Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Niin montakohan "halpaa" euron ostosta nämä rahattomat päivässä tekevät? Niistä tulee vuodessa isot rahat.
Tämä on taas niin oletusta ja yleistystä.
Minä köyhä esimerkiksi käyn kaupassa vain silloin kuin on joku loppunut. Juuri siksi, että on turhauttavaa kulkea siellä varsinkin loppukuusta kun ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin se maitopurkki tai vessapaperi.
Jos rahaa on nyt vaikka 1-5 euroa niin siinä ei "joka päivä" laiteta euroa yhtään ylimääräiseen.
Ristiriitaista: jos rahat ovat vähissä tai jopa loppu eli on rahaton niin missä ihmeessä on se aarrearkku josta köyhä sitten aina vaan ottaa niitä uusia euroja joka päivä ostaakseen niitä turhuuksia?
Sen aarrearkun minäkin haluaisin löytää.Käsittäkää nyt hyvät ihmiset: kun on alkukuusta maksanut vuokran, sähkön ja muut pakolliset laskut niin loppukuuksi ihan oikeasti jää hyvin vähän rahaa. Miten siitä voi silloin laittaa turhuuksiin. Kun kaikesta turhasta ja jopa jostain tarpeellisestakin on jo luopunut ajat sitten.
Miten se on niin vaikea ymmärtää?Miten voi edes pienistä vuosituloista tulla vuodessa "isot rahat"? Eihän olisi silloin, eikä kukaan muukaan, köyhä? Vaan keskituloinen tms.
Vaikka lopettaisin syömisen niin minulla ei paljon kymppitonnin päälle nettona vuodessa tilille tule silti.
Ei pienistä tuloista suuria rahoja voi taikoa millään keinoin.Onko joku väittänyt että pienistä tuloista voi vuodessa säästää isot rahat? En ole huomannut. Mutta jos aina väheksyen ajattelet ettei pienistä tuloista voi eikä kannata säästää niin köyhänä tulet pysymään. Nimenomaan köyhänä pitäisi ymmärtää se säästämisen tärkeys ja lisätulojen raapiminen lähes mistä tahansa. Ehkä ensimmäisenä vuonna saat säästöön 100€, toisena 50€ ja seuraavana 200€. Mutta jostain pitää aloittaa ja se on sinnikkään pitkäjänteisen ihmisen hommaa, joka ei sovi tuulispäille joilla raha aina polttelee käsissä. Minä olen vuosikymmeniä säästänyt pienistä tuloista ja hankkinut lisätuloja ihan mistä tahansa laillisesta toiminnasta. Nyt on muutama kymppitonni jemmassa ja minimi työttömyyspäivärahalla saikulla ollen, säästän edelleen jokaikisen euron minkä säästöön saan. Usein on joutunut säästöjä käyttämään mutta olen säästänyt sen summan takaisin tilille.
Havaittu kun en vielä säästänyt, monen päivän rahattomuus ennen seuraavaa tiliä sai aikaan innostuksen kun viimein oli rahapäivä, osti kaikkea - ruokaa 40-50 e ym.
Kun säästää, on rauhallisempi kun tietää jotain olevan hätätilanteessa. Aina ensin ruokakauppaan, näin toimin edelleen.
On hyvä olla puolen vuoden rahat - ei vieläkään ole vaikka monta vuotta säästetty.
Ymmärrän leivän leipojia, saa vähäsuolaista ja ilman lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Huono ansaintavinkki: Ei mun kannata mennä töihin kun saan tukia käteen melkein yhtä paljon kuin saisin töissä käydessänikin. Tuo edellämainittu on paitsi moraaliton muita työtätekeviä ja veroja maksavia kohtaan kuin myös typerä häntä itseään kohtaan sillä ajan mittaan työtä tekevät vaurastuvat maksaessaan asuntolainojaan, sairaskuluvakuutuksiaan ja pitkäaikaissäästöjään kun taas tuilla eläjä edelleenkiin elää kituuttaa kädestä suuhun tukipäivästä toiseen. Toinen sitten viettää hyvää, mielekästä, terveellistä, harrastusten, matkojen, kulttuurin ja ystävien täyttämää elämää. Toinen taas...
