Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
141/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on nyt kuitenkin satojatuhansia, joten joukkoon mahtuu väkeä laidasta laitaan. Ihmetyttää joidenkin tyhmyys näissä keskusteluissa, siinä mielessä, että yleistetään kaikki samaan ryhmään. Mitä työtä niin mustavalkoinen tyyppi edes voi osata itsekään tehdä? 

Onhan noissa paikkakuntakohtaisia eroja, ketä kursseille laitetaan. Selkeästi nykyään laitetaan eri kriteerein kuin vaikkapa 15 vuotta sitten, jolloin harkintaa oli selvästi enemmän. Monella kurssilla on opiskelijoita, jotka olisivat parempia opettamaan kurssia kuin itse kurssin vetäjä. Totta kai kurssin vetäjät tulevat väittämään muuta. Siinä sakissa onkin ehkä ne tyhmimmät - eivät ymmärrä, että työttömiä työllistyy koko ajan ja kyllä pitkäaikaistyöttömiäkin työllistyy ihan tavallisiin työpaikkoihin. Minä voin nimetä muutaman en sano kaikkein erikoisimpia nimiä tunnistamisen vuoksi: Kari, työllistyi taksikuskiksi käytyään alan kursseja, Tarja, työllistyi ammatilliseksi opettajaksi tehtyään ensin tunteja sinne tänne, minä itse, kouluttauduin uudelleen ja teen nykyään suunnittelutöitä, Timo, sai ensin sijaisuuden opettajana lukiosta ja sitä kautta opetusalalta lisää töitä niin että on nykyään koulutusalalla johtotehtävissä (ja on unohtanut olleensa joskus pitkäaikaistyötön, haukkuu työttömiä...), T***i, lähihoitaja nykyään, E***i, rahoitusalan tehtävissä; EU-hommia, Mika, kouluttautui aikuiskoulutuksessa insinööriksi... nämä tunnen siksi, että ovat joskus olleet samoilla kursseilla ja osa on muuten tuttuja, pari kuuluu sukuun. Kyllä noilla 10 vuotta sitten kursseilla olleista aika moni on nykyään työelämässä.

Näillä kursseilla on valtavia tasoeroja. Toiset haluavat vain rahat pois, toiset opettavat oikeasti jotain. Itse kävin huippuhyvän yrittäjäkurssin - seuraavana keväänä kaveri kävi eri järjestäjän kurssin ja se oli ollut ihan leikkiä. Me kävimme monilla yrityskäynneillä, pankissa kuulemassa yrityslainoista, Finnveran edustaja kävi puhumassa jne. Tuolle toiselle kurssille ei oltu järjestetty yhtään mitään, oli vain vähän kalvoja ja sitten leikitty kauppiasta. 

Vierailija
142/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

No nyt tuli kyllä taas aivan älyvapaata juttua. Nimenomaan noille "uravalmennuksille" tuupataan "osaajia" kuten Spring Housen toimarikin sanoi. Noille nimenomaan lykätään heti kun joku TE-toimistossa keksii. YLE:n työttömyysillassa oli fiksu viisikymppinen DI joka oli lykätty kurssille jossa treenailtiin ekat päivät tietokoneen ohjelmien käyttöä.

Tuttuni oli uravalmennuksessa jossa käytiin läpi mm. LinkedInniä. Kurssilaiset kypsyivät kun opettaja ei osannut käyttää sitä..."ai tää onkin vissiin muuttunu..." "no ennen tähän sai laitettua tälleen". Lopulta kurssilaiset tyuliin opettivat sitä opettajaa.

Ihan turha luulo että noille joutuvat olis jotain syrjäytyneitä. Siellä on paljon mm. 55+ vuotiaita joilla on 30 vuotta työuraa takana, ihan myös tietotekniikan aikana. Sitten heille opetetaan että "työelämä vaatii joustoa ja lehden voi jättää tilaamatta jos haluaa säästää, pura vihantunteesi luontoon ja tärkeintä on matka, ei päämäärä". VMP.

Urbaanilegendat on juuri tällaisia. Jonkun kaveri jossain teki jotain jne.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että työnhakuvalmennus ja uravalmennus ovat sama asia?

Kuulepas, itse olin vastaavalla kurssilla ja yli puolet osallistujista oli korkeakoulun käyneitä (AMK/Yliopisto) ja monella pitkä työhistoria tai yrittäjyys takana. Niin, että siinä sulle sitä urbaania legendaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä tyyppi ei tarvitse suosittelijaa. Kuka sitä paitsi takaa, että suosittelija puhuu totta, tai että suosittelija edes oikeasti tietää suositeltavan osaamistason? Olen ollut eräällä isolla työpaikalla, missä johtajat vähät tiesi siitä, kuka mitäkin tekee ja minkä verran. Heidän käsityksensä perustui pyllynnuolijoiden kertomuksiin. Onhan sekin yleisesti tiedetty, että hyvää tyyppiä ei edes haluta suositella ja huonoista halutaan eroon...

