Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkkejä asioista, joita yli 70-vuotiaan on vaikea ymmärtää

Vierailija
14.01.2019 |

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, kun taas kerran kävin saman keskustelun isovanhempien kanssa.

Mummo ja pappa kysyivät jälleen meinaanko joskus käydä loppuun lukion, jonka jätin kesken ollessani 19-vuotias. Olen yli kolmekymppinen, mulla on hyvä työ ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Olen selittänyt kymmeniä kertoja, ettei siinä olisi enää mitään järkeä ja joka kerta ovat yhtä pettyneitä. Seuraavalla tapaamisella asiaan taas palataan. :D Mitään muistisairautta ei heillä ole, vaan persoonaan liittyvä tapa toistaa kysymys, jos vastaus ei edellisellä kerralla miellyttänyt. Isovanhemmat eivät juuri arvosta koulutustani, heille ylioppilaaksi pääseminen on ainut kehumisen arvoinen suoritus.

Kohtaavatko muut vastaavia tilanteita, joissa maailman muutos ei vain mene vanhemman sukupolven kaaliin?

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monen on vaikea ymmärtää nuorten tietämättömyyttä siitä, että suurin osa toimimstotöitä tai toimistotyön kaltaisia tehneistä on todellakin käyttänyt tietokonetta vuosikymmeniä. Hyvänen aika, vähän yli 70-vuotiaat olivat työelämässä vielä vuonna 2010 ja tietokoneet oli keksitty silloin, kuten internet, ja todella paljon aikaisemmin. Jotkut teistä tuntuvat luulevan, että 1990-luvulla vielä tehtiin kaikki luolamaalauksin ja savumerkein. 

Juuri näin. Moni nuori ei näytä ymmärtävän, ettei juuri mitään suurta ja merkittävää ole tullut teknologian alalla enää 20vuoteen. Kaikki se mitä on tänä päivänä oli jo 90-luvulla jolloin nämä 70v oli 50v.

Samoin moni 60-70-vuotias surffaili täällä vauva-palstan aihe-vapaalla jo 90-luvulla eikä tämäkään ole juuri muuttunut 20-25-vuodessa.

Sekin ihmetyttää, kuinka moni täällä pitää 70v täysin tumpelona ja tietämättömänä, mutta samaan aikaan halutaan näiltä tumpeloilta lastenhoitoapua ja ollaan valmiit jättämään puolustuskyvyttömät lapset näiden hoitoon ja vastuulle, joka kuulostaa arveluttavalta ja ristiriitaiselta.

Vierailija
162/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei voi hoitaa kätevästi ja nopeasti netissä, vaan täytyy itse mennä sinne pankkiin, postiin, kelaan, sähköyhtiölle, isännöitsijän toimistoon, virastoon ja varastoon.

Aika harvassa on ne yli 70 vuotiaat, jotka vielä pankissa asioi. Minun yli 80 vuotiaa vanhemmatkin on hoitaneet pankkiasiat netissä jo vuosia

Ja moni vanhempasi ikäinen maksoi jo 80-90-luvulla laskunsa sähköisesti kotona, jos oli pankin maksuohjelma ja nettiyhteys otettiin lankapuhelimella. Samoin laskuautomaatteja oli joka kadun kulmassa ja pankkien tuulikaapeissa. Eivätkä juuri poikenneet nykyisestä systeemistä, vaikka aikaa on kulunut lähes 30vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet papparaiset ja mummelit ovat eläneet hurjan nuoruuden.

Vierailija
164/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistaa elämäänsä ja saavutuksiinsa pettyneen nelikumppisen (naisen)? No, ainakin siitä, että nyt, vastaansanomattomasti aikuisuuden, siis ikävuosiltaan, saavuttaneena, haukkuu ja arvostelee kaikkea, mikä liikkuu.

Nuoria arvostellaan hieman kateuden sävyttämänä muka ylhäältäpäin, arvostellaan ulkonäköä, pukeutumista, käytöstä, kaikkea sitä, mistä itse yrittää epätoivoisesti pitää kiinni, ennen lopullista vanhuutta. 

"Mummoja" arvostellaan yliolkaisesti höperyydestä, sairauksista, kuvitellusta kyvyttömyydestä seurata aikaansa, kaikesta siitä, mitä vääjäämättömästi vanheneva nelikymppinen itse pelkää eniten. 

Huvittavaa on huomata, kuinka monet ovat hukanneet kokonaisen sukupolven eli kuvailevat nykyajan seitsemänkymppisiä suunnilleen savupirteissä, päreet kainaloissa,  eläneiksi muinaisjäänteiksi.

