Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä

Vierailija
12.01.2019 |

Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...

Kommentit (669)

Vierailija
501/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kuukautisköyhyyskeskustelun täällä, kun äijät tulivat neuvomaan, että pitää ostaa 1 euron siteitä. Eipä sellaiset riitä, jos on runsaat kuukautiset.

Mulle on sanottu myös, että pitäisi tyytyä johonkin 25 euron laseihin(??), koska köyhän on otettava aina halvinta. Mutta enpä näkisi niillä laseilla mitään.

Tuntuu olevan tabu, että köyhällä voi olla samoja tarpeita kuin rikkaillakin. 

Vierailija
502/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...

Tölkinkeräyslenkit on kuin aarteenetsintää, löytäminen on se hauskuus siinä.

Varmasti hyvä harrastus kaikin puolin. Mutta jos vaikka kyselet ideoita, miten voisi tienata vähän ylimääräistä, niin aina joku ehdottaa pullojen keräämistä, ihan kuin siitä oikeasti voisi hyötyä niin paljon, että se kuukausitasolla tuntuu jossain.

Jos löytää pullon silloin tällöin, ei se lyhyellä aikajänteellä vaikutakaan paljon. Poikani keräsi innokkaasti pulloja joitain vuosia joskus pikkukoululaisena ja kun ne rahat pystyi sijoittamaan (eivät siis menneet kädestä suuhun -elämiseen tietysti lapsella), kyllä siitä on tonneja tullut.

Toki näissä jutuissa vaikuttaa paljon se, kuinka suuret ovat menot. Esim. eräs ystäväni elää tosi pihisti ja jos hän joskus hassaa ja ostaa vaikka savulohta, se on leijonanosa koko kuukauden ruokamenoista. Kuinka moni miettii savulohen ostamista niin tarkasti ja silti valittaa, ettei ole rahaa? Myönnän kyllä ihailevani tätä ystävääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tästäkin ketjusta taas tullut hyvätuloisten ruikutusketju, jossa köyhiä haukutaan. Totta kai. 

Ymmärrän että joillakin on (ehkä alitajuisesti) huono omatunto, kun itsellä menee hyvin ja toisilla huonosti. Valitettavasti teidän neuvonne ovat yleensä sellaisia, joista ei ole valmiiksi köyhästi elävälle minkäänlaista hyötyä. 

Haluaisin nähdä, miten oikeasti pärjäisitte jos joutuisitte elämään pari kuukautta tonnilla kuussa. Haastan teidät kaikki tähän, niin nähdään miten saatte itse marjastettua ja sienestettyä oman ruokanne, luovutte kaikesta turhasta ja saatte silti montasataa kuussa säästöön. Sopii yrittää. 

Vierailija
504/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?

Tällä säästää ruokakustannuksissa ja saa parempaa ruokaa, jos sattuu asumaan hyvien marja/sienipaikkojen vieressä. Muutoin vinkki ei auta ja ei kannata ostaa halpaakaan autoa pelkästään marjoja ja sieniä varten. Jo bensatkin maksaa helposti enemmän kuin marjojen/sienien ostohinta, ellei ole erinomaista keruupaikkaa tiedossa.

Kaikki asuu aina ihan Helsingin keskustassa, eikä julkiset kulje, kun puhutaan marjastuksesta ja sienestyksestä. Oikeasti kauas ei tarvitse mennä juuri missään. Mutta köyhälle pitäisi jonkun järjestää kuljetus taksilla tietysti, ja etsiä ne marjapaikatkin valmiiksi.

No eihän se marjastus/sienestys yksin mitään pelasta, kuten ei leivän leipominen itse ja ruuanlaitto itsekään. Vaan kyse on kokonaisuudesta, pienistä puroista kertyy isot rahat ajan mittaan.

Luuletko, että kaikille suomalaisille riittää marjoja ja sieniä? Niitä on rajallinen määrä, ja jotkut metsän lähellä asuvat ehtivät kyllä poimia niistä valtaosan, ennen kuin joku kaupunkilainen sinne ehtii. Eikä tiedä edes niitä parhaita paikkoja, jos ei ole ennen käynyt metsässä. 

Ruoanlaitto ja leivän leipominen itse on täysin eri asia. Sori vaan, mutta neuvosi oli huono ja sulle on nyt selitetty miksi. On oma valintasi, haluatko myöntää asian vai jäätkö inttämään.

