Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottelevat osakkeiden ostamista niille, joilla on tarvetta tinkiä kaikesta. Ensimmäinen asia mitä KELA vaatii toimeentulotukiasiakkaalta on osakkeiden myyminen. Tämä on todellisuutta. Minullakin oli osakkeita, kunnes ensimmäisen kerran alkoi toimeentulotuen hakeminen häämöttää. Siinä vaiheessa kaikki myyntiin ja käteiseksi.
Todellinen vinkki joka toimii: Jos koskaan jää rahaa yli niin kerää sitä käteiseksi. Mahdollinen puskuriraha pitää olla käteisenä, ei tilillä. Jos se on tilillä niin KELA:n mielestä se pitää käyttää pois. Kun on edes hieman rahaa jemmassa niin pärjää silloinkin, kun KELA ei maksa ajallaan tai joutuu tekemään kelan virheellisestä tt-päätöksestä oikaisupyynnön ja odottelemaan rahoja. Näitä kun on 80% kaikista tt-päätöksistä oman kokemuksen mukaan.
Lehtien säästövinkithän onkin tarkoitettu töissä olevalle ylemmälle keskiluokalle jolla on ongelmia luottokorttilaskujen kertymisen vuoksi. Köyhät eivät ole kiinnostavia, kuolkoon pois.
Näissä kertomuksissa unohdetaan usein se, ettei asiakas edes pysty kaikkea myymään. Kun on vaikka yhteisomistus, johon vaaditaan jokaisen osakkaan suostumus.
Kaveri vinkkasi, että mun kannattaisi ostaa tarvitsemani lääkkeet Thaimaasta, koska siellä ne ovat halvempia. Jäin sanattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on ihan tavallinen liittymä 17,90 rajaton netti, 500 Min puheluita ja tekstareita. Ei mielestäni paljon halvemmaksi voi puhuminen muuttua. :)
Mulla on rajaton 4G, halvat puhelut ja tekstarit. Maksu on kuukaudessa alle 4€. :) Sanoisin, että SIITÄ ei enää voi halvemmaksi muuttua. :) Kyseessä tosin on Telian vastaiskuliittymä aikoinaan markkinoille tulleelle moi.:lle, ja sitä tarjottiin vain moin asiakkaille.
Säästösyistä vaihdettiin liittymät Moille niin muutaman kuukauden jälkeen Elisa pyysi takaisin asiakkaaksi tarjoamalla rajatonta 4G-liittymää alle 3 eurolla kuussa (24kk määräaikainen sopimus). Lisäksi saatiin parit S-ryhmän lahjakortit sopimuksen solmimisesta. Samoihin aikoihin tuli ilmainen taloyhtiönetti, jonka nopeammasta yhteydestä tosin maksetaan pari euroa kuussa. Meidän kahden hengen taloudessa puhelin- ja nettilasku on useimmiten 10-15€ kuussa, kun se aiemmin oli 30-40€ luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Huonoin oli varmaan se, kun joku poliitikko sanoi että ei ymmärrä miksi pienituloiset eivät muuta halpaan kaupungin vuokra-asuntoon, ja osta sijoitusasuntoa, jonka siinä asuva vuokralainen käytännössä maksaa pois.
Huonoa tässä neuvossa on se halpa kaupungin vuokra-asunto. Tietyssä elämäntilanteessa on kannattavaa kikkailua asua laadukkaassa vuokra-asunnossa ja saada siihen asumistuki ja samalla pitää vuokrattuna omaa omistusasuntoaan, jossa on korkea yhtiölainaosuus. Kun vuokralainen maksaa vuokran, sillä maksetaan sekä hoito- että rahoitusvastike, jotka molemmat ovat verotuksessa vähennyskelpoisia. Eli vuokralla maksetaan sitä rahoitusvastiketta ja kerrytetään omaisuutta.
Lehtien säästövinkit on välillä jopa hauskoja. Esim. Syö aamiainen kotona kahvilan sijaan. Haloo!!! En ole varmaan koskaan käynyt aamupalalla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on antaa halpoja matkavinkkejä, jos asuu Helsingissä, mutta ei täältä Lapin perukoilta kyllä euron hintaisen laivamatkan takia kannata vaivautua.
"Kun meillä oli tosi tiukkaa, mies alkoi silti sijoittamaan. Ihan pieniä summia, mutta säännöllisesti." Etkö pöllö tajua, että on aivan eri asia, jos on tiukkaa tai jos sitä rahaa ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole senttiäkään ylimääräistä. Teitä oli kaksi, minä olen yksin. Minä kirjoitan tämän vielä oikein hitaasti, että ymmärtäisit: kun ei sitä ylimääräistä rahaa kerta kaikkiaan ole, kun joutuu syömään kaurapuuroa päiväkausia, että edes jotain saisi syödä.
Kyllä minä pöllö tajuan. Mutta ei meilläkään ollut yhtään ylimääräistä, kun minä olin työtön ja kaksoset pieniä. Mies vaan sitkeästi laittoi aina pienen summan sijoituksiin, vaikka minä vastustinkin. Jotenkin selvittiin vaikkei ollut helppoa.
Kyllä ymmärrän, ettei kaikki voi. Mutta ihan turha sanoa, että meilläkään olisi ollut yhtään ylimääräistä, kun ei ollut kaikkea tarpeellistakaan.
Jouduitteko siis valitsemaan, ostatteko viikolle kaksi kaurapuuropakettia ja saatte siis syödä edes kaurapuuroa, vai sijoittaako miehesi ne 3 euroa?
Tässä päästäänkin oikein köyhyyden kierteen juurisyyhyn - odotellaan vain niitä pikavoittoja kaikki mulle heti nyt periaatteella ja tuhlataan sillä aikaa ne säästöön laitettuina oikeasti tuottoa tekevät roposet tupakkaan ja keskiolueen.
Rienausta! Vihapuhetta! Vaadin ylläpitoa heti poistamaan tämän ketjun!
Lenkkeilen vauvan kanssa paljon ja hellekesänä pulloja löytyikin paljon ja aina kun näkyi nakkasin kyytiin, myös nyt joulun aikaan löytyi paljon pulloja..mutta ei niitäkään joka paikassa ole..yksi mitä inhoon niin on poimi marjoja ja myy ne..monella köyhällä ei ole edes autoa ja jos ei ole mitään käryä mistä marjoja edes etsiä niin ei niitäkään joka paikassa ole..varsinkin kaupunkien lähialueet täällä ainakin poimitaan tehokkaasti tyhjiin..sama sienien kanssa..voi kun löytyskin helposti joku kanttarelliapaja👎 Sitten nämä älä käy kahviloissa kahvilla vaan ota oma kahvi termariin tai peruuta kaikki lehti/kanavapakettitilaukset..sellaisia ei ole edes ikinä ollu mahdollista tilailla ja en muista, että ikinä kahvilassa oisin kahvin juonu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri äskettäin oli joku artikkeli IL:n sivuilla jostain naisesta joka säästi vuodessa 10 000 euroa ja miten hän onnistui, onnistu sinäkin ja blablablaa. En klikannut, mutta mietin, että siinä on varmaan taas joku sellainen, jonka kuukausipalkka huitelee jo vähintään 3000 euron paremmalla puolen, mistä on vähän helpompi pystyä säästämään tuollaisia summia, eikä jostain bruttona 1500 euron palkasta.
Kyseisen naisen säästövinkeissä on se surullisenkuuluisa "osta normikahvi laten sijaan", joten voit vaan arvata millaisia ne muut vinkit ovat.
Arvaan!
Ota töihin eväät äläkä syö ravintolassa. Osta lennot ja hotelli erikseen. Vaihda taksi julkisiin. Vähennä shoppailua ja osta mieluummin laatua.
Menikö oikein?
eri
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen vauvan kanssa paljon ja hellekesänä pulloja löytyikin paljon ja aina kun näkyi nakkasin kyytiin, myös nyt joulun aikaan löytyi paljon pulloja..mutta ei niitäkään joka paikassa ole..yksi mitä inhoon niin on poimi marjoja ja myy ne..monella köyhällä ei ole edes autoa ja jos ei ole mitään käryä mistä marjoja edes etsiä niin ei niitäkään joka paikassa ole..varsinkin kaupunkien lähialueet täällä ainakin poimitaan tehokkaasti tyhjiin..sama sienien kanssa..voi kun löytyskin helposti joku kanttarelliapaja👎 Sitten nämä älä käy kahviloissa kahvilla vaan ota oma kahvi termariin tai peruuta kaikki lehti/kanavapakettitilaukset..sellaisia ei ole edes ikinä ollu mahdollista tilailla ja en muista, että ikinä kahvilassa oisin kahvin juonu..
Marjoja ja sieniä saa myös poimia paljon, että niistä saa myymällä muutakin kuin taskurahat. Siksi parempi poimia omaan käyttöön, jos poiminta on ylipäänsä mahdollista. Omaan käyttöönkin pitäisi poimia paljon sekä omistaa iso pakastin, että siitä tulisi taskurahoja suurempi rahallinen säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Hernekeittokin kuulemma kannattaa tehdä itse, tulee halvaksi. Tuleehan se, mutta valmishernekeitto kylläkin on yksi halvimpia kaupan ruokia, joten paljonko siinä säästää, kymmeniä senttejä? Ja vielä pitää ottaa huomioon vaivannäkö ja sähkönkulutus (pitkä keittoaika).
Sähkö kuuluu monesti vuokraan.
Onhan se itse tehty keitto ihan eri luokkaa kuin purkkikeitot. Ja kerralla tulee vaikka viisi litraa - ruokaa moneksi päiväksi.
Isompaan määrään menee tietysti enemmän aineksia. Varsinkin jos laittaa lihaa hernekeittoon, tuleeko se loppujen lopuksi merkittävästi halvemmaksi kuin kaupan keitto?
Makuasia taas on ihan eri asia. Varmasti moni haluaa tehdä itse parempaa ruokaa kotona, vaikka se tulisi jopa kalliimmaksi kuin joku valmis. Mutta nyt puhuttiin säästövinkeistä.
Todellinen säästäjä laskisi tarkkaan, paljonko kummallekin sopalle tulee hintaa litraa kohden. Itse en ole laskenut, joten en todella tiedä! Kuitenkin epäilen, ettei ero ole niin iso, että pelkästään säästämisen takia kannattaisi nähdä vaivaa.
Ja se ettei pulloilla ja marjoilla tienaa heti tonnia näkyy olevan köyhälle hyvä syy jättää se tekemättä?
No ei tienaakaan, mutta siinä saa samalla liikuntaa ja raitista ilmaa, ja jokusen kolikonkin ehkä tienaa.
Kerää sieniä ja marjoja.... aaaarrrgghh.. toki niitä on hyvä kerätä ja keräänkin, mutta säästömielessä aika turha neuvo
Vierailija kirjoitti:
Pulloja kerätessä kannattaa katsoa, milloin on isoja opiskelijabileitä ja sitten niiden aikaan mennä kyseisen baarin ulkopuolelle norkoilemaan. Multa joku mummo joskus kysyi vappubileiden aikatauluja kun olin haalarit päällä, toki niitä hänelle kerroin. Myös kauniina kesäiltana oman kaupungin "hengailupaikka", saati sitten koulujen päättäreinä se paikka minne nuoriso kokoontuu. Nämä toki vaativat sen, että kehtaa oikeasti mennä niitä pulloja kärkkymään, eikä vain nappaa sieltä täältä niitä mitä sattuu löytämään.
Myös suosittujen baarien lähellä olevien kerrostalojen ympäristöt kannattaa tsekata. Usein ihmiset aloittelemassa ensin kotona ja sitten vikat hörpyt juodaan lähtiessä ja jätetään tölkit siihen lähistölle kerääjiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Lehtien säästövinkit on välillä jopa hauskoja. Esim. Syö aamiainen kotona kahvilan sijaan. Haloo!!! En ole varmaan koskaan käynyt aamupalalla ulkona.
Yksi joka kävi yritti "säästää" ostamalla laputustuotteita.Mitenkähän se sai talous- ja vessapaperia yksin kulumaan monta pakettia viikossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi joka kävi yritti "säästää" ostamalla laputustuotteita.Mitenkähän se sai talous- ja vessapaperia yksin kulumaan monta pakettia viikossa...
Myydäänkö talous- ja vessapaperia laputustuotteina???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saattaa moni olla eri mieltä kanssani. "Osta mieluummin laadukkaita ja kalliita vaatteita, kuin perus h&m -vaatteita. Kestävät kulutusta moninkertaisesti." Mitäs sitten, kun näihin kalliisiin laatuvaatteisiin tulee lähtemättömiä tahroja tms? Mieluummin ostan edullisia vaatteita, joiden tuhoutumista ei tarvitse murehtia etukäteen, aika kauan minulla on h&m-vaatteetkin kestäneet. Jotkut arvokkaammat vaatteet sen sijaan ovat jo pesussa menneet ihan nukkaiseksi.
Varsinkaan lasten kohdalla en ymmärrä tätä. "Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa" sanotaan ja pistetään 150-200 euroa 4-vuotiaan haalariin joka on käytössä pari kuukautta.
Sen sijaan oikesti säästäväinen ostaa kirppikseltä jonkun muun lapsen pieneksi jääneen haalarin.
Vierailija kirjoitti:
Ja se ettei pulloilla ja marjoilla tienaa heti tonnia näkyy olevan köyhälle hyvä syy jättää se tekemättä?
No ei tienaakaan, mutta siinä saa samalla liikuntaa ja raitista ilmaa, ja jokusen kolikonkin ehkä tienaa.
No mutta jos puhutaan rahasta, miksi ruveta puhumaan kivasta ulkoiluharrastuksesta?
"Miten voisi tienata vähän ylimääräistä?"
"No leijan lennätys on ihan kiva harrastus"
"Mutta eihän sillä hyödy"
"No on se kumma kun ei viitsi mitään tehdä, kotona vaan maataan ja maristaan"
Kyseisen naisen säästövinkeissä on se surullisenkuuluisa "osta normikahvi laten sijaan", joten voit vaan arvata millaisia ne muut vinkit ovat.