Itse en ole yhtenkään  hakemukseen laittanut suosittelijaa. Olen päässyt haastatteluihin ja myös töihin. Kuulemma osaan tehdä hyviä hakemuksia. Enkä muuten ole käynyt työnhakukurssiakaan. Työttömänä olen kyllä ollut. 

Vierailija
144/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on nyt kuitenkin satojatuhansia, joten joukkoon mahtuu väkeä laidasta laitaan. Ihmetyttää joidenkin tyhmyys näissä keskusteluissa, siinä mielessä, että yleistetään kaikki samaan ryhmään. Mitä työtä niin mustavalkoinen tyyppi edes voi osata itsekään tehdä? 

Onhan noissa paikkakuntakohtaisia eroja, ketä kursseille laitetaan. Selkeästi nykyään laitetaan eri kriteerein kuin vaikkapa 15 vuotta sitten, jolloin harkintaa oli selvästi enemmän. Monella kurssilla on opiskelijoita, jotka olisivat parempia opettamaan kurssia kuin itse kurssin vetäjä. Totta kai kurssin vetäjät tulevat väittämään muuta. Siinä sakissa onkin ehkä ne tyhmimmät - eivät ymmärrä, että työttömiä työllistyy koko ajan ja kyllä pitkäaikaistyöttömiäkin työllistyy ihan tavallisiin työpaikkoihin. Minä voin nimetä muutaman en sano kaikkein erikoisimpia nimiä tunnistamisen vuoksi: Kari, työllistyi taksikuskiksi käytyään alan kursseja, Tarja, työllistyi ammatilliseksi opettajaksi tehtyään ensin tunteja sinne tänne, minä itse, kouluttauduin uudelleen ja teen nykyään suunnittelutöitä, Timo, sai ensin sijaisuuden opettajana lukiosta ja sitä kautta opetusalalta lisää töitä niin että on nykyään koulutusalalla johtotehtävissä (ja on unohtanut olleensa joskus pitkäaikaistyötön, haukkuu työttömiä...), T***i, lähihoitaja nykyään, E***i, rahoitusalan tehtävissä; EU-hommia, Mika, kouluttautui aikuiskoulutuksessa insinööriksi... nämä tunnen siksi, että ovat joskus olleet samoilla kursseilla ja osa on muuten tuttuja, pari kuuluu sukuun. Kyllä noilla 10 vuotta sitten kursseilla olleista aika moni on nykyään työelämässä.

Näillä kursseilla on valtavia tasoeroja. Toiset haluavat vain rahat pois, toiset opettavat oikeasti jotain. Itse kävin huippuhyvän yrittäjäkurssin - seuraavana keväänä kaveri kävi eri järjestäjän kurssin ja se oli ollut ihan leikkiä. Me kävimme monilla yrityskäynneillä, pankissa kuulemassa yrityslainoista, Finnveran edustaja kävi puhumassa jne. Tuolle toiselle kurssille ei oltu järjestetty yhtään mitään, oli vain vähän kalvoja ja sitten leikitty kauppiasta. 

Iso osa työttömistä on työttömänä alle 3 kk. Tällä hetkellä työkkärin listoilta ei taida löytyä sellaista väkeä, joka on ollut työttömänä pitempään ja josta on tekemään yhtään mitään. Työmarkkinat vetävät. Kyse ei ole vain jostain muutamasta viikkotunnista, niitä tekevät lähinnä opiskelijat, vaan oikeista kokopäivätöistä. Ongelmana on se, että osaajia ei löydy tai sitten se osaaja vaatii asioita, joita ei voi saada eli esim. työajat, joiden puitteissa ko. tehtävää ei voi tehdä asiakkaan aikataulujen takia jne.

Jos työtön ei työnhakuvalmennuksen jälkeen tiedä, että jokaiseen työpaikkaan haetaan yksilöllisellä hakemuksella, niin liekö vika sitten kouluttajassa vai koulutettavassa.

Vierailija
145/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä tyyppi ei tarvitse suosittelijaa. Kuka sitä paitsi takaa, että suosittelija puhuu totta, tai että suosittelija edes oikeasti tietää suositeltavan osaamistason? Olen ollut eräällä isolla työpaikalla, missä johtajat vähät tiesi siitä, kuka mitäkin tekee ja minkä verran. Heidän käsityksensä perustui pyllynnuolijoiden kertomuksiin. Onhan sekin yleisesti tiedetty, että hyvää tyyppiä ei edes haluta suositella ja huonoista halutaan eroon...

Itse en ole yhtenkään  hakemukseen laittanut suosittelijaa. Olen päässyt haastatteluihin ja myös töihin. Kuulemma osaan tehdä hyviä hakemuksia. Enkä muuten ole käynyt työnhakukurssiakaan. Työttömänä olen kyllä ollut. 

Meillä taas soitetaan sille suosittelijalle, joka ei todellakaan ole edellisen työpaikan pomo, vaan joku, joka oikeasti tieää osaamisen. Jos sinulle työpaikka on taistelutanner, niin ei ihme, että joudut vähän väliä työttömäksi.

Vierailija
146/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti äänestätte Kokoomusta?

Vierailija
147/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole yleisesti tiedetty. Se on kyllä tiedetty, että kukaan ei omalla nimellään halua suositella "huonoa". Ihmeellistä logiikkaa.

Vierailija
148/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Kerran viikossa kävin kolmen kuukauden ajan konsultin kanssa heijastelemassa, että näyttääkö CV:ssä paremmalta ”ammattinimike, työnantaja” vai ”työnantaja, ammattinimike”. Myös työhakemuksen tekstin fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja yläreunan valokuvasta saatiin hyvä, kun ähellettiin sitä yhteensä 5 tuntia. Muuta ei niiden kaikkiaan 13 tunnin aikana ehdittykään tehdä. Konsultti jännitti tapaamisissa kovin, joten yritin myötäillä ja olla rohkaiseva, raportoi teemu suomesta."

Iltasanomat 22.1.2019

Vierailija
149/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Vierailija
150/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vika oli siinä CV:ssä, se kun tehdään uusiksi jokaisessa hakemuksessa ja painotetaan nimenomaan sitä osaamista, jota työnantaja haluaa.

25 vuotiaalla tuskin on työkokemuksen ja koulutuksen puolesta niin pitkää cv:tä (ellei täytä sitä alunperinkin epäolennaisuuksilla), että sitä isommin tarvitsee editoida.

Vierailija
151/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Spring Housesta sen verran, ettei siellä kukaan pomo tai työhönottaja vastaa kysymyksiin kuin ympäripyöreästi. Työpaikkaa hakiessa sanovat, onko sinulla jotain kysyttävää, mutta sitten kun kysyy, eivät vastaa.

Vierailija
152/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Kerro miksi äänestäisin? Vaalien jälkeen muokataan kokkarihallitus äänestystuloksesta viis.  Edellisten vaalien persujen äänivyörystä hyötyi lopulta kokoomus kun loikkarit jäi ajamaan kokoomuspolitiikkaa. 

Vierailija
153/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei byrokratiaa kumota äänestämällä, koska virkamiesten pääasiallinen tehtävä on tehdä itsestään tarpeellisen oloisia, ettei oma työpaikka ole vaarassa. Poliitikotkin alkavat olla pallo täysin hukassa ja siitä osoituksena esimerkiksi Orpo varmaan oikeasti kuvittelee, että byrokratia on keventynyt. Todellisuudessa byrokratia ja valvonta ovat vain lisääntyneet Kokoomuksen ollessa hallituksissa, mutta valtion suorittavaa työtä tekevät työntekijät on ulkoistettu ja palvelut ostetaan tai rahoitetaan nykyisin. Puhdas silmänkääntötemppu ja ei edes edullinen, koska palveluntarjoajia on niin vähän Suomessa, ettei ole tullut riittävästi kilpailua, joka alentaisi hintoja.

Vierailija
154/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D

Vierailija
155/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä Spring Housesta sen verran, ettei siellä kukaan pomo tai työhönottaja vastaa kysymyksiin kuin ympäripyöreästi. Työpaikkaa hakiessa sanovat, onko sinulla jotain kysyttävää, mutta sitten kun kysyy, eivät vastaa.

Kun firman toiminta perustuu paashan jauhamiseen niin tietenkin vastaukset on ympäripyöreitä. Aikuisten päiväkerho ei varmaan saisi valtion rahaa mutta työhön valmennus ja vastaavat nimikkeet kursseille niin johan aukeaa rahahanat. Sitten mahdollisimman halvalla jotain ohjelmaa niille kurssitettaville. Tärkeintä ko firmalle on tehdä voittoa ja työttömät käy sitten istumassa näitä turhia kursseja. Sama kun lappaisivat suoraan valtion kirstusta kadulle 26 miljoonaa. Nopeimmat käy keräämässä ne rahat.

Vierailija
156/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D

Miksi muka ei voi? Kyllä ainakin minulla onnistui ja verottajan sivuillakin sanotaan, että jos et hae uutta verokorttia, on pidätys% 20.

Vierailija
157/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

No nyt tuli kyllä taas aivan älyvapaata juttua. Nimenomaan noille "uravalmennuksille" tuupataan "osaajia" kuten Spring Housen toimarikin sanoi. Noille nimenomaan lykätään heti kun joku TE-toimistossa keksii. YLE:n työttömyysillassa oli fiksu viisikymppinen DI joka oli lykätty kurssille jossa treenailtiin ekat päivät tietokoneen ohjelmien käyttöä.

Tuttuni oli uravalmennuksessa jossa käytiin läpi mm. LinkedInniä. Kurssilaiset kypsyivät kun opettaja ei osannut käyttää sitä..."ai tää onkin vissiin muuttunu..." "no ennen tähän sai laitettua tälleen". Lopulta kurssilaiset tyuliin opettivat sitä opettajaa.

Ihan turha luulo että noille joutuvat olis jotain syrjäytyneitä. Siellä on paljon mm. 55+ vuotiaita joilla on 30 vuotta työuraa takana, ihan myös tietotekniikan aikana. Sitten heille opetetaan että "työelämä vaatii joustoa ja lehden voi jättää tilaamatta jos haluaa säästää, pura vihantunteesi luontoon ja tärkeintä on matka, ei päämäärä". VMP.

Urbaanilegendat on juuri tällaisia. Jonkun kaveri jossain teki jotain jne.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että työnhakuvalmennus ja uravalmennus ovat sama asia?

Urbaanilegenda on sun hanurissas.

Ihan meidän perheessä mies joutui työttömäksi 90 v laman aikana ja te-toimisto aikoi pakottaa hönet kirjanpidon alkeiskurssille, vaikka hän oli taloushallinnon ammattilainen.

Ei tarvinnut kyllä sitten mennä, kun ei ollut aktiivimallia

Vierailija
158/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka ei voi? Kyllä ainakin minulla onnistui ja verottajan sivuillakin sanotaan, että jos et hae uutta verokorttia, on pidätys% 20.

Ennen ei voinutkaan koska etuuksiin ei saanut mitään verovähennyksiä, eli kuntavero meni aina täytenä jne. Toki ei valtiolle mennyt veroa. Kun vihreät olivat hallituksessa Tarja Cronbergin aikana, vihreät sai läpi sen että perusvähennys tuli myös etuuksiin, eli työttömän veroprosentti voi olla vaikka 16%.

Vierailija
159/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä roskaa juuri luin. Kyllä akateeminen ja hyvinkin työkykyinen työtön kummasti joutuu moisille hoopee-kursseille. Ei niitä tehdä vain ja ainoastaan joillekin luusereille.

Voi nyt. Eikö jonkun paperilapun perusteella saakaan erityiskohtelua työttömänä?

Siivooja-Pirkko varmaan haluaa samalle kurssille viilaamaan CV:tä kuin insinööri-Jorma?

Kumpikaan ei halua noille kursseille, mutta täällä vaan jotkut ovat sitä mieltä, että jonkun paperilapun perusteella pitäisi olla oikeutettu laistamaan samoista paskatoimenpiteistä mitkä koskettavat muita työttömiä.

Mitä tarkoitat paperilapulla?

Toisen asteen koulutuksen todistusta, amk:n vastaavaa vai peräti maisteria? Oleskelulupaa?

Työnhakukurssille riittää ajaksi viisi arkipäivää jos tehdään cv ja käydään läpi työhakemuksen tekoa jne.

Mutta mitä tuollainen kurssi tarjoaa henkilölle, joka tietää jo kaiken tuon ja enemmän? Miten kursseja voisi kehittää?

Ei mitenkään koska töitä ei ole tarpeeksi.

Seuraavaksi voitaisiin kehittää työnantajille vastaavia kursseja. Miten luet cv:tä, tjsp.

Vierailija
160/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä roskaa juuri luin. Kyllä akateeminen ja hyvinkin työkykyinen työtön kummasti joutuu moisille hoopee-kursseille. Ei niitä tehdä vain ja ainoastaan joillekin luusereille.

Olin itse tällaisella kurssilla ja kyllä olen akateeminen. Meitä oli siellä noin joka kolmas.

Tilastojen mukaan olit työnhakuvalmennuksessa. Et uravalmennuksessa. Paitsi jos olet ollut työttömänä yli 3 vuotta.

Tuo on ihan höpöhöpöä. Uravalmennukseen saa mennä kuka tahansa työtön. Minä ja moni muu olimme siellä vuosi sitten kevättalvella aktiivimallin ehtojen täyttämistä varten, ja minä olin siinä vaiheessa ollut reilu 3kk työttömänä.

Ja käytännössä se oli työnhakukurssi vaikka nimi olikin hienolta kalskahtava uravalmennus.