Tunnistatteko kaupat, joissa myyjillä on nämä valmiit vuorosanat: "Hei olisitko jotain tiettyä ettiny?" ("En kiitos, katselen) "Hei tuu vaan kysyyn jos tarviit jotain."
Entäs minkä kaupan kassalla:
"Olisitko kynsilakkaa tarttenu? Täs olis näit ihania värejä!"
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vila on yksi pahimmista. Cubuksella tyrkyttävät aina pikkuhousuja ja kynsilakkoja.
Ai joo, Vila unohtui! Mutta tosiaan Cubuksesta on kyse, kun kynsilakkaa tyrkytetään.
Nuo ensimmäiset esimerkit ("Hei olisitko jotain tietty ettiny") taas on GLITTERISTÄ! Tietää jo etukäteen, mitä myyjä rupeaa puhumaan kun liikkeeseen astuu...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mites itse, jos olisit myyjä, miten kysyisit asiakkaalta?
Ei siinä kovin montaa erilaista kysymysvaihtoehtoa ole tarjolla.
Mikä olisi hyvä kysymysmuoto, sanokaa nyt,'Voinko auttaa' on aika neutraali ja selkeä.
Niin on, mutta kun se on persoonaton ja liian neutraali. Pitää pistää persoonaa peliin ja olla luova.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko kysyä mitään???? Varsinkin jos asiakas näyttää kaikin puolin tyytyväiseltä? Kyllä aiemmin sai olla rauhassa.
Koska yritys tavoittelee rahallista voittoa ja tutkimukset ovat osoittaneet, että asiakkaalle puhuminen ja tuotteiden tarjoaminen lisäävät myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos etsin jotain tiettyä, kysyn kyllä. Kiitos vaan!
Tämä!
Et kai sä nyt nyt kuitenkaan oikeasti kuvittele, että sitä myyjää kiinnostaa hevonv*ttuakaan mitä sä tarvitset? Jos se saisi päättää niin sä suksisit suorinta tietä pihalle ilman ylimääräisiä kynsilakkoja ja alushousuja. mutta kun joku on nyt keksinyt että näitä tiettyjä kysymyksiä pitää kysyä niin sitten niitä kysytään.
Osoita tuo huvittuneisuutesi sinne minne se kuuluu.
Nuo kysymykset eivät haittaa. Mutta kun kysyn, että missä teillä on sitä tai tätä, niin sitten syntyy valtava puheripuli ja kalleimman vaihtoehdon tyrkytys eikä lähdetä siitä pois kulumallakaan. Mun pitäisi vissiin opetella jokin fraasi näitä tilanteita varten. Esim. "Kiitos, jatkankin nyt sitten katselua." tai "Kiitos kiitos, pärjäänkin nyt sitten jo ihan itse."
Joka alalle on koulutus, niin myynti ja asiakaspalveluunkin. Olis kyllä ällöttävää jos kaupassa joku kouluttamaton myyjä kaivais vaan nenää kun asiakas tulee kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä kysymysmuoto, sanokaa nyt,'Voinko auttaa' on aika neutraali ja selkeä.
Niin on, mutta kun se on persoonaton ja liian neutraali. Pitää pistää persoonaa peliin ja olla luova.
Päinvastoin: se olis raikas poikkeus näitten tekopirteiden "hei, etitkö jotain tiettyyyy?"
Aina sama nuotti joka paikassa
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt nyt kuitenkaan oikeasti kuvittele, että sitä myyjää kiinnostaa hevonv*ttuakaan mitä sä tarvitset? Jos se saisi päättää niin sä suksisit suorinta tietä pihalle ilman ylimääräisiä kynsilakkoja ja alushousuja. mutta kun joku on nyt keksinyt että näitä tiettyjä kysymyksiä pitää kysyä niin sitten niitä kysytään.
Osoita tuo huvittuneisuutesi sinne minne se kuuluu.
