Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?
Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.
Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?
Jos minä ostaisin talon, niin tarkoitukseni olisi asua siellä loppuelämäni. En siis välittäisi arvon laskemisesta. Ihan sama, vaikka arvo olisi nolla siinä vaiheessa kun ku0len. Se heti ei vain ole vielä. Toisaalta, jos henki lähtisi huomenna, niin nykyisen kerrostaloasuntoni arvolla ei olisi mitään merkitystä.
Sulla onkin niin paljon rahaa, että ei haittaisi, vaikka jäisit työttömäksi. Monillahan ongelma on, että pitäisi päästä muuttamaan, mutta talo ei mene kaupaksi ja jollain pitäisi maksaa asuntolaina ja vielä elääkin, vaikka paikkakunnalla ei ole enää töitä.
No ei, ei minulla ole niin paljon rahaa. Pahoittelen, jos annoin sellaisen vaikutelman. Minähän vain jossittelin tai toisaalta peilasin niiden ihmisten elämään, jotka ovat ikänsä eläneet maaseudulla/pikkupaikkakunnalla, eikä ole aikomustakaan muuttaa pois. Lähinnä puhuin eläkeikäisestä tai henkilöstä, joka ei enää käy töissä.
En ole materialisti. Voisin hyvin elää vaatimattomasti jossain pikkutalossa, jota ei enää minun jälkeeni saa myydyksi. Vain tontille ehkä jäisi vähän arvoa.
En ymmärrä mikä tarve teillä jollain on haukkua toisten asumistyyliä. Jos joku tykkää omakotitalosta, hienoa. Jos joku tykkää kerrostaloasunnosta, hienoa. Miksi täällä pitää alkaa haukkumaan muita, jos mielipide on eri? Tai vähättelemään muiden asuntotyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?
Mutta se kasvattaa henkistä pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?
Mutta se kasvattaa henkistä pääomaa.
Eikö omakotiasuminen voi kasvattaa henkistä pääomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niillä pienituloisilla ja tuskin lainkaan työeläkettä tienanneilla mummoilla oli varaa asua omassa mökissä? Nyt pitää olla miljonääri, jotta voi kuvitellakaan.
1. Et ole työnteosta kuullut?
2. Väitteesi ei ole totta.
Olen kuullut. Liittyy mihin?
Kenties siihen että siitä ne mummot saivat rahaa siihen omaan mökkiinsä & asumiskuluihin.
Kuinkakohan monella esim. 80-luvulla eläköityneellä mummolla oli oikeasti suuret tulot ja työeläkkeet? Taisivat vain olla säästeliäitä. Sehän ei nykyaikana sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.
Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.
Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.
Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.
Oma vika, jos ei osaa valita oikein.
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Totta. Jo yksiöiden vuokrat on 600 euroa. Missään omakotitalossa ole tuollaisia kuluja.
En ole se jolle kommentoit mutta kerrostaloasunnon voi myös omistaa jolloin asuinkustannukset ovat pienemmät. Itselläni vastike on vähän alle 300e kk ja siinä on vielä vähän julkisivuremontin lainaakin.
opettaja_N32 kirjoitti:
meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur
Mulla on kerrostaloasunto, jonka arvo on n. 370 000 €. Miksi ihmeessä haaveilisin ”omasta talosta”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niillä pienituloisilla ja tuskin lainkaan työeläkettä tienanneilla mummoilla oli varaa asua omassa mökissä? Nyt pitää olla miljonääri, jotta voi kuvitellakaan.
Omalla mummolla on talo Outokummussa. Ei saa kaupaksi, vaikka hinta on luokkaa 50.000€
Puoli Suomea on täynnä halpoja omakotitaloja.
Omakotitalot kelpaavat kyllä, jos ne ovat lähellä työpaikkaa. Jos alueella ei ole töitä, miksi kukaan siellä asuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla mummolla on talo Outokummussa. Ei saa kaupaksi, vaikka hinta on luokkaa 50.000€
Omakotitalot kelpaavat kyllä, jos ne ovat lähellä työpaikkaa. Jos alueella ei ole töitä, miksi kukaan siellä asuisi?
Miksipäs ei? Viljelisi omat potut ja pitäisi pari kanaa. Hanttihommia naapureille.
Omakotitalo lähellä palveluita kasvukeskuksessa on kyllä monen unelma, mutta se maksaa. Oma tupa, oma lupa..
