MOT: totuus työttömien valmennuskursseista
Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?
Kommentit (368)
Olen 52-vuotias, melko pitkän uran monipuolisissa tehtävissä tehnyt työtön. Nyt jo pitkäaikaistyötön.
Minut on laitettu kolmesti näille työnhakukursseille.
Ensimmäinen kesti viisi päivää. Siellä oli korkeakoulutetut, duunarit ja peruskoulun jälkeen kelkasta pudonneet sekä ryyppäämisen takia potkut saaneet mukavasti samassa ryhmässä. Ensimmäiset kolme päivää oli tasoa "kun menet haastatteluun, laita siistit vaatteet ja muista sanoa päivää" ja "tietääkö joku, mikä on CV?" . Loppuviikosta etenimme jo tietokoneen käynnistämiseen ja osaavimmat saivat kokeilla sähköpostin lähettämistä.
Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!
Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.
Kolmas oli saman vetäjän kuin toinenkin, ja sisällöltään ihan samaa eli täysin turha uusinta. Siinä vielä kaiken kukkuraksi totesimme vetäjän kanssa, että kyseinen projekti tähtäsi vain asuinpaikkakuntani työllistymismahdollisuuksien kartoitukseen, kun taas minulla oli tähtäin muualla. Nyt kun viimeksi työkkärin täti soitti, antoi ymmärtää että jos ei seuraavaan soittokertaan mennessä ole töitä löytynyt, minut laitetaan uudelleen tuohon minulle hyödyttömään projektiin... Niin että maksakaahan työssäkäyvät nyt kiltisti veronne, niin saadaan koulutusfirman pomoille taas uudet autot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun minä hakkaan työttömän naapurin halot ja se naapuri pesee mun ikkunat, ollaan täytetty se aktiivimalli kunhan muistetaan sluibailla niin että noihin hommiin kuluu 18 tuntia? Kuinkas sitten se työllistyminen? Ei toimi Vartiaisenkaan superidea, tuohan suorastaan kannustaa feikkityöllistymiseen turhien kurssien välttämiseksi, ja todellisen työllistymisen mahdollisuudet ovat edelleen 0%.
Miksi halonhakkuu vie sinulta työllistymisen mahdollisuudet?
Jos se naapuri ei satu pyörittämään halonhakkuufirmaa, työllistyn kunnes naapurin pari-kolme heittomottia on hakattu ja sitten oon taas työtön. Luulis ettei näin yksinkertaista asiaa tarvis aikuiselle selit... Juhana, sinäkö se täällä kyselet!?!
Siis et voi jatkaa työnhakua? Juhana yritti selittää sinulle, miten helposti saisit ne 18 tuntia/3 kk työtä tehtyä eikä työttömyysetuuttasi leikattaisi. Mutta koska pitkäaikaistyötön on usein tyhmä, niin työtön ei tuota tajua.
Juhana? Jartsa? Pojat pienet kultamussukaiset, kuunnelkaas nyt. Kun sen aktiivimallin täyttääkseen työttömän pitää saada ihan oikeaa työtä, sellaista, josta saa palkan ja josta työnantaja maksaa myös ne palkan sivukulut. Ja katokaas pojut, kun ei meillä kaikilla ole oikein vara alkaa naapureillemme maksaa semmoisia summia.
Halonhakkuut ja ikkunoiden pesut ovat sitä paitsi huomattavasti mielekkäämpiä töitä kuin monet nykyisen pelleilytyöelämän puuhastelut. Minä teen ne ainakin itse.
Tietenkin työstä maksetaan sivukulut! Vai oikeastiko ja tosissasi oletat, että ei ne oikeat työnantajat sellaisia maksa, siksi ne voi ottaa sinut töihin lepäilemään ja taikaseinästä hakevat palkkasi. Miksi kuvittelet, että yhdelläkään työnantajalla olisi varaa maksaa sinulle, jos työsi tulos on nolla?
Miten tyhmiä te kokkaripojut olette? Vartiainenhan oli väittämässä taas ja palstapellet perässä, että aktiivimallin ehdot voisi täyttää hakkaamalla naapurille halkoja.
Uskon muuten, että kokoomuslaiset ovat oikeasti noin yksinkertaisia. Sitä en tajua, miten niitä joku kehtaa äänestää ja jotkut vielä tunnustaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52-vuotias, melko pitkän uran monipuolisissa tehtävissä tehnyt työtön. Nyt jo pitkäaikaistyötön.
Ensimmäinen kesti viisi päivää. Siellä oli korkeakoulutetut, duunarit ja peruskoulun jälkeen kelkasta pudonneet sekä ryyppäämisen takia potkut saaneet mukavasti samassa ryhmässä. Ensimmäiset kolme päivää oli tasoa "kun menet haastatteluun, laita siistit vaatteet ja muista sanoa päivää" ja "tietääkö joku, mikä on CV?" . Loppuviikosta etenimme jo tietokoneen käynnistämiseen ja osaavimmat saivat kokeilla sähköpostin lähettämistä.
Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.
Kolmas oli saman vetäjän kuin toinenkin, ja sisällöltään ihan samaa eli täysin turha uusinta. Siinä vielä kaiken kukkuraksi totesimme vetäjän kanssa, että kyseinen projekti tähtäsi vain asuinpaikkakuntani työllistymismahdollisuuksien kartoitukseen, kun taas minulla oli tähtäin muualla. Nyt kun viimeksi työkkärin täti soitti, antoi ymmärtää että jos ei seuraavaan soittokertaan mennessä ole töitä löytynyt, minut laitetaan uudelleen tuohon minulle hyödyttömään projektiin... Niin että maksakaahan työssäkäyvät nyt kiltisti veronne, niin saadaan koulutusfirman pomoille taas uudet autot!
Tämän kun nuo kokoomusta äänestävät "nettoveronmaksajat" joskus tajuaisivat.
Aika kovia summia liikkuu höpöhöpö-koulutusbusineksessa. Tuollaiset 2-10 miljoonan sopparit ovat todella merkittäviä ja sanoisin jopa poikkeuksellisia summia esimerkiksi maan suurimmille IT-firmoille, mutta pupukurssittajille tuollaisia näköjään tippuu melko kevein eväin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa tuo Vartiainen tekee ohjelmassa?
Vartiainen sanoo totuuden, ettei kurssien ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä, vaan toimia pelotteena, että ihmiset menisivät vaikka mielummin pesemään naapurien ikkunoita. Katsoin siis jo areenasta päivällä.
Mitä ihmeen pelleilyä tämä on.
Jos työtön menee pesemään naapurin ikkunat, tekee TE-toimisto hyvin nopeasti päätöksen päätoimisesta yrittäjyydestä.
Perusteita ovat mm. yksityiselle henkilölle tehty työ ja oman työn markkinointi. Eihän se naapuri olisi saanut tietää tästä ikkunanpesumahdollisuudesta ellei työtön olisi siitä kertonut. Jos kysyy naapurilta tarvitseeko hän ikkunanpesua, on se markkinointia. Silläkin on merkitystä onko työtä tehty itsenäisesti vai valvonnan alaisena. Jos työ on tehty itsenäisesti, on työn tekijä yrittäjä. Jos ikkunanpesijä on itse valinnut työaikansa, pahentaa se tilannetta. Työaikaa ei missään nimessä saa itse päättää.
Jos naapuri tulee todistamaan, että hän määräsi työttömän pesemään ne ikkunat ja valvoi työtä sekä määräsi työajan, saattaa TE-toimisto palauttaa työttömän työntekijän statuksen työttömälle.
Olen itse käynyt läpi tuommoisen teatterin ja pakko myöntää, että TE-toimisto osoitti yllättävää nokkeluutta keksiessään syitä sille miksi olen yrittäjä. Mm kaikki nuo yllämainitut asiat käsiteltiin hyvin tarkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi näistä kaikista kursseista päästään eroon! Kaikki työttömät riemuitsevat siitä, kun pitää oikeasti hakea joka viikko uutta työpaikkaa ja kaiken lisäksi sellaista, johon on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Jos peruskoulupohjalta hakee paikkaa, jossa kriteerinä on korkeakoulututkinto, niin menettää tuet takautuvasti 4 vkoajalta.
Tulette vielä kaipaamaan tätä nykymallia!Mitäs sisäpiiritietoa sinulla on? Onko jotain selkeää linkkiä, mikä todistaa tuollaiset kaavailut? Tosin pitäähän nytkin hakea koko ajan töitä, jos hakee vain yhtä viikossa niin se ei todellakaan ole paljon.
Olen hakenut useaan paikkaan ja ongelmana on kun ei ole "suosittelijaa". No tämä asia on sellainen, jolle minä en voi mitään. Mutta todella tyhmältä tuntuu, kun samat paikat sanovat ei tästä syystä, mutta seuraavalla viikolla taas hakevat uutta työntekijää. En voi sille mitään, jos en kelpaa. Mikään kurssikaan ei minua tässä tilanteessa auta.
