– Kyllähän näitä on, joilla sattuu olemaan rikas täti Töölössä, mutta sanoisin, että se on aika pieni osa Suomen väestöstä, joka saa merkittäviä perintöjä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005967755.html
Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”.
Pitäkää tämä mielessä ja jalat maan pinnalla, te nuoret aikuiset, ja miksei hieman vanhemmatkin :)
Kommentit (91)
Silppu kirjoitti:
Mieheni sai viimevuonna isoisältäm perinnön. Perinnön suuruus on 1/4 osa. Jo tuon osan arvo on useita miljoonia. Eli meille tulee löysää rahaa tulevaisuudessakin läjittäin
Mukava kuulla, ehkä ei sitten tarvitse kadehtia köyhien saamia tavaralahjoituksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin se maailma muuttuu. Aiemmin suurin osa ei perinyt kuin jonkun pienen summan, koska omaisuutta oli vähän ja perillisiä paljon. Alettiin ajatella, että seuraavalla sukupolvella on asiat paremmin, koska suomalaiset nyt vaan tykkäävät asua mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla ja perillisiäkin tehdään vähemmän. Puolikastakin velattomasta asunnosta pidettiin ihan hyvänä perintönä verrattuna siihen, mitä vainaja itse oli aikoinaan perinyt. Tämän päivän kolmekymppisten mielestä se ei kuitenkaan ole yhtään mitään. Pitäisi periä satoja tuhansia tai mieluummin miljoonia, jotta tuntuisi yhtään missään.
Vähän jos mennään ajassa taaksepäin, niin perintöä ei tarvinnut jakaa kaikille lapsille.
Mihinkä ihmeeseen tämä kokoomusta tai muuta oikeistoa äänestävä porvariporukka perintöjä muka tarvitsee? Kykypuolueen porukka pärjää omillaan, tekee itse omaisuutensa, on oman onnensa seppä, kulkee omia polkujaan. Kaikki perinnöt voitaisiin ohjata suoraan hyväntekeväisyyteen.
So what becomes of you my love
When they have finally stripped you of
The handbags and the gladrags
That your grandad had to sweat so you could buy?
Minua ihmetyttää se, miten kaikki asunnot jotka ovat Kehä3 ulkopuolella ovat arvottomia, ja kaikki kesämökit asuinkelvottomia ja tiettömän taipaleen takana...
Siis kun puhutaan perinnöstä tyyliin ”tulen saamaan vain paskan omakotitalon Lapualta” - joo ymmärrän ettei sitä ehkä ole helppo myydä, saati että siitä suuria rikkauksia loppuelämäksi riittäisi, mutta suurin osa kodeista missä ihmiset asuu on asuinkelpoisia ja johonkin rahasummaan vaihdettavissa (tai annetttavissa halvalle vuokralle).
Toki on niitäkin taloja joita peritään, joissa ei ole enää asuttu 20 vuoteen - minulla on sellaisesta 1/16 osa - mutta siellähän lahoaa ja ne pienet pellot on vuokrattu lähimaanviljelijälle ja metsä kasvaa metsänhoitosuunnitelman mukaisesti. Ja ei, pesää ei ole helppo jakaa ja rahaksi muuttaa, mutta kun viimeinenkin täti joka talossa on lapsuutensa elänyt on manan majoilla niin eiköhän sen kanssa jotain radikaalia tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää se, miten kaikki asunnot jotka ovat Kehä3 ulkopuolella ovat arvottomia, ja kaikki kesämökit asuinkelvottomia ja tiettömän taipaleen takana...
Siis kun puhutaan perinnöstä tyyliin ”tulen saamaan vain paskan omakotitalon Lapualta” - joo ymmärrän ettei sitä ehkä ole helppo myydä, saati että siitä suuria rikkauksia loppuelämäksi riittäisi, mutta suurin osa kodeista missä ihmiset asuu on asuinkelpoisia ja johonkin rahasummaan vaihdettavissa (tai annetttavissa halvalle vuokralle).
Toki on niitäkin taloja joita peritään, joissa ei ole enää asuttu 20 vuoteen - minulla on sellaisesta 1/16 osa - mutta siellähän lahoaa ja ne pienet pellot on vuokrattu lähimaanviljelijälle ja metsä kasvaa metsänhoitosuunnitelman mukaisesti. Ja ei, pesää ei ole helppo jakaa ja rahaksi muuttaa, mutta kun viimeinenkin täti joka talossa on lapsuutensa elänyt on manan majoilla niin eiköhän sen kanssa jotain radikaalia tehdä...
Just viikolla luin toista perintöihin liittyvää ketjua ja jonkun mielestä kuusinumeroisen summan voi periä vain, jos vainajan asunto on Helsingin keskustassa. Kommentoinkin siihen, että Hyvinkäältäkin löytyy parinsadantonnin rivitaloasuntoja. Ei siis tarvitse olla Kehä III:n sisäpuolella. Isommissa kaupungeissa kuten esim Tampere ja Turku on varsin paljon 200 000 € ja enemmänkin maksavia asuntoja. Eikä läheskään kaikki ikääntyvät halua muuttaa pieniin kaksioihin tai yksiöihin vaan asuvat mieluummin väljästi. Kyllä sen tilan saa käytettyä, yhdestä huoneesta vierashuone ja toisesta työhuone, niin siinäpä on neliön ylimääräiset huoneet jo käytössä. Sitäpaitsi rollaattorinkin kanssa on helpompi liikkua, kun asunto ei ole ahdas.
Silppu kirjoitti:
Mieheni sai viimevuonna isoisältäm perinnön. Perinnön suuruus on 1/4 osa. Jo tuon osan arvo on useita miljoonia. Eli meille tulee löysää rahaa tulevaisuudessakin läjittäin
Kivat teille.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Kivat teille.