Vierailija
165/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo 70v ovat syntyneet 1948 ja useimmat vielä syntyneet kotona, nähneet sodan runteleman Suomen ja jälleenrakentamisen, nähneet ja kokeneet valtavan yhteiskunnallisen ja teknologian kehityksen ja muutoksen, lähes kehitysmaasta huippu yhteiskunnaksi, valtavan elintason nousun ja sen muutokset vuosikymmenien aikana.

Monessa suhteessa etuoikeutettuja, sillä vain harvalla sukupolvella on ollut mahdollisuus nähdä ja kokea vastaavaa ja olla tekijänä ja osana kehityksen ja muutoksen aikana.

Vierailija
166/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tunnistaa elämäänsä ja saavutuksiinsa pettyneen nelikumppisen (naisen)? No, ainakin siitä, että nyt, vastaansanomattomasti aikuisuuden, siis ikävuosiltaan, saavuttaneena, haukkuu ja arvostelee kaikkea, mikä liikkuu.

Nuoria arvostellaan hieman kateuden sävyttämänä muka ylhäältäpäin, arvostellaan ulkonäköä, pukeutumista, käytöstä, kaikkea sitä, mistä itse yrittää epätoivoisesti pitää kiinni, ennen lopullista vanhuutta. 

"Mummoja" arvostellaan yliolkaisesti höperyydestä, sairauksista, kuvitellusta kyvyttömyydestä seurata aikaansa, kaikesta siitä, mitä vääjäämättömästi vanheneva nelikymppinen itse pelkää eniten. 

Huvittavaa on huomata, kuinka monet ovat hukanneet kokonaisen sukupolven eli kuvailevat nykyajan seitsemänkymppisiä suunnilleen savupirteissä, päreet kainaloissa,  eläneiksi muinaisjäänteiksi.

Niin, koska miehet aloittavat sen kitinän jo parikymppisenä, että miksi en saa instabeibeä, oi miksi.

Hyvin tarkoitushakuisia nämä sukupolvien vastakkainasetteluketjut.

Vierailija
167/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tiedä mikä on kli to ris

Vierailija
168/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 7-kymppinen ja tässä ketjussa ei ole mitään asiaa, josta olisin ollut tietämätön.

Lisäisin vielä paljon mainittuun luppoaikaan, jota meillä vanhoilla on helvetisti. Viitenä päivänä viikossa säällä kuin säällä ajan 16 km pyörällä laitan3 lasta koulubussiin ja ota heidät vastaan. Viikonloppuisin hoidan 93 v anopin asioita ja 86 v enoni asioita.

En ole marttyyri vaan teen asiat siksi, että haluan auttaa lähimmäistäni, jos pystyn.

Ei pljon jää aikaa turhuuksiin.

Nyt on parin tunnin tauko, että laitan ruokaa ja syön ennen lasten koulusta tuloa.

Vierailija
169/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 7-kymppinen ja tässä ketjussa ei ole mitään asiaa, josta olisin ollut tietämätön.

Lisäisin vielä paljon mainittuun luppoaikaan, jota meillä vanhoilla on helvetisti. Viitenä päivänä viikossa säällä kuin säällä ajan 16 km pyörällä laitan3 lasta koulubussiin ja ota heidät vastaan. Viikonloppuisin hoidan 93 v anopin asioita ja 86 v enoni asioita.

En ole marttyyri vaan teen asiat siksi, että haluan auttaa lähimmäistäni, jos pystyn.

Ei pljon jää aikaa turhuuksiin.

Nyt on parin tunnin tauko, että laitan ruokaa ja syön ennen lasten koulusta tuloa.

70 v on uusi 50 v. Toki ihan nuoresta elämä ei edes jatku 30 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
170/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini täyttää tänä vuonna 80 vuotta . Ei ole koskaan työelämässä ollessaan käyttänyt mitään tietokoneita tms. laitteita, kun on aina ollut ihan suorittavassa työssä. Netti, kännykkä ja tietokone kaikki aivan täyttä hepreaa. Lisäksi kaikkia laitteita kohtaan kauhea pelko, että jos ne hajoaa ja tulee kalliiksi. On jotenkin teknisesti aivan kädetön. Tekee käsitöitä, ratkoo ristikoita ja lukee, mutta elämänpiiri on hyvin pieni eikä mitään uusia virikkeitä ole tullut vuosikausiin. Huono kunto estää itsenäisen liikkumisen kylillä ja ystävät ovat käyneet vähiin. Tulevaisuus ei näytä yhtään valoisammalta....

Äitisi edustaa hyvin pientä ryhmää, jos hän ei ole ollut työelämässä tekemissä teknologian kanssa.

Suurimmassa osaa töissä tietokoneita ja muita käytettiin jo 60-luvulla eli 55vuotta sitten ja lähes kaikissa työpaikoissa oli tietokoneet yleisessä käytössä jo 80-luvulla eli 40v sitten.

Samoin internetyhteys ja laskutkin paksettiin nettiyhteyden kautta, tosin erillisen ohjelman kautta.

Ja itseasisssa teknologia ei ole paljon muuttunut ja kehittynyt viimeisen 20-30-vuoden aikana, paitsi että ne ovat helpompia käyttää ja nopeampia.

Ensimmäiset kännykätkin kun oli 80-luvulla ja yleisesti käytössä 90-luvun alussa.

Tuossa olet kyllä väärässä, että "suurimmassa osassa" töissä käytettiin tietokoneita jo 60-luvulla.  Eikä todellakaan ollut tietokoneet "lähes kaikissa" työpaikossa yleisessä käytössä jo 80-luvulla, höpö höpö.  Nyt et itse tiedä asioista.  

Kävin kauppaopiston 70-luvulla ja siellä meille opetettiin ATK:ta, joka oli aivan uutta meille ja se tietokone, joka yhden luokan nurkassa raksutti, tuotti reikäkorttinauhaa, jolla ei ole mitään tekemistä nykyisten laitteiden ja ohjelmien kanssa.  Kyllä se oli pioneeriaikaa se.

Olen ollut työelämässä vuodet 1976-2015 ja nykyisenlaiset tietokoneet ja -ohjelmat tuli yleisesti käyttöön 90-luvun alkupuolella.  Muistan, kuinka koko kaupunkimme henkilökunta istui tietokonekursseilla vähän väliä ja kansalaisopiston atk-kurssit oli tupaten täynnä.  

Mitähän ne "suurimmat osat" työpaikoista olivat, joissa tietokoneilla töitä tehtiin jo 60-luvulta asti?  Luulisi sitten, että ainakin kouluissa olisi opettajat tehneet paperityönsä tietokoneilla, mutta hui hai.  

On ihan mahdollista, että nykyiset kasikymppiset ei ole ikinä työelämässään joutuneet tekemisiin tietokoneitten kanssa, ja olen varma, että asia on aivan päinvastoin:   suurimmassa osassa työpaikkoja tietokonetta ei nimenomaan ole ollut käytössä eikä varsinkaan ihan tavallisten työntekijöiden parissa.  Nykyään kahdeksankymppinen entinen kaupan myyjä on varmasti osannut käyttää sähköistä kassakonetta, mutta tietokonetta hänellä ei ole käytössään ollut.   

Vierailija
171/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistinen sukupolvi täynbä ylemmyydentuntoa.. saivat sotalapsina paljon huomiota ja anteeksi kohdellen pmia lapsiäan ja vanhuksiaan huonosti. Itsekeskeisiä paskiasia. Moni. Ei kaikki.

Järkyttävää lukea tälläistä! Miten pihalla ihminen voikaan olla !

Siis "saivat sotalapsina paljon huomiota.." ei junankauta.

Tietäisit mitä mun vanhempanikin ja heidän vanhempansa joskus ennen sotia ja odan aikana ja jälkeen kävivät läpi niin pitäisit pääsi kiinni.

Sun on pakko olla tosi nuori ja sen lisäksi tietämätön ja tyhmä.

Vierailija
172/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo 70v ovat syntyneet 1948 ja useimmat vielä syntyneet kotona, nähneet sodan runteleman Suomen ja jälleenrakentamisen, nähneet ja kokeneet valtavan yhteiskunnallisen ja teknologian kehityksen ja muutoksen, lähes kehitysmaasta huippu yhteiskunnaksi, valtavan elintason nousun ja sen muutokset vuosikymmenien aikana.

Monessa suhteessa etuoikeutettuja, sillä vain harvalla sukupolvella on ollut mahdollisuus nähdä ja kokea vastaavaa ja olla tekijänä ja osana kehityksen ja muutoksen aikana.

Niin, paitsi heitä vielä vanhemmilla.  Minun äitini on syntynyt v. -23 ja hän se vasta kehityksen kaaren on nähnyt.  Hän oli neljä vuotta sodassa lottanakin ja nuorempana suorastaan kadehdin hänen nuoruuttaan, johon kuului niin paljon kaikenlaista jännää.  Oma nuoruuteni kun tuntui olevan pelkkää pysähtynyttä "ei-mitään."   

Äitini on 95-vuotias.  Kun ajattelen häntä parisenkymmentä vuotta taaksepäin eli siinä seitsemänkymppisenä, niin ei hän nyt mikään muumio vielä silloin ollut, kun ei ole sitä vieläkään.  Itse alan lähestyä tuota nyt parjattua ikäluokkaa ja varmasti en minäkään ihan kaikkea tästä nykyajasta ymmärrä.  Mutta miksi minun pitäisikään niin kovasti.  Äitini nuoruus ja aikuisuus oli ihan erilainen kuin minun  on ollut, ja niinpä on minun ja minun lasteni ja lastenlastenikin.  Aika porhaltaa eteenpäin ja itse kummastelette aikoinanne tulevia uusia ilmiöitä.  Kukaan ei ikuisesti pysy kehityksen kelkassa, ei kukaan.  

Minulle suurin kummastelun aihe on nykyinen deittailukulttuuri.  Siihen en osaa samaistua mitenkään, mutta eipä minun tarvitsekaan.  Ja noita yliampuvia kauneusleikkauksia ja huulien pumppaamisia ihmettelemme äitimme kanssa ihan yhteisymmärryksessä.   

Vierailija
173/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset myös ihmettelevät mistä nuoret aikuiset kaivavat kriisinsä kun lapsenakin saaneet lähes kaiken minkä sormella osoittanut?

Vierailija
174/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin vaimo oli väitellyt tohtoriksi eikä ollut suorittanut ylioppilastutkintoa.  Onhan tämä harvinaista, mutta mahdollista.

Vierailija
175/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monen on vaikea ymmärtää nuorten tietämättömyyttä siitä, että suurin osa toimimstotöitä tai toimistotyön kaltaisia tehneistä on todellakin käyttänyt tietokonetta vuosikymmeniä. Hyvänen aika, vähän yli 70-vuotiaat olivat työelämässä vielä vuonna 2010 ja tietokoneet oli keksitty silloin, kuten internet, ja todella paljon aikaisemmin. Jotkut teistä tuntuvat luulevan, että 1990-luvulla vielä tehtiin kaikki luolamaalauksin ja savumerkein. 

Juuri näin. Moni nuori ei näytä ymmärtävän, ettei juuri mitään suurta ja merkittävää ole tullut teknologian alalla enää 20vuoteen. Kaikki se mitä on tänä päivänä oli jo 90-luvulla jolloin nämä 70v oli 50v.

Samoin moni 60-70-vuotias surffaili täällä vauva-palstan aihe-vapaalla jo 90-luvulla eikä tämäkään ole juuri muuttunut 20-25-vuodessa.

Sekin ihmetyttää, kuinka moni täällä pitää 70v täysin tumpelona ja tietämättömänä, mutta samaan aikaan halutaan näiltä tumpeloilta lastenhoitoapua ja ollaan valmiit jättämään puolustuskyvyttömät lapset näiden hoitoon ja vastuulle, joka kuulostaa arveluttavalta ja ristiriitaiselta.

Hyvä sinä! Ihan samaa olin tulossa laittamaan !

Vierailija
176/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ymmärrä esim sitä että kaikille ei töitä ole kun heidän nuoruudessaan töitä riitti aina.

...ja ettei niitä töitä enää haeta sanomalla reippaasti pomolle päivää hattu kourassa.

TÄMÄ. Jopa omien vanhempieni on välillä vaikea tajuta tätä. Eivät meinaa uskoa, kun kerron että nykyisin vaikutus tehdään upealla videohakemuksella, ja silloinkin päästään vasta työhaastatteluun, ei suoraan töihin.

Vierailija
177/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletyytyväinenelämääsi kirjoitti:

Työkaverin vaimo oli väitellyt tohtoriksi eikä ollut suorittanut ylioppilastutkintoa.  Onhan tämä harvinaista, mutta mahdollista.

Henna Virkkunen oli opetusministeri, joka ei ollut käynyt lukiota.

Vierailija
178/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset myös ihmettelevät mistä nuoret aikuiset kaivavat kriisinsä kun lapsenakin saaneet lähes kaiken minkä sormella osoittanut?

Niinhän ne luulevat.

