Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Operaatio vaatekaappien järjestäminen ja tavaramäärän hallinnointi - mikä on teidän tekniikkanne?

Vierailija
21.08.2026 |

Tavaramäärä etenkin vaatteiden osalta on nykyään yksinkertaisesti karannut käsistä. Kaappitilaa ei ole tarpeeksi, joten vaatteita on alkanut kasaantua tuoleille, lipastojen päälle ja vähän kaikkialle "odottamaan kaappeihin laittoa". Nyt olisi pakko tehdä asialle jotain.

Korona-aikana tein omiin tarpeisiini räätälöidyn konmarituksen, ja se toimi jonkin aikaa todella hyvin. Sittemmin tavaraa on kuitenkin kertynyt pikkuhiljaa takaisin.

Nyt kaipaisin hyväksi havaittuja keinoja tavaramäärän, etenkin vaatteiden, hallintaan.

Miten te päätätte, mikä lähtee ja mikä jää? Onko teillä joku toimiva sääntö vaatteille? Käytättekö esimerkiksi "jos et ole käyttänyt vuoteen, pois" -periaatetta? Käyttekö koko vaatevaraston kerralla läpi vai kaappi kerrallaan?

Ja miten ihmeessä estätte sen, ettei raivauksen jälkeen kuukauden päästä olla taas samassa tilanteessa?

Kaikki toimivaksi todetut metodit kiinnostavat – myös armottomat.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan vaatekaapit aina alasti, koska jos yhtään emmin jätänkö jonkun vaatteen vai en, niin kokeilen sitä heti päälle ja teen päätöksen.

Sellaiset "tää on ihan kiva, kunhan helmaa lyhentää/napit vaihtaa/tätä ompelee tuosta ja tästä" vaatteet heti roskiin, koska en kuitenkaan saa aikaiseksi tehdä niille mitään, ja ne kummittelevat lopulta vuosikymmenen DIY-hyllyllä.

Vierailija
2/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ensimmäisen kerran koko kodin konmarituksen joskus muutama vuosi sitten, jolla suurin osa turhasta/käyttämättömästä tavarasta lähti kiertoon. Sen jälkeen olen konmarittanut jokaisen muuton yhteydessä kaiken, ja silloin tällöin (esim. kesälomalla) joitakin osa-alueita, mm. vaatekaapit tai keittiötarvikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoan vaatekaapit aina alasti, koska jos yhtään emmin jätänkö jonkun vaatteen vai en, niin kokeilen sitä heti päälle ja teen päätöksen.

Sellaiset "tää on ihan kiva, kunhan helmaa lyhentää/napit vaihtaa/tätä ompelee tuosta ja tästä" vaatteet heti roskiin, koska en kuitenkaan saa aikaiseksi tehdä niille mitään, ja ne kummittelevat lopulta vuosikymmenen DIY-hyllyllä.

Sama. Paitsi että en laita mitään käyttökelpoista roskiin, vaan Toriin tai lahjoituskirppiksille.

Vierailija
4/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaatteet keskelle olohuoneen lattiaa isoksi keoksi. Siis ihan kaikki vaatteet alushousuja myöten. Sitten siitä viskomaan vaatteita omiin pinoihin eri nurkkiin.

Yhteen nurkkaan menee ne, joita et todellakaan tule enää varmuudella ikinä käyttämään, toiseen pinoon ne, joita varmuudella tulet käyttämään ja kolmas pino voi olla sellainen, että harkitset vielä.

Pois kaikki semmoinen, jotka ovat täysin nuhjaantuneita, reikäisiä, epämukavia, liian isoja tai pieniä tai materiaali ei miellytä ja tiedät, ettet ikinä tule käyttämään.

Olohuoneen lattialle siksi, että näet kerralla koko karmeuden ja vaatemäärän ja se työ on tehtävä saman päivän aikana.

