Onko muka joissain työpaikoissa lapsiperheiden suosimista?
Siis sillä tavalla, että jos sinulla on lapsia, niin saat parhaat lomat ja ne kenellä ei ole lapsia joutuu joustamaan työnantajan pyynnöstä? Toki ymmärrän, jos työntekijät keskenään sopii asioista, mutta siis niin, että pomo nyt vaan määrää sille lapsettomalle ne "jämät" tai nämä lapselliset olettaa, että heille kuuluu parhaimmat, koska heillä lapsia?
Haluaisin tietää, koska itse en ole ikinä törmännyt moiseen, mutta olen kuullut kyllä joidenkin tuttavien siitä valittavan, kuinka on epäreilua kohtelua lapsettomia kohtaan esim. juhlapyhät, lomat jne.
Kommentit (17)
Ei ole kyllä omilla työpaikoilla ollut havaittavissa lapsiperheiden suosimista. Sen sijaan monet lapsettomat haluavat pitää lomansa koulujen lomakauden ulkopuolella. Itse harrastan metsästystä ja pidän lomani syyskuussa, silloin kun oli lapsia, niin pyrittiin pitämään lomat lasten lomakauden aikana ja eri aikaan, jotta lasten hoitotarve olisi minimissään kesällä.
Vierailija kirjoitti:
On meillä sen verran, että ne joilla ei ole enää kouluikäisiä lapsia, eivät ota lomaa lasten syys- ja hiihtolomien aikaan. Kesälomiin asti tätä suosimista ei ole ulotettu. Lapsettomien ei tarvitse ottaa millään lailla huomioon, me joilla on lapset jo isoja, tehdään se vapaaehtoisesti. Toimii ihan hyvin. Ollaan saatu itse aikoinaan pitää hiihtolomia lasten kanssa yhtä aikaa, nyt on se aika ohitse ja voi joustaa, eikä se edes vaadi mitään erityistä, ei ole mitään syytä miksi minun pitäisi saada olla lomalla juuri niillä kahdella viikolla.
Miksi kukaan haluaisi pitää talvilomansa hiihtolomaviikolla, jos ei ole pakko lasten vapaiden vuoksi? Koska etelän matkat on kalleimmillaan ja lapin hiihtokeskukset myös ja liäsksi myyty loppuun jo aikoja sitten.
Olen töissä julkisella puolella ja pomo pitää lapsiperheiden puolta jopa niin, että minun jo sovittu lomani voidaan perua, jos joku lapsiperheellinen yllättäen haluaa omansa samaan aikaan. Jos en suostu vapaaehtoisesti, alkaa painostus. Ja jos en sittenkään, pääsen pomon puhutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä sen verran, että ne joilla ei ole enää kouluikäisiä lapsia, eivät ota lomaa lasten syys- ja hiihtolomien aikaan. Kesälomiin asti tätä suosimista ei ole ulotettu. Lapsettomien ei tarvitse ottaa millään lailla huomioon, me joilla on lapset jo isoja, tehdään se vapaaehtoisesti. Toimii ihan hyvin. Ollaan saatu itse aikoinaan pitää hiihtolomia lasten kanssa yhtä aikaa, nyt on se aika ohitse ja voi joustaa, eikä se edes vaadi mitään erityistä, ei ole mitään syytä miksi minun pitäisi saada olla lomalla juuri niillä kahdella viikolla.
Miksi kukaan haluaisi pitää talvilomansa hiihtolomaviikolla, jos ei ole pakko lasten vapaiden vuoksi? Koska etelän matkat on kalleimmillaan ja lapin hiihtokeskukset myös ja liäsksi myyty loppuun jo aikoja sitten.
En tiedä. Voihan ihminen haluta tehdä muutakin kuin mennä etelään tai Lappiin. Mutta en siis itse ota lomaa silloin, kun moni muu paremmasta syystä sen tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä julkisella puolella ja pomo pitää lapsiperheiden puolta jopa niin, että minun jo sovittu lomani voidaan perua, jos joku lapsiperheellinen yllättäen haluaa omansa samaan aikaan. Jos en suostu vapaaehtoisesti, alkaa painostus. Ja jos en sittenkään, pääsen pomon puhutteluun.
Mitä siellä puhuttelussa sitten tapahtuu? Pakotetaanko sinut?
Kun ei ollut lapsia niin pidin lomiani vähän milloin sattui ja lapselliset ns. viralliseen aikaan. Tämä ei ollut minulle ongelma ja reissut olivat paljon halvempia ja oli hyvin tilaa.
Nyt kun on (kouluikäisiä) lapsia, lomat on vähän pakko pitää silloin kun koulussakin on. Reissut maksaa aivan helvetillisesti ja paikat on tupaten täynnä.
