Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini (65v) saa enemmän eläkettä kuin minä (37v) palkkaa

Vierailija
11.01.2019 |

Sama ala, sama ammattinimike. Korkeakoulututkinto. Olen tosin opiskellut enemmän. Vakityötä ei ole eikä tulekaan.
Vanhempani ihmettelevät usein miksi minulla ei ole säästöjä. Heillä kuulemma kertyy.

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni palkka on 800 euroa enemmän kuin minun eläkkeeni. Siitä huolimatta hän maksaa saman verran veroja kun minä. Kyllä eläkeläiset edelleen pyörittävät yhteiskuntaa maksamalla veroja enemmän kuin työssä käyvät.

Tuo ei pidä paikkaansa. Eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan resursseja huomattavasti enemmän kuin työikäiset. Ihan pelkästään jo eläkkeiden maksu ja sen lisäksi sairaanhoitokulut.

Olen sitä mieltä, että niin eläkkelle kuin palkoillekin pitäisi laittaa katto.

Miten se lisäisi pienituloisen hyvinvointia että joku muu saa vähemmän? Samalla sisään tulevat eläkemaksut ja verotulot laskisivat.

Yhteiskunnalle jää enemmän, kun joutudaan maksamaan  vähemmän ylisuuria eläkkeitä.

Työeläkkeitä ei makseta verovaroista, vaan lähes kaikki eläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisessä omistuksessa. Jopa sinä voit perustaa eläkevak.yhtiön ja haalia omia asiakkaita ja tehdä siitä vielä paremman ja asiakasystävällisen kuin muut.

Eläkkeiden lisäksi, maksavat asiakashyvityksiä, antavat lainaa jne.

Vierailija
122/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä Vauva-palstalla on silloin, kun puhutaan tuloista, yleensä vain isopalkkaisia. Perheen nettotulot huutelevat 6-10.000 välillä. Ja kun puhutaan eläkkeistä, niin kirjoittajien vanhemmat kuuluvat siihen 7% eläkeläisistä, jotka saavat yli 3000€/kk.

Tilastojen mukaan sairaanhoitajien keskieläke on 1570€, kaupan alan keskieläke on n.1200€. Keskimäärin eläke on n.55% palkasta.

Eli normaalin palkan verran. Miksi eläkettä pitää saada enemmän kuin palkkaa samasta työstä eri aikana?

Olet täysin pihalla. Et oikeasti ymmärrä etkä tiedä palkoista ja raha-asioista yhtään mitään. Etkä eläkkeistäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen eniten näitä eläkeläisten etuja liikuntapaikkoihin ja busseihin. Jopa festareille pääsevät puoleen hintaan. Jääkaapissa herkkuja.

Minunkin palkkani on nettona paljon pienenpi kuin sh äitini eläke, ja teen sentään töitä 3-vuorossa. Joulut ja pyhät. Enkä ikinä tule eläkkeelle edes pääsemään.

Ei ole rahaa kuntosaleille. Omistusasuntoon tai lainaan ei ole rahaa, toisin kuin eläkeläisellä. Kroppa ja pää prakaa. Joudun miettimään todella miten valmistaa lapsille terveellistä ruokaa edullisesti. Ei jaksais tätä rahastressiä.

Terv.lh

Vierailija
124/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi saa 2000€/kk eläkettä, niin hänen on pitänyt koko työuransa ajan eli 45v ajan saada palkkaa 5000€/kk.

Ja Suomessa keskipalkka on 3000€/kk.

Lähde: TalousSanomat

Ei pidä paikkaansa. Et huomioi nykyeläkeläisten superkertymää, joissa viimeisten työssäolovuosien merkitys painottuu eläkkeen muodostumisessa. Tätä herkkua ei ole luvassa meille keski-ikäisille vaan koko työuran tulotaso on yhtä suurella painotuksella, myös ne ensimmäiset kehnon liksan pätkä- ja kesäduunit.

Jäin just eläkkeelle. Onko mun eläke laskettu väärin?

Ja mikä ihmeen superkertymä, viimeisiltä työvuosilta?

Mut potkittiin töistä 63.3v.

Vierailija
125/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää huoli palkoistanne, älkääkä valittako suurista eläkkeistä. Eläke kertyy palkasta.

Jäin juuri eläkkeelle, n. 3000€. Työvuosia 45 ja niistä kuudelta ensimmäiseltä ei kertynyt eläkettä lainkaan, vaikka eläkemaksut perittiinkin.

Tuttavani saa leskeneläkettä yli kolmetuhatta euroa NETTO. Eikä edes alaikäisiä lapsia huollettavana.

No sillä on täytynyt olla ihan helkkarin kovapalkkainen aviomies.  Eli on katsonut, kenen kanssa avioituu.  Miksi niitten kaikenmaailman tyhjätaskujen kanssa pitää yhteen  mennä kun sitten elämä on yhtä valitusta, kuinka rahat ei riitä mihinkään ja lapsia vielä tehdään.  

Minunkin miehellä oli suht. hyvä palkka, mutta ei mikään johtajatasoinen tietenkään.  Kuitenkin oli vakihomma vakavaraisessa firmassa.  Hän kuoli 28-vuotiaana jo kauan sitten.   Leskeneläkkeeni on 900 euroa bruttona.  Ihan hyvä lisä omaan palkkaani.

Muuten tähän asiaan, minunkin äitini saa käteen kuukaudessa koko lailla sen saman minkä minä palkkaa.  Äiti ei ole ollut työelämässä ikinä.  Kansaneläke + leskeneläke isästä + rintamalisä tekee suurinpiirtein sen saman, minkä minä nyt saan palkkaa.  

Vierailija
126/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi saa 2000€/kk eläkettä, niin hänen on pitänyt koko työuransa ajan eli 45v ajan saada palkkaa 5000€/kk.

Ei pidä paikkaansa. Et huomioi nykyeläkeläisten superkertymää, joissa viimeisten työssäolovuosien merkitys painottuu eläkkeen muodostumisessa. Tätä herkkua ei ole luvassa meille keski-ikäisille vaan koko työuran tulotaso on yhtä suurella painotuksella, myös ne ensimmäiset kehnon liksan pätkä- ja kesäduunit.

Superkarttuma poistui pari vuotta sitten. Tilalle tuli lykkäyskorotus.

Vierailija
127/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin eläkeläisalennukset. Eivät läheskään kaikki eläkeläiset nauti isoista eläkkeistä. Köyhiä eläkeläisiä on paljon!

Vierailija
128/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni palkka on 800 euroa enemmän kuin minun eläkkeeni. Siitä huolimatta hän maksaa saman verran veroja kun minä. Kyllä eläkeläiset edelleen pyörittävät yhteiskuntaa maksamalla veroja enemmän kuin työssä käyvät.

Tuo ei pidä paikkaansa. Eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan resursseja huomattavasti enemmän kuin työikäiset. Ihan pelkästään jo eläkkeiden maksu ja sen lisäksi sairaanhoitokulut.

Jatkan edellistä. Olen samaa mieltä, että eläkkeisiin olisi laitettava katto. Suomen valtiolla ei taida olla siihen varaa. Eläkkeet maksetaan suurimmaksi osaksi yksityisistä eläkekassoista. Valtio ei maksa niitä ja on ratkaissut asian perimällä eläkkeistä suurempaa veroa. Juuri siitä syystä, ettei ole työssä käymisestä aiheutuvia kuluja

Vierailija
129/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan edellistä. Olen samaa mieltä, että eläkkeisiin olisi laitettava katto. Suomen valtiolla ei taida olla siihen varaa. Eläkkeet maksetaan suurimmaksi osaksi yksityisistä eläkekassoista. Valtio ei maksa niitä ja on ratkaissut asian perimällä eläkkeistä suurempaa veroa. Juuri siitä syystä, ettei ole työssä käymisestä aiheutuvia kuluja

Vierailija
130/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superkarttuma poistui pari vuotta sitten. Tilalle tuli lykkäyskorotus.

Ja itseasiassa eläkekertymä on pienempi, sillä 53-ikävuoden jälkeen palkasta perittävä eläkevakuutusmaksu on korkeampi, kuin muilla ja on suora tulonsiirto työnantajalle (uskottiin lisäävän työllisyyttä) joka ei kerrytä eläkettä, koska palkansaaja saa sen verotuksessa vähennyksenä.

Vierailija
131/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lisäisi pienituloisen hyvinvointia että joku muu saa vähemmän? Samalla sisään tulevat eläkemaksut ja verotulot laskisivat.

Yhteiskunnalle jää enemmän, kun joutudaan maksamaan  vähemmän ylisuuria eläkkeitä.

Työeläkkeitä ei makseta verovaroista, vaan lähes kaikki eläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisessä omistuksessa. Jopa sinä voit perustaa eläkevak.yhtiön ja haalia omia asiakkaita ja tehdä siitä vielä paremman ja asiakasystävällisen kuin muut.

Niin ja rahat työeläkeyhtiöihin tulevat työntekijöiltä eli veronmaksajilta.

Vierailija
132/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä roskaa!! Jos jäänyt vanhan systeemin aikaan eläkkeelle riittänyt että tienannut viimeiset 5 vuotta hyvin.

Meillä nuoremmilla katsotaan koko työura ja eläke kertyy vuosittain

Vierailija
133/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla. Isäni eläke nettona on 1820 euroa. Itselläni ei ole ollut edes tuollaista bruttopalkkaa ikinä. Ollaan opiskeltu saman verran, mutta oma työurani koostuu pätkistä siellä täällä. Isäni oli teollisuuden palveluksessa samalla työnantajalla 35 vuotta, josta jäi eläkeputkeen kymmenen vuotta sitten. Sanomattakin selvää, että työssä ollessaan hänellä oli verrattomat edut työterveyshuoltoineen.

Vierailija
134/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkemaksut ovat lakisääteisiä ja pakollisia, ja työeläkkeiden suuruutta ja eläkeikiä säädellään laein. Niinpä työeläkkeet lasketaan mukaan julkisiin menoihin ja niistä tarkemmin sosiaalietuuksiin. Julkisen talouden menoista eläkkeet ovat noin neljäsosa, eli 25  %. Maksussa oleviin eläkkeisiin menee jo lähes kolminkertainen määrä rahaa kuin kaikkiin muihin sosiaalietuuksiin yhteensä. Tätä kannattaa miettiä, kun syyllistää työttömiä, kotona lapsiaan hoitavia yksinhuoltajia tai opiskelijoita Suomen talouden heikosta tilasta. Kestävyysvaje syntyy eläkeläisten suuresta määrästä muuhun väestöön nähden.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005350069.html

Vierailija
135/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeläiset vetävät tämän äitiysloman aina tähän mukaan. Turhauttavaa, mutta tässä muutama fakta:

- Olrn syntynyt vuonna -74. Ei kertynyt minullekaan äitiyslomalla eläkettä.

- Nykyisin eläkettä kertyy äitiyslomalta, mutta eurot ovat niin pieniä, ettei sillä ole mitään merkitystä verrattuna suurten ikäluokkien kuppaukseen. Elinikäkerroin pienentää tulevien eläkeläispolvien eläkkeitä todella merkittävästi.

- suuret ikäluokat eivät ole maksaneet täysin omia elökkeitään vaan me työssäkäyvät maksamme niistä ison osan.

- Kimmo Kiljuset vääristelevät totuutta ja vaativat korotuksia nykyisten eläkeikäisten eläkkeisiin. Tämä on fiksua, koska suuret ikäluokat tykkäävät ideasta ja he ovat iso sekä aktiivinen äänestäjäjoukko.

Vierailija kirjoitti:

Äitisi saa eläkettä noin 1800 e/kk. Hän teki töitä 40 vuotta, äitiyslomien aikana ei eläkettä kertynyt toisin kuin sinulla.

Miten sen kukin laskee! Eläkerahastoissa on nyt n. 200 miljardia, ja ne kasvavat 10 miljardia vuodessa. Ei eläkeläiset kuppaa meidän rahoja, hehän ovat tuon summan kartuttamisessa olleet mukana.

Suomessa maksettiin eläkkeitä ja niihin rinnastettavia etuuksia yhteensä 30,5 miljardia euroa vuonna 2017. https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/kokonaiselakeme…  Laskeppa tuosta kuinka moneksi vuodeksi nuo 200 miljardia riittäisivät - ne riittäisivät noin kuudeksi vuodeksi, koskapa eläkemenot myös joka vuosi kasvavat. Suomi on täynnä eläkeläisiä, jotka ovat olleet eläkkeellä jo 10 vuotta vaikka vasta juhlivat 70-vuotispäiviään. 

Suurimmaksi osaksi eläkkeellä olevien eläkkeet rahoittavat nyt työelämässä olevat työntekijät ja työnantajat eläkemaksuillaan. ELI ME.

No kuka sitten maksoi aikaisemman vuosikymmenien eläkkeet tai niiden jotka jäivät eläkkeelle 1960-luvulla, kun työeläkelaki tuli voimaan.

Silloin ei ollut varoja vielä työeläkekassassa, mutta heille maksettiin laskennallinen tuöeläke. Ja osa varmaan on vielä elossakin.

Vierailija
136/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkemaksut ovat siis veronluonteisia maksuja, sillä niitä ei voi välttää (paitsi samalla tavalla, kuin verotkin: pimeillä töillä). On siis täysin turhaa kikkailua selittää, että työeläkeyhtiöt ovat yksityisessä omistuksessa. Voivat olla, mutta eläkemaksut ja -menot ovat osa julkista taloutta.

Vierailija
137/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion ja kuntien eläkkeitä valitettavasti maksetaan paljon verovaroista = valtion budjetista. Eläkkeiden osuus budjetista kasvaa järkyttävää tahtia, yksi iso syy Suomen velkaantumiseen. 70 v entinen valtion virkamies isolla eläkkeellä tulee aivan törkyn kalliiksi yhteiskunnalle

Vierailija
138/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulunopettajaäitini jäi 60-vuotiaana eläkkeelle 1980-luvulla.

Eläke oli silloin lähes sama kuin minulla hyväpalkkaisella virkanaisella.

Vuodet sitten söivät eläkkeen arvoa tehokkaasti.

Vierailija
139/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmettelen eniten näitä eläkeläisten etuja liikuntapaikkoihin ja busseihin. Jopa festareille pääsevät puoleen hintaan. Jääkaapissa herkkuja.

Minunkin palkkani on nettona paljon pienenpi kuin sh äitini eläke, ja teen sentään töitä 3-vuorossa. Joulut ja pyhät. Enkä ikinä tule eläkkeelle edes pääsemään.

Ei ole rahaa kuntosaleille. Omistusasuntoon tai lainaan ei ole rahaa, toisin kuin eläkeläisellä. Kroppa ja pää prakaa. Joudun miettimään todella miten valmistaa lapsille terveellistä ruokaa edullisesti. Ei jaksais tätä rahastressiä.

Terv.lh

Eipä noita eläkeläisalennuksia enää juurikaan ole. Pääkaupunkiseudun liikenteessäkin 50% tai 25% alennuksen lipunhinnoista saavat vain takuu- ja kansaneläkkeellä