Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

– Kyllähän näitä on, joilla sattuu olemaan rikas täti Töölössä, mutta sanoisin, että se on aika pieni osa Suomen väestöstä, joka saa merkittäviä perintöjä.

Vierailija
17.01.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005967755.html

Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”.

Pitäkää tämä mielessä ja jalat maan pinnalla, te nuoret aikuiset, ja miksei hieman vanhemmatkin :)

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisten odotukset perinnön suhteen ovat kovin korkealla. Tavallinen 300.000 euron asuntovarallisuus ei ole heille yhtään mitään vaikkei ole edes sisaruksia jakamassa perintöä. Ja kyllä niitä suuriakin perintöjä tulee muualtakin kuin Helsingin ydinkeskustasta, miljoona-asuntoja on myynnissä kaikissa suuremmissa kaupungeissa Oulua ja Rovaniemeä myöten. Monella on myös muuta omaisuutta kuin asunto, kuten mökki, sijoituksia, maatila, jne.

Isä kuoli 10v sitten, äiti 2v sitten. 10v sitten hieno arkkitehdin suunnittelema, hyväkuntoinen, mutta vanha OKT myyty ja silloin sillä saatiin pieni uusi kolmio kasvukeskuksesta liki 200 000€. Nyt myytiin sitä 2 v ja meni hintaan 160 000. Oli myytävä, kun kuluja menee koko ajan ja vuokralaiset vaihtui ja yhtiövastike ja vero vuokratuotosta oli kokonaisuus +/-0. Ja uudisrakentamisen on niin runsasta, että 10 v vanha asunto on jo uuteen verrattuna vanha ja uusia on paljon myymättä. Nyt me kolme lasta jakamassa, perintövero vie päältä kolmanneksen, välityspalkkio ja muita kuluja. Muutama kymppitonni jää/perillinen tuosta oletetusta 200 000 € perinnöstä. Vaikka tuo uudehko kasvukeskuksen kolmio ostohetkellä 10 v sitten maksoi 200 000 € eli miljoona mummonmarkka. Silloin just äitivainaakin iloitsi, kun sai okt:n myytyä, että tästä jää nyt lapsille varma perintö...Kyllä asiantuntijat tietää ja verottaja myös.

Vierailija
42/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään eläkeläiset ei tyydy kanarioiden matkoille vaan humppaavat perinnöt baleille ja karabioiden risteilyille. Mennään ku viimeistä päivää. Pitäisi jo rauhoittua ja käydä kirkoissa.

Yritä saada humppaavat vanhukset holhouksen alaisiksi niin voit sulkea pankkitilit ennen kuin koko perintä on tuhlattu.

Edesmennyt isäni ei käynyt ikävä kyllä koskaan ulkomailla ja äitikin vaan 2 x. Äiti saa elää vaikka satavuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään eläkeläiset ei tyydy kanarioiden matkoille vaan humppaavat perinnöt baleille ja karabioiden risteilyille. Mennään ku viimeistä päivää. Pitäisi jo rauhoittua ja käydä kirkoissa.

Sitten kun järjestötoiminta, matkailu ja kylpylälomat jäävät, niin päädytään hoitokotiin, jossa lyödään sellaiset hoitomaksut, että omaisuus hupenee viimeistään sitten siihen.

Tuossa vaiheessa ei kannata omistaa mitään muuta kuin kengät.

Vierailija
44/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kannustanut vanhempiani tähän, että käyttäkää hyvät ihmiset ne rahanne elämästä nauttimiseen ja myös siihen varautumiseen jos jossain vaiheessa tarvii päästä hyvään yksityiseen palvelutaloon tai hoivakotiin, niin olisi valinnanvaraa. Että minulle ei tarvi antaa tai jättää mitään, minä tulen kyllä omillani toimeen.

Jossain vaiheessa olivat tuputtamassa sitä että voisivat vähitellen jakaa lahjoina omaisuuttaan minulle, mutta sanoin etten tarvitse mikä on totta. Olen hyvätuloinen sinkku, lapseton it-ammattilainen, mitä minä rahalla lisää tekisin, en mitään. 

Yksityinen hoivakoti maksaa 3000-5000 ja jos ei omaisuutta niin pääsee samaan paikkaan halvemmalla. Siinä vaiheessa kannattaa lapsille jo jakaa kaikki. Rahalle on aina käyttöä. Voit lomailla enemmän.

Vierailija
45/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun järjestötoiminta, matkailu ja kylpylälomat jäävät, niin päädytään hoitokotiin, jossa lyödään sellaiset hoitomaksut, että omaisuus hupenee viimeistään sitten siihen.

Tuossa vaiheessa ei kannata omistaa mitään muuta kuin kengät.

Näin on ja senpä takia kannattaa jo jakaa lapsille kaikki.

Vierailija
46/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt päättää ovatko suuret ikäluokat keränneet suuret omaisuudet, asuntoja, mökkejä, veneitä sekä sijoitusomaisuuta, vai ei. Jos ovat, niin heidän ainokainen lapsensa tulee perimään suuren omaisuuden vaikka vainaja ei asuisikaan Töölöössä.

Se toki on totta että tuo perivä lapsi on usein jo itsekin kuuskymppinen ennen kuin vanhemmat ymmärtävät kuolla. Ehkä hänen kannattaisi luopua perinnöstä oman lapsensa eduksi, jotta tämä saa rahaa silloin kun sitä tarvitaan.

Tai sitten voi tehdä niinkuin meidän suvussa on ollut tapana ja hankkia ne lapset vasta kolmikymppisenä, tulee perinnöt sitten ajoissa. Itsekin sain jo 43-44 -vuotiaana alakouluikäisen vanhempana molemmat. Harmi vaan että raha palaa nyt lapsenvahteihin :)

Vierailija
47/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kannustanut vanhempiani tähän, että käyttäkää hyvät ihmiset ne rahanne elämästä nauttimiseen ja myös siihen varautumiseen jos jossain vaiheessa tarvii päästä hyvään yksityiseen palvelutaloon tai hoivakotiin, niin olisi valinnanvaraa. Että minulle ei tarvi antaa tai jättää mitään, minä tulen kyllä omillani toimeen.

Jossain vaiheessa olivat tuputtamassa sitä että voisivat vähitellen jakaa lahjoina omaisuuttaan minulle, mutta sanoin etten tarvitse mikä on totta. Olen hyvätuloinen sinkku, lapseton it-ammattilainen, mitä minä rahalla lisää tekisin, en mitään. 

Yksityinen hoivakoti maksaa 3000-5000 ja jos ei omaisuutta niin pääsee samaan paikkaan halvemmalla. Siinä vaiheessa kannattaa lapsille jo jakaa kaikki. Rahalle on aina käyttöä. Voit lomailla enemmän.

Tämä ei minulla mene jakeluun. Miksi köyhät pitää päästää samoihin hoitokoteihin ilmaiseksi mistä varakkaat maksaa itsensä kipeiksi. Miksi elämänsä sössineitä palkitaan ruhtinaallisesti.

Vierailija
48/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältä tuli perintöä 1000€, äidiltä mahdollisesti 10 000€. Ei haittaa mitään, köyhiä ollaan oltu aina ja tulevaisuus näyttää samalta. Täytyy vaan koittaa nauttia elämästä, haaveena olisi joskus ostaa oma asunto, sen voisi sitten laittaa mieleiseksi pesäksi.

T: 29-vuotias korkeakoulutettu pätkätyöläinen.

Ps. Lapsia en uskalla tehdä.

Vierailija
49/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kiittää sinua :)  

Vierailija
50/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ympärilleni on kasaantunut paljon ihmisiä, jotka ovat saaneet suuria perintöjä, ja osalla vanhemmat vielä elossa, eli kauempaa saatu rahat.

On saatu perinnöt esim. isovanhemmilta suoraan, puolison vanhemmilta (eronnut miehestään, mutta sai perinnöt), tädeiltä jne. Juuri yksikin sanoi, että sai korkotuloja 350 000 €. Sillä kummasti vuoden porskuttaa. Ja omat vanhemmat vielä elossa, eli sieltä tulossa mukavasti lisää. 

