isompaa huushollia riesakseni. Sairaseläkkeestä ei myöskään paljon maksella talon kuluja, on tarpeeksi tiukkaa muutenkin. Unelmoin jos pääsis vielä joskus patikoimaan Seitsemiseen.

Vierailija
77/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut. Liittyy mihin?

Vierailija
78/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut. Liittyy mihin?

Kenties siihen että siitä ne mummot saivat rahaa siihen omaan mökkiinsä & asumiskuluihin.

Vierailija
79/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla mummolla on talo Outokummussa. Ei saa kaupaksi, vaikka hinta on luokkaa 50.000€

Vierailija
80/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla mummolla on talo Outokummussa. Ei saa kaupaksi, vaikka hinta on luokkaa 50.000€

Puoli Suomea on täynnä halpoja omakotitaloja.