Sitten johonkin jätesäkkiin, muovipusseihin tai ikean kasseihin pois menevät. Nekin voi muuten raakata roskiin meneviin ja sit johonkin UFF laatikkoon viskattaviin.

Sitten viikkaat kaikki takaisin kaappeihin. Yksi päivä pitäisi riittää operaatioon eli 8 h kun varaat aikaa, homma on tehty.

Vierailija
5/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kaapissa ”sen hetken vaatteet” ja loput varastossa. Pari kertaa vuodessa tai joskus useamminkin raahaan kaikki vaatteet esiin, valitsen niistä käyttöön eräänlaisen kapselipuvuston, ja loput taas säilöön. Näin pysyy kaappi selkeänä ja väljänä, eikä tarvitse tehdä liikaa hankalia päätöksiä. 

Vierailija
6/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma. Tai no, kaapissa ne kaikki vaatteet on, mutta aivan tupaten täynnä.

Mulla ongelmana se, että teen tällä hetkellä täysin etätyötä. Mulla on kaapissa paljon "kodin ulkopuolista vaatetta", ja eihän niitä ole järkeä poiskaan laittaa, kun niitä aina joskus tarvitsee. Ja vielä enemmän, jos siirtyy lähityöhön. Silloin käyttäisin noita kaikkia.

Mutta kun käytännössä 75% vaatteista on sellaisia, joita en käytä edes joka vuosi, etätyön takia, niin mitähän hittoa sitä tekisi noiden kanssa 😅

Vierailija
7/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä en ole käyttänyt vuoteen niin pois. En tarvitse seuraavana vuonnakaan. Tai sitten yksinkertaisesti otan käyttöön, jos pidän vaatteesta. Minulla on aika paljon vaatteita, mutta silti pidän samoja yleensä. 

Olen nyt karsinut paljon pois. Olin säilönyt koon 38 tavoitevaatteita. En halua niihin enää edes sopia, joten uffille vain. Yritän ostaa laadukkaampaa ja harvemmin. Kukaan tuskin tarvii 20 paitaa ja 10 farkkuja. Pyykkikoneet on. 

Vierailija
8/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ole jotain vaatetta käyttänyt muutamaan kuukauteen, se menee pois. Siinä on varmaankin jokin karheus, hiostus tai muu epämukavuus, jonka vuoksi en siihen tartu. Poislukien tietysti vaikka syysneuleet kesällä. 

Nykyään panostan myös siihen, että vaatteiden sävymaailma on samankaltainen. Kaikkia vaatteita pitää voida miksata keskenään.

Vierailija
9/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopii päälle jää, jos ei lähtee. Teen tämän 4 kertaa vuodessa, aina vuodenajan vaihtuessa. Vaatekaapissa on kuluvan vuodenajan vaatteet, muut ovat varastossa isoissa laatikoissa. En osta uusia vaatteita, ellei entinen mene rikki niin pahasti ettei voi korjata.

Vierailija
10/10 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma. Tai no, kaapissa ne kaikki vaatteet on, mutta aivan tupaten täynnä.

Mulla ongelmana se, että teen tällä hetkellä täysin etätyötä. Mulla on kaapissa paljon "kodin ulkopuolista vaatetta", ja eihän niitä ole järkeä poiskaan laittaa, kun niitä aina joskus tarvitsee. Ja vielä enemmän, jos siirtyy lähityöhön. Silloin käyttäisin noita kaikkia.

Mutta kun käytännössä 75% vaatteista on sellaisia, joita en käytä edes joka vuosi, etätyön takia, niin mitähän hittoa sitä tekisi noiden kanssa 😅

Mulla on paljon sellaisia tietyn tyyppisten tilaisuuksien vaatteita, mutta niitä tilaisuuksia ei kuitenkaan tule. Esim. häävierasmekko, iltapukujuhlat, hautajaisvaatteet, työhaastatteluvaatteet ym. Ja mitään näistä en osaa käyttää normaalissa elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän