Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Ukko36 kirjoitti:
Pöljimpiä ovat nämä nykyajan julkiset sijoitusneuvojabloggaajanaiset.
Hehkutetaan kuinka voimaannuttavaa se oma raha on koko naissukupuolelle yms.
Kerrotaan että sijoittamalla etf rahastoihin ja osakkeisiin ja kiinteistöihin voi jo pienituloinenkin rikastua vain kympillä kuussa.
Ei kuitenkaan kerrota, mihin sijoittaa tarkalleen.
Bitcoiniin kun olis kympin kuussa laittanut joskus silloin, olisi nyt varmaan aika rikas.
Talvivaaraan jos olis laittanut, asia olis toisin.
Niinpä. Minä poloinen sijoitin Talvivaaraan :(((
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa kirppikseltä sukset ja luistimet. Meillä on 3 lasta, ja tuo vinkki toistuu usein. Ostinkin kirppikseltä lapselle luistimet. Hinta 12€. Oli niin tylsät, että heti teroitettavaksi. Hinta 10€. Yhteensä maksoin luistimista 22€, kun joulun jälkeen sai alesta ihan uusia 25€. Ja vieläkin halvemmalla jostain.
Suksien kanssa kävi samantyyppinen tarina. Uusi suksipaketti (halvin) oli sukset, siteet, sauvat ja monot 149€. Päätin säästää ja hain käytetyt. Sukset sauvoineen maksoi 30€. Sauvat oli kuitenkin liian pienet. Sukset myös aika kuluneet pohjasta. Ostin uudet sauvat 25€. Monoja en sitten käytettynä löytänyt mistään koossa 38. Aina joku ehti ensin kun fb-kirppiksellekin tuli myyntiin. Tai sitten oli väärää mallia, ei käynyt siteisiin. Jouduttiin ostamaan uudet monot urheiluliikkeestä, hinta 79,90€. Eli yhteensä maksettiin kuluneista suksista, uusista sauvoista ja uusista monoista 135€. Olisin saanut kerralla hyvän paketin vain 149€. Kyllä kannatti.
Eikö teillä kierrätetä välineitä sisarusten kesken? Vai oliko nuo vanhimmalle lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kai postattu jo, mutta toiston uhalla mainitsen vielä leivän leipomisen. Leipä on kuitenkin se about halvin elintarvike, mitä on yleisimmin tarjouksessa, ja säästö on joitain euroja viikossa, ellet ole valtava leivän suurkuluttaja. Siihen aikaan ja vaivaan nähden, mikä leivän leipomiseen kuluu, en näe tuota kyllä juuri minään säästönä. Aika on rahaa ja leivän leipomista paremman tuntituoton saat vaikka ottamalla pullokassin mukaan iltakävelylle.
Yksi vahingollisimmista säästövinkeistä nykyajan yhteiskunnassa on hokema "aika on rahaa". Se voi olla sitä joissakin hyvin harvoissa tapauksissa, mutta työttömällä tai säännöllistä viikkotyöaikaa tekevällä aika ei ole rahaa.
Sanomalla aika on rahaa, annetaan itselle lupa mennä taksilla kun joutuisi odottamaan bussia tai kävelemään, tai ei viitsitä itse tehdä ruokaa, kun jotain kakkaeinestä ja höttöleipää saa kaupasta niin halvalla.
Sama oli yhteen aikaan, kun hoettiin, että ei kannata tehdä sitä tai tätä, jos laskee omalle työlle hinnan. Tuntui, ettei juuri kannata itse tehdä mitään, kun se oma työ on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Hernekeittokin kuulemma kannattaa tehdä itse, tulee halvaksi. Tuleehan se, mutta valmishernekeitto kylläkin on yksi halvimpia kaupan ruokia, joten paljonko siinä säästää, kymmeniä senttejä? Ja vielä pitää ottaa huomioon vaivannäkö ja sähkönkulutus (pitkä keittoaika).
Sähkö kuuluu monesti vuokraan.
Onhan se itse tehty keitto ihan eri luokkaa kuin purkkikeitot. Ja kerralla tulee vaikka viisi litraa - ruokaa moneksi päiväksi.
Sähkö kuuluu todella harvoin vuokraan. Ehkä jossain opiskelija-asunnoissa ja soluissa kuuluu mutta muualla ei juurikaan.
Ukko36 kirjoitti:
Kerrotaan että sijoittamalla etf rahastoihin ja osakkeisiin ja kiinteistöihin voi jo pienituloinenkin rikastua vain kympillä kuussa.
Bitcoiniin kun olis kympin kuussa laittanut joskus silloin, olisi nyt varmaan aika rikas.
Talvivaaraan jos olis laittanut, asia olis toisin.
Noista rahastoista on puhuttu paljon monissa blogeissa ihan aika tarkallakin tasolla. Jopa s-pankissa voi tehdä säästösopimuksen rahastoon. Ei siellä rikastumisesta olla minun mielestäni puhuttu vaan ennemminkin vaurastumisesta. Minä olen säästänyt rahastoon kauan aikaa vähän kerrallaan ja kyllä se oma vararahasto on kumman rauhoittava, ties vaikka voimaannuttavakin. En tiedä mitä pahaa siinä on että naiset säästävät tai kirjoittavat blogeja rahasta.
RoopeAnkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on antaa halpoja matkavinkkejä, jos asuu Helsingissä, mutta ei täältä Lapin perukoilta kyllä euron hintaisen laivamatkan takia kannata vaivautua.
"Kun meillä oli tosi tiukkaa, mies alkoi silti sijoittamaan. Ihan pieniä summia, mutta säännöllisesti." Etkö pöllö tajua, että on aivan eri asia, jos on tiukkaa tai jos sitä rahaa ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole senttiäkään ylimääräistä. Teitä oli kaksi, minä olen yksin. Minä kirjoitan tämän vielä oikein hitaasti, että ymmärtäisit: kun ei sitä ylimääräistä rahaa kerta kaikkiaan ole, kun joutuu syömään kaurapuuroa päiväkausia, että edes jotain saisi syödä.
Tässä on ratkaisukaavio. Tämä toimii, kun kerran olet yksin.
1. Jos olet työtön eikä ole edes näköpiirissä, että saisit töitä mistään, minimoi heti kaikki asumiskustannuksesi. Muuta mahdollisimman halvalle paikkakunnalle ja halvalle alueelle. Suomi on täynnä pikkukaupunkeja, joissa asuntoja on tyhjillään ja vuokrat laskevat. Koeta neuvotella niin pieni vuokra kuin mahdollista. Vuokrat eivät ole kiinteitä vaan aina (ainakin yksityisen sijoittajan kanssa) ne ovat neuvottelukysymyksiä.
2. Jos elät lähinnä tukien varassa, tuet on aina mitoitettu jotenkin menojen mukaan. Niistä ei tosiaan jää ylimääräistä. Koeta keksiä, miten pääsisit tukien tarpeesta eroon, vaikkapa pienentämällä elinkustannuksiasi vielä enemmän, että saisit jotain säästöön, koska vain sillä pääset omaan alkuun. Kuluta siis vähemmän kuin sinulle annetaan tukia. Luovu kaikista lemmikeistä (jos niitä on) ja autosta.
Ensimmäisen neuvon tuosta kun toteuttaa, niin saakin olla sitten työtön koko loppuelämänsä siellä jossain perähikiällä. Toinen neuvo (luovu autosta) sinetöi kohtalon lopullisesti varmistaen, ettei sieltä perähikiältä pääse kulkemaan edes työhaastatteluihin lähimpään kasvukeskukseen, saatika sitten töihin.
Sauno vain kerran viikossa. En sauno ollenkaan eikä meillä edes ole saunaa. Sitten on nämä ok-talojen asukkaille tarkoitetut vinkit yösähköstä.
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Talvivaaraan jos olis laittanut, asia olis toisin.Noista rahastoista on puhuttu paljon monissa blogeissa ihan aika tarkallakin tasolla. Jopa s-pankissa voi tehdä säästösopimuksen rahastoon. Ei siellä rikastumisesta olla minun mielestäni puhuttu vaan ennemminkin vaurastumisesta. Minä olen säästänyt rahastoon kauan aikaa vähän kerrallaan ja kyllä se oma vararahasto on kumman rauhoittava, ties vaikka voimaannuttavakin. En tiedä mitä pahaa siinä on että naiset säästävät tai kirjoittavat blogeja rahasta.
Joo tai kyllähän minuakin se ärsyttää että noissa blogeissa on joskus holhoava sävy. Oletuksena ikäänkuin on se, että ketkään naiset eivät ole aikaisemmin säästäneet tai sijoittaneet. Jos rahaa ei kerta kaikkiaan jää yhtään, on vaikea säästää. Minä olen aloittanut sijoittamalla säästämisen jo vuonna 1980 ja säästänyt elämäntilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kai postattu jo, mutta toiston uhalla mainitsen vielä leivän leipomisen. Leipä on kuitenkin se about halvin elintarvike, mitä on yleisimmin tarjouksessa, ja säästö on joitain euroja viikossa, ellet ole valtava leivän suurkuluttaja. Siihen aikaan ja vaivaan nähden, mikä leivän leipomiseen kuluu, en näe tuota kyllä juuri minään säästönä. Aika on rahaa ja leivän leipomista paremman tuntituoton saat vaikka ottamalla pullokassin mukaan iltakävelylle.