Tai siis miehelle.
Vaimo ei peri.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Mukava kuulla, ehkä ei sitten tarvitse kadehtia köyhien saamia tavaralahjoituksiakaan.
Perinnön eteen on pitänyt tehdä töitä. Köyhien ei tarvitse kuin valehdella ja vinkua lahjoitustensa eteen
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Perinnön eteen on pitänyt tehdä töitä. Köyhien ei tarvitse kuin valehdella ja vinkua lahjoitustensa eteen
Tässähän haisee jo ihan kokoomushenkinen ajattelu :D Sitä se periminen teettää.
Kolmekymppisten odotukset perinnön suhteen ovat kovin korkealla. Tavallinen 300.000 euron asuntovarallisuus ei ole heille yhtään mitään vaikkei ole edes sisaruksia jakamassa perintöä. Ja kyllä niitä suuriakin perintöjä tulee muualtakin kuin Helsingin ydinkeskustasta, miljoona-asuntoja on myynnissä kaikissa suuremmissa kaupungeissa Oulua ja Rovaniemeä myöten. Monella on myös muuta omaisuutta kuin asunto, kuten mökki, sijoituksia, maatila, jne.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005967755.html
Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”.
Pitäkää tämä mielessä ja jalat maan pinnalla, te nuoret aikuiset, ja miksei hieman vanhemmatkin :)
Itse en todellakaan tule saamaan mitään perintöä; päinvastoin olen jo parikymmentä vuotta rahallisesti auttanut vanhempiani (ostin heille mm. talon ja auton). Miehelläni on toinen tilanne; hänelle ja veljelleen on tulossa vähintään puolen miljoonan euron perintö kummallekin. Toivottavasti siihen kuitenkin menee vielä pitkään.
Maalla voi tulla isoja perintöjä maa- ja metsäomaisuudesta. Omat vanhempani ovat iäkkäitä (lähempänä 80 v) vaikka itse olen vielä alle 40 v. Heillä on yksiö, jonka arvo on n. 10.000e, kolmio (80.000e), maatilan rakennukset (50.000e), koneita ja laitteita (10.000e) ja metsää sekä maata 150.000 e. Rakennuksista ei saa siis juuri mitään, mutta maan ja metsän arvo on puolet omaisuudesta. Ja ei, en odota perintöä kieli pitkällä, harmittaa eniten se, että luopuminen vanhemmista on jo niin lähellä.
Yrittäkää nyt päättää ovatko suuret ikäluokat keränneet suuret omaisuudet, asuntoja, mökkejä, veneitä sekä sijoitusomaisuuta, vai ei. Jos ovat, niin heidän ainokainen lapsensa tulee perimään suuren omaisuuden vaikka vainaja ei asuisikaan Töölöössä.
Se toki on totta että tuo perivä lapsi on usein jo itsekin kuuskymppinen ennen kuin vanhemmat ymmärtävät kuolla. Ehkä hänen kannattaisi luopua perinnöstä oman lapsensa eduksi, jotta tämä saa rahaa silloin kun sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisten odotukset perinnön suhteen ovat kovin korkealla. Tavallinen 300.000 euron asuntovarallisuus ei ole heille yhtään mitään vaikkei ole edes sisaruksia jakamassa perintöä. Ja kyllä niitä suuriakin perintöjä tulee muualtakin kuin Helsingin ydinkeskustasta, miljoona-asuntoja on myynnissä kaikissa suuremmissa kaupungeissa Oulua ja Rovaniemeä myöten. Monella on myös muuta omaisuutta kuin asunto, kuten mökki, sijoituksia, maatila, jne.
Kun mikään ei riitä -sukupolvi.
Nykyään eläkeläiset ei tyydy kanarioiden matkoille vaan humppaavat perinnöt baleille ja karabioiden risteilyille. Mennään ku viimeistä päivää. Pitäisi jo rauhoittua ja käydä kirkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Katsos kun hoidettiin miehen sairasta isoisää vuosikaudet kotona. Kotona hoitaminen on parempi vaihtoehto kuin hoitokotiin tunkeminen. Eli perintö tuli työtävastaan
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Katsos kun hoidettiin miehen sairasta isoisää vuosikaudet kotona. Kotona hoitaminen on parempi vaihtoehto kuin hoitokotiin tunkeminen. Eli perintö tuli työtävastaan
On siinä ollut tuntiliksa kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eläkeläiset ei tyydy kanarioiden matkoille vaan humppaavat perinnöt baleille ja karabioiden risteilyille. Mennään ku viimeistä päivää. Pitäisi jo rauhoittua ja käydä kirkoissa.
Yritä saada humppaavat vanhukset holhouksen alaisiksi niin voit sulkea pankkitilit ennen kuin koko perintä on tuhlattu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kannustanut vanhempiani tähän, että käyttäkää hyvät ihmiset ne rahanne elämästä nauttimiseen ja myös siihen varautumiseen jos jossain vaiheessa tarvii päästä hyvään yksityiseen palvelutaloon tai hoivakotiin, niin olisi valinnanvaraa. Että minulle ei tarvi antaa tai jättää mitään, minä tulen kyllä omillani toimeen.
Jossain vaiheessa olivat tuputtamassa sitä että voisivat vähitellen jakaa lahjoina omaisuuttaan minulle, mutta sanoin etten tarvitse mikä on totta. Olen hyvätuloinen sinkku, lapseton it-ammattilainen, mitä minä rahalla lisää tekisin, en mitään.
Mutta perinnöksi saa satatonnia. Verokarhu on sitten se ilkikurinen veikko, joka ottaa omansa päältä pois :D