MOT: totuus työttömien valmennuskursseista
Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D
Siihen voi hakea muutosverokortin. Varmaan meni sanattomaksi teidän tyhmyydestä.
Voihan sitä hakea mutta kun se lopullinen vero% on hyvin lähellä 20% jos ei ole muita tuloja vuoden sisällä. Pienet palkkatulot saa minimaalisella veroprosentilla mutta se johtuu palkkatulovähennyksestä jota ei työttömyyskorvaukseen saa eli työtön maksaa vähintään kunnallisveron kokonaan (+ kelamaksuja ja kirkollisveroa) eli kunnasta riippuen liki 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D
Siihen voi hakea muutosverokortin. Varmaan meni sanattomaksi teidän tyhmyydestä.
Tai sitten tästä on aikaa yli 10 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Ja silti äänestätte Kokoomusta?
Nythän ihmiset ovat alkaneet kannattamaan jälleen demareita, koska luulevat, että SDP on edelleeen pienen ihmisen asialla oleva vasemmistopuolue. Sinällänsä ihan sama vaikka äänestäisivät kokoomusta, koska demarit ovat kokoomus eri nimellä.
Pitäisiköhän alkaa "uravalmennuskonsultaatiksi" ja myydä palveluksiani kaupungille.
Laadunvalvontaa saati vaatimuksia kun ei näköjään ole, niin sisältönä voisi olla jotain kurssille osallistujalle mielekästä aktiviteettia. Ei se varmaan sitä ärsytystä poistaisi, että joutuisi höpöhöpö-kursseilla käymään, mutta sentään ei tarvitsisi tulla nöyryytetyksi erinäisillä "kättelykursseilla" ym. hömpötyksillä.
Paljonkohan kaupunki näistä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän alkaa "uravalmennuskonsultaatiksi" ja myydä palveluksiani kaupungille.
Laadunvalvontaa saati vaatimuksia kun ei näköjään ole, niin sisältönä voisi olla jotain kurssille osallistujalle mielekästä aktiviteettia. Ei se varmaan sitä ärsytystä poistaisi, että joutuisi höpöhöpö-kursseilla käymään, mutta sentään ei tarvitsisi tulla nöyryytetyksi erinäisillä "kättelykursseilla" ym. hömpötyksillä.
Taustalla vaaditaan miljoonien lobbaus- ja lahjontakoneisto. Hanki se ensin.
Nykyinen politiikkahan on näillä hallituspuoleilla juurikin sitä, että mahdollisimman paljon halutaan jakaa valtion velvollisuuksia yksityisille firmoille, jotta voidaan kääriä rahaa muiden selkänahasta. Yleensä myös sopivasti päättäjien kaveripiirille. Suomi on läpimätä. Turha puhua mistään korruptiosta ja pelotella sillä, että ollaan Kreikan tiellä jos ei leikata, leikata, leikata. Kreikan tie on juurikin tuo hyväveli mulle-sulle -järjestelmä, joka tänne on päästetty pesiytymään. Samalla valtion palveluille annetaan huono maine, kun niiden resurssit leikataan minimiin, jotta ihmiset olisivat suostuivaisempia yksityistämiselle palveluiden parantamisen nimissä. Herätkää lampaat. Meillä ei kohta enää ole hyvinvointivaltiota.
Ei hätää! Hallitus lataa tänään suunnitelmansa tuontityövoiman lisäämisestä, niin loppuu ne työvoimaongelmat. ;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat myydä osaamistasi kaupungille?
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää! Hallitus lataa tänään suunnitelmansa tuontityövoiman lisäämisestä, niin loppuu ne työvoimaongelmat. ;)
Jotenkin tälle hallitukselle on ominaista ratkaista ongelmia siten, että ne tulevat yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin se, että eivät tekisi mitään.
Kustannuksien maksimoinnilla hajoitetaan hyvinvointi hallitusti. Kun kustannuksia lisätään on perinteisesti palkankorotukset pannassa ja keskituloisten verotus kiristyy. Perinteistä on myös syyttää sdp:tä tästä vaikka toimet tekee tämä hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tuo Vartiainen kujalla, kun kannustaa harmaaseen talouteen aktiivimallin täyttämiseksi. Naapurin kanssahan usein tehdään työsopimus, jonka aktiivimalli vaatii, kun halkoja lähdetään pilkkomaan.
Työnhakijoiden taso sen sijaan on usein kuin vetäisi alakoululuokkaa perässä, kun eivät aikuiset ihmiset hallitse edes oikeinkirjoitusta hakemusta kirjoittaessaan. Samoin CV on monen työnhakijan mielestä tuntematon käsite, eikä edes sähköpostia olla valmista luomaan, kun siitäkin on liikaa vaivaa, kun joutuu ehkä jopa seuraamaan sitä, että saako niitä töitä. Että ei tällä aineksella mitään taikatemppuja sentään voida olettaa tehtävän.
T: Työkkärin kouluttaja
Siinäpä se, mutta kun aktivointi- ja työnhakukurssille tulisikin kannustaa (?) vain niitä, jotka sitä oikeasti tarvitsevaat. Jos ei ole sopivaa kurssia, niin miksi ihmeessä entisen koodaajan tulisi mennä tietonkoneenkäytön alkeiskurssille - näitä esimerkkejä on lukuisia.
Sinänsä hauska huomata miten Vartiainen on nyt kaikkien mielestä joku iso piru, vaikka mieshän myönsi että kurssit ovat monesti ihan pilipalia. Menee fiksu mies hukkaan kokoomuksessa. Ennemmin pitäisi keskustella siitä, onko nykymalli edes taloudellisesti järkevä vai niille ihmisille joilla on liian lokoisaa olla vaikka hyvillä ansiosidonnaisilla keksiä jotain muuta keppiä. Aika kallis järjestelmä, jos sen ainoa tarkoitus on tehdä olo epämukavaksi. Tiedän itse monia jotka valkkaavat töitä koska saavat 1500 käteen, itsekin olen tuota tehnyt. Mutta demarithan kieltäytyvät kaikesta kriittisestä keskustelusta joka koskee ansioturvaa - siksi tämä ääliömalli ottaa nyt sen viikon ruokarahan juuri niiltä köyhimmiltä jotka eivät pysty aktivoitumaan. Ansioturvassa aktivoitumisen puute ei juuri tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tuo Vartiainen kujalla, kun kannustaa harmaaseen talouteen aktiivimallin täyttämiseksi. Naapurin kanssahan usein tehdään työsopimus, jonka aktiivimalli vaatii, kun halkoja lähdetään pilkkomaan.
Työnhakijoiden taso sen sijaan on usein kuin vetäisi alakoululuokkaa perässä, kun eivät aikuiset ihmiset hallitse edes oikeinkirjoitusta hakemusta kirjoittaessaan. Samoin CV on monen työnhakijan mielestä tuntematon käsite, eikä edes sähköpostia olla valmista luomaan, kun siitäkin on liikaa vaivaa, kun joutuu ehkä jopa seuraamaan sitä, että saako niitä töitä. Että ei tällä aineksella mitään taikatemppuja sentään voida olettaa tehtävän.
T: Työkkärin kouluttajaSiinäpä se, mutta kun aktivointi- ja työnhakukurssille tulisikin kannustaa (?) vain niitä, jotka sitä oikeasti tarvitsevaat. Jos ei ole sopivaa kurssia, niin miksi ihmeessä entisen koodaajan tulisi mennä tietonkoneenkäytön alkeiskurssille - näitä esimerkkejä on lukuisia.
Sinänsä hauska huomata miten Vartiainen on nyt kaikkien mielestä joku iso piru, vaikka mieshän myönsi että kurssit ovat monesti ihan pilipalia. Menee fiksu mies hukkaan kokoomuksessa. Ennemmin pitäisi keskustella siitä, onko nykymalli edes taloudellisesti järkevä vai niille ihmisille joilla on liian lokoisaa olla vaikka hyvillä ansiosidonnaisilla keksiä jotain muuta keppiä. Aika kallis järjestelmä, jos sen ainoa tarkoitus on tehdä olo epämukavaksi. Tiedän itse monia jotka valkkaavat töitä koska saavat 1500 käteen, itsekin olen tuota tehnyt. Mutta demarithan kieltäytyvät kaikesta kriittisestä keskustelusta joka koskee ansioturvaa - siksi tämä ääliömalli ottaa nyt sen viikon ruokarahan juuri niiltä köyhimmiltä jotka eivät pysty aktivoitumaan. Ansioturvassa aktivoitumisen puute ei juuri tunnu.
Kiusataan niiltä joita se eniten satuttaa. Tällainen on tämä nykyinen koulukiusaajayhteiskunta.
Tokihan se on kokemattomalle vaivaanntuttavaa tämä vuorovaikutustaitojen opettelu. Sen takiahan niitä harjoitellaankin. Miksiköhän samanlaisia ryhmääntymisharjoituksia on todella korkeakoulutetuille ja ihan maksetulla ajalla työelämässä?
työnhakija kirjoitti:
Tokihan se on kokemattomalle vaivaanntuttavaa tämä vuorovaikutustaitojen opettelu. Sen takiahan niitä harjoitellaankin. Miksiköhän samanlaisia ryhmääntymisharjoituksia on todella korkeakoulutetuille ja ihan maksetulla ajalla työelämässä?
Minulla on ihan normaalielämässä vuorovaikutusta, jota varten en tarvitse valtiota opettamaan niitä meille. Olen korkeakoulutettu ja ollut pitkään työelämässä. Säästäisin mielelläni verorahat johonkin tärkeämpään.
Työpaikoilla on erittäin harvoin tuon tasoista tuubaa tarjolla, varsinkin nykyään kun kukkaronnyörejä vahditaan tarkemmin.
Lapset ja nuoret ovat nykyisin tosi avuttomia hakemaan töitä ITSE. Siinähän tarvitaan vuorovaikutustaitoja. Pahin juttu on juuri tällainen "ohjaus" . . . . Typeryys varmaan periytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.
Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.
Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa tuo Vartiainen tekee ohjelmassa?
Vartiainen sanoo totuuden, ettei kurssien ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä, vaan toimia pelotteena, että ihmiset menisivät vaikka mielummin pesemään naapurien ikkunoita. Katsoin siis jo areenasta päivällä.
Miksi en vain voi pestä omia ikkunoita ja hakata omia halkoja? Hakatkoon naapuri omat halot.
Aika kylmää laittaa naapurin 90 mummeli hakkaamaan omat halkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?
Itsestäänselvyys sinulle, mutta entäpä sille naapurin Jarille? Et voi tietää, jospa näistä vinkeistä olisi hänelle hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52-vuotias, melko pitkän uran monipuolisissa tehtävissä tehnyt työtön. Nyt jo pitkäaikaistyötön.
Minut on laitettu kolmesti näille työnhakukursseille.
Ensimmäinen kesti viisi päivää. Siellä oli korkeakoulutetut, duunarit ja peruskoulun jälkeen kelkasta pudonneet sekä ryyppäämisen takia potkut saaneet mukavasti samassa ryhmässä. Ensimmäiset kolme päivää oli tasoa "kun menet haastatteluun, laita siistit vaatteet ja muista sanoa päivää" ja "tietääkö joku, mikä on CV?" . Loppuviikosta etenimme jo tietokoneen käynnistämiseen ja osaavimmat saivat kokeilla sähköpostin lähettämistä.
Siinä oli kuulkaa huumorintaju koetuksella useamman kerran. Ihan oikeasti suututti, miten rikollisella tavalla verovaroja väärinkäytetään. Tällainen alkeiskurssi voi ihan todella olla tarpeen vaikka niille pudokkaille tai potkut saaneelle vanhalle tehdasduunarille, joka ei ole ikinä kirjoittanut hakemusta, saati CV:tä. Mutta useimmille meille se oli täysin turha, mikä olisi varsin helposti käynyt ilmi ennen kurssia. Mutta ei, kaikki vaan kurssille!Toinen kurssi oli korkeasti koulutetuille tarkoitettu lyhyt juttu, taisi olla vain parin tunnin pakollinen osuus, jos kotoa lähetti sen jälkeen oman CV:nsä arvioitavaksi. Se oli ihan ok, vaikkei nyt CV:hen mitään ratkaisevaa muutosehdotusta tullutkaan.
Kolmas oli saman vetäjän kuin toinenkin, ja sisällöltään ihan samaa eli täysin turha uusinta. Siinä vielä kaiken kukkuraksi totesimme vetäjän kanssa, että kyseinen projekti tähtäsi vain asuinpaikkakuntani työllistymismahdollisuuksien kartoitukseen, kun taas minulla oli tähtäin muualla. Nyt kun viimeksi työkkärin täti soitti, antoi ymmärtää että jos ei seuraavaan soittokertaan mennessä ole töitä löytynyt, minut laitetaan uudelleen tuohon minulle hyödyttömään projektiin... Niin että maksakaahan työssäkäyvät nyt kiltisti veronne, niin saadaan koulutusfirman pomoille taas uudet autot!
Eikö ollut ryhmätöitä? Yleensä missä olen ollut näitä pilipali ryhmätöitä on ja paljon. Esitellään vierustoveri sun muuta paskaa. Vaivannutavaa paskaa. Heitellään palloa luokkahuoneessa ryhmän kesken, sun muuta kehittävää "ryhmätyötä"
Voithan toki jatkaa nenänkaivamista kotonasi, mutta sitten et valita, miksi hyväksesi ei olla valmiita tekemään mitään.