Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
21/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien unelma ole omakotitalo. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?

Huijaat...

Vierailija
22/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat lamaantuneet. He pelkäävät, etteivät osaa hoitaa taloa ja tonttia.

Kyse ei ole osaamisesta vaan ajankäytöstä. Pihatyöt eivät kiinnosta, käytän sen ajan oikein mielelläni muuhun.

Jep jep. Laiskuus taas taustalla niin kuin kaikessa persujunttien valinnoissa. Onneksi öyhöttäminen sujuu kelan tuilla sohvalla maaten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.

Oma vika, jos ei osaa valita oikein.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

Vierailija
24/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan haaveillut omakotitalosta. En edes 70- ja 80 -luvuilla. Viihdyn hyvin kaupungissa enkä ole koskaan haaveillut edes kesämökistä.

Vierailija
25/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin koko nuoruuteni omakotitalossa - eikä koskaan enää. Niin on paljon helpompaa ja mukavempaa kerrostalossa asuminen. Mistään taloon liittyvästä ei tarvitse huolehtia. Lähtiessä ovi kiinni ja tullessa ovi kiinni. Kaikki muu hoituu automatic.

Vierailija
26/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole osaamisesta vaan ajankäytöstä. Pihatyöt eivät kiinnosta, käytän sen ajan oikein mielelläni muuhun.

Jep jep. Laiskuus taas taustalla niin kuin kaikessa persujunttien valinnoissa. Onneksi öyhöttäminen sujuu kelan tuilla sohvalla maaten!

Miten tähänkin saatiin persut vedettyä mukaan??

Vierailija
27/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minun haaveissa ole ollut koskaan.

Olen liian laiska ja mukavuudenhalunen sellaseen asumismuotoon, enkä halua edes elää parisuhteessa.. töllin pito on kovaa hommaa, ei sopisi laiskalle yyhoolle.

Vierailija
28/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat laiskoja, jos he eivät neulo ja ompele omia vaatteitaan, tee ihan jokaista ateriaa omin pikku kätösin alusta loppuun, kävele viiden kilometrin työmatkoja tai kasvata omia perunoita. Ei nykyisin omakotitalojen pihalla näe enää perunapenkkejä tai kasvimaata marjapensaista puhumattakaan. Laiskuusko se estää hyötykasvien hoidon?

Vierailija
29/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?

Kyllä. Näkee maailmasta paljon muutakin kuin tuppukylän, josta työpaikatkin lähti eikä velkainen talo mene kaupaksi, vaikka pitäisi päästä muuttamaan töiden perässä muualle.

Eikö sulla ole varaa nettiin? Juu nou, saa tietoa ulkomaista jopa paremmin kuin siellä turistirysän suomibaarissa ja hietikolla maaten.

Toki 70-luvulla ja sitä aikaisemmin oli toisin kun ei muista maista tiedetty oikein kuin nimi, eikä tietoa ollut muuten saatavilla kuin menemällä ihan fyysisesti sinne pällistelemään. Se kuitenkin on jo mennyttä aikaa ja Wikipediasta saa paremman näkemyksen vartissa kuin viikon rantalomalla.

Vierailija
30/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Totta. Jo yksiöiden vuokrat on 600 euroa. Missään omakotitalossa ole tuollaisia kuluja.

Vierailija
31/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette varmaan jättäneet autonpidon kustannukset laskematta tuohon 300 euroon? 

Vierailija
32/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta enää vain haaveissa. Normaalituloisella ei ole varaa ostaa taloa sieltä, missä on töitä, tai mistä pääsisi töihin järkevästi. Ja autoilu vain kallistuu. 

Vierailija
33/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Yritin täältä päin etsiä kohtuuhintaista taloa, mutta ne olivat pääasiassa purkukuntoisia homepesiä. Parempikuntoiset taas olivat niin kalliita että samalla rahalla rakentaisi jo uuden, modernin, kämpän. Sellainen onkin suunnitelmissa heti kun sopiva tontti löytyy.

Vierailija
34/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset tunne oman talon etuja? Oma tupa, oma lupa. Pihalla voi kasvattaa omaa satoa. Puutarhanhoito toimii terapiana kiireiselle nykyihmiselle. Juhlia varten ei tarvitse vuokrata erillistä tilaa. Raikas ilma. Näitä riittää! 

Vierailija
35/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?

Kyllä. Näkee maailmasta paljon muutakin kuin tuppukylän, josta työpaikatkin lähti eikä velkainen talo mene kaupaksi, vaikka pitäisi päästä muuttamaan töiden perässä muualle.