Vierailija
505/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut vuosia työttömänä, ja olin lähdössä opiskelemaan. Sain eräältä hyvin toimeen tulevalta sinkkunaiselta säästövinkin: "Älä osta vaatteita." Tuo vinkki oli varmasti toimiva silloin kun hän itse jäi vuorotteluvapaalle, mutta ei minulle, jolla ei ollut kuin pari vaatekertaa ja nekin aika kuluneita.

Tämä on kanssa loistava :) Moni hehkuttaa, kuinka luonto ja kukkaro kiittää, kun ei osta ollenkaan vaatteita! Eiköhän se perustu siihen, että luontoa ja kukkaroa on kidutettu aika tavalla vähän aikaisemmin... Kyllä minäkin olen elänyt aikoja, että jos farkut hajoaa ja en osta uusia, sitten tilanne on se, ettei ole farkkuja. Voinhan käydä talvella kaupassa sitten sortseissa tai juhlavammissa housuissa (joita olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, jotta kestäisivät).

Vierailija
506/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tästäkin ketjusta taas tullut hyvätuloisten ruikutusketju, jossa köyhiä haukutaan. Totta kai. 

Ymmärrän että joillakin on (ehkä alitajuisesti) huono omatunto, kun itsellä menee hyvin ja toisilla huonosti. Valitettavasti teidän neuvonne ovat yleensä sellaisia, joista ei ole valmiiksi köyhästi elävälle minkäänlaista hyötyä. 

Haluaisin nähdä, miten oikeasti pärjäisitte jos joutuisitte elämään pari kuukautta tonnilla kuussa. Haastan teidät kaikki tähän, niin nähdään miten saatte itse marjastettua ja sienestettyä oman ruokanne, luovutte kaikesta turhasta ja saatte silti montasataa kuussa säästöön. Sopii yrittää. 

Kuule, me nykyiset hyvätuloiset olemme eläneet vuosikaudet paljon alle tonnilla kuussa, silloin kun opiskelimme. Eikä itse ansaitussa rahassa ole mitään hävettävää, toisin kuin elämäntapatyöttömyydessä.

Vierailija
507/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?

Tällä säästää ruokakustannuksissa ja saa parempaa ruokaa, jos sattuu asumaan hyvien marja/sienipaikkojen vieressä. Muutoin vinkki ei auta ja ei kannata ostaa halpaakaan autoa pelkästään marjoja ja sieniä varten. Jo bensatkin maksaa helposti enemmän kuin marjojen/sienien ostohinta, ellei ole erinomaista keruupaikkaa tiedossa.

Kaikki asuu aina ihan Helsingin keskustassa, eikä julkiset kulje, kun puhutaan marjastuksesta ja sienestyksestä. Oikeasti kauas ei tarvitse mennä juuri missään. Mutta köyhälle pitäisi jonkun järjestää kuljetus taksilla tietysti, ja etsiä ne marjapaikatkin valmiiksi.

No eihän se marjastus/sienestys yksin mitään pelasta, kuten ei leivän leipominen itse ja ruuanlaitto itsekään. Vaan kyse on kokonaisuudesta, pienistä puroista kertyy isot rahat ajan mittaan.

Luuletko, että kaikille suomalaisille riittää marjoja ja sieniä? Niitä on rajallinen määrä, ja jotkut metsän lähellä asuvat ehtivät kyllä poimia niistä valtaosan, ennen kuin joku kaupunkilainen sinne ehtii. Eikä tiedä edes niitä parhaita paikkoja, jos ei ole ennen käynyt metsässä. 

Ruoanlaitto ja leivän leipominen itse on täysin eri asia. Sori vaan, mutta neuvosi oli huono ja sulle on nyt selitetty miksi. On oma valintasi, haluatko myöntää asian vai jäätkö inttämään.

95% jää metsiin, ihan varmasti riittää kaikille. Mutta laiskalla on aina syyt, miksei voi tehdä muuta kun vastaanottaa vastikkeetonta rahaa.

Vierailija
508/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut joskus neuvoja, jotka sopisivat jollekin 3000 euroa kuussa saavalle, mutta joilla tonnilla elävä ei tee mitään.

-Vaihda auto bussiin.

En ole koskaan omistanut autoa, eikä ole aina bussiinkaan varaa. Kävelen ja pyöräilen.

-Tee ruoka kotona, äläkä syö ulkona.

No eipä ole varaa syödä ravintolassa. Kaikki köyhät syövät enimmäkseen kotiruokaa, kertoo ihmisen elämäntyylistä paljon, jos luulee tällä säästävän jotain. 

-Suosi kaupan merkkejä ja ilta-alennuksia. 

Kyllä jokainen köyhä osaa ostaa halpaa ruokaa, ja hyödyntää alennuksia. 

-Älä osta turhia vaatteita.

Ostan muutaman kerran vuodessa vaatteita, kun entiset hajoavat. Tokmannista tai UFFilta. 

-Älä osta aina uusinta elektroniikkaa, vaan osta vanhempi malli käytettynä. 

Niin, köyhäthän ryntäävät aina Applen myymälään, kun uusin iPhone saapuu. Minulla on iPhone 7, jonka sain käytettynä kaverilta, ja vanha läppäri. Esim. tablettia ei ole ollenkaan, eikä tarvitsekaan olla. 

-Älä käy liian usein baarissa/yökerhossa.

En käy niissä muutenkaan koskaan. 

-Älä ota suoratoistoja/äänikirjapalveluita yms. 

Erittäin harvalla köyhällä näitä on käytössä. 10 euroa kuussa on jo iso sijoitus viihteeseen. 

Vierailija
509/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, me nykyiset hyvätuloiset olemme eläneet vuosikaudet paljon alle tonnilla kuussa, silloin kun opiskelimme. Eikä itse ansaitussa rahassa ole mitään hävettävää, toisin kuin elämäntapatyöttömyydessä.

Niin, joskus 90-luvulla kun kaikki oli halvempaa. 

Tosi moni työssäkäyvä tienaa alle 2000 euroa kuussa. Itse en ole ollut työttömänä sitten vuoden 2005, ja paras palkkani on ollut noin 1500 euroa. 

Vierailija
510/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.

Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.

Ihmettelen kirjojen menekkiä.

Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.

Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.

Juuri näin. Olen kirppareilla myynyt monena vuonna ja merkittömät vaatteet ja astiat eivät liiku mihinkään, eivätkä nykyisin kirjatkaan (niiden kohdalla tilanne on huonontunut n. kymmenessä vuodessa mitä olen myynyt). Ja sitten köyhälle ehdotetaan, että myy ylimääräiset tavarat kirpparilla niin tienaat! Jos sillä köyhällä ei takataskussa ole vanhaa Arabiaa tai uusinta uutta teknologiaa tms. se ei saa edes viikkovuokraa katettua. Yleensä ei ole, ellei ole äkillisesti köyhtynyt.

Vierailija
511/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95% jää metsiin, ihan varmasti riittää kaikille. Mutta laiskalla on aina syyt, miksei voi tehdä muuta kun vastaanottaa vastikkeetonta rahaa.

Sinäkö maksat kaupungissa asuvalle köyhälle kyydityksen sinne metsään, ja neuvot missä on marjapaikat? 

Vierailija
512/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.

Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.

Ihmettelen kirjojen menekkiä.

Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.

Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.

Juuri näin. Olen kirppareilla myynyt monena vuonna ja merkittömät vaatteet ja astiat eivät liiku mihinkään, eivätkä nykyisin kirjatkaan (niiden kohdalla tilanne on huonontunut n. kymmenessä vuodessa mitä olen myynyt). Ja sitten köyhälle ehdotetaan, että myy ylimääräiset tavarat kirpparilla niin tienaat! Jos sillä köyhällä ei takataskussa ole vanhaa Arabiaa tai uusinta uutta teknologiaa tms. se ei saa edes viikkovuokraa katettua. Yleensä ei ole, ellei ole äkillisesti köyhtynyt.

Niinpä. Voinhan yrittää myydä Lost-DVD-kokoelmani, mutta ei sitä kukaan halua. Eikä Leena Lehtolaisen pokkareitakaan. 

Ja nämäkin ostin itse tarjouksesta divarilta, kun ne olivat menneet jo muodista. 

Vierailija
513/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joskus 90-luvulla kun kaikki oli halvempaa. 

Tosi moni työssäkäyvä tienaa alle 2000 euroa kuussa. Itse en ole ollut työttömänä sitten vuoden 2005, ja paras palkkani on ollut noin 1500 euroa. 

Ja opintotukea leikattiin, se oli alle 300 e/kk. Muistan miten tulot koheni paljon kun valmistuin ja pääsin työttömäksi pariksi kuukaudeksi, ennen kuin löytyi töitä.

