Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
81/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte keskustella politiikasta, se ei onnistu täällä sensuurin vuoksi. Ehdotan TIEDE-lehden keskustelupalstaa; se on verkkainen ja trollin kyllästämä, mut ei tarvii lukea ufo-juttuja, kun voi kirjoittaa pelkästään omaan POLITIIKKA-aiheiseen aloitukseen. Rekisteröityminen on helppoa: https://www.tiede.fi/keskustelu 

Ei minua sensuroida. Te voitte palata sinne puuhavaimikähommelifoorumeillenne.

Vierailija
82/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

Mitä roskaa juuri luin. Kyllä akateeminen ja hyvinkin työkykyinen työtön kummasti joutuu moisille hoopee-kursseille. Ei niitä tehdä vain ja ainoastaan joillekin luusereille.

Voi nyt. Eikö jonkun paperilapun perusteella saakaan erityiskohtelua työttömänä?

Siivooja-Pirkko varmaan haluaa samalle kurssille viilaamaan CV:tä kuin insinööri-Jorma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä hakkaan työttömän naapurin halot ja se naapuri pesee mun ikkunat, ollaan täytetty se aktiivimalli kunhan muistetaan sluibailla niin että noihin hommiin kuluu 18 tuntia? Kuinkas sitten se työllistyminen? Ei toimi Vartiaisenkaan superidea, tuohan suorastaan kannustaa feikkityöllistymiseen turhien kurssien välttämiseksi, ja todellisen työllistymisen mahdollisuudet ovat edelleen 0%.

Miksi halonhakkuu vie sinulta työllistymisen mahdollisuudet?

Jos se naapuri ei satu pyörittämään halonhakkuufirmaa, työllistyn kunnes naapurin pari-kolme heittomottia on hakattu ja sitten oon taas työtön. Luulis ettei näin yksinkertaista asiaa tarvis aikuiselle selit... Juhana, sinäkö se täällä kyselet!?!

Vierailija
84/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Usko tai älä, monelle työttömälle nuo ovat ihan uusia ajatuksia! Etenkin kun kerrotaan, mitä se lepo on. Ei suinkaan pelaamista.

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua, että jaksaa aamulla mennä töihin tai valmennukseen. Vähän kuin olisi 16 kpl aikuisia tarkkailukoululaisia vahdittavana.

Jotkut ovat ja juuri siksi olisikin hyvä laittaa jotkut rajat ja kriteerit kursseihin, juuri niinkuin tuo työtön ohjelmassa ehdotti.

Akateemiset työttömät taatusti osaavat tehdä cv:t ja herätä aamulla, koulut kesken jättänyt 17 v ei luultavasti osaa mitään työnhakuun liittyvää.

Pitkäaikaistyötön tietää kuinka säästää kaikesta, koko ikänsä töissä ollut tarvitsee toisenlaista apua työttömänä.

Onhan niissä rajat ja kriteerit. Ei työkykyinen työtön niille päädy (paitsi nuoret alle 25v ikäiset). Ei noissa valmennuksissa ole porukkaa, joka kykenee omatoimiseen työnhakuun,monet on kokeilleet sitä 2-4 vuotta tuloksetta. Siksi on outoa kuvitella, että joku 4 vko valmennus saisi heidät töihin.

Mitä roskaa juuri luin. Kyllä akateeminen ja hyvinkin työkykyinen työtön kummasti joutuu moisille hoopee-kursseille. Ei niitä tehdä vain ja ainoastaan joillekin luusereille.

Olin itse tällaisella kurssilla ja kyllä olen akateeminen. Meitä oli siellä noin joka kolmas.

Tilastojen mukaan olit työnhakuvalmennuksessa. Et uravalmennuksessa. Paitsi jos olet ollut työttömänä yli 3 vuotta.

Vierailija
85/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi näistä kaikista kursseista päästään eroon! Kaikki työttömät riemuitsevat siitä, kun pitää oikeasti hakea joka viikko uutta työpaikkaa ja kaiken lisäksi sellaista, johon on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Jos peruskoulupohjalta hakee paikkaa, jossa kriteerinä on korkeakoulututkinto, niin menettää tuet takautuvasti 4 vkoajalta.

Tulette vielä kaipaamaan tätä nykymallia!

Mitäs sisäpiiritietoa sinulla on? Onko jotain selkeää linkkiä, mikä todistaa tuollaiset kaavailut? Tosin pitäähän nytkin hakea koko ajan töitä, jos hakee vain yhtä viikossa niin se ei todellakaan ole paljon.

Olen hakenut useaan paikkaan ja ongelmana on kun ei ole "suosittelijaa". No tämä asia on sellainen, jolle minä en voi mitään. Mutta todella tyhmältä tuntuu, kun samat paikat sanovat ei tästä syystä, mutta seuraavalla viikolla taas hakevat uutta työntekijää. En voi sille mitään, jos en kelpaa. Mikään kurssikaan ei minua tässä tilanteessa auta.  