Kuulostaa siltä että kadehtisin, en tunnusta kuitenkaan. Me olemme omalla työllä kaiken hankkineet, ja pärjäämme kyllä.

Vierailija
51/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisten odotukset perinnön suhteen ovat kovin korkealla. Tavallinen 300.000 euron asuntovarallisuus ei ole heille yhtään mitään vaikkei ole edes sisaruksia jakamassa perintöä. Ja kyllä niitä suuriakin perintöjä tulee muualtakin kuin Helsingin ydinkeskustasta, miljoona-asuntoja on myynnissä kaikissa suuremmissa kaupungeissa Oulua ja Rovaniemeä myöten. Monella on myös muuta omaisuutta kuin asunto, kuten mökki, sijoituksia, maatila, jne.

Isä kuoli 10v sitten, äiti 2v sitten. 10v sitten hieno arkkitehdin suunnittelema, hyväkuntoinen, mutta vanha OKT myyty ja silloin sillä saatiin pieni uusi kolmio kasvukeskuksesta liki 200 000€. Nyt myytiin sitä 2 v ja meni hintaan 160 000. Oli myytävä, kun kuluja menee koko ajan ja vuokralaiset vaihtui ja yhtiövastike ja vero vuokratuotosta oli kokonaisuus +/-0. Ja uudisrakentamisen on niin runsasta, että 10 v vanha asunto on jo uuteen verrattuna vanha ja uusia on paljon myymättä. Nyt me kolme lasta jakamassa, perintövero vie päältä kolmanneksen, välityspalkkio ja muita kuluja. Muutama kymppitonni jää/perillinen tuosta oletetusta 200 000 € perinnöstä. Vaikka tuo uudehko kasvukeskuksen kolmio ostohetkellä 10 v sitten maksoi 200 000 € eli miljoona mummonmarkka. Silloin just äitivainaakin iloitsi, kun sai okt:n myytyä, että tästä jää nyt lapsille varma perintö...Kyllä asiantuntijat tietää ja verottaja myös.

Ei mee kolmasosaa tuosta veroa (jos on useampi rintaperillinen) ja vähän ihmetyttää valittaa kun saa ’vain’ parikytätonnia / perillinen ILMAISTA rahaa...

Vierailija
52/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lujaa on taas mennyt osalta jutun pointti ohi.

Vastahan täällä aikaisemmin naureskeltiin, että 80-95 -syntynyt sukupolvi tulee kyllä saamaan valtavat perinnöt eli tulonmenetyksillä ei ole mitään väliä. No, nyt on tutkittu tämäkin asia, eikä niitä perintöjäkään tule. Eikä tämäkään herätä tietyissä ihmisissä minkäänlaista huolestumista.

Kyllä on hienoa olla "hetimullekaikkitännenyt" -sukupolven edustaja.

VM80

Vierailija
53/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastahan täällä aikaisemmin naureskeltiin, että 80-95 -syntynyt sukupolvi tulee kyllä saamaan valtavat perinnöt eli tulonmenetyksillä ei ole mitään väliä. No, nyt on tutkittu tämäkin asia, eikä niitä perintöjäkään tule. Eikä tämäkään herätä tietyissä ihmisissä minkäänlaista huolestumista.

VM80

Ensinnäkin, nuo 80-95 syntyneet ovat olleet vasta muutaman vuoden työelämässä joten omaisuutta ei vielä ole kertynyt mutta tilanne on aivan toinen 30-40 vuoden kuluttua. En usko että he ovat siinä vaiheessa vähemmissä varoissa kuin vanhempansa saman ikäisinä. Vaikka elämäntavat ovatkin tuhlaavaisemmat.

Toiseksi, jos niitä suuria perintöjä ei tulekaan, niin suuret ikäluokat eivät olleetkaan kauttaaltaan rikkaita 4000e kuukausieläkkeen nauttijia kuin täällä on annettu ymmärtää.

54/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Mieheni sai viimevuonna isoisältäm perinnön. Perinnön suuruus on 1/4 osa. Jo tuon osan arvo on useita miljoonia. Eli meille tulee löysää rahaa tulevaisuudessakin läjittäin

Mukava kuulla, ehkä ei sitten tarvitse kadehtia  köyhien saamia tavaralahjoituksiakaan.