Moraalitonta kyllä mutta tässä on useasti myös takana se mitä olen huomannut, ja minkä ymmärrän itsekkin että ei ole järkevää mennä vielä sellaiseen töihin joka ei ole mielesistä tai huonompaa työtä joka ei täysin vastaa sun alaa edes. Ei ole hyviä työpaikkoja edes tarjolla. Olen vaate myyjä ja mulle ehdotellaan jotain luotain tuote myyntiä huonoilla tunneilla, yritellään vähätellä vaikka myynti kokemusta tes on 5vuotta et ei ole varmaan ihan 5vuotta jos vähennetään et tässä oli nyt kuukausi vähemmän et mennäämpäs nyt sillä 3 vuoden... (aletaan laskea päivilleen jos vaikka 20päivästä kii onko se 5vuotta)eli sit laitetaan kokemus vuosia vähemmän parilla vuodella joka tarkoittaa saan alempaa palkkaa vaikka olisin oikeutettu periaatteessa.. työ taukoja ei ole tai työntekijän oikeuksia poljetaan etten halua sellaista työtä enää ottaa vastaa jossa mennään vähän periaatteella et - ootte saaneet nyt työ paikan ja saatte jopa lisää työtunteja (Tällä oikeuksia polkevalla huonommalla palkalla) niin olettaa meidän joustavan et ollaan niin hyviä työntekijöitä et kun tää on näin toimiva yritys yritetää pitää ruoka tunti mahd nopeeta et jos on 30 min niin sinne sa lähteä niin siit minuutista lähtee pyörii se eli ehdit syödä sen 15min ja kahvi taukoja ei ole vaikka ne kuuluisi ym..
Ostan säästöön alennuksesta vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua on aina joku martta näyttämässä telkkarissa, miten jouluna säästetään tekemällä lanttu- ja porkkanalaatikot itse. No, sepä se onkin mainio vinkki, kun juuri ne ei muutenkaan maksa juuri mitään. Mutta kyllä köyhän perheen lapset ilahtuu, kun on vuokatolkulla lanttumössöä jouluherkkuna.
Käyn paikallisen tyky-toiminnan jouluaterialla pari päivää ennen joulua. Maksan siitä ateriasta kympin. Sen yhden kerran vuodessa on kiva syödä montaa sorttia kalaa, laatikoita, kinkkua ja pipareita. En ole koskaan laskenut paljonko rahaa ja aikaa menisi näiden kotona tekemiseen, mutta luulenpa että kympillä saisi juuri laatikoita pariksi viikoksi eikä muuta. Lapsi syö teelusikallisen kutakin, mieluummin se syö vaikka parjattuja kalapuikkoja koko joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota väitettä että prepaid-liittymä tulisi tavallista liittymää saati puhepakettia kalliimmaksi. Nimenomaan jos puhuu vaikka vain vitosen edestä kuussa verrattuna siihen esim. 19,90 e/kk veloitukseen puhepaketilla, ei siitä mitään hyvitetä tai palauteta. Ja sama homma datan käytön kanssa. Periaatteessa säästää myös perusmaksun.
Prepaid-liittymän kanssa voi tehdä hölmöläisten tavoin, eli ei lataa ollenkaan mitään puhepakettia, mihin kuuluu paljon puheaikaa, viestejä ja rajaton netti, vaan lataa kympillä puheaikaa aina kun saldo loppuu. Hitto siinä palaa kuukaudessa helposti satanen. Puhepaketti kestää koko kuukauden ja se maksaa sen vähän päälle parikymppiä ja sillä saa tekstailla, soitella ja surffata netissä sen mitä tarviikin, eikä lopu kesken kaiken. Hullua sitä on latailla puheaikaa joka päivä. Sillä kympillä ei prepaidin kanssa kovin pitkää puhelua oteta.
No mulle taas sopii, sillä en juuri ikinä soita mihinkään. Kymppi voi riittää useita kuukausia. Prepaid netti on myös kotona, se on 20 kuussa, sillä katon telkkarista suoratoistoohjelmia ja läppärillä hoidan muun netinkäytön. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on noussut väärällä jalalla sängystä kun on noin ilkeitä kommentteja heti aamusta
Nämä "köyhät" ostelee joka päivä "halpoja pikkuostoksia" tajuamatta mitä ne maksaa kuukaudessa ja vuodessa.
Köyhä ei voi ostaa joka päivä mitään halpoja pikkuostoksia.
Koska silläkeinoin rahat loppusivat kesken kuun ja miten sitten sen jälkeen joka päivä tekisi edes halpoja pikkuostoksia.
Köyhä ei voi joka päivä ostaa edes yhtään mitään.
Tyhmyyden huippu on olla tämä käsittämättä tai ilkeyden huippu olla olevinaan käsittämättä, tai yleisimmin nämä kulkevat käsi kädessä molemmat yhdessä.Sanon taas jo monesti, kuka kadehtii tai tuntee jotain kaunaa köyhiä ihmisiä kohtaan.
No tietysti "me veronmaksajat", unohtui hetkeksi.
Mutta eiköhän köyhät maksa siitä köyhyyden synnistään ihan tarpeeksi muutenkin.
En tunne ketään normaali- keski- tai suurituloista joka olisi halukas vaihtamaan elämäänsä ja tulotasoaan köyhän kanssa.Minä olin 3 vuotta yksinhuoltaja, joka teki töitä 1700 euron bruttopalkalla. Käteen ei tuntunut jäävän yhtään mitään. Asun kamalassa kerrostalossa lapseni kanssa. Minulla ei ollut autoa, vanha televisio, josta ei nähnyt mitään ja, jota häpesin. 10 vuotta sitten täällä seudulla ei meinannut kirpparilta löytyä edes pienten lasten vaatteita järkevään hintaan, vaan järkevämpää oli ostaa kaikki uutena. Jouduin ostamaan myös laskulla, koska aina ei ollut rahaa.
Jos joskus näin vaikka halvan 2-3 euron kauneudenhoitotuotteen kaupassa jouduin pohtimaan ostanko sen vai ostanko itselleni suklaalevyn. Join halvinta kahvia. En mennyt hammaslääkäriin, koska tiesin että oli tulossa sähkölasku samaan aikaan ja lapsen päivähoitomaksut. En ladannut 38 e (?) bussikorttia 3 viikkoon vaan kävelin ja joinain päivinä juoksin töihin samalla lastenvaunuja työntäen. Peruin useat treffit, koska minulla ei olisi ollut varaa kahvi-sidukkakierrokselle.
Nykyään asiat ovat eri tavalla. Tienaan 4000-5000 e kuukaudessa, ajan 40 000 euron tämän vuoden autolla ja asun omakotitalossa viisihenkisen perheeni kanssa. Minulla on 60 000 euron salkku, joka tuottaa ihan kivasti. Kun saan tilille osinkoja mietin, miten paljon se 200-300 e olisi auttanut minua silloin kuin olin oikeasti tosi köyhä. Minulle jopa 20 euroa oli toisinaan siihen aikaan ISO raha. En edelleenkään törsäile menemään, vaan säästän ja sijoitan itselleni ja lapsilleni kuukausittain rahaa.
Kaikki myötätunto on köyhien puolella, tiedän miten se pennien laskeminen uuvuttaa, vituttaa ja tappaa kaiken luovuuden ja innon. Kaikki eivät pääse köyhyydestä eroon ikinä.
Tässä on kyllä niin iso muutos tapahtunut, että rupesi kiinnostamaan ihan aidosti lisää. Ensinnäkin mistä työstä siirryit mihin, että palkka noin nousi? Pitikö kouluttautua välissä? Ja aikaväli lienee kohtalaisen pitkä, kun on kertynyt okt ja uusi auto tuon varsin vaikuttavan osakesalkun lisäksi? Tahtoisin kuulla tarkemmin elämästäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua on aina joku martta näyttämässä telkkarissa, miten jouluna säästetään tekemällä lanttu- ja porkkanalaatikot itse. No, sepä se onkin mainio vinkki, kun juuri ne ei muutenkaan maksa juuri mitään. Mutta kyllä köyhän perheen lapset ilahtuu, kun on vuokatolkulla lanttumössöä jouluherkkuna.
Tässä viestissäkin kulminoituu niin hyvin ajatusmaailma mitä en ymmärrä, rahasta on siis tiukkaa mutta silti on varaa arvostella jotain ruokaa mössöksi? ”Surkeita neuvoja kun ei ne mitään mössöä syödä, kertokaa sellaisia ohjeita joilla saadaan kaviaaria pöytään!”[/quote
Saathan sinä tuon viestin noinkin tulkita. :) Olen itse sitä porukkaa, joka yritän pieneltä omalta osaltani mahdollistaa vähävaraisille lapsiperheille mukavaa joulunviettoa. Eikä se joulun viettäminen lanttulaatikosta koskaan ole ollut kiinni, eikä kaviaaristakaan sen puoleen. Jos muistelet omaa lapsuuttasi, voit ehkä saada kiinni ajatuksesta.toi kaviaari on ihan sun omaa mielikuvitusta nyt. Älä viitsi olkiukkoilla. Meillä syödään mieluummin vaikka makaronimössöä kuin joululaatikoita enkä tajua miksi niitä pitäisi väkisin syödä. Halvoista jouluruoista mieluisa on riisipuuro, sitä syödään toki muulloinkin kuin jouluna.
Eräässä face-ryhmässä joku kyseli helppoa tapaa tienata 500-600e kuussa "ylimääräistä". Joku oli tosissaan kommentoinut, että aloita tukiperhetoiminta. Erosin ryhmästä, alkoi niin kuvottamaan. Toimin itse tukiperheenä, ja en vain voinut ymmärtää tuota kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä face-ryhmässä joku kyseli helppoa tapaa tienata 500-600e kuussa "ylimääräistä". Joku oli tosissaan kommentoinut, että aloita tukiperhetoiminta. Erosin ryhmästä, alkoi niin kuvottamaan. Toimin itse tukiperheenä, ja en vain voinut ymmärtää tuota kommenttia.