Minulla ei ole lapsia. Teen vuorotyötä ja olen ollut lähes aina kaikki pyhät töissä ihan omasta tahdostani. Nyt viime joulu meinasi koitua kunnon vääntämiseksi, kun halusin 3 vuoteen koko joulun vapaaksi, koska lähdettiin miehen perheen kanssa Lappiin. Siitä nousi metakka, kun jokainen haluaa sen vapaaksi ja nämä lapselliset nurisi, kuinka nyt heillä jää lasten joulu näkemättä ja yhyy yhyy. Voi voi, sain joulun vapaaksi ja ihan pomo kyllä piti minun puoltani tässä asiassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä puhuttelussa sitten tapahtuu? Pakotetaanko sinut?
Muistutetaan, että pakottavista syistä jo sovittua lomaa voidaan siirtää ja nyt on sellainen tilanne. Ja sitten se siirretään. Tai jos ei siirretä, niin lapsiperheen vanhempi yllättäen sairastuu ja minulle tulee tieto, että lomaani on siirrettävä tästä syystä.
Itse hoitoalalla ja kyllä meillä toiset katsovat lomansa niin, etteivät satu koulujen syys-ja hiihtomien aikaan. Meitä koululaisten vanhempia on useampi, joten meidänkin tulee vuorotella lomissa. On pelkästään reilua ja toisten huomioon ottamista, että lapsettomat huomioivat nämä kaksi viikkoa vuodesta. Itsekään ennen kouluikäisiä lapsia en ottanut lomia ko.viikoille juurikin sen takia, että joka paikassa on kalliimmat hinnat ja joka paikka on täynnä lapsiperheita. Suoraan sanottuna nytkin ärsyttää lomailla silloin, mieluummin pitäisin lomamme rauhallisemmalla viikolla.
Meillä on oerheystävällinen työnantaja mutta lomat saadaan muutenkin pitää niin kuin itselle sopii. Juhlapyhät toimistomme on aina kiinni ja suositellaan ylityövapaat pitämään esim loman välipäivinä jos semmoisia on :)
Olen it-alan firmassa ja kyllä minun oletetaan aina joustavan lomieni ajankohdista, perusteella koska mulle ei ole lapsia joten sama kai se mulla vaikka kesälomani olisi syyskuussa ja talvilomani huhtikuussa...
Itseäni ei sinänsä lapsettomana haittaa, että "joudun" pitämään talvilomani muuhun aikaan kuin hiintolomat ovat. Kesäloman olen kolmessa viimeisimmässä työpaikassani aina saanut jotakuinkin hyvään aikaan, vaikka kyllä meillä nykyisessä paikassa homma menee niin, että lapselliset ensin sumplivat puolisoidensa ja muiden hoitovoimien kanssa lomat toimiviin aikoihin ja me lapsettomat sitten sovittelemme omamme sinne, minne ne sopivat.
Aikanaan nuorempana olin töissä paikassa, jossa tilanne oli lapsettomille paljon pahempi, eli siellä ihan omistajan siunauksella lapsiperheellisten ei koskaan tarvinnut olla pyhiä, aattoja ym. töissä tai pyhiä edeltävien päivien iltavuoroissa, saati joustaa koskaan mihinkään suuntaan loma-ajoissa. Eli me lapsettomat painoimme kaikki pyhät ja muut ikävämmät ajat töitä ja pidimme kesälomiamme omituisissa pätkissä touko- ja syyskuussa, ja lapselliset sitten olivat kaikki pyhät vapaana ja pitivät kuukauden putkeen lomaa kesä-heinäkuussa. Naisvaltainen ala ja äiti-ihminen pomona, niin ei sinänsä yllättävää, että jako ensimmäisen ja toisen luokan kansalaisiin oli aika selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, että haluaisi viettää lomaa yhdessä omien, esimerkiksi kauempana asuvien läheisten kanssa, joilla on samaan aikaan loma, kuin itsellä. Ja jotka saattavat myös mahdollistaa jotain sellaista, joka yksin tuntuu vähän tylsältä. Esimerkiksi jos itse asuu omillaan (sinkkuna) vaikka Rovaniemellä ja muu perhe (vanhemmat ja nuoremmat sisarukset), jotka asuvat kaikki Espoossa vuokraavat hiihtolomaviikoksi mökin tunturista ja kutsuvat sinut mukaansa.
Meillä onneksi kiertää ja harva lapseton haluaa lomansa hiihto- tai syyslomalle. Muuten kyllä juhlapyhät kiertää, kesälomat kiertää jne. Kaikille reilua eikä ketään suosita... Onneksi muutenkin niin hyvä työyhteisö, että tarvittaessa joustaa lapsellinen, kuin lapsetonkin :) ihmettelen miten joku voi olettaa olevansa jossain etulyöntiasemassa lasten vuoksi?? Tai vongutaan sitä, että miehellä kesäloma aina heinäkuussa ja miksei itse aina saa silloin... Voi luoja...
En usko, että tuollaista syrjimistä enää oikein on ainakaan esimiesten toimesta. Työntekijät keskenään kyllä voivat aloittaa jonkun kilpailun kuka saa ja kuka ei saa ja miksi saa ja miksi ei saa... Joku esimieskö oikeasti tuollaisessa tilanteessa vaan sanoo sille lapsettomalle, että ei käy, koska sulla ei ole lapsia? 😅
Esimiehen nuoleskelijat saavat kaikki edut ilman lapsiakin.