Esimerkiksi tämä:
https://tem.fi/hankesivu?tunnus=TEM031:00/2017
Suosittelija hankitaan jo opiskeluaikana. Eikö sinua neuvottu? Harva työtön muuten tietää tätä suosittelijan tärkeyttä ymmärtämättä, että juuri se voi ratkaista rekrytoinnin.
Mun opiskeluaikana saamani suosittelija on jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun minä hakkaan työttömän naapurin halot ja se naapuri pesee mun ikkunat, ollaan täytetty se aktiivimalli kunhan muistetaan sluibailla niin että noihin hommiin kuluu 18 tuntia? Kuinkas sitten se työllistyminen? Ei toimi Vartiaisenkaan superidea, tuohan suorastaan kannustaa feikkityöllistymiseen turhien kurssien välttämiseksi, ja todellisen työllistymisen mahdollisuudet ovat edelleen 0%.
Jos se naapuri ei satu pyörittämään halonhakkuufirmaa, työllistyn kunnes naapurin pari-kolme heittomottia on hakattu ja sitten oon taas työtön. Luulis ettei näin yksinkertaista asiaa tarvis aikuiselle selit... Juhana, sinäkö se täällä kyselet!?!
Siis et voi jatkaa työnhakua? Juhana yritti selittää sinulle, miten helposti saisit ne 18 tuntia/3 kk työtä tehtyä eikä työttömyysetuuttasi leikattaisi. Mutta koska pitkäaikaistyötön on usein tyhmä, niin työtön ei tuota tajua.
Juhana? Jartsa? Pojat pienet kultamussukaiset, kuunnelkaas nyt. Kun sen aktiivimallin täyttääkseen työttömän pitää saada ihan oikeaa työtä, sellaista, josta saa palkan ja josta työnantaja maksaa myös ne palkan sivukulut. Ja katokaas pojut, kun ei meillä kaikilla ole oikein vara alkaa naapureillemme maksaa semmoisia summia.
Halonhakkuut ja ikkunoiden pesut ovat sitä paitsi huomattavasti mielekkäämpiä töitä kuin monet nykyisen pelleilytyöelämän puuhastelut. Minä teen ne ainakin itse.
Tietenkin työstä maksetaan sivukulut! Vai oikeastiko ja tosissasi oletat, että ei ne oikeat työnantajat sellaisia maksa, siksi ne voi ottaa sinut töihin lepäilemään ja taikaseinästä hakevat palkkasi. Miksi kuvittelet, että yhdelläkään työnantajalla olisi varaa maksaa sinulle, jos työsi tulos on nolla?
Miten tyhmiä te kokkaripojut olette? Vartiainenhan oli väittämässä taas ja palstapellet perässä, että aktiivimallin ehdot voisi täyttää hakkaamalla naapurille halkoja.
Uskon muuten, että kokoomuslaiset ovat oikeasti noin yksinkertaisia. Sitä en tajua, miten niitä joku kehtaa äänestää ja jotkut vielä tunnustaa sen.
Vartiainen oli ihan oikeassa! Hakkaa naapurin halot, naapuri maksaa sinulle palkkaa ja palkasta sivukulut. Ei tule etuksiin mitään pienennyksiä.
jos olen väärässä, niin kerro ihmeessä, missä. Mikä Vartiaisen teoriassa ei päde?
Spring houset toimitusjohtaja aloitti elo-syyskuussa ja nyt hän ei tiedä mitään yrityksensä asioista. Hieno valinta. Ei oo jaksanu tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi näistä kaikista kursseista päästään eroon! Kaikki työttömät riemuitsevat siitä, kun pitää oikeasti hakea joka viikko uutta työpaikkaa ja kaiken lisäksi sellaista, johon on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Jos peruskoulupohjalta hakee paikkaa, jossa kriteerinä on korkeakoulututkinto, niin menettää tuet takautuvasti 4 vkoajalta.
Tulette vielä kaipaamaan tätä nykymallia!Mitäs sisäpiiritietoa sinulla on? Onko jotain selkeää linkkiä, mikä todistaa tuollaiset kaavailut? Tosin pitäähän nytkin hakea koko ajan töitä, jos hakee vain yhtä viikossa niin se ei todellakaan ole paljon.
Olen hakenut useaan paikkaan ja ongelmana on kun ei ole "suosittelijaa". No tämä asia on sellainen, jolle minä en voi mitään. Mutta todella tyhmältä tuntuu, kun samat paikat sanovat ei tästä syystä, mutta seuraavalla viikolla taas hakevat uutta työntekijää. En voi sille mitään, jos en kelpaa. Mikään kurssikaan ei minua tässä tilanteessa auta.
Esimerkiksi tämä:
https://tem.fi/hankesivu?tunnus=TEM031:00/2017
Suosittelija hankitaan jo opiskeluaikana. Eikö sinua neuvottu? Harva työtön muuten tietää tätä suosittelijan tärkeyttä ymmärtämättä, että juuri se voi ratkaista rekrytoinnin.
Mun opiskeluaikana saamani suosittelija on jo kuollut.
Etkä ole sen vuoksi päässyt töihin koskaan? Fiksulla on pari kolme suosittelijaa,mutta sinähän et siihen joukkoon kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Spring houset toimitusjohtaja aloitti elo-syyskuussa ja nyt hän ei tiedä mitään yrityksensä asioista. Hieno valinta. Ei oo jaksanu tehdä mitään.
Tiedätkö sinä, mitkä sukat lapsellasi oli tänään hoidossa jalassa? Tai mitä tapahtui asumasi talon kellarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa tuo Vartiainen tekee ohjelmassa?
Vartiainen sanoo totuuden, ettei kurssien ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä, vaan toimia pelotteena, että ihmiset menisivät vaikka mielummin pesemään naapurien ikkunoita. Katsoin siis jo areenasta päivällä.
Mitä ihmeen pelleilyä tämä on.
Jos työtön menee pesemään naapurin ikkunat, tekee TE-toimisto hyvin nopeasti päätöksen päätoimisesta yrittäjyydestä.Perusteita ovat mm. yksityiselle henkilölle tehty työ ja oman työn markkinointi. Eihän se naapuri olisi saanut tietää tästä ikkunanpesumahdollisuudesta ellei työtön olisi siitä kertonut. Jos kysyy naapurilta tarvitseeko hän ikkunanpesua, on se markkinointia. Silläkin on merkitystä onko työtä tehty itsenäisesti vai valvonnan alaisena. Jos työ on tehty itsenäisesti, on työn tekijä yrittäjä. Jos ikkunanpesijä on itse valinnut työaikansa, pahentaa se tilannetta. Työaikaa ei missään nimessä saa itse päättää.
Jos naapuri tulee todistamaan, että hän määräsi työttömän pesemään ne ikkunat ja valvoi työtä sekä määräsi työajan, saattaa TE-toimisto palauttaa työttömän työntekijän statuksen työttömälle.
Olen itse käynyt läpi tuommoisen teatterin ja pakko myöntää, että TE-toimisto osoitti yllättävää nokkeluutta keksiessään syitä sille miksi olen yrittäjä. Mm kaikki nuo yllämainitut asiat käsiteltiin hyvin tarkku.
Ymmärrän,miksi et ole päässyt töihin.
Ei yksityishenkilön palkkaamaa pidetä yrittäjänä kuin sinun unelmissasi. KUn maksaa sivukulut, ei kenelläkään ole asiaan mitään sanomista. Kunhan muistat, että kotitalousvähennystä ei saa samalla tavalla kuin firman tekemästä työstä.
Meille on palkattu lastenhoitaja jo 10 vuotta eikä kertaakaan ole kyselty, että onko henkilö yrittäjä. Kun asiat hoitaa laillisesti, ei kertomiasi ongelmia tule.
Vierailija kirjoitti:
Aika kovia summia liikkuu höpöhöpö-koulutusbusineksessa. Tuollaiset 2-10 miljoonan sopparit ovat todella merkittäviä ja sanoisin jopa poikkeuksellisia summia esimerkiksi maan suurimmille IT-firmoille, mutta pupukurssittajille tuollaisia näköjään tippuu melko kevein eväin.
5 milj euron sopimus tarkoittaa noin 1000 kpl 1-4 vko mittaista valmenusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartiainen oli ihan oikeassa! Hakkaa naapurin halot, naapuri maksaa sinulle palkkaa ja palkasta sivukulut. Ei tule etuksiin mitään pienennyksiä.
jos olen väärässä, niin kerro ihmeessä, missä. Mikä Vartiaisen teoriassa ei päde?
Se että mitä merkitystä tällaisella pelleilyllä on? Jos minä pesen työttömän naapurin ikkunat ja hän minun, ja kumpikin maksamme toisillemme palkan sekä sivukulut? Jep, aktiivisuus toteutuu. Tosiasiassa tasan yhtä aktiivisia olemme, kun kumpikin pesee omat ikkunansa. Tulee vain vähemmän byrokratiaa ja kuluja.
Ei tällainen näennäistyöllisyys ratkaise yhtään mitään! Se on ihan pelkkää pelleilyä ja pelkäksi haitaksi yhteiskunnallisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan tarkoituksella tehtävään valittu tuollainen, joka ei tiedä mistään mitään tai kieltäytyy kommentoimasta mitään ilman asianajajaa. :-D
Mutta tuollainen retorinen kikkailu oli kyllä hallussa: " Me tarjotaan huippuosaajille sitä next steppiä uralla". Spring Housen kursseilla ollut työtön nainen muuten totesi aika osuvasti. Liian korskeasti puhutaan hienoilla sanoilla "urasta", kun kysymys on kuitenkin siitä, että ihminen saisi töitä.
Valmennuskeskus ei suostunut ottamaan minua kurssille, jolle hain kouluttajan mielestä väärään aikaan.
Kävin Spring Housen kurssin, josta ei ollut yhtään mitään hyötyä. Nettikoulutukset oli tehty hyvin ja olin katsonut niitä ennen kurssia. Luokkahuoneessa ei lämmitys toiminut, joten istuimme kurssilla nokka jäässä. Monet kurssit oli buukattu täyteen, joten niille ei pystynyt osallistumaan.
Etsin vakituista tai määräaikaista työtä ja vastuuhenkilöni ehdotti, että käyn pari kertaa viikossa juttelemassa mummojen kanssa. Kyseessä oli ainoa työ, jota hän ehdotti minulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimitusjohtaja on aika pihalla oman firman asioista. Mutta niin on myös J. Vartiainen, joka on ollut mukana puuhaamassa näitä pakkokursseja ja aktiivimalleja työttömille. Eihän tuollainen" teen naapurille töitä " taatusti edes kelpaa te-toimistossa sellaiseksi työksi, joka hyväksyttäisiin aktiivimallissa työntekona.
Toisekseen sekä Lindström että Vartiainen selityksineen näiden kurssien tarpeellisuudesta eivät näköjään suostu näkemään sitä kuinka paljon rahaa on syydetty kursseille turhaan jo vuodesta 90 alkaen kuten tutkimukset osoittavat? No heilläpä on varmaan hyvävelisidoksia niihin tahohin,jotka ovat rikastuneet järjestämällä näitä pupu pussaa kursseja?
Oletko koskaan miettinyt, mikisi nimenomaan Anni Sinnemäki pitää tätä systeemiä hyvänä? Se luotiin nykyiseksi hänen ollessaan työministeri.
Heh, me ollaan systerin kanssa toistemme suosittelijat tarvittaessa 😂😂😂
On sovittu roolit ja stoorit.
Vierailija kirjoitti:
Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.
Eikö ollut ryhmätöitä? Yleensä missä olen ollut näitä pilipali ryhmätöitä on ja paljon. Esitellään vierustoveri sun muuta paskaa. Vaivannutavaa paskaa. Heitellään palloa luokkahuoneessa ryhmän kesken, sun muuta kehittävää "ryhmätyötä"
Älä viitsi höpöttää.
Olen itse pitänyt ammatillisia koulutuksia työttömille. En tiedä järjestetäänkö sellaisia enää nykyään. Pääpaino taitaa olla pupukursseissa.
Kursseilleni päätyneet ihmiset olivat järkeviä ja aktiivisia. Ihan tavallisia ihmisiä, joita oli kohdannut huono tuuri. Ei heillä ollut mitään elämänhallinnan ongelmia.
Osalla oli talousvaikeuksia ja joillekin TE-toimisto aiheutti huolta omituisilla päätöksillään.
Iäkkäämmillä oli opiskelutaidot hieman hakusessa, sillä niitä ei heidän nuoruudessaan isommin opetettu. Hekin kuitenkin oppivat tarvittavat taidot eikä heidän (kään) oppimiskyvyssään ollut ongelmia.
Olen sitä mieltä, että suurin ongelma työttömyyden hoitamisessa ja työttömien kohtelussa on epäinhimillisyys ja se, että työttömät halutaan nähdä ja kuvata onnettomina yksilöinä, joilla on ongelmia elämänhallinnassa. Heitä ei haluta nähdä ihmisinä.