Mulla säästyy yhden hengen talouden ruokamenoista leipomalla noin 30€/kk. Se on 10% koko ruokabudjetista. Syön päivittäin leipää ja teen usein etätöitä jolloin syön kotona päivälläkin.
Mene töihin!
No voihan tuollakin sen yhdeksän euroa/päivä ansaita ja jopa säästää, jos satut asumaan kävelymatkan päässä sinulle osoitetusta työpaikastasi.
Jotkut työllisyystyöt eivät sisällä edes tätä yhdeksän euron lisää. Nimetään vain työ hieman erilailla, niin ei tarvitse sitäkään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vahingollisimmista säästövinkeistä nykyajan yhteiskunnassa on hokema "aika on rahaa". Se voi olla sitä joissakin hyvin harvoissa tapauksissa, mutta työttömällä tai säännöllistä viikkotyöaikaa tekevällä aika ei ole rahaa.
Joo, yritäppä maksaa ostokset aikana. Ei käy monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kalliisiin juoksukenkiin ei kannata sijoittaa, juosta voi vaikka halvoissa sandaaleissa. Niin juu, eikä terveyteenkään.
Missä tuollainen säästövinkki on annettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...
No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?
Mistä näitä tarjouksia voi bongata? En seuraa mitään matkustusjuttuja, mutta kyllä mulle euron laivamatkat kelpaisi. Pitääkö tilata joku tallinkin uutiskirje?
"älä viiden vuoden ajan käytä rahaa MIHINKÄÄN / osta MITÄÄN jota ilman et kuole" siis mieluummin elän ikuisesti vuokralla kuin alentaisin elämänlaatua... helsingissä on anyway niin kallista että yolo
Vierailija kirjoitti:
Ehdottelevat osakkeiden ostamista niille, joilla on tarvetta tinkiä kaikesta. Ensimmäinen asia mitä KELA vaatii toimeentulotukiasiakkaalta on osakkeiden myyminen. Tämä on todellisuutta. Minullakin oli osakkeita, kunnes ensimmäisen kerran alkoi toimeentulotuen hakeminen häämöttää. Siinä vaiheessa kaikki myyntiin ja käteiseksi.
Todellinen vinkki joka toimii: Jos koskaan jää rahaa yli niin kerää sitä käteiseksi. Mahdollinen puskuriraha pitää olla käteisenä, ei tilillä. Jos se on tilillä niin KELA:n mielestä se pitää käyttää pois. Kun on edes hieman rahaa jemmassa niin pärjää silloinkin, kun KELA ei maksa ajallaan tai joutuu tekemään kelan virheellisestä tt-päätöksestä oikaisupyynnön ja odottelemaan rahoja. Näitä kun on 80% kaikista tt-päätöksistä oman kokemuksen mukaan.
Lehtien säästövinkithän onkin tarkoitettu töissä olevalle ylemmälle keskiluokalle jolla on ongelmia luottokorttilaskujen kertymisen vuoksi. Köyhät eivät ole kiinnostavia, kuolkoon pois.
Mutta silloin jos on osakkeita niin sehän on vaan hyvä asia ettei tarvitse hakea sitä toimeentulotukea kun on jotain muuta millä elää.
Sijoita sijoita. Mun vuoden tuotot sijoituksista on kulut vähentäen tasan -2,2 prosenttia.
"Aloita lottoaminen/kenoaminen" yms.
Tän oon saanut kuulla monesti, kun olen kertonut huonosta taloudellisesta tilanteesta. Jatkoksi vielä perustellaan, että joku tuttu on joskus voittanut jonkun summan joskus..
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Jätä yksi baari-ilta kuukaudessa väliin.
Älä aina osta samppanjaa, kuoharikin maistuu välillä ihan hyvältä!
Sanomalla aika on rahaa, annetaan itselle lupa mennä taksilla kun joutuisi odottamaan bussia tai kävelemään, tai ei viitsitä itse tehdä ruokaa, kun jotain kakkaeinestä ja höttöleipää saa kaupasta niin halvalla.