Perinnön eteen on pitänyt tehdä töitä. Köyhien ei tarvitse kuin valehdella ja vinkua lahjoitustensa eteen

Tässähän haisee jo ihan kokoomushenkinen ajattelu :D Sitä se periminen teettää.

Katsos kun hoidettiin miehen sairasta isoisää vuosikaudet kotona. Kotona hoitaminen on parempi vaihtoehto kuin hoitokotiin tunkeminen. Eli perintö tuli työtävastaan

On siinä ollut tuntiliksa kohdillaan.

Parempi se raha on meille antaa vaikka korkeana liksana kuin laittaa sairas ihminen hoitokotiin työllistämään luusereita

Vierailija
55/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täti jättäisi sisarusten lapsille omaisuutensa? Kissoille jätän.

Veit hampaanrottelot suustani.

Tämäkin vanhapiikatäti testamenttaa eläinsuojelulle, sukulaiskakaroille tai muillekaan ihmiselle en senttiäkään. Kas kun heidän oman ideologiansa mukaan 'jokainen on oman onnensa seppä', joten mitäpä minä heille rahojani olen antamaan, pärjäävät paremmin ilman.

Sama homma. Eipä heitä kiinnosta tädin asiat yhteen. Ei edes kiitos tule joulukortista. 

Testamentti on jo laadittu muille tahoille, jos nyt yhtäkkiä kuolla kupsahdan. 

Vierailija
56/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VM80

Minun lapseni ovat tuota ikäluokkaa. Ei heidän perinnöstään vielä voi spekuloida. Itse olen siis syntynyt 60-luvulla ja nyt peritään vasta sitä edellistä sukupolvea.

Lasteni kannalta näyttää hyvältä, heille on ihan kelpo perinnöt tiedossa, jos tuo perintövero ei nouse sataan prosenttiin. Vanhempieni tulevasta perinnöstä en halua spekuloida, ja saatan jopa antaa en suoraan (kaikkimulleheti)-lapsilleni - Jo mennessäni ekaa kertaa töihin (18v) totesin, että palkasta kyllä otetaan eläkemaksut, mutta eläkkeeni ei kerry (olin alle 23v) jantiskin koko eläkejärjestelmää edes on kun olisi minun vuoroni. Olen siis säästänyt ja sijoittanut sitä silmällä pitäen - sillä minäkin aion haluta mennä Balille hummailemaan :)

57/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero vie kuulkaa perinnöt.

Vierailija
58/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yleinen fiksaatio ihmisillä on nykyään muiden saamiin perintöihin? Kai niitä nyt tule, harva elää ikuisesti.

Vierailija
59/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VM80

Ensinnäkin, nuo 80-95 syntyneet ovat olleet vasta muutaman vuoden työelämässä joten omaisuutta ei vielä ole kertynyt mutta tilanne on aivan toinen 30-40 vuoden kuluttua. En usko että he ovat siinä vaiheessa vähemmissä varoissa kuin vanhempansa saman ikäisinä. Vaikka elämäntavat ovatkin tuhlaavaisemmat.

Toiseksi, jos niitä suuria perintöjä ei tulekaan, niin suuret ikäluokat eivät olleetkaan kauttaaltaan rikkaita 4000e kuukausieläkkeen nauttijia kuin täällä on annettu ymmärtää.

Voi syvä huokaus sentään. 80-syntyneet on kyllä parhaimmillaan olleet jo 2 vuosikymmentä työelämässä.

Vierailija
60/91 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VM80

Voi syvä huokaus sentään. 80-syntyneet on kyllä parhaimmillaan olleet jo 2 vuosikymmentä työelämässä.

Juu 80-95 syntyneet on aika huono ikähaarukka tähän - 90-lukulaisittain voi kuitenkin kaikista sanoa, että ovat vielä sekä työelämän että eletyn elämän alkupäässä, ja näin ollen vaurauskin on vielä sitä onko joutunut ottamaan opintolainaa vai saako aloittaa elämänsä ilman lainaa, omaisuuden kerryttäminen muuten kuin jonkun perinnön kautta on vielä ollut hyvin vähäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä