En halua lastani someen
Olen raskaana, ja olen ajatellut olla postaamatta lapseni kuvia minnekään Facebookiin tai Instagramiin. Ja myös kieltää sukulaisia tekemästä niin.
Te, jotka olette tehneet saman päätöksen, kuinka sukulaisenne ja myöhemmin lapsenne ovat reagoineet?
Mielestäni lapsi saa itse päättää riittävän vanhana, haluaako sometilejä ja mitä tietoja haluaa itsestään jakaa. Voihan olla, että ne menevät muutenkin muodista muutamassa vuodessa.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus. Et voi kuitenkaan sitovasti kieltää ketään, mutta voit pyytää ja kertoa syyn.
Eivät näe lasta, jos eivät kunnioita yksityisyyttä. Aivan yksiselitteistä. Ap
Kaikki ymmärtäneet ja toiminut ihan hyvin. Eivät mainitse edes nimeltä postauksissaan.
Ei mun sukulaiset eivätkä tuttavatkaan laita lapsiaan mihinkään näytille, joten ei pelkoa, että munkaan lapsia laittavat.
Miksi siihen pitäisi jotenkin reagoida? Itsekään en laita lapseni kuvia someen. Hän saa sitten aikuisena itse julkaista kuviaan jos haluaa.
Minun yksi ”ystäväni” oli sitä mieltä, että en rakasta lastani, sillä en halua jakaa hänestä kuvia somessa.
Usein monet kunnioittavat tätä ratkaisuani, mutta saattavat käyttää lapseni nimeä kommenteissa, esim toivottavat hyvää syntymäpäivää somessa.
Pikkuisen olen itse lipsunut tästä ajan saatossa. Saatan julkaista lapseni piirrustuksia tai kuvan, jossa ei näy kasvot. Julkaisen kuvia vain instagrammissa, tilini on yksityinen ja seuraajia minulla on vain sellaisia, jotka ovat tekemisissä perheeni kanssa muutenkin.
Mummille tämä on ollut ehkä vaikein tajuta, sillä kyseessä on hänen ensimmäinen lapsenlapsensa, jonka kuvia hän haluaisi näyttää somessa kaikille. Omat siskoni myös eivät ymmärrä, miksi rajaan lapseni ja omaani yksityisyyttä niin tiukasti. En esim kauheasti pitänyt siitä, että siskoni julisti kaikille minun olevan raskaana ja myöhemmin löytyi melkein koko synnytykseni kulku hänen facebook-seinältään. Iloinen toki saa olla muiden puolesta, mutta jonkinlainen yksityisyys olisi kiva pystyä säilyttämään. Itse en esim kertonut raskaudestani enkä lapseni syntymästä somessa, mutta he tekivät sen puolestani. Asian olisi voinut ymmärtää ehkä hiukan positiivisemmin, mikäli minä itse olisin ensin jakanut tiedon lapseni syntymästä kaikille. Ärsyttää jälkeenpäin huomautella itsestäänselvyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Mummille tämä on ollut ehkä vaikein tajuta, sillä kyseessä on hänen ensimmäinen lapsenlapsensa, jonka kuvia hän haluaisi näyttää somessa kaikille. Omat siskoni myös eivät ymmärrä, miksi rajaan lapseni ja omaani yksityisyyttä niin tiukasti. En esim kauheasti pitänyt siitä, että siskoni julisti kaikille minun olevan raskaana ja myöhemmin löytyi melkein koko synnytykseni kulku hänen facebook-seinältään. Iloinen toki saa olla muiden puolesta, mutta jonkinlainen yksityisyys olisi kiva pystyä säilyttämään. Itse en esim kertonut raskaudestani enkä lapseni syntymästä somessa, mutta he tekivät sen puolestani. Asian olisi voinut ymmärtää ehkä hiukan positiivisemmin, mikäli minä itse olisin ensin jakanut tiedon lapseni syntymästä kaikille. Ärsyttää jälkeenpäin huomautella itsestäänselvyyksistä.
Kiitos vastauksestasi. Melkoisia himosomettajia nuo sukulaisesi. Ap
Hyvä ajatus. Et voi kuitenkaan sitovasti kieltää ketään, mutta voit pyytää ja kertoa syyn.