Ei, omakotitalo ei todellakaan ole kaikilla haaveena. Kahdessa omakotitalossa olen asunut, ja se riitti. Kerrotalo (uudehko, kaupungissa, hyvällä sijainnilla) on minun asumismuotoni. Kaikkia muitakin on tullut kyllä kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö muut kuin työssä käyvät asu? Tietääkseni vanhat ihmiset muuttavat mielellään kotiseudulle, jos vain mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipäs ei? Viljelisi omat potut ja pitäisi pari kanaa. Hanttihommia naapureille.
Tuollainen elämäntapa vaatii melkoiset säästöt, että siihen voi heittäytyä. Harvoja tuollainen edes kiinnostaa. Siksihän nuo talot ovat puoli-ilmaisia, kun kukaan ei halua elää noin. Muutamia erikoistapauksia lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö muut kuin työssä käyvät asu? Tietääkseni vanhat ihmiset muuttavat mielellään kotiseudulle, jos vain mahdollista.
Jaa? Miksi syrjäseudun talot sitten eivät mene kaupaksi?
Mielellämme asuisimme ison perheemme kanssa kerrostalossa keskustassa. Ei vaan huvita maksaa lainan lisäksi monta sataa euroa vastiketta, sähköä ja vesiä. Tähän päälle mahdolliset tulevat remonttilainat ym. joihin ei pysty itse pahemmin vaikuttamaan ellei kiinnosta toimia taloyhtiössä isona kihona.
Asutaan siis isossa ok-talossa hyvällä sijainnilla. Itse en tarvitse edes autoa hyvän sijainnin takia. Maalämmön takia kuukausittaiset kulut ovat pienet ja yllättäviä menojakin pystyy itse siirtämään/kilpailuttamaan oman mielen mukaan. Eli en ihan ymmärrä miten ok-talossa asuminen sen kalliimpaa olisi kuin kerrostalossa. Kaikkia taloja pitää huoltaa ja rempata, asujat maksaa ne tavalla tai toisella asumismuodosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloon minua ei saa millään ilveellä, ei minkäänlaiseen. Omakotitalon olen myynyt pois, koska ikää on jo, pihanhoito ole koskaan ollut mieliharrastukseni. Taloa tarvitsin, jotta meillä oli riittävästi tilaa, kun lapset asuivat kotona.
Nyt tämä rivarikotini on ihana, tilaa on reipas 80 neliöitä, lämmintä on 26 astetta sisällä, ulkona näyttää olevan kolmisenkymmentä. Pihatyöt on ulkoistettu, tämä on mukavaa asumista. Lähin kauppa on 200 metrin päässä. Nautin!
26 astetta sisällä on tuskastuttavan kuuma. Etkö osaa säätää termostaattia?
Haaveilen omistusasunnosta, mutta näillä pätkätöillä en voi muuta tehdä, kuin kuluttaa omaisuuteni vuokriin ja koettaa edes jotain säästää. Penrskales, kun haluaisin maksaa sen omaisuuden kartuttamisen itselleni, enkä jollekin vuokraisännälle, mutta kun en voi saada asuntolainaa ja en saa riittävän nopeasti edes kartutettua omaisuuttani siihen omakustanteiseen lainaan vai mikä onkaan. Näillä mennään. Toivottavasti nyt saan korkeakoulupaikan ja pääsen ehkä kuuden vuoden päästä tienaamaan. Aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko mitään muuta kuin rahaa?,
ei minua haittaisi vaikka taloni arvo vaan laskisi enkä saisi voittoa sen myynnistä, tärkempää minulle on että voisin asua onnellisesti omassa talossa jossa viihtyisin hyvin
En ole ikinä ymmärtänyt mikä on omakotitalon viehätys. Liikaa neliöitä, hommia ja rahanmenoa. Sen sijaan unelmoin kompaktin kokoisesta kaupunkiasunnosta, kerrostalo tai ehkä rivari, josta on pyöräily- tai jopa kävelymatka keskustan palveluihin (ravintolat, kaupat, kuntosali ja muut harrastuspaikat jne.) ja töihin pääsee kätevästi ilman autoakin. Aikaa jää kaikkeen mikä tekee elämästäni onnellista: perhe, ystävät, lukuisat harrastukset (kodin- ja puutarhanhoito eivät kuulu näihin)...
No hyvä. Mutta kun minä en halua mitään hiton kallioista tonttia enkä nelivetoa. Minä haluan kulkea ratikalla kotioven edestä.