1v:n äiti ja täysin loppu, en jaksa tätä enää
Minulla ja miehellä on siis juuri 1v täyttänyt poika ja minä olen se, joka on tämän vuoden hoitanut lapsen ja kodin täysin yksin. Siis todellakin aivan yksin. Mies ei ole kertaakaan ollut tuntia kauempaa lapsen kanssa yksin, ja silloinkin olen käynyt kaupassa KYSYTTYÄNI ensin, että saanko käydä kaupassa tällä välin kun lapsi nukkuu vielä päikkäreitä. Miksi edes kysyn, en tiedä. Mies ei siivoa, ei laita ruokaa, ei käy kaupassa. Ei edes siivoa omia sotkujaan, vaatteet jää lattialle, kaikki lautaset ja mukit olkkariin, nuuskaa lojuu pitkin poikin pöytiä.
Mies "käy" töissä, mutta asumme työpaikan (varastohalli) tiloissa sijaitsevassa asunnossa omakotitalon remontin ajan. Mies on yksin varastolla ja pystyy siis päivät lorvimaan kotona. Nukkuu lähes poikkeuksetta 10-12 asti aina ja pystyy vain päivät katselemaan elokuvia kun minä olen lapsen kanssa, kokkaan,siivoan ja hoidan koko kodin. Toki hänellä ehkä kahden viikon välein on päivä, jolloin on lähes koko päivän tekemässä töitä. Työpäivän jälkeen mies lähtee tekemään remonttia ja arvostan häntä, että jaksaa joka päivä lähteä tekemään tulevaa kotiamme. Hän sitten syyllistää minua, että sunkin pitäis olla täällä tekemässä, en mä saa yksin aina kaikkea tehtyä. Ai että kaiken tämän kotirumban, ruuanlaiton ja vielä passauksenkin lomassa pitäisi taaperon kanssa lähteä tekemään remonttia. Niin, kaiken lisäksi siis passaan miestä, pyytää laittamaan ruokaa, keittämään kahvia, tuomaan ja hakemaan sen ja sen. Minä liian kilttinä aina autan ja teen. Oma moka.
Jatkuu
Kommentit (116)
Tutti pois nyt heti, jotta yöt paranee. Hammaslääkäreiden mukaan pitää lopettaa 1-vuotiaaseen mennessä. Repäise jostain tahdonvoimaa vierottaa tutista, niin saat yöt rauhoittumaan.
Auttaisiko ulkopuolinen keskusteluapu miestäsi ryhdistäytymään? Voitko palata työelämään? Osapäiväinen työ ja lapsen päivähoito saattaisi virkistää. Itsekin olin kyllä tuossa vaiheessa ihan loppu, laskin päiviä töihin paluuseen. Yöt helpottuivat reilun vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden terveen lapsen ja kodin hoitaminen ei todellakaan ole liian raskasta! Väsymys johtuu jostakin muusta syystä.
No kuules kun niitä lapsia on monenlaisia. Tutulla ollut lapsi joka valvotti lähes vuoden putkeen ja monilla useamman vuoden. Riippuu ihan siitä kuinka paljon saa nukuttua. Ja vielä siivoat, laitat ruuat, pyykkäät ja puunaat kotia sen lapsen (lasten tässä tapauksessa) hoidon lisäksi niin kyllä takuulla on raskasta.
Lopeta passaaminen, kun mies pyytää kahvia, niin käske keittämään itse. Lähde ulos ja ilmoita että olet lähdössä, kyllä mies lapsen hoitaa kun pakko on. Muulloinkin voit pyytää miestä hoitamaan lasta, vaihtamaan vaippaa, pukemaan ja pesemään... Siivous ja ruuanlaitto sopii myös miehen työksi. Tee vaikka lista kuka tekee mitä ja milloin.
Levander kirjoitti:
Miehesi kuulostaa tämän tarinan perusteella aivovaurioiselta mul kulta. Mutta miten tilanne on luisunut tuohon? Että sinä passaat ja palvelet? Olet piika.
Jos et halua erota lopeta miehen paapominen. Kerro neuvolassa väsymyksestäsi. Pyydä apua.
Olkoonkin, ettei miehesi leipätyä ole kovin vaativaa niin työtä se on kuitenkin. Ja siihen päälle raksahommat. Pystyisitkö sinä välillä menemään raksalle ja miehesi olisi lapsen kanssa?
Pienen lapsen hoitaminen on raskasta ja väsyttävää. Älä lue noita lapsettomien vellihousujen haukkumatekstejä. Itse olin lapseni 1-vuotispäivän aikaan kaikkein väsynein. Peruutin jopa juhlat, koska en vain jaksanut. Toki valehtelin, että ollaan sairaita, koska eihän väsymystä voinut myöntää. Saati pyytää apua. Miten hölmö olinkaan.
Erona on se, että olin ja olen ylsinhuoltaja. Sanoisin, että kannattaa miettiä haluaako rikkoa ydinperheensä. Ei ole helppoakasvattaa lasta yksin. Taloudellisesti on haastavaa. Lapsen päiväkotipäivät ovat pitkiä jne.
Uusperhekuvio voisi olla vielä haastavampaa, kun tulisi sinun ja minun ja ehkä vielä meidän lapset. En ole uskaltanut sellaiseen lähteä.
Jos siis mielestäsi liittosi saattaisi olla pelastamisen arvoinen niin kannattaa sen puolesta taistella. Mutta ensin kerrot neuvolassa, että olet ihan loppu. Tsemppiä. Kevättäkohti mennään ja valoisa aika lisääntyy. Päivä paistaa joskus risukasaankin.
Jos remontin keskellä ei tarvitse asua, olisi järkevää tehdä remonttia omaa tahtia, silloin kun aikaa ja jaksamista on, apuvoimia kannattaa palkata.
Niin ja voisit tosiaan keksiä itsellesi menoja (jopa vuorokaudeksi), jotta miehesi olisi pakko ottaa vastuuta. Aloita jokin säännöllinen harrastus vaikka.
Miksi tehdä lapsia, miksi tehdä kaikki miehen puolesta ja miksi edes asua miehen kanssa.
Kyllä ne normityöt ja remontit ovat työtä siinä missä lastenhoitokin. Rajennustyöt ovat aika fyysisiä ja pistävät kyllä meikäläisen helposti untenmaille. Yhisä
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole 1- vuotiaan vaan miehen.
Normasli mies toimii toisin. Esim mun mies tänään:
-asmulla heräsi antamaan asmupalan 1v:lle
-lähti kaikkien lasten kanssa ulkoilemaan
-teki ruuan sillävälun kun minä pyykkäsin
-imuroi iltapäivällä kun olen jumpassa ja nuorin päikkäreillä.Mies siivoaa, käy kaupassa, hoitaa lapsia, pyykkää, kokkaa ja on ollu 3 kertaa puolen vuoden jakson koti-isänä hoitovapaalla.
Pointti: SUN MIEHEN pitäisi tehdä samaa kuin normaaliati miehet tekee.
Jätä ukko heti. Lspsi kainaloon, turvakotiin tai sukulaiselle tai ystävälle, sanot ukolle heippa.Itse en katsoisi PÄIVÄÄKÄÄN tuollaista perseilebäävukkoa. Lähde.
Ei vaan syy on laiskan naisen. Ukkosi on varmaan sellainen tyhjäntoimittaja joka mielellään on lasten kanssa kun ei keksi parempaakaan tekemistä.
Sano miehelle selkeästi konkreettisesti mitä tarvitset. Haluan nukkua tänään tunnin päiväunet. Haluan, että laitat vaatteet pyykkikoriin. Haluan että joko peset pyykit tai olet lapsen kanssa,.että voin pestä rauhassa pyykit. Lähdetään ulos kävelylle,.kun lapsi nukkuu vaunuissa. Tutustu lapseesi anna hänelle hoivaa. Näytät miten.
Ei sillä miehellä käännös kivaa ole. Sano, että asiat muuttuu kivemmaksi, jos saat apua.
Oisin kyllä vetässy turpaan jos ois mua tullu tökkimään kun oma lapsi sattuu heräämään unilta. Huhhuh mikä ääliö. En kattois päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen ajankohta remontille kun on vauvakin hoidettavana. Tiedostat itsekin olevasi liian kiltti ja alistunut, seuraava askel on lopettaa alistuminen. Hoida omat syömiset ja penska, aikuinen mies osaa kyllä itse keittää puuronsa jos aamiaista kaipaa. Ei miestäkään kiinnosta sun jaksamisesi näköjään pätkääkään, miksi sun pitäisi passata miestä?
Ei kyllä kuulosta yhtään siltä että mies oppisi ikinä arvostamaan vaivannäköäsi, kehtaa vielä syyllistää sua uupumuksesta. Paskat tuollaisesta.
Minun lähipiirissäni, sekä itseni kohdalla, se on ollut nainen ketä tätä remonttia on halunnut. Sitten mies on tehnyt remonttia. Osa naisista on sanonut että kestää liian kauan. Ei tuo miehen asema ole mikään häävi tilanteessa jossa toinen pyytää enemmän mihin aika riittää. Ei tuo lasen hoitaminen ole niin ihmeelliistä jos keskittyy siihen lpseen, kakkien muiden ylimääräisten sijasta. Yhisä
Sitä jaksaa paremmin ilman miestä. Niin siis jos mies on tuollainen kuin ap:lla.
Kun lapsi alkaa liikkumaan, niin siinähän se "rankkuus" alkaa, kun pientä lasta saa jatkuvasti olla vahtimassa, jälkiä korjaamassa, kaikki kotityöt yms siihen vielä päälle.
Laiska mies rapauttaa henkistä jaksamista niin paöjon, että on parempi elää ilman laiskaa miestä, kuin sellaisen kanssa
Ellei miestä pysty muuttamaan, toimi itse. Palaa töihin ja lapsi hoitoon. Saat muuta sisältöä elämääsi. Pidä unikoulu, ellet itse jaksa kysy neuvolasta apua. Unikouluja järjestetään esim. lastenosastoilla. Ilman kunnon unta kaikki näyttää ankeammalta.
Nykyisellä systeemillä katkeroidut ja masennut kotiin.
Kannattaa lähteä. Työmääräsi vähenee kun asut vaan 1 lapsen kanssa. Ehkä miehesi vois sitten tajuta tilanteen ja myöhemmin voisitte palata yhteen. Itse lähdin vastaavasta tilanteesta 6kk ikäsen vauvan kanssa. Paljon helpompaa näin vaikka mun lapsen isä ei ihan noin paha ollut kun sun. Jotain muutosta tapahtui tämän jälkeen mutta takas en ota koska meillä muitakin ongelmia mihin ei ole tullut muutosta. Tällä hetkellä lapsi myös vuoden ikäinen. Virallisia tapaamisia ei viä sovittu mut pian ois tarkoitus.
Epäselvää:
En ymmärrä miehesi työtä. Hän on siis varastomies ja asutte nyt varaston lähellä. Hän on kaikki päivät makaamassa kotona. Siis miksei siellä varastolla ole töitä?
Iltaisin hän menee tekemään remontoitavaa kotianne. Onhan se rasittavaa. Mikset laske sitä juuri miksikään.
Toki saisi auttaa myös vauvan kanssa, mutta eihän hän aivan pelkkä vetelehtijä ole!