Eikö sulla ole varaa nettiin? Juu nou, saa tietoa ulkomaista jopa paremmin kuin siellä turistirysän suomibaarissa ja hietikolla maaten.

Toki 70-luvulla ja sitä aikaisemmin oli toisin kun ei muista maista tiedetty oikein kuin nimi, eikä tietoa ollut muuten saatavilla kuin menemällä ihan fyysisesti sinne pällistelemään. Se kuitenkin on jo mennyttä aikaa ja Wikipediasta saa paremman näkemyksen vartissa kuin viikon rantalomalla.

Sinulle matkustaminen tekisi kyllä hyvää, kun ainoa kuvitelmasi siitä on rantalomat.

Vierailija
36/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

Etkö lukenut, ettei meillä ole pihatöitä. Bussipysäkki 100m lähijuna 400m. Kauppaan 300m ja pikkukaupungin kaikki palvelut 1,5 km.

Haluan kuivata pyykit kesällä pihalla haluannsiivota silloin kuin huvittaa, enkä sääntöjen mukaan. Ei todellakaan tällä aleella kukaan yöllä biletä.

Autolla liikutaan vain talvella, jos fillarilla ei pääse. Pyörätie menee vierestä joka puolelle kaupunkia pääsee ihan ilman autoakin.

Joku sanoi, ettei taloa voi jättää yksin, miksi ei.

Ei meidän talo pelkää olla yksin, ei ole mitään toimintoja, joita tarvitsee vahtia.

Kerrostalossa stadin keskustassa jouduin pakosta asumaan aikoinaan 5 vuotta ja ei ole minun paikkani.

Asukoon jokainen, missä tykkää, mutta uskomukset toisten elämästä ovat vain uskomuksia.

Vierailija
37/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset olemme niin erilaisia, itselleni on pahin kauhuskenaario jos joutuisin muuttamaan kaupunkiin kerrostaloon, mutta sekin on todennäköisesti edessä jos vaan vanhaksi saan elää, ja ehkä silloin olen tyytyväinen siihen kun en enää jaksa lämmittää ja tehdä lumitöitä. Ihan hyväkin kun nuoret ei haaveile omakotitalosta, kauhulla ole seurannut kaupunkialueen nykyhintoja, eihän niitä tavallinen työntekijä saa ikinä maksettua. Ja nykyisessä pätkätöiden ajassa pystyy helpommin muuttamaan työn perässä, mutta miten lähdet jos olet kiinni talossa.

Vierailija
38/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja_N32 kirjoitti:

meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur

sen olen elämässäni huomannut ne piirtää joilla on liitua...

Vierailija
39/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvalle omakotitalo on oikeasti todella kallis ja aikaavievä. Puhumatta siitä, että mistä sellaiseen saa rahat, jos ei ole jossain 400e nettopalkkatyössä. Muutenhan se olisi kiva.

Onneksi nykyään monissa kerrostaloasunnoissa on parvekkeet, joissa voi kasvattaa parvekepuutarhaa. Näin minä teen ja olen tehnyt monta vuotta. Ei töissäkäynnin takia ennättäisi sen suuremmasta puutarhasta huolehtia ja joka vuosi on tullut mehukkaita kurkkuja, tomaatteja ja yrttejä. 

Vierailija
40/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Eivätkö ihmiset tunne oman talon etuja? Oma tupa, oma lupa. Pihalla voi kasvattaa omaa satoa. Puutarhanhoito toimii terapiana kiireiselle nykyihmiselle. Juhlia varten ei tarvitse vuokrata erillistä tilaa. Raikas ilma. Näitä riittää! 

Kerrostalon sääntöjen noudattaminen ei normaalirytmiselle ihmiselle tuota erityisiä vaikeuksia. Öisin ei saa melskata mutta suihkussa voi käydä ja ruokaa laittaa, elokuvia ja musiikkiakin kuunnella kuulokkeilla. 

Parvekkeella ja ikkunallakin voi hyvin kasvattaa satoa, jos tällainen puuha kiinnostaa. Erityisen suurta taloudellista merkitystä tuskin omakotitalonkaan pihan sadolla on, vaan kyseessä on harrastus.

Juhlien järjestäminen onnistuu kerrostaloasunnossakin, riippuen toki asunnon koosta. Eikä hyvien kulkuyhteyksien päässä tarvitse miettiä, mihin vieraat saavat autonsa, kun paikalle pääsee julkisilla.