Vierailija
86/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon että joka ainut kirjoittaa nyt talteen Vartiaisen sanat mitä hän sanoo kurssien hyödyllisyydestä ja seuraavaksi kun joku vastaavia kursseja ehdottaa, kaivat muistiinpanot esiin ja siteeraat mitä Vartiainen sanoo kurssien hyödyllisyydestä. Jatkossa KENEKÄÄN EI pidä koskaa osallistua vastaaville kursseille, kiitos MOT

Ohjelman käsikirjoituksenkin Yle on julkaissut: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/21/nain-tyottomilla-tienataan-kas…; Sieltä voi copy-pastettaa Vartiaisen repliikit

Vierailija
87/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä hakkaan työttömän naapurin halot ja se naapuri pesee mun ikkunat, ollaan täytetty se aktiivimalli kunhan muistetaan sluibailla niin että noihin hommiin kuluu 18 tuntia? Kuinkas sitten se työllistyminen? Ei toimi Vartiaisenkaan superidea, tuohan suorastaan kannustaa feikkityöllistymiseen turhien kurssien välttämiseksi, ja todellisen työllistymisen mahdollisuudet ovat edelleen 0%.

Jos se naapuri ei satu pyörittämään halonhakkuufirmaa, työllistyn kunnes naapurin pari-kolme heittomottia on hakattu ja sitten oon taas työtön. Luulis ettei näin yksinkertaista asiaa tarvis aikuiselle selit... Juhana, sinäkö se täällä kyselet!?!

Siis et voi jatkaa työnhakua? Juhana yritti selittää sinulle, miten helposti saisit ne 18 tuntia/3 kk työtä tehtyä eikä työttömyysetuuttasi leikattaisi. Mutta koska pitkäaikaistyötön on usein tyhmä, niin työtön ei tuota tajua.

Vain Vartiaiselle tarttee vääntää rautalangasta ettei työtön halua hakea töitä, vaan saada sen palkallisen työn elättääkseen itsensä ja perheensä. Se työtön naapuri halkokasoineen ei tuossa kuviossa auta sen enempää kuin tyhjänpäiväiset pupunpussauskurssit. Työtön tarttee yhteyden firmaan joka on valmis palkkaamaan uusia työntekijöitä. Valitettavan usein se firma vaan on vuokrafirma jonka listoilla roikutaan päivärahalla ja tuurilla saadaan muutama päivä kuukaudessa lyhyitä keikkoja.

Vierailija
88/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mantraa se on kuin tämä "sinäkin voit säästää pienistäkin tuloista x euroa kuukaudessa ja kas, sinäkin voit olla menestyjä ja sijoittajamiljonääri".  Tämän mantran hokija unohtaa, että hänellä on ollut 5-vuotiaasta asti isomummon antama pesämuna, varakkaat vanhemmat ja sittemmin aviomies on maksanut asumisen.  Olen itse keskituloinen ja keski-ikäinen työssäkäyvä, enkä ole koskaan samoissa piireissä näiden kultalusikka ahterissa syntyneiden kanssa elellyt. 

Vierailija
89/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis et voi jatkaa työnhakua? Juhana yritti selittää sinulle, miten helposti saisit ne 18 tuntia/3 kk työtä tehtyä eikä työttömyysetuuttasi leikattaisi. Mutta koska pitkäaikaistyötön on usein tyhmä, niin työtön ei tuota tajua.

Juhana? Jartsa? Pojat pienet kultapuppelit, kuunnelkaas nyt. Kun sen aktiivimallin täyttääkseen työttömän pitää saada ihan oikeaa työtä, sellaista, josta saa palkan ja josta työnantaja maksaa myös ne palkan sivukulut. Ja katokaas pojut, kun ei meillä kaikilla ole oikein vara alkaa naapureillemme maksaa semmoisia summia.

Halonhakkuut ja ikkunoiden pesut ovat sitä paitsi huomattavasti mielekkäämpiä töitä kuin monet nykyisen pelleilytyöelämän puuhastelut. Minä teen ne ainakin itse.

Vierailija
90/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt. Eikö jonkun paperilapun perusteella saakaan erityiskohtelua työttömänä?

Siivooja-Pirkko varmaan haluaa samalle kurssille viilaamaan CV:tä kuin insinööri-Jorma?

Kumpikaan ei halua noille kursseille, mutta täällä vaan jotkut ovat sitä mieltä, että jonkun paperilapun perusteella pitäisi olla oikeutettu laistamaan samoista paskatoimenpiteistä mitkä koskettavat muita työttömiä.

Vierailija
91/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkera elämämkoululainenkin saapui paikalle kavereineen.

Vierailija
92/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhana? Jartsa? Pojat pienet kultamussukaiset, kuunnelkaas nyt. Kun sen aktiivimallin täyttääkseen työttömän pitää saada ihan oikeaa työtä, sellaista, josta saa palkan ja josta työnantaja maksaa myös ne palkan sivukulut. Ja katokaas pojut, kun ei meillä kaikilla ole oikein vara alkaa naapureillemme maksaa semmoisia summia.

Halonhakkuut ja ikkunoiden pesut ovat sitä paitsi huomattavasti mielekkäämpiä töitä kuin monet nykyisen pelleilytyöelämän puuhastelut. Minä teen ne ainakin itse.

Vierailija
93/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

No mitäpä lottoot?

Vierailija
94/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän Greenpeace reagoi, jos kaikki puoli miljoonaa työtöntä menevät ja purkavat vihansa luontoon?  

Vierailija
95/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se paperilappu pitää sisällään aikas monenlaista kurssia ja esseetä ja tutkielemaa, mistä eämälönkolulainen ei osaa edes uneksia. Siksi se on lappunen, joita ei peruskolulaiset näppeihinsä saa.

Joten todelakin ymmärtää akateemisten vihanpurkaukset nöiden paprulabrahaistapskakaniatereiden haistapskaesitykset pitkällekouluttauneiden # aktivoimisesta.. Menty itse kovapalkkaiseen aivotnarikkaan duuniin iakän avulla ja sitten aletaan vttuilemaan kultivoiduille ihmisille, joita on vain pikkasen liikaa Suomem markkinoile ja kun kaikista ei ole julkisen paper pushaajaksi.. joita niitäkin on byrokratian nimissä 10xliikaa!!

Vain vähän on tarpeellista. Veronmaksajien ja lottopelaajien rahat laitetaan kanisterioissa haisemaan, kun rahaaaa on ku roskaaaaaa!!!!

Haistapska yhteiskunta saa mitä tilaa!! Tervetuloa huhtikuu!!

Vierailija
96/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin kursseihin menee kolminumeroinen lukema ja miljoona siihen perään spring house ei ole ainoa kurssittaja.

Vierailija
97/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi näistä kaikista kursseista päästään eroon! Kaikki työttömät riemuitsevat siitä, kun pitää oikeasti hakea joka viikko uutta työpaikkaa ja kaiken lisäksi sellaista, johon on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Jos peruskoulupohjalta hakee paikkaa, jossa kriteerinä on korkeakoulututkinto, niin menettää tuet takautuvasti 4 vkoajalta.

Tulette vielä kaipaamaan tätä nykymallia!

Mitäs sisäpiiritietoa sinulla on? Onko jotain selkeää linkkiä, mikä todistaa tuollaiset kaavailut? Tosin pitäähän nytkin hakea koko ajan töitä, jos hakee vain yhtä viikossa niin se ei todellakaan ole paljon.

Olen hakenut useaan paikkaan ja ongelmana on kun ei ole "suosittelijaa". No tämä asia on sellainen, jolle minä en voi mitään. Mutta todella tyhmältä tuntuu, kun samat paikat sanovat ei tästä syystä, mutta seuraavalla viikolla taas hakevat uutta työntekijää. En voi sille mitään, jos en kelpaa. Mikään kurssikaan ei minua tässä tilanteessa auta.  

Esimerkiksi tämä:

https://tem.fi/hankesivu?tunnus=TEM031:00/2017

Suosittelija hankitaan jo opiskeluaikana. Eikö sinua neuvottu? Harva työtön muuten tietää tätä suosittelijan tärkeyttä ymmärtämättä, että juuri se voi ratkaista rekrytoinnin.

Vierailija
98/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin kursseihin menee kolminumeroinen lukema ja miljoona siihen perään spring house ei ole ainoa kurssittaja.

MOT väitti, että ei mene kuin 2-numeroinen luku miljoonina.

Vierailija
99/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhana? Jartsa? Pojat pienet kultamussukaiset, kuunnelkaas nyt. Kun sen aktiivimallin täyttääkseen työttömän pitää saada ihan oikeaa työtä, sellaista, josta saa palkan ja josta työnantaja maksaa myös ne palkan sivukulut. Ja katokaas pojut, kun ei meillä kaikilla ole oikein vara alkaa naapureillemme maksaa semmoisia summia.

Tietenkin työstä maksetaan sivukulut! Vai oikeastiko ja tosissasi oletat, että ei ne oikeat työnantajat sellaisia maksa, siksi ne voi ottaa sinut töihin lepäilemään ja taikaseinästä hakevat palkkasi. Miksi kuvittelet, että yhdelläkään työnantajalla olisi varaa maksaa sinulle, jos työsi tulos on nolla?

Vierailija
100/368 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toimitusjohtaja on aika pihalla oman firman asioista. Mutta niin on  myös J. Vartiainen, joka on ollut mukana puuhaamassa näitä pakkokursseja ja aktiivimalleja työttömille. Eihän tuollainen" teen naapurille töitä "  taatusti edes kelpaa te-toimistossa sellaiseksi työksi, joka hyväksyttäisiin aktiivimallissa työntekona.

Toisekseen sekä Lindström että Vartiainen selityksineen näiden kurssien tarpeellisuudesta  eivät näköjään suostu näkemään  sitä kuinka paljon rahaa on syydetty kursseille turhaan jo vuodesta 90 alkaen kuten tutkimukset osoittavat? No heilläpä on varmaan hyvävelisidoksia niihin tahohin,jotka ovat rikastuneet järjestämällä  näitä pupu pussaa kursseja?