Vierailija
179/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini täyttää tänä vuonna 80 vuotta . Ei ole koskaan työelämässä ollessaan käyttänyt mitään tietokoneita tms. laitteita, kun on aina ollut ihan suorittavassa työssä. Netti, kännykkä ja tietokone kaikki aivan täyttä hepreaa. Lisäksi kaikkia laitteita kohtaan kauhea pelko, että jos ne hajoaa ja tulee kalliiksi. On jotenkin teknisesti aivan kädetön. Tekee käsitöitä, ratkoo ristikoita ja lukee, mutta elämänpiiri on hyvin pieni eikä mitään uusia virikkeitä ole tullut vuosikausiin. Huono kunto estää itsenäisen liikkumisen kylillä ja ystävät ovat käyneet vähiin. Tulevaisuus ei näytä yhtään valoisammalta....

Äitisi edustaa hyvin pientä ryhmää, jos hän ei ole ollut työelämässä tekemissä teknologian kanssa.

Suurimmassa osaa töissä tietokoneita ja muita käytettiin jo 60-luvulla eli 55vuotta sitten ja lähes kaikissa työpaikoissa oli tietokoneet yleisessä käytössä jo 80-luvulla eli 40v sitten.

Samoin internetyhteys ja laskutkin paksettiin nettiyhteyden kautta, tosin erillisen ohjelman kautta.

Ja itseasisssa teknologia ei ole paljon muuttunut ja kehittynyt viimeisen 20-30-vuoden aikana, paitsi että ne ovat helpompia käyttää ja nopeampia.

Ensimmäiset kännykätkin kun oli 80-luvulla ja yleisesti käytössä 90-luvun alussa.

Tuossa olet kyllä väärässä, että "suurimmassa osassa" töissä käytettiin tietokoneita jo 60-luvulla.  Eikä todellakaan ollut tietokoneet "lähes kaikissa" työpaikossa yleisessä käytössä jo 80-luvulla, höpö höpö.  Nyt et itse tiedä asioista.  

Kävin kauppaopiston 70-luvulla ja siellä meille opetettiin ATK:ta, joka oli aivan uutta meille ja se tietokone, joka yhden luokan nurkassa raksutti, tuotti reikäkorttinauhaa, jolla ei ole mitään tekemistä nykyisten laitteiden ja ohjelmien kanssa.  Kyllä se oli pioneeriaikaa se.

Olen ollut työelämässä vuodet 1976-2015 ja nykyisenlaiset tietokoneet ja -ohjelmat tuli yleisesti käyttöön 90-luvun alkupuolella.  Muistan, kuinka koko kaupunkimme henkilökunta istui tietokonekursseilla vähän väliä ja kansalaisopiston atk-kurssit oli tupaten täynnä.  

Mitähän ne "suurimmat osat" työpaikoista olivat, joissa tietokoneilla töitä tehtiin jo 60-luvulta asti?  Luulisi sitten, että ainakin kouluissa olisi opettajat tehneet paperityönsä tietokoneilla, mutta hui hai.  

On ihan mahdollista, että nykyiset kasikymppiset ei ole ikinä työelämässään joutuneet tekemisiin tietokoneitten kanssa, ja olen varma, että asia on aivan päinvastoin:   suurimmassa osassa työpaikkoja tietokonetta ei nimenomaan ole ollut käytössä eikä varsinkaan ihan tavallisten työntekijöiden parissa.  Nykyään kahdeksankymppinen entinen kaupan myyjä on varmasti osannut käyttää sähköistä kassakonetta, mutta tietokonetta hänellä ei ole käytössään ollut.   

Pekka Vennamo tuli 90-luvun taitteessa liikenne- ja VIESTINTÄ ministeriksi. Työpöydällä odotti vanha, mekaaninen kirjoituskone.

Hän sai pyynnöstä tietokoneen, joka hänen tietämänsä mukaan poistui käytöstä heti kun virkaan tuli jatkaja. Tuttu kirjoituskone ilmeistyi takaisin komerosta.

Vierailija
180/224 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea uskoa, etteikö perusterve 70v ymmärtäisi tai pysyisi kehityksessä mukana, jos niin haluaisi, sillä edelleen on paljon jopa valtioiden päämiehiä, jotka ovat yli 70v. ja elinkeinoelämän hallituksissa ja johtoryhmissä

Luulen, monen 70v ymmärtävän elämän rajallisuuden ja ovat antaneet luvan itselleen, ettei kaikkea tarvitse osata tai kehittyä ja elämän voi ottaa jo rennommim ja tehdä vain sellaista, mitkä tuottavat elämään mielihyvää ja iloa, välittämättä mitä muut ajattelevat tai sanovat.

Sama ilmiö ja unelma on joillakin nuoremmilla, jotka ovat heittäytyneet työelämästä ja oravanpyörästä ja muuttaneet maalle, usein omavaraistalouteen, kaiken kehityksen ja teknologian ulkopuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi