Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
121/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, me ollaan systerin kanssa toistemme suosittelijat tarvittaessa 😂😂😂

On sovittu roolit ja stoorit.

Minä olen omien lasteni suosittelija. Ei työantaja tiedä, että talouspäällikkö Liisa Lehtinen on Katja-Maria Räikkösen äiti.

Vierailija
122/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovia summia liikkuu höpöhöpö-koulutusbusineksessa. Tuollaiset 2-10 miljoonan sopparit ovat todella merkittäviä ja sanoisin jopa poikkeuksellisia summia esimerkiksi maan suurimmille IT-firmoille, mutta pupukurssittajille tuollaisia näköjään tippuu melko kevein eväin.

5 milj euron sopimus tarkoittaa noin 1000 kpl 1-4 vko mittaista valmenusta.

Saahan siinä jokusen pupuleikin leikkiä, ja voi olla, että liimata parit kiiltokuvatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitten kannattaisi ennemmin pitää ikkunanpesukurssi niille, jotka haluavat ryhtyä ikkunanpesijöiksi? Itse olen nuorena kesätyönä pessyt ikkunoita, joten homma on sieltä tuttu. Aika harvalla on kuitenkaan rohkeutta ryhtyä alan yrittäjäksi ilman mitään tieto-taitoa, ja oma arvio on, että näin on ihan syystä. Toki jos jokin firma kouluttaa, mutta näihinkin työpaikkaan halutaan yleensä ennen muuta niitä, jotka valmiiksi osaavat.

Entisen työkkärin ongelma oli liian laaja-alainen asiakaskunta. Se yleishöttö ei auta ammatti-ihmisiä työllistymään. Pitäisi olla paljon tarkemmin kohdennettu palvelu, joka huomioisi työttömien yksilölliset, ennen muuta ammatilliset kehittämistarpeet.

Jakamalla työttömät pienempiin ja osaaviin työllisyyspalveluyksiköihin koulutuksen ja työhistorian perusteella, työllistämistoiminta voisi olla asiantuntevampaa ja paremmin kohdennettua. Etenkin jos nämä yksiköt tekisivät tuloksensa työllistämisestä, eivät työttömyyden jatkumisesta.

Vierailija
124/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi näistä kaikista kursseista päästään eroon! Kaikki työttömät riemuitsevat siitä, kun pitää oikeasti hakea joka viikko uutta työpaikkaa ja kaiken lisäksi sellaista, johon on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Jos peruskoulupohjalta hakee paikkaa, jossa kriteerinä on korkeakoulututkinto, niin menettää tuet takautuvasti 4 vkoajalta.

Tulette vielä kaipaamaan tätä nykymallia!

Mitäs sisäpiiritietoa sinulla on? Onko jotain selkeää linkkiä, mikä todistaa tuollaiset kaavailut? Tosin pitäähän nytkin hakea koko ajan töitä, jos hakee vain yhtä viikossa niin se ei todellakaan ole paljon.

Olen hakenut useaan paikkaan ja ongelmana on kun ei ole "suosittelijaa". No tämä asia on sellainen, jolle minä en voi mitään. Mutta todella tyhmältä tuntuu, kun samat paikat sanovat ei tästä syystä, mutta seuraavalla viikolla taas hakevat uutta työntekijää. En voi sille mitään, jos en kelpaa. Mikään kurssikaan ei minua tässä tilanteessa auta.  

Esimerkiksi tämä:

https://tem.fi/hankesivu?tunnus=TEM031:00/2017

Suosittelija hankitaan jo opiskeluaikana. Eikö sinua neuvottu? Harva työtön muuten tietää tätä suosittelijan tärkeyttä ymmärtämättä, että juuri se voi ratkaista rekrytoinnin.

Mun opiskeluaikana saamani suosittelija on jo kuollut.

Etkä ole sen vuoksi päässyt töihin koskaan? Fiksulla on pari kolme suosittelijaa,mutta sinähän et siihen joukkoon kuulu.

Ja tosi fiksut & osaavat eivät edes tarvitse niitä suosittelijoita vaan vakuuttavat tulevan työnantajansa haastattelussa suoraan. Viimeksi ehti kulua 50 min haastattelusta kun soittivat perään "me otetaan sut", vihdoinkin takaisin hyvätuloisten liksoille. Koskaan ei ole tarvinnut mitään suosittelijoita, ei edes silloin joskus kun haki opiskeluaikoina ns oikeisiin töihin.

Eniten muuten sieppaa erään firman "20 mitätahansa lentäjäkirurgitiedemiestä"-kurssien mainostaminen. Täyttä kusetusta, vaikka en ole koskaan edes kuulunut kohderyhmään.

