Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
41/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat lamaantuneet. He pelkäävät, etteivät osaa hoitaa taloa ja tonttia.

Kyse ei ole osaamisesta vaan ajankäytöstä. Pihatyöt eivät kiinnosta, käytän sen ajan oikein mielelläni muuhun.

Jep jep. Laiskuus taas taustalla niin kuin kaikessa persujunttien valinnoissa. Onneksi öyhöttäminen sujuu kelan tuilla sohvalla maaten!

Ihmiset ovat laiskoja, jos he eivät neulo ja ompele omia vaatteitaan, tee ihan jokaista ateriaa omin pikku kätösin alusta loppuun, kävele viiden kilometrin työmatkoja tai kasvata omia perunoita. Ei nykyisin omakotitalojen pihalla näe enää perunapenkkejä tai kasvimaata marjapensaista puhumattakaan. Laiskuusko se estää hyötykasvien hoidon?

Mikä muu muka?

Vierailija
42/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kyselet tälläisä asioita palstalla jossa 90% kirjoittelijoista elää valtion tuella kerrostalokopissa? Reaktio tuollaiseen kysymykseen on tietenkin defenssivinen "en edes haluaisi!". Juttele niiden keskituloisten perheellisten tuttujesi kanssa, niin huomaat että lähes jokainen miettii omaa taloa ja kerrostalon helppoutta hehkuttavat ovat se vähemmistö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.

Oma vika, jos ei osaa valita oikein.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

Etkö lukenut, ettei meillä ole pihatöitä. Bussipysäkki 100m lähijuna 400m. Kauppaan 300m ja pikkukaupungin kaikki palvelut 1,5 km.

Haluan kuivata pyykit kesällä pihalla haluannsiivota silloin kuin huvittaa, enkä sääntöjen mukaan. Ei todellakaan tällä aleella kukaan yöllä biletä.

Autolla liikutaan vain talvella, jos fillarilla ei pääse. Pyörätie menee vierestä joka puolelle kaupunkia pääsee ihan ilman autoakin.

Joku sanoi, ettei taloa voi jättää yksin, miksi ei.

Ei meidän talo pelkää olla yksin, ei ole mitään toimintoja, joita tarvitsee vahtia.

Kerrostalossa stadin keskustassa jouduin pakosta asumaan aikoinaan 5 vuotta ja ei ole minun paikkani.

Asukoon jokainen, missä tykkää, mutta uskomukset toisten elämästä ovat vain uskomuksia.

Kuulostaa ihanalta 😍

Vierailija
44/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo voisi olla kiva, jos ei tarvitsisi pelätä olevansa sen kanssa naimisissa loppuikänsä. Kiinteistöverot ja muut maksut nousevat koko ajan, talon ylläpitokin maksaa jotain, ellei itse ole rakentanut kalliilla upouutta, jolloin menee ehkä 10 vuotta ilman remonttia. Omakotitaloissa on myös se ikävä piirre, että ne harvoin sijaitsevat lähellä mitään järkevää tekemistä.

t. kerrostaloasuja, jolla on 500 metrin säteellä asunnosta mm. keskussairaala, monta hyvää ravintolaa, lähikauppa, uimahalli ja siirtolapuutarha.

Vierailija
45/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kyselet tälläisä asioita palstalla jossa 90% kirjoittelijoista elää valtion tuella kerrostalokopissa? Reaktio tuollaiseen kysymykseen on tietenkin defenssivinen "en edes haluaisi!". Juttele niiden keskituloisten perheellisten tuttujesi kanssa, niin huomaat että lähes jokainen miettii omaa taloa ja kerrostalon helppoutta hehkuttavat ovat se vähemmistö.

Heh, ilmeisesti asut jossain pikkukylässä. Itse en asu kopissa vaan sadan neliön perheasunnossa Helsingin keskustassa, valtio ei tue asumistani mitenkään. En suin surmin muuttaisi omakotitaloon, vaikka sellaisen tulen perimään. Tuskin menee edes kaupaksi.

Vierailija
46/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?

En ole se, jota kommentoit, mutta lausahdampa silti, että miksei saisi unelmoida asioista, jotka eivät kerrytä eritysesti taludellista pääoma?  Toiseksi ei se oma talo automaattsiesti kerrytä taloudellsita pääomaa. Omasta talosta saattaa olla myös huomattavia kuluja ja työtä, joista osasta selvinnee itse ja osaan saattaa joutua ostamaan ulkopulisia tekijöitä, ainakin jos haluaa tehdä kestävää ja parempaa jälkeä. Kolmanneksi Ei me kaikki asuta ja eletä kasvukeskuksissa, joissa oman talon saisi "aina" myytyä ja saattaisi päästä ainakin nollatulokseen, tai tekemään jopa voittoa. 

Vierailija
47/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan omassa omakotitalossa kivalla tontilla. Pitkät työmatkat ovat sen hinta.

Tykkään kuitenkin pihatöistä, ruohonleikkuusta, lumenluonnista ja polttopuiden teosta. (Tai tykkään katsella kun mies tekee ne.)

Vierailija
48/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin lapsuuden ja nuoruuden omakotitalossa, joten siitä herkusta on kokemusta. Oma osakehuoneisto on ihan palkkatuloilla ostettu eikä se ole mikään koppi vaan avara ja kiva asunto. Mikä pakko minun olisi omakotitalon perään haaveilla, kun en halua?

Vierailija
49/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä unelmoin talosta ja puutarhasta. Sen pitäisi olla tarpeeksi lähellä kaupunkia kuitenkin ja haluaisin jonkinlaisen joukkoliikenneyhteyden. Puheet autoilun kieltämisestä tai hankaloittamisesta saavat epäilemään, pääseekö muualla kuin kaupungissa kohta enää liikkumaan.

T. Helsinkiläinen

Vierailija
50/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Olette varmaan jättäneet autonpidon kustannukset laskematta tuohon 300 euroon? 

Kuka muu laskee auton asumiskustannuksiin🤗auto on harrastus, kuten esim uimahallikulut ja kuntosali yms.

Kyllä harrastukset menee vähän eri kastiin kuin asuminen.

Vierailija
51/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräsi kiinnostus, että minkälaisia sääntöjä rivitaloissa on?

Minä asun seitsemän asunnon rivarissa, enkä tiedä yhtään sääntöä. Yhden kerran olen tämän viidentoista vuoden aikana käynyt iltayöstä ovella karjaisemassa nuorison hiljaiseksi. Yksi asunto meni vuokralle ja tupareita pitivät, ulkona olivat tupakalla. Kerta riitti. Muita sääntöjä, kuin nukkumisrauhan antaminen ihmisille en tiedä.

Mitä teillä muilla on?

Vierailija
52/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kokeilimme omakotitaloa, mutta arki muuttui sietämättömäksi. Päivästä tuli pitkä. Aamulla lähtö ennen seitsemää, kotona viiden ja kuuden välillä ja sen jälkeen lasten kuskaaminen harrastuksiin. Talo oli 25kmn päässä keskustasta.

Myytiin pois 450.000lla, pantiin 200.000€ lisää ja saatiin n.100m2 läheltä työpaikkoja ja harrastuksia. Nyt kävelen töihin 10 min, lasten koulu on samassa korttelissa ja menevät itse harrastuksiin. Voin sanoa rehellisesti, että nyt elämä on ihanan helppoa ja meillä on aikaa vaikka mihin.

Vierailija
53/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?

En ole se, jota kommentoit, mutta lausahdampa silti, että miksei saisi unelmoida asioista, jotka eivät kerrytä eritysesti taludellista pääoma?  Toiseksi ei se oma talo automaattsiesti kerrytä taloudellsita pääomaa. Omasta talosta saattaa olla myös huomattavia kuluja ja työtä, joista osasta selvinnee itse ja osaan saattaa joutua ostamaan ulkopulisia tekijöitä, ainakin jos haluaa tehdä kestävää ja parempaa jälkeä. Kolmanneksi Ei me kaikki asuta ja eletä kasvukeskuksissa, joissa oman talon saisi "aina" myytyä ja saattaisi päästä ainakin nollatulokseen, tai tekemään jopa voittoa. 

Lue edellinen lainaus.

Vierailija
54/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisin miljonääri asuisin mielummin kerrostalossa. Tämänhetkisen kerrostalo osakkeeni hinnalla saisin helpostikin omakotitalon, mutten halua.

Jotenkin noiden omakotitalo asukkaiden tai omakotitalosta haaveilevien vastaukset täällä kuulostaa yksinkertaisten ihmisten möläytyksiltä. Yksikin vertasi vuokra-asunnon asumiskuluja - oman omakotitalon kuluihin, ja kaikenlisäksi päin honkia nekin. 

Vierailija
55/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat koulut ovat myynnissä siksi että sinne ei ole enää lapsia. Se taas johtuu siitä että alueella ei asu enää lapsiperheitä. Ja se taas johtuu siitä että alueella ei ole töitä.

Jonkun pitää vielä tässä maassa tienata rahat että tuet saadaa maksettua ja ajattelin hoitaa sen homman. Muuttakoot joku muu vanhaan kouluun elämään tuilla ja käsitöiden myynnillä.

Vierailija
56/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistappa nyt paska noitten väitteittesi kanssa, 300 eurolla et kata kuluja; lämmitä taloasi pakkasella, maksa kiinteistöveroa, vakuutuksia, vesimaksua, sähköä ja jätehuoltoa. Jos lämmität puilla, on käytettävä nuohooja.

Tai no kyllä, jos asut 20 neliön parakissa, jossa on ulkovessa eikä suihkua.

Vierailija
57/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisin miljonääri asuisin mielummin kerrostalossa. Tämänhetkisen kerrostalo osakkeeni hinnalla saisin helpostikin omakotitalon, mutten halua.

Jotenkin noiden omakotitalo asukkaiden tai omakotitalosta haaveilevien vastaukset täällä kuulostaa yksinkertaisten ihmisten möläytyksiltä. Yksikin vertasi vuokra-asunnon asumiskuluja - oman omakotitalon kuluihin, ja kaikenlisäksi päin honkia nekin. 

Kerrostaloasunnon hinnalla saisi kaksi 200 neliön omakotitaloa jostain Keravalta tai Järvenpäästä. Ei Kiitos! Vaikka asunto maksaa n.800.000 euroa, menee se päivässä kaupaksi, jos myydä haluaa. Näin meidän naapurissa joka kerta, kun myyntiin tulee. Sen sijaan omakotitaloja myydään kuukausikaupalla.

Vierailija
58/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräsi kiinnostus, että minkälaisia sääntöjä rivitaloissa on?

Minä asun seitsemän asunnon rivarissa, enkä tiedä yhtään sääntöä. Yhden kerran olen tämän viidentoista vuoden aikana käynyt iltayöstä ovella karjaisemassa nuorison hiljaiseksi. Yksi asunto meni vuokralle ja tupareita pitivät, ulkona olivat tupakalla. Kerta riitti. Muita sääntöjä, kuin nukkumisrauhan antaminen ihmisille en tiedä.

Mitä teillä muilla on?

Eri, mutta tämähän riippuu ihan täysin naapureista. Rivitaloissa kränää aiheuttavat usein pihatyöt. Tiedän sellaisia tapauksia, joissa naapuri kyttää toisen pihaa ja nalkuttaa haravoinnista ja lumet pitää luoda johonkin tiettyyn kellonaikaan mennessä. 

Vierailija
59/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Sijainti. Sijainti. Sijainti.

Muuttotappiokunnan rintamamiestalot keskustapuolueen hallitsemilla takamailla....hrrr......

Vierailija
60/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä ollutkaan - pois se minusta. Olen kotoisin isosta maatalosta eikä todellakaan kiinnosta! Mökki minulla on, ja nyt haluan siitäkin eroon.

N45