Mikä tässä kuvottaa? Minullakin on tukilapsi ja jos siitä ei rahaa saisi en sitä tekisi. Silti myös tykkään tukilapsestani ja hän viihtyy meillä hyvin ja kaikki on tyytyväisiä.
Soskun kaljassa ja viinassa pitämä alkkis tienaa tyhjentämillään pulloilla/tölkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.
Tai että köyhän ei kannata ostaa osamaksuilla. No mitenhän muutenkaan olisin ostanut uuden pesukoneen? Mielummin ostan osamaksulla oman kuin nekin rahat käytän niihin pesuloihin (plus matkat niihin hintaan lisänä).
Vierailija kirjoitti:
Säästövinkki Kelan tuilla elävälle köyhälle työttömälle (siis minulle): laita 1000 euroa kuussa sivuun ja säästä puskuria.
Susanna Kosken säästövinkkikokoelmasta?
Mies, oma tai joku kujalta, kannattaa laittaa korjaamaan kaikki hajonneet kodinkoneet ja muut rakkineet. Varsinkin auto, silmälasit ja tietsikka ja tekohampaat. Auton öljyt kannattaa vaihtaa itse ja renkaat. Äijä joka hommaan, niin tulee halvaksi eikä satu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Tällä säästää ruokakustannuksissa ja saa parempaa ruokaa, jos sattuu asumaan hyvien marja/sienipaikkojen vieressä. Muutoin vinkki ei auta ja ei kannata ostaa halpaakaan autoa pelkästään marjoja ja sieniä varten. Jo bensatkin maksaa helposti enemmän kuin marjojen/sienien ostohinta, ellei ole erinomaista keruupaikkaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä säästää ruokakustannuksissa ja saa parempaa ruokaa, jos sattuu asumaan hyvien marja/sienipaikkojen vieressä. Muutoin vinkki ei auta ja ei kannata ostaa halpaakaan autoa pelkästään marjoja ja sieniä varten. Jo bensatkin maksaa helposti enemmän kuin marjojen/sienien ostohinta, ellei ole erinomaista keruupaikkaa tiedossa.
Kaikki asuu aina ihan Helsingin keskustassa, eikä julkiset kulje, kun puhutaan marjastuksesta ja sienestyksestä. Oikeasti kauas ei tarvitse mennä juuri missään. Mutta köyhälle pitäisi jonkun järjestää kuljetus taksilla tietysti, ja etsiä ne marjapaikatkin valmiiksi.
No eihän se marjastus/sienestys yksin mitään pelasta, kuten ei leivän leipominen itse ja ruuanlaitto itsekään. Vaan kyse on kokonaisuudesta, pienistä puroista kertyy isot rahat ajan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Poimi ruuaksesi sieniä ja marjoja. Joo, ravintoarvo on melko vähäinen, ja pelkillä puolukoilla ja tateilla ei elä. Hyötyliikuntaa kyllä saa ja marjoista myös vitamiineja, mutta tarvittavat kalorit ja ravintoaineet tulee kyllä muualta.
Lisäksi tarvitsee perunaa/pastaa/riisiä/leipää, öljyä..., eli ostettuna melko halpoja ruoka-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.
Tai että köyhän ei kannata ostaa osamaksuilla. No mitenhän muutenkaan olisin ostanut uuden pesukoneen? Mielummin ostan osamaksulla oman kuin nekin rahat käytän niihin pesuloihin (plus matkat niihin hintaan lisänä).
Miten on varaa osamaksuihin, muttei ole varaa säästää samaa summaa etukäteen? Tämä on se mysteeri, että mistä tulee rahat osareihin ja korkoihin ja kuluihin, kun samaa summa ei ole koskaan pystynyt säästämään ennalta.
Sijoita pörssin "senttiosakkeisiin".
Kuulin tämän itseltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asuu aina ihan Helsingin keskustassa, eikä julkiset kulje, kun puhutaan marjastuksesta ja sienestyksestä. Oikeasti kauas ei tarvitse mennä juuri missään. Mutta köyhälle pitäisi jonkun järjestää kuljetus taksilla tietysti, ja etsiä ne marjapaikatkin valmiiksi.
No eihän se marjastus/sienestys yksin mitään pelasta, kuten ei leivän leipominen itse ja ruuanlaitto itsekään. Vaan kyse on kokonaisuudesta, pienistä puroista kertyy isot rahat ajan mittaan.
No kaupunkipaikoissa saaliit jäävät yleensä pienemmiksi, kun muitakin poimijoita on enemmän.
Kaupassa revi kurkkujen päältä muovi pois ennen punnitsemista, niin et maksa muovista.
Haluaisin tietää, että paljonkohan hinta laskee :-D