Vierailija
125/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindström on aivan pihalla >.<

Vaalien jälkeen se vasta pihalla onkin. Ihan sanamukaisesti.

Vierailija
126/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52-vuotias, melko pitkän uran monipuolisissa tehtävissä tehnyt työtön. Nyt jo pitkäaikaistyötön.

Minut on laitettu kolmesti näille työnhakukursseille.

Ensimmäinen kesti viisi päivää. Siellä oli korkeakoulutetut, duunarit ja peruskoulun jälkeen kelkasta pudonneet sekä ryyppäämisen takia potkut saaneet mukavasti samassa ryhmässä. Ensimmäiset kolme päivää oli tasoa "kun menet haastatteluun, laita siistit vaatteet ja muista sanoa päivää" ja "tietääkö joku, mikä on CV?" . Loppuviikosta etenimme jo tietokoneen käynnistämiseen ja osaavimmat saivat kokeilla sähköpostin lähettämistä.

Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!

Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.

Kolmas oli saman vetäjän kuin toinenkin, ja sisällöltään ihan samaa eli täysin turha uusinta. Siinä vielä kaiken kukkuraksi totesimme vetäjän kanssa, että kyseinen projekti tähtäsi vain asuinpaikkakuntani työllistymismahdollisuuksien kartoitukseen, kun taas minulla oli tähtäin muualla. Nyt kun viimeksi työkkärin täti soitti, antoi ymmärtää että jos ei seuraavaan soittokertaan mennessä ole töitä löytynyt, minut laitetaan uudelleen tuohon minulle hyödyttömään projektiin... Niin että maksakaahan työssäkäyvät nyt kiltisti veronne, niin saadaan koulutusfirman pomoille taas uudet autot!

Eikö ollut ryhmätöitä? Yleensä missä olen ollut näitä pilipali ryhmätöitä on ja paljon. Esitellään vierustoveri sun muuta paskaa. Vaivannutavaa paskaa. Heitellään palloa luokkahuoneessa ryhmän kesken, sun muuta kehittävää "ryhmätyötä"

Jotain oli joo, jotain piti per ke le piirrelläkin ja pareittain tehtiin niitä vaivaannuttavia roolileikkejä: "sinä olet nyt haastattelija ja sinä haastateltava. Sitten vaihdetaan osia!"

Vierailija
127/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kursseja paljon kätevämpi systeemi olisi, että kaikki työttömät koottaisiin aamulla klo 7 16 hengen porukoiksi torille tms. ja sitten työnjohtajan kanssa marssittaisiin kolaamaan lumia, keräämään roskia, siistimään tienvarsia. Ei kysyttäisi koulutusta, ei taustoja. Riittää, että on 3 kk työttömyyttä takana. Näin talvella luistinratojen kolaaminen voisi olla virkistävää puuhaa.

Kaikki voittaisi eli ei maksaisi mitään (työnjohtaja olisi työtön, joka saisi 9 e/pv, muille sitä ei maksettaisi), ei olisi pakkoryhmätöitä ja tyhmiä juttuja ja kaikki työttömät saisi kivaa puuhaa.

Nykyisin kaikkia mainitsemiasi töitä tekee työsuhteessa olevat henkilöt. Ei tee kauaa, jos ehdotuksesi toteutettaisiin.

Vierailija
128/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kursseja paljon kätevämpi systeemi olisi, että kaikki työttömät koottaisiin aamulla klo 7 16 hengen porukoiksi torille tms. ja sitten työnjohtajan kanssa marssittaisiin kolaamaan lumia, keräämään roskia, siistimään tienvarsia. Ei kysyttäisi koulutusta, ei taustoja. Riittää, että on 3 kk työttömyyttä takana. Näin talvella luistinratojen kolaaminen voisi olla virkistävää puuhaa.

Kaikki voittaisi eli ei maksaisi mitään (työnjohtaja olisi työtön, joka saisi 9 e/pv, muille sitä ei maksettaisi), ei olisi pakkoryhmätöitä ja tyhmiä juttuja ja kaikki työttömät saisi kivaa puuhaa.

Ehei, ensin tarvii suorittaa työturvallisuuskortti ja jos mennään tienvarsille, myös tieturvakortti. Ihan totta!

Vierailija
129/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työtön kirjoitti:

Eikö sitten kannattaisi ennemmin pitää ikkunanpesukurssi niille, jotka haluavat ryhtyä ikkunanpesijöiksi? Itse olen nuorena kesätyönä pessyt ikkunoita, joten homma on sieltä tuttu. Aika harvalla on kuitenkaan rohkeutta ryhtyä alan yrittäjäksi ilman mitään tieto-taitoa, ja oma arvio on, että näin on ihan syystä. Toki jos jokin firma kouluttaa, mutta näihinkin työpaikkaan halutaan yleensä ennen muuta niitä, jotka valmiiksi osaavat.

Entisen työkkärin ongelma oli liian laaja-alainen asiakaskunta. Se yleishöttö ei auta ammatti-ihmisiä työllistymään. Pitäisi olla paljon tarkemmin kohdennettu palvelu, joka huomioisi työttömien yksilölliset, ennen muuta ammatilliset kehittämistarpeet.

Jakamalla työttömät pienempiin ja osaaviin työllisyyspalveluyksiköihin koulutuksen ja työhistorian perusteella, työllistämistoiminta voisi olla asiantuntevampaa ja paremmin kohdennettua. Etenkin jos nämä yksiköt tekisivät tuloksensa työllistämisestä, eivät työttömyyden jatkumisesta.

Sinähän suollat sitä samaa P:tä  "yksilöllisine kehittämistarpeineen" tai "kohdennettuine palveluineen" mitä TE toimisto.  Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. 

TE toimistot ovat osa sitä epäonnistunutta työllisyyskulttuuria, mikä on vallalla noin muutenkin. Käytetään hienoja termejä, ollaa ajan hermolla, mutta todellisuudessa ei ole juuri mitään kosketuspintaa työelämään tai työpaikkoihin, yrityksiin.  Ihminen voi kehittää itseään koko ikänsä, mutta silti on aina jotain vikaa, jos ei töitä saa. Se taas on vallankäyttöön liittyvä kysymys, eikä sillä ole oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa, mitä tuo yksilö osaa tai pystyy.  

Vierailija
130/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko naapuri maksaa jos hän saa pestä ikkunat?  kurssi voisi auttaa kehittämään esim vetotyyliä ja puhallusta firmasta päin

https://suolasuinen.blogspot.com/2019/01/dominconsultan.html

Vierailija
131/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52-vuotias, melko pitkän uran monipuolisissa tehtävissä tehnyt työtön. Nyt jo pitkäaikaistyötön.

Minut on laitettu kolmesti näille työnhakukursseille.

Ensimmäinen kesti viisi päivää. Siellä oli korkeakoulutetut, duunarit ja peruskoulun jälkeen kelkasta pudonneet sekä ryyppäämisen takia potkut saaneet mukavasti samassa ryhmässä. Ensimmäiset kolme päivää oli tasoa "kun menet haastatteluun, laita siistit vaatteet ja muista sanoa päivää" ja "tietääkö joku, mikä on CV?" . Loppuviikosta etenimme jo tietokoneen käynnistämiseen ja osaavimmat saivat kokeilla sähköpostin lähettämistä.

Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!

Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.

Kolmas oli saman vetäjän kuin toinenkin, ja sisällöltään ihan samaa eli täysin turha uusinta. Siinä vielä kaiken kukkuraksi totesimme vetäjän kanssa, että kyseinen projekti tähtäsi vain asuinpaikkakuntani työllistymismahdollisuuksien kartoitukseen, kun taas minulla oli tähtäin muualla. Nyt kun viimeksi työkkärin täti soitti, antoi ymmärtää että jos ei seuraavaan soittokertaan mennessä ole töitä löytynyt, minut laitetaan uudelleen tuohon minulle hyödyttömään projektiin... Niin että maksakaahan työssäkäyvät nyt kiltisti veronne, niin saadaan koulutusfirman pomoille taas uudet autot!

Eikö ollut ryhmätöitä? Yleensä missä olen ollut näitä pilipali ryhmätöitä on ja paljon. Esitellään vierustoveri sun muuta paskaa. Vaivannutavaa paskaa. Heitellään palloa luokkahuoneessa ryhmän kesken, sun muuta kehittävää "ryhmätyötä"

Jotain oli joo, jotain piti per ke le piirrelläkin ja pareittain tehtiin niitä vaivaannuttavia roolileikkejä: "sinä olet nyt haastattelija ja sinä haastateltava. Sitten vaihdetaan osia!"

Just tota perusskeidaa on ne uravalmennus kurssit. Ja sitten iso paperi ja tussi kouraan ja lisää ryhmätöitä.

Vierailija
132/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omien lasteni suosittelija. Ei työantaja tiedä, että talouspäällikkö Liisa Lehtinen on Katja-Maria Räikkösen äiti.

Tuon pitäisi olla hauska juttu ja tavallaan onkin. Mutta ei oikein naurata se, että ihmiset valehtelemalla pärjäävät ja huiputtavat systeemiä onnistuneesti. Potentiaalinen työnantaja soitti ja oli kutsumassa työhaastatteluun, mutta kun kävi ilmi, ettei ole suosittelijaa, niin se siitä.  Eli huiputtajat pärjäävät.

terv. se alkuperäinen ilman suosittelijaa oleva

Vierailija
133/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi Spring Housen muija on varmaan av-mamma.

"Tulen itse talousalalta ja ihmettelen kuinka huonot tiedot ihmisillä on taloudesta".

Kuinkahan monta kertaa tuo lause on täällä kuultu :DD

Monella työttömällä on talousasiat ihan hakusessa. Valmennus alkaa sillä, että osallistujat valittavat, että ei ole varaa tulla tänne. Siellä on pakko opettaa asioita, jotka käytiin jo peruskoulussa. Autoa ei kannata vaihtaa, jos ei ole rahaa. Hauskaltahan se tuntuu opettaa aikuisille näin yksinkertaista asiaa, mutta valitettavasti pakollista.

Montakohan tuollaista työtöntä osaat oikeasti nimetä? jos yhden tiedät niin siitä on paha yleistää.

Vierailija
134/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

Ai ei päädy vai? Mitenkähän omalla kurssillani oli aika monta noin vuoden työttömänä ollutta, täysin työkykyistä yli 25-vuotiasta ihmistä? Itsekin korkeakoulutettuna ja hyvän työhistorian omaavana päädyin kurssille ainoastaan sen takia, että olin ollut tietyn pituisen ajan työttömänä työnhakijana. Mitään hyötyähän koko kurssista ei ollut, todella älytöntä rahan ja ajan haaskausta opettaa viikkotolkulla cv:n tekoa ja elämänhallintaa ihmisille, joilla cv on jo tehty ja elämänhallinnassa ei ole mitään vikaa. Kyllähän sen heti tajusi, että tässä on eräät keksineet melkoisen rahasammon: myydään tarpeetonta palvelua, mutta ostajia silti riittää.

Vierailija
135/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tulen itse talousalalta ja ihmettelen kuinka huonot tiedot ihmisillä on taloudesta".

Monella työttömällä on talousasiat ihan hakusessa. Valmennus alkaa sillä, että osallistujat valittavat, että ei ole varaa tulla tänne. Siellä on pakko opettaa asioita, jotka käytiin jo peruskoulussa. Autoa ei kannata vaihtaa, jos ei ole rahaa. Hauskaltahan se tuntuu opettaa aikuisille näin yksinkertaista asiaa, mutta valitettavasti pakollista.

Montakohan tuollaista työtöntä osaat oikeasti nimetä? jos yhden tiedät niin siitä on paha yleistää.

Ainoastaan koksut tuntee näitä ihmisiä. Samaten vain koksut tuntee kymmeniä tapatyöttömiä. Muut ei jostain tunne näitä ihmisiä.

Vierailija
136/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on kätevästi eri sukunimi kuin lapsillani.

Vierailija
137/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli luotiin, koska Sipilällä oli (on) joku ihmeellinen ajatus siitä että suurin osa työttömistä ei halua töitä. Tällaisia työttömiä varmasti on, mutta ei missään nimessä enemmistö. Suurin osa kyllä haluaa töitä mistä maksetaan palkkaa.

Vierailija
138/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 500,mutta on laitonta laittaa tänne nimilistaa.

Vierailija
139/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan koksut tuntee näitä ihmisiä. Samaten vain koksut tuntee kymmeniä tapatyöttömiä. Muut ei jostain tunne näitä ihmisiä.

Seurakunnan väki, velkaneuvojat, asumisneuvojat, isännöitsijät, työkkärin ja Kelan väki, pankkitoimihenkilöt, päiväkodin hoitajat, koulukuraattorit... kaikki he tuntevat tuollaista porukkaa, iso osa vain joutuu vaitiolovelvollisuuden vuoksi olemaan hiljaa näistä asioista

Vierailija
140/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

Ai ei päädy vai? Mitenkähän omalla kurssillani oli aika monta noin vuoden työttömänä ollutta, täysin työkykyistä yli 25-vuotiasta ihmistä? Itsekin korkeakoulutettuna ja hyvän työhistorian omaavana päädyin kurssille ainoastaan sen takia, että olin ollut tietyn pituisen ajan työttömänä työnhakijana. Mitään hyötyähän koko kurssista ei ollut, todella älytöntä rahan ja ajan haaskausta opettaa viikkotolkulla cv:n tekoa ja elämänhallintaa ihmisille, joilla cv on jo tehty ja elämänhallinnassa ei ole mitään vikaa. Kyllähän sen heti tajusi, että tässä on eräät keksineet melkoisen rahasammon: myydään tarpeetonta palvelua, mutta ostajia silti riittää.

Ehkä vika oli siinä CV:ssä, se kun tehdään uusiksi jokaisessa hakemuksessa ja painotetaan nimenomaan sitä osaamista, jota työnantaja haluaa.