Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
101/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.

Oma vika, jos ei osaa valita oikein.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

Etkö lukenut, ettei meillä ole pihatöitä. Bussipysäkki 100m lähijuna 400m. Kauppaan 300m ja pikkukaupungin kaikki palvelut 1,5 km.

Haluan kuivata pyykit kesällä pihalla haluannsiivota silloin kuin huvittaa, enkä sääntöjen mukaan. Ei todellakaan tällä aleella kukaan yöllä biletä.

Autolla liikutaan vain talvella, jos fillarilla ei pääse. Pyörätie menee vierestä joka puolelle kaupunkia pääsee ihan ilman autoakin.

Joku sanoi, ettei taloa voi jättää yksin, miksi ei.

Ei meidän talo pelkää olla yksin, ei ole mitään toimintoja, joita tarvitsee vahtia.

Kerrostalossa stadin keskustassa jouduin pakosta asumaan aikoinaan 5 vuotta ja ei ole minun paikkani.

Asukoon jokainen, missä tykkää, mutta uskomukset toisten elämästä ovat vain uskomuksia.

No minä kuivaan halutessani pyykit isolla parvekkeellani. Meillä on myös pihalla pyykkinarut pesutuvan vieressä ja siellä on myös kuivaushuone. Olen aina siivonnut silloin kun huvittaa. Tietääkseni kukaan ei ole siitä häiriintynyt. Säännöt eivät rassaa kuin jotain juoppoja bilettäjiä, kyllä normaali ihminen ppystyy ihan vapaasti elämään kerrostalossa.

Minun unelmani asumisesta on iso lukaali arvotalossa merinäköalalla Hgin keskustassa mutta siihen ei ole varaa. Olen siis tyytyväinen pienempään kerrostaloasuntooni. Maalla en ole koskaan halunnut asua.

Vierailija
102/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Ajatteletko mitään muuta kuin rahaa?,

ei minua haittaisi vaikka taloni arvo vaan laskisi enkä saisi voittoa sen myynnistä, tärkempää minulle on että voisin asua onnellisesti omassa talossa jossa viihtyisin hyvin

Olet onnekas jos sinulla on varaa ajatella noin. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielellämme asuisimme ison perheemme kanssa kerrostalossa keskustassa. Ei vaan huvita maksaa lainan lisäksi monta sataa euroa vastiketta, sähköä ja vesiä. Tähän päälle mahdolliset tulevat remonttilainat ym. joihin ei pysty itse pahemmin vaikuttamaan ellei kiinnosta toimia taloyhtiössä isona kihona.

Asutaan siis isossa ok-talossa hyvällä sijainnilla. Itse en tarvitse edes autoa hyvän sijainnin takia. Maalämmön takia kuukausittaiset kulut ovat pienet ja yllättäviä menojakin pystyy itse siirtämään/kilpailuttamaan oman mielen mukaan. Eli en ihan ymmärrä miten ok-talossa asuminen sen kalliimpaa olisi kuin kerrostalossa. Kaikkia taloja pitää huoltaa ja rempata, asujat maksaa ne tavalla tai toisella asumismuodosta riippumatta.

Ai, siellä Porvoossa omakotitalot ”hyvällä sijainnilla” on halvempia kuin kerrostaloasunnot? Uudehkossa kerrostalossa ei muuten tyypillisesti tule juurikaan mitään ”yllättäviä menoja” kuten ei varmasti pääsääntöisesti uudehkossa omakotitalossakaan.

Vierailija
104/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntemani varakkaat asuvat Töölössä muutaman asunnon yhdistetyssä suurasunnossa. Mökki sitten omassa saaressa.

Itsekin asun helposti, lyhyt työmatka eikä pihatöitä. Ladut kuitenkin lähellä sekä jumppasali. Junarata vieressä sekä iso ostoskeskus. Luovuin autostakin.

Kokemusta on niistä lumitöistä ja lehden hakemisestä umpihangessa aamulla. Nyt kolahtaa eteisen lattialle.

Vierailija
105/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kyselet tälläisä asioita palstalla jossa 90% kirjoittelijoista elää valtion tuella kerrostalokopissa? Reaktio tuollaiseen kysymykseen on tietenkin defenssivinen "en edes haluaisi!". Juttele niiden keskituloisten perheellisten tuttujesi kanssa, niin huomaat että lähes jokainen miettii omaa taloa ja kerrostalon helppoutta hehkuttavat ovat se vähemmistö.

Heh, ilmeisesti asut jossain pikkukylässä. Itse en asu kopissa vaan sadan neliön perheasunnossa Helsingin keskustassa, valtio ei tue asumistani mitenkään. En suin surmin muuttaisi omakotitaloon, vaikka sellaisen tulen perimään. Tuskin menee edes kaupaksi.