Työttömän tuet on ruhtinaalliset, ei mitään kitisemistä. Joo kymmeniksi vuosiksi ei riitä kotona vaatteita ja kodinkoneita, mutta ei ole tarkoituskaan koko elämää viettää tuilla.

Vierailija
514/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Osaaatko kuvitella, että lähes jokainen on elänyt opiskeluaikana opintotuen ja -lainan turvin, myös ne ammattikoulun käyneet? Valmistumisen jälkeen on voinut sattua yhtä ja toista, jonka takia on pudonnut köyhyysloukkuun. Monella hyvätuloisella on ollut mukana roimasti hyvää tuuria, ihan yhtä hyvin olisi voinut käydä toisin. Olet pikkaisen liikaa toisia ylenkatsova.

Vierailija
515/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö maksat kaupungissa asuvalle köyhälle kyydityksen sinne metsään, ja neuvot missä on marjapaikat? 

Minä asun kaupungissa ja sienestän, eikä kukaan maksa mun matkoja eikä neuvo! Mutta mä en olekaan köyhä, köyhältä ei mikään onnistu, jos ihan itse pitää tehdä.

Vierailija
516/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselviä ja siis turhia neuvoja lisää: 

-älä osta kirjoja, vaan käy kirjastossa

-älä osta merkkivaatteita, vaan halpoja 

-älä käy leffassa/teatterissa/konserteissa

-älä käy risteilyllä/matkustele

Tulee vaikutelma, että rikkaat pitävät köyhiä vähän tyhminä ja yksinkertaisina, kun emme tajua elää niin että jäisi rahaa säästöön. 

Vierailija
517/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Osaaatko kuvitella, että lähes jokainen on elänyt opiskeluaikana opintotuen ja -lainan turvin, myös ne ammattikoulun käyneet? Valmistumisen jälkeen on voinut sattua yhtä ja toista, jonka takia on pudonnut köyhyysloukkuun. Monella hyvätuloisella on ollut mukana roimasti hyvää tuuria, ihan yhtä hyvin olisi voinut käydä toisin. Olet pikkaisen liikaa toisia ylenkatsova.

Rikkaalla on yleensä rikkaat vanhemmat, jotka ovat avittaneet opiskeluaikana ja antaneet pesämunan, josta aloittaa säästäminen. 

Samoin moni yrittäjä on aloittanut firmansa äidin ja isin rahojen turvin, eikä täysin tyhjästä itse pärjäten.

Vierailija
518/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan oikeasti, ottakaa nyt pää sieltä marjapuskasta.

Miten joku kaupunkilainen, tai vaikka lapsena ja nuorena muualla asunut, joka ei ole liikkunut nykyisen asuntonsa lähellä tai usein kauempana niissä metsissä eikä tunne yhtään maastoa VOI ykskaks niks naks löytää ne marjapaikat?

Yleensä sitäpaitsi himomarjastajat rohmuavat heti ne hyvät marjapaikat ja tietämänsä sienipaikat.

Aloittelijalla ei ole siitä mitään siivua, elle osu sattumalta joku tyhjentämätön kohta kohdalle ja se on tosiaan pelkkää sattumaa.

Miten sinne menet ja tulet sieltä pois marjaämpärien kera? Yleensä lähiliikenne ei kulje sinnepäinkään missä ne marjat ja sienet ovat.

Muutenkin on riskialtista lähteä hortoilemaan kauas tuntemattomaan maastoon. Varsinkaan yksin. Myös on tunnettava polut ja pikkutiet.

Autoa ei todellakaan kannata lisäkuluineen hankkia siihen jos ei ole varaa muutenkaan autoa pitää.

Marjastus on hyväkuntoisten ihmisten hommaa jotka ovat sitä tehneet vuosia ja joilla on joko omat varmat paikat kauempana tai mökin tai asunnon lähettyvillä. Nämä saattavat saada hyötyä, mutta tosiaan yksittäinen hortoilija ei saa muuta kuin raikasta ulkoilmaa. Tämä on tosi, vaikka tätä vuodesta toiseen jankataan.

Raitis ilma on hyvä juttu, mutta sitä saa lähempääkin kotia.

Vierailija
519/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaupunkipaikoissa saaliit jäävät yleensä pienemmiksi, kun muitakin poimijoita on enemmän.

Ja marjat ja sienet ui koirankusessa ja -paskassa, kun rakit juoksee metsässä irrallaan.

Vierailija
520/669 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime perjantaina puistossa nuorison kokoontumisen jälkeen ja löysin kerralla 250 pulloa ja tölkkiä.