Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini (65v) saa enemmän eläkettä kuin minä (37v) palkkaa

Vierailija
11.01.2019 |

Sama ala, sama ammattinimike. Korkeakoulututkinto. Olen tosin opiskellut enemmän. Vakityötä ei ole eikä tulekaan.
Vanhempani ihmettelevät usein miksi minulla ei ole säästöjä. Heillä kuulemma kertyy.

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni palkka on 800 euroa enemmän kuin minun eläkkeeni. Siitä huolimatta hän maksaa saman verran veroja kun minä. Kyllä eläkeläiset edelleen pyörittävät yhteiskuntaa maksamalla veroja enemmän kuin työssä käyvät.

Vierailija
102/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni palkka on 800 euroa enemmän kuin minun eläkkeeni. Siitä huolimatta hän maksaa saman verran veroja kun minä. Kyllä eläkeläiset edelleen pyörittävät yhteiskuntaa maksamalla veroja enemmän kuin työssä käyvät.

Tuo ei pidä paikkaansa. Eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan resursseja huomattavasti enemmän kuin työikäiset. Ihan pelkästään jo eläkkeiden maksu ja sen lisäksi sairaanhoitokulut.

Olen sitä mieltä, että niin eläkkelle kuin palkoillekin pitäisi laittaa katto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isällä on onneksi kolmen tonnin eläke. Mutta äidillä vain 1500. Joten joutuu köyhyysloukkuun jos isä kuolee.

Jos ovat naimisissa ja ovat olleet tarpeeksi kauan, äitisi saa oman eläkkeensä päälle leskeneläkettä.

Ei todella saa, jos äidin työeläke on 1500€/kk olivat he minkä ikäisiä tahansa tai kuinka kauan naimisessa.

Harkinnan varaista perhe-eläkettä voi saada muutaman kuukauden ajan, max 6kk.

Nykyisin leskeneläkkeet yhteensovitetaan. Minun äitini saa 280€ leskeneläkettä oman n.1300 euron päälle. Isän eläke oli saman suuruinen kuin äidin.

Vierailija
104/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes puolet (45%) eläkeläisistä saa eläkettä ALLE 1250€/kk brutto ja käteen jää alle tonni.

Ja yli 3000€/kk eläkkeensaajia on vain 7% kaikista eläkkeensaajista.

Ja onko nyt niin, että juuri heidän lapsensa on kokoontunut mammapalstalle, kun joka toisen vanhemman eläke on 3000€.

Suomen eläkkeensaajat ja kokonaiseläkkeen suuruusjakaumat

Yhteensä              Suomi                   

AikaEläkkeen suuruusluokka

e/kk 

2017-12          

Alle 400                50 452

400-599                 14 555 

600-799                  72 893

800-999                 129 181

1000-1199           184 372

1200-1599           299 816

1600-2599          423 783

2600-                  164 939

Lähde: https://www.kela.fi/tilastot-aiheittain_tilasto-suomen-elakkeista

Vierailija
105/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tyttäresi pääsee aikanaan 67-vuotiaana eläkkeelle, hänen eläkkeensä on puolet sinun eläkkeestäsi. Minkä ikäisenä itse jäit?

Lisäksi työssä käyvällä on palkasta maksettavana matkakuluja, vaatekuluja ja muuta työssä käymisestä johtuvia kuluja, joita eläkeläisellä ei ole.

Vierailija
106/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa. Eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan resursseja huomattavasti enemmän kuin työikäiset. Ihan pelkästään jo eläkkeiden maksu ja sen lisäksi sairaanhoitokulut.

Miten se lisäisi pienituloisen hyvinvointia että joku muu saa vähemmän? Samalla sisään tulevat eläkemaksut ja verotulot laskisivat.

Vierailija
107/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempasi ihmettelevät asiaa? Ovatko he jotenkin tyhmiä, koulutuksesta huolimatta? Omat vanhempani ovat ainakin kartalla siitä, mitä maailmassa tapahtuu. 

Vierailija
108/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isällä on onneksi kolmen tonnin eläke. Mutta äidillä vain 1500. Joten joutuu köyhyysloukkuun jos isä kuolee.

Jos ovat naimisissa ja ovat olleet tarpeeksi kauan, äitisi saa oman eläkkeensä päälle leskeneläkettä.

Ei todella saa, jos äidin työeläke on 1500€/kk olivat he minkä ikäisiä tahansa tai kuinka kauan naimisessa.

Harkinnan varaista perhe-eläkettä voi saada muutaman kuukauden ajan, max 6kk.

Höpö, höpö, puhut täyttä puppua (ja kaiken lisäksi moni yhtä tietämätön on vielä yläpeukuttanut tätä). Sekoitat nyt Kelan maksaman leskeneläkkeen ja työeläkeyhtiön maksaman leskeneläkkeen. Ensimmäiseen ap:n äiti ei ole oikeutettu kuin max puoli vuotta, mutta toiseen kyllä. Näillä tiedoilla ap:n äiti saisi loppuelämänsä oman eläkkeen päälle leskeneläkettä 1100 e/kk. Tarkempaa tietoa löytyy sivulta https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/leskelle-ja-laps…

Toki edellytyksenä on se, että ap:n äiti ja isä ovat naimisissa.

Vierailija
109/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt vaan. Äitini eläke on bruttona 3500, minun palkka 3200. Äitini palkkaan tuli lisänä työkokemuslisiä ( joita ei enää saa ollenkaan samassa määrin). Hän sai euroja lisää palkkaa ohjaamisesta, joka on nykyään sisällytetty työhöni. Myös lisätehtävistä on maksettu erikseen joskus. Hän kk -palkka on ollut roimasti parempi ja siksi eläke hyvä. Jos laitan 500 eläkekertymäni ja tulevat työvuoteni 67 ikävuoteen saakka niin saan eläkettä 1850 bruttona. Reilua?

Käteen jää palkasta 2200e, josta tonni menee asumiseen. Sitten pk-maksu, ruoka jne. Että miksi en säästä?!! Eläkkeestä menee kuulemma paljon veroa.

Toisaalta meillä on nyt rahastoissa tarpeeksi varoja, jotta voidaan maksaa kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeet. Arvaapa kahdesti, onko äitisi maksanut aikamoisia summia sinne rahastoon.

Ymmärrätkö nyt ollenkaan miten työeläkemaksut ovat muuttuneet?

Vuosina 1960-1980 työeläkemaksut olivat yhteensä vain 5-10 % palkasta, vuonna 2015 jo 24 %. Siksi 1940-lukulaiset saavat eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisina, 70-lukulaiset ja nuoremmat vain kaksinkertaisina. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6el%C3%A4ke

Sehän olisi ollut yrityselämälle ja palkansaajille kestämätön tilanne, jos ensimmäisinä vuosikymmeninä olisi msksettu eläkevak. maksuja 20 % tai yli, sillä kun työeläkelaki tuli voimaan valtava määrä alkoi saamaan työelätettä ja se laskettiin taanehtivasti 1920-luvulta asti ja kaikki silloiset työeläkkeet maksettiin verovaroista, kun eläkevak. ei ollut kertynyt rahaa.

Silloin yritysverotus oli 39-42%, samoin palkoista perittiin ylimääräistä veroa eläkkeiden maksuun.

Yksikään työnantaja ei olisi siihen aikaan pystynyt maksamaan eläkekertymää tuleville sukupolville ja vielä useamme edellisille sukupolville yli 40v ajalta jälkikäteen ja sen päälle kun olisi ollut vielä 60-80-luvulla 24% eläkemaksut. Jo teoriassa tuhoon tuomittu ajatus.

Vierailija
110/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lisäisi pienituloisen hyvinvointia että joku muu saa vähemmän? Samalla sisään tulevat eläkemaksut ja verotulot laskisivat.

Yhteiskunnalle jää enemmän, kun joutudaan maksamaan  vähemmän ylisuuria eläkkeitä.

Vierailija
111/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeläiset vetävät tämän äitiysloman aina tähän mukaan. Turhauttavaa, mutta tässä muutama fakta:

- Olrn syntynyt vuonna -74. Ei kertynyt minullekaan äitiyslomalla eläkettä.

- Nykyisin eläkettä kertyy äitiyslomalta, mutta eurot ovat niin pieniä, ettei sillä ole mitään merkitystä verrattuna suurten ikäluokkien kuppaukseen. Elinikäkerroin pienentää tulevien eläkeläispolvien eläkkeitä todella merkittävästi.

- suuret ikäluokat eivät ole maksaneet täysin omia elökkeitään vaan me työssäkäyvät maksamme niistä ison osan.

- Kimmo Kiljuset vääristelevät totuutta ja vaativat korotuksia nykyisten eläkeikäisten eläkkeisiin. Tämä on fiksua, koska suuret ikäluokat tykkäävät ideasta ja he ovat iso sekä aktiivinen äänestäjäjoukko.

Vierailija kirjoitti:

Äitisi saa eläkettä noin 1800 e/kk. Hän teki töitä 40 vuotta, äitiyslomien aikana ei eläkettä kertynyt toisin kuin sinulla.

Miten sen kukin laskee! Eläkerahastoissa on nyt n. 200 miljardia, ja ne kasvavat 10 miljardia vuodessa. Ei eläkeläiset kuppaa meidän rahoja, hehän ovat tuon summan kartuttamisessa olleet mukana.

Suomessa maksettiin eläkkeitä ja niihin rinnastettavia etuuksia yhteensä 30,5 miljardia euroa vuonna 2017. https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/kokonaiselakeme…  Laskeppa tuosta kuinka moneksi vuodeksi nuo 200 miljardia riittäisivät - ne riittäisivät noin kuudeksi vuodeksi, koskapa eläkemenot myös joka vuosi kasvavat. Suomi on täynnä eläkeläisiä, jotka ovat olleet eläkkeellä jo 10 vuotta vaikka vasta juhlivat 70-vuotispäiviään. 

Suurimmaksi osaksi eläkkeellä olevien eläkkeet rahoittavat nyt työelämässä olevat työntekijät ja työnantajat eläkemaksuillaan. ELI ME.

Vierailija
112/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa suurten ikäluokkien elämänkulkua:

- syntyivät sodanjälkeiseen jälleenrakennukseen

- opiskelemaan oli paljon nykyistä helpompi päästä, kilpailu ei ollut lainkaan samalla tasolla

- töitä oli liki kaikille

- työelämän tahti ja vaativuus oli kevyempi, ei tehty etätöitä iltaa ja yötä, vastailtu viesteihin stressissä lomilla ja oltu 90- luvun lamaa lukuunottamatta jatkuvassa yt-kierteessä

- virastojen kesätyöajan ansiosta julkisella sektorilla tehtiin todella kevennettyä useampi kk

- äitiysloma oli lyhyt, mutta omat vanhemmat osallistuivat paljon lastenlasten hoitoon. Moni nykyinen nelikymppinen muistaa olleensa viikkotolkulla isovanhempien luona hoidossa.

- eläkeikä oli paljon matalampi kuin nykyisin ja tulevausuudessa

- asuntolainojen korot olivat kovat, mutta inflaation ansiosta palkat nousivat niin nopeasti, että aiemmin otetun asuntolainan arvo laski silmissä - inflaatio siis söi asuntolainan arvoa nopeaa tahtia

-ilmastonmuutos ei huolettanut, lapsia ei hyysätty turvaistuimissa ja vahdittu uimarannoilla. Poltettiin sisätiloissa tupakkaa ja juotettiin vastadyntyneille mehuja, kun ei jaksettu imettää. Oli aika rentoa (tai vastuutonta..).

- eläkeläisinä he ovat hyväkuntoisia ja elävät aktiivista elämää. Monella ei juuri riitä aikaa lapsenlapsille.

-eläkekertymä suhteessa palkkaan oli todella hyvä. Kotiäidit eivät tietysti saa juurikaan elökettä, mutta niinhön se menee, että työeläke kertyy ansiotyöstä. Tilanne on ihan sama nykyisille pitkään kotona oleville.

Just, keräsit tuohon listaasi kaikki kliseet, mitä suuriin ikäluokkiin on liitetty. Kaikilla ei elämä mennyt noin tasaisesti ja vaivattomasti.

Opiskelemaan ei todellakaan päässyt niin helposti kuin kuvittelet. Jo se, että oppikouluja ei ollut joka kunnassa ja ne olivat maksullisia, joten vanhemmilla piti olla rahaa maksaa lasten koulunkäynti. Kun lapsia oli perheessä kymmenkunta, luuletko että ko perheissä oli varaa kansakoulun lisäksi kouluttaa lapsiaan? 

Puute, köyhyys ja hyvin puutteelliset asuinolosuhteet olivat arkipäivää ainakin Suomen maaseudulla, joten kyllä siitä "helppous" oli kaukana. Tähän päälle lasten stressinä oli isien sotatraumat, alkoholismi ja ruumiillinen kuritus, mikä oli tuohon aikaan vielä ihan sallittua. Vuosikymmeniä on tietysti vaikea verrata keskenään, mutta väittäisin, että omat lapseni ovat saaneet viettää paljon rauhallisemman ja turvallisemman lapsuuden. Oma lapsuus meni pelätessä isää, joka viinapäissään käyttäytyi hyvin arvaamattomasti, köyhyys oli ihan puutetta ruuasta ja vaatteista ja asuinolosuhteet olivat hyvin ankeat. 

Vierailija
113/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä Vauva-palstalla on silloin, kun puhutaan tuloista, yleensä vain isopalkkaisia. Perheen nettotulot huutelevat 6-10.000 välillä. Ja kun puhutaan eläkkeistä, niin kirjoittajien vanhemmat kuuluvat siihen 7% eläkeläisistä, jotka saavat yli 3000€/kk.

Tilastojen mukaan sairaanhoitajien keskieläke on 1570€, kaupan alan keskieläke on n.1200€. Keskimäärin eläke on n.55% palkasta.

Vierailija
114/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä Vauva-palstalla on silloin, kun puhutaan tuloista, yleensä vain isopalkkaisia. Perheen nettotulot huutelevat 6-10.000 välillä. Ja kun puhutaan eläkkeistä, niin kirjoittajien vanhemmat kuuluvat siihen 7% eläkeläisistä, jotka saavat yli 3000€/kk.

Tilastojen mukaan sairaanhoitajien keskieläke on 1570€, kaupan alan keskieläke on n.1200€. Keskimäärin eläke on n.55% palkasta.

Eli normaalin palkan verran. Miksi eläkettä pitää saada enemmän kuin palkkaa samasta työstä eri aikana?

Vierailija
115/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mieheni eläkekertymä on suurempi kuin minun palkkani.

Mitä tämä tarkoittaa? Eläke on eri asia kuin eläkekertymä. Jos tarkoitat palkallasi kuukausipalkkaasi, niin varmasti miehesi eläkekertymä (ja omasikin) on suurempi kuin se.

Vierailija
116/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli normaalin palkan verran. Miksi eläkettä pitää saada enemmän kuin palkkaa samasta työstä eri aikana?

Ei sairaanhoitajan palkka ole 1570 euroa! On se enemmän.

Vierailija
117/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin normaalin palkan verran? Nuo eläkkeet ovat n. puolet keskipalkoista. Mikä sinusta olisi sopiva eläke meille sairaanhoitajille?

Vierailija
118/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mun isän eläke oli lähes 4000 €/kk, anopin 2500 €/kk. (Molemmat nyt jo kuolleet).

Onhan tämä suuria ikäluokkia suosiva eläkejärjestelmä kierompi kuin korkkiruuvi, jos työssä käyvän palkka on monessa ammatissa bruttona noin 2000 euron luokkaa. Eläkkeet, jos niitä tulevaisuudessa edes maksetaan, jäävät meiltä nykyisiltä työntekijöiltä paljon pienemmiksi.

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta, ilman mitään poissaoloja, palkka viimeiset 20v n.2600-4300€/kk ja sitä ennen alle 2000-2400€/kk. Työura tehty yksityisellä sektorilla.

Eläke 1.789€/kk brutto ja käteen jää 1376€/kk

Ja tilastojen valossa kuulun hyvätuloisiin eläkeläisiin.

Noita yli 3000€/kk brutto eläkkeensaajista on vain 7% kaikista eläkkeensaajista.

Naisten keskim. eläke on alle 1400€/kk ja miesten 1650€/kk brutto eli nettona n.1000€ ja 1200€

Vaikka miten pyörität, nuo nettoeläkkeet ovat hyvöt moniin nykyisiin palkkoihin verrattuna ja pötkätyöläisten ja työttömyyden maailmassa. Se on taattua tulovirtaa teillä ilman aktiivimalleja ja kuukausittaisia tuen hakemisia. Lisäksi eläkeläisillä on useimminten vekaton asunto, monilla myös kesämökki, auto ym.maksettuina joten menot ovat pienemmät. Eläkeläisissä on myös niitä, jotka ovat itse perineet omia vanhempiaan ja saaneet omaisuutta sitäkin kautta.

Asuntolaina on maksettu, mutta nyt maksetaan remppakuluja. Asunto valmistunut 1984 ja viimeisen 5v aikana tehty julkisivuremontti, vaihdettu ikkunat ja ovet ja nyt parhaillaan on hissiremontti ja nämä kymmeniätuhansia euroja yhteensä. Ja nyt odotetaan putkiremonttia ja hinta hirvittää eli vaikka asunto on saatu maksettua, asumisen kulut ei juuri pienene.

Lääkkeitä menee noin 80€/kk, osasta ei tule Kelakorvausta, eikä kartuta lääkekattoa, vaikka lääkärinresepti.

Silmälasit joudun uusimaan 1-2v väleinen, kun näkö heikkenee ja hintaa nostaa "eri pari" silmät ja se on n.800€, vaikka kuinka halvat kehykset valitsen.

Nyt osaan arvostaa myös työterveydenhoitoa. Ilmaista ei julkinen terv.hoito ole, puhumattakaan hammaslääkäristä, jonne on pitkät jonot ja lähes pakko käyttää yksityistä hammashoitoa ja kun ikää tulee, hampaat tulevat yhä huonokuntoisemmaksi.

Samoin tarvetta on hierojalle ja jalkahoitajalle.

En valita ja pärjään hyvin, kun elän vaatimatonta elämää, eikä ostaminen edes kiinnosta, jo ilmastomuutoksen takia, mutta luulen monen eläkeläisen elävän hyvin vaatimatonta elämää, joita on turha kadehtia, kun ovat yhtä köyhiä, kuin muutkin.

Jos haluaa kadehtia, ehkä kannattaisi osoittaa mielenkiinto vaikka julkisen sektorin johtoryhmään, joiden tulot ovat satojatuhansia euroja.

En minä kadehdi mutta on oltava faktalinjoilla. Eläkkeensaajat ja lapsettomat työssäkäyvät on pärjänneet parhaiten, kun on tutkittu viimeisten vuosien tulonjakotilastoa. Häviäjä on työtön ja yksinhuoltaja. Ei toimeentulotuki maksa sellaisia silmälaseja, joilla jotain tekisi vaan halvimmat rimpulat eikä maksa yksityistä hammashoitoa vaan joutuu jonottamaan julkiselle, jossa tarjotaan hampaiden poistoa jos ei ole varaa kalliisiin hoitoihin. Suhteessa moneen muuhun ryhmään nykyisin eläkeläisillä on asiat hyvin.

Niin faktalinjoilla.

Monen yh lasta yhteiskunta tukee usein suuremmalla rahalla, kuin mitä pitkästä työurasta saadaan eläkettä.

Lapsilisä 150€/kk + kunnallinen päivähoito-oikeus arvo 1000-1600€/kk.

Vierailija
119/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt vaan. Äitini eläke on bruttona 3500, minun palkka 3200. Äitini palkkaan tuli lisänä työkokemuslisiä ( joita ei enää saa ollenkaan samassa määrin). Hän sai euroja lisää palkkaa ohjaamisesta, joka on nykyään sisällytetty työhöni. Myös lisätehtävistä on maksettu erikseen joskus. Hän kk -palkka on ollut roimasti parempi ja siksi eläke hyvä. Jos laitan 500 eläkekertymäni ja tulevat työvuoteni 67 ikävuoteen saakka niin saan eläkettä 1850 bruttona. Reilua?

Käteen jää palkasta 2200e, josta tonni menee asumiseen. Sitten pk-maksu, ruoka jne. Että miksi en säästä?!! Eläkkeestä menee kuulemma paljon veroa.

Toisaalta meillä on nyt rahastoissa tarpeeksi varoja, jotta voidaan maksaa kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeet. Arvaapa kahdesti, onko äitisi maksanut aikamoisia summia sinne rahastoon.

En ole se, jolta kysyit, mutta minäpä arvaan kahdesti.

ARVAUS 1: Äitinsä ei ole maksanut "aikamoisia" summia sinne rahastoon.

ARVAUS 2: Äitinsä ei ole maksanut "aikamoisia" summia sinne rahastoon.

Olettaen, että ko. kirjoittajan äiti kuuluu suuriin ikäluokkiin, hänen "sinne rahastoon" kerryttämänsä summat ovat hyvin vaatimattomia saamaansa eläkkeeseen nähden.

Rahastot alkoivat kasvaa isommin vasta, kun suuria ikäluokkia seuraavat tulivat työurallaan parhaiten ansaitsevaan vaiheeseen. Suuret ikäluokat maksoivat hyvin alhaisia työeläkemaksuja suurimman osan työurastaan, ja ennen vuotta 1993 eivät itse asiassa itse maksaneet mitään eli heidän palkastaan ei suoraan pidätetty työntekijän maksua, vaan työnantaja tilitti maksut.

Rahastot eivät siten kuulu nykyeläkeläisille.

Maksurasite on valtava, kun on liian varhain päästy eläkkeelle, ja elellään muiden kukkarolla pahimmillaan 30 vuotta tai enemmänkin.

Vierailija
120/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi saa 2000€/kk eläkettä, niin hänen on pitänyt koko työuransa ajan eli 45v ajan saada palkkaa 5000€/kk.

Ja Suomessa keskipalkka on 3000€/kk.

Lähde: TalousSanomat

Ei pidä paikkaansa. Et huomioi nykyeläkeläisten superkertymää, joissa viimeisten työssäolovuosien merkitys painottuu eläkkeen muodostumisessa. Tätä herkkua ei ole luvassa meille keski-ikäisille vaan koko työuran tulotaso on yhtä suurella painotuksella, myös ne ensimmäiset kehnon liksan pätkä- ja kesäduunit.