Niinpä, minä taas asun yksin 60m2 ksksiossa Larussa. Valtio ei tue minuakaan ja tarvittaessa tämänkin saa myytyä viikossa. Maalla en haluaisi asua.

Vierailija
106/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole varaa ja ei kaikki haluakaan. Osa on myös uusavuttomia, he maksavat mieluummin enemmän taloyhtiössä kuluja ja remppoja kuin tilaisivat ne itse, jos eivät muutaman kerran vuodessa jaksa ajaa nurmikkoa tai kolata lumia. Olen asunut rivarissa, kerrostalossa ja omassa. Kerrostalo voi olla jees, siihen vaikuttaa paljon naapurit. Kuitenkin on aika mukavan huoletonta myös omassa rauhassa ja hyvin pääsee reissuunkin.

Mieluummin maksan omaa saman verran kuin vuokraa, kertyy mukavasti omaisuutta ja jääpä aikanaan kivasti palkat käteen kun talo maksettu sekä aina sen voi myydä jos haluaa varat käyttöön. Typerää asua vuokralla pitkään taloudellisesti mutta jos siitä tykkää...

Vierailija
107/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta pitkä työmatka. Pyörämatkan päässä työpaikalta on joko liian kallista tai liian remontoitavaa. Ei ole kädentaitoja eikä aikaa remontoida. Tontitkin on kalliita täällä päin. Maalla olis ihan ok asua kesällä, mutta talvella on täällä kaupungissakin tiet auraamatta vielä jopa kahdeksaan mennessä, miten lie sitten jossain maalla. 

Vierailija
108/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa ja ei kaikki haluakaan. Osa on myös uusavuttomia, he maksavat mieluummin enemmän taloyhtiössä kuluja ja remppoja kuin tilaisivat ne itse, jos eivät muutaman kerran vuodessa jaksa ajaa nurmikkoa tai kolata lumia. Olen asunut rivarissa, kerrostalossa ja omassa. Kerrostalo voi olla jees, siihen vaikuttaa paljon naapurit. Kuitenkin on aika mukavan huoletonta myös omassa rauhassa ja hyvin pääsee reissuunkin.

Mieluummin maksan omaa saman verran kuin vuokraa, kertyy mukavasti omaisuutta ja jääpä aikanaan kivasti palkat käteen kun talo maksettu sekä aina sen voi myydä jos haluaa varat käyttöön. Typerää asua vuokralla pitkään taloudellisesti mutta jos siitä tykkää...

Miten vuokralla asuminen liittyy aiheeseen?

Vierailija
109/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään siitä että on noin 200m leffateatteriin, kirjastoon, ravintoloihin, joissa syön viikoittain, vaatekaupat, hammaslääkäri, bussipysäkit, kaikki vieressä.

Turvallinen tunne, että vaikka auto ei starttaisi, sen voisi jättää hankeen ja kävellä kohteeseen.

Vierailija
110/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä unelmoida voi, mutta realiteetti on, ettei kolmilapsiselle kahden keskituloisen (yhteenlaskettu brutto n. 6400 e/kk) vanhemman perheelle ole mahdollista hankkia hyväkuntoista, tämän vuosikymmenen omakotitaloa täältä meidän kotikaupungista (Tampere), jos haluaa jokaiselle lapselle oman huoneen ja palvelut lähelle. Kokeiltu on, mutta yksinkertaisesti ei voida lainaa saada niin paljoa, että saataisiin joko tontti+talopaketti+tarvittava työpanos tai valmis 2010-luvun talo täältä. 

Vierailija
111/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni asunut kerrostalossa enkä suin surminkaan olisi halunnut omakotitaloon. Mutta en tiedä onko iän tuoma vitsaus vai mikä, mutta olen alkanut haaveilla pienestä töllistä kauniissa maisemassa. En haluaisi muuttaa sinne täysiaikaisesti, vaan se olisi sellainen vapaa-ajan asunto. Sen kaveriksi pitäisi tietenkin olla myös kaupunkiasunto, että arki sujuu. Meillä on nyt kerrostaloasunnossa rahaa kiinni noin 480000€ ja olen miettinyt, että jos pieni kaksio kaupungissa ja pieni talo jossain tunnin matkan päässä, mieluummin lähempänä. Mutta ei näytä budjetti riittävän siihenkään.