Mä olen ite ollu myyntityössä ja kyllä se on tappavan puuduttavaa vain odotella tuleeko joku vai ei... eli kyllä todellakin se asiakaspalvelu oli ihan mielekästä. Mitään en tuputtanut tms.
Toiseksi: miten nuo myyjät kuvittelivat pitävänsä työnsä, jos ei kauppa käy? Siinäkin mielessä luulis kiinnostavan ku se kaikki vaikuttaa itseensä kuitenkin. Tavalla tai toisella.
Menen vaatekauppaan ainoastaan silloin, kun tarvitsen tietynlaista vaatetta. Minusta on kiva, kun myyjä tarjoaa apuaan! Hän tekee siellä kaupassa työtään!
Kappahl. Paras vaatekauppa saa apua jos haluaa, mutta ei tungeta väkisin seuraan.
En muista koskaan tarvinneeni myyjää vaateostoksilla. Haluan katsella ja sovittaa vaatteet itsekseni enkä halua myyjää siihen häiritsemään. En edes tajua, mitä ihmeen apua siinä tarvitsisi, kun oma näköaisti vielä pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vila on yksi pahimmista. Cubuksella tyrkyttävät aina pikkuhousuja ja kynsilakkoja.
Vilassa on sääntö, että pitää lähestyä 3x. Muutoin tulee potkut.
T: entinen Vilan myyjä
Senkö takia ne lähtee seuraamaan ja hyppää uudestaan jonkun tangon takaa, "sano vaan jos tarviit apuu", kunnes tajuat, että tää ei oo sun kauppa ja häivyt pois?
Alkossa tai apteekisssa voisi kysyä etttä miteen te kaikki oottte noi pirteitä.
Vierailija kirjoitti:
En muista koskaan tarvinneeni myyjää vaateostoksilla. Haluan katsella ja sovittaa vaatteet itsekseni enkä halua myyjää siihen häiritsemään. En edes tajua, mitä ihmeen apua siinä tarvitsisi, kun oma näköaisti vielä pelaa.
Mä tarvitsisin vaan rahallista apua, ja siihen se myyjä tuskin on valmis, vaikka muuta väittää...
Pahinta on, kun samassa liikkeessä on useita myyjiä, joista jokainen lähestyy kolme kertaa!
Miten toimisi, jos komea miesmyyjä lähestyisi naisasiakasta ja vetävä naismyyjä miesasiakasta?
Silloin kun olin naismyyjä, minua kyllä lähestyi yksi miesasiakas niin, että joka päivä tuli ostamaan minulta. Oli oikea maanvaiva! Hämillään, punastelevana ja osti aina saman tuotteen. Kysyinkin joku kerta, että montako samanlaista vielä tarvitsee!
Vaatemyyjistä on ollut oikeasti apuakin silloin, kun heillä on hyvä esteettinen silmä!
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä kysymysmuoto, sanokaa nyt, niin varmaan jotkut myyjät ottaa hyvästä annetusta esimerkistä sen käyttöön.*Mitähän rouvalle/herralle saisi olla*?
Näinhän ennen kysyttiin, olisiko se hyvä?
Mä juttelen asiakkaan mukaan. Milloin jutellaan säästä, aurauksen puutteesta tai maksutavoista tai tuotteista tai ihan mistä vaan, mistä asiakas haluaa jutella. Ihan on juteltu teitittelystäkin, kun jotkut ei tykkää mun tavasta teititellä vanhempia asiakkaita. Olenpa rauhoitellut ahdistuneita narkkejakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjä huomioi asiakkaan, asiakas vetää herneet nenään
Jos myyjä ei huomioi asiakasta, asiakas vetää herneet nenään
Yritäppä siinä voittaa.
Niinpä.
Tajuan, että jatkuva kysely ja myyjän seuraaminen ympäri liikettä voi ottaa pattiin. Kohtelias avun tarjoaminen sekä asiakkaan kieltäytymisen huomioiminen ei millään tasolla voi ärsyttää normaalia ihmistä.
Itseasiassa ei näy ja sehän siinä onkin kaikkein parasta.
toinen myyjä