Voisin asua omakotitalossa jos se olisi hyvällä paikalla meren rannalla ja jos minulla olisi myös varaa pitää henkilökuntaa. Joku kiinteistönhoitajahan siellä pitäisi olla ja kesällä puutarhuri. Mutta ei onnistu meidän tuloilla tuollaisen yli miljoonan euron talon hankkiminen ja ylläpitokustannusten maksaminen.

Jos maalaiselle on luksusta se omakotitalo, niin kaupunkilaiselle se on kävelymatka töihin. Merinäköala on toinen, mistä ihmiset haaveilevat ja ovat valmiita maksamaan itsensä kipeäksi. Mutta joku työleiri? Juu ei kiitos, harrastamme mieluummin jotain muuta.

Vierailija
112/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?

Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?

Ei sitä taloudellista pääomaa saa kuollessaan mukaansa, mieluummin nautin elämästä tällä hetkellä.

Vierailija
113/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä talon ja autotallin. Voisi puuhastella kaikkea mikä itseä kiinnostaa. Totuus on kuitenkin ettei ole varaa ostaa taloa, liian kallista asua sinkkuna omakotitalossa. Jos löytyisi nainen jostain niin sitten.

M36

Vierailija
114/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin sinkkuna (naisena) omakotitalon. Sain kommentteja miten rohkea teko! Ööö...just :D Mä tykkään asua omakotitalossa, onhan siinä omat hommansa mutta ei haittaa.

Vierailija
115/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti talossa asuminen ja remontoiminen on muuttunut ihan helvetin kalliiksi.

Ostin tämän talon 500000€ 2002 yksin, rahat riitti elämiseen ja jäi sivuunkin.

Nyt on velkaa jäljellä 93000€ ja sen jälkeen kun akka lähti nostelemaan on ollut ihan helvetin tiukkaa rahasta, sähkö/siirto, vesi/jätevesi, kiinteistövero, jätemaksu, hinnat ovat nousseet ihan helvetisti sinä aikana kuin olen tässä asunut, on ilppiä, ikkunaa, ovea, lisäeristystä, puuhella ym. Ja silti ei uskalla pattereita pitää päällä, suoralla sähköllä lämmitys.

Tuntuu kuin olisi orja mille ei jää töissä käynnistä yhtään mitään omaan käyttöön.

Vierailija
116/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä talon ja autotallin. Voisi puuhastella kaikkea mikä itseä kiinnostaa. Totuus on kuitenkin ettei ole varaa ostaa taloa, liian kallista asua sinkkuna omakotitalossa. Jos löytyisi nainen jostain niin sitten.

M36

Älä ikinä osta akan kanssa taloa, olet 100% kusessa jossain vaiheessa.

Multa meni kaikki muu paitsi talo koska ostin sen itse ja maksoin kaikki lainat ja kulut.

Vierailija
117/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat lamaantuneet. He pelkäävät, etteivät osaa hoitaa taloa ja tonttia.

Kyse ei ole osaamisesta vaan ajankäytöstä. Pihatyöt eivät kiinnosta, käytän sen ajan oikein mielelläni muuhun.

Maajussille hirviömorsian -ohjelmien katsomiseen?

Pihatöitä sun muita pakkotalkoita riittää rivareihin ja kerrostaloihinkin.

Vierailija
118/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmasti myös haluaisi omakotitalon mutta ei vain ole varaa. Nykyisellä keskituloisella lapsiperheellä ei ole oikeastaan vaihtoehtoina kuin rintamamiestalot asbesteineen ja ikuisine remonttitarpeineen tai 70-luvun valesokkeli-homepommi-talot.

Toki monet näitä edellä mainittujakin ostavat jotta saa asua omassa, mutta työelämän nousevat vaatimukset tekevät sen että ei jakseta työpäivän ja lapsiperhearjen keskelle ottaa vielä remonttityömaata. Mielummin asutaan uudemmassa rivarissa tai kerrostalossa ilman jatkuvaa työsavottaa.

Vierailija
119/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M43v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M36

Älä ikinä osta akan kanssa taloa, olet 100% kusessa jossain vaiheessa.

Multa meni kaikki muu paitsi talo koska ostin sen itse ja maksoin kaikki lainat ja kulut.

Eikai tuo yhdessä ostaminen eroa osakkeen ostamisesta. Ero jos tulee niin puoliksi menee, siitä kokemusta. Tuskimpa tässä mitään naista tulee olemaan kuitenkaan.

M36

Vierailija
120/245 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi unelmoida sellaisesta joka on yhtä mahdotonta kuin kuolemattomuus.

Ei omaa kotia voi saada. Itse lopetin haaveilun ajokortista. En vaan saa säästettyä rahaa siihen.

1200e kk tulot ja kädestä suuhun menee.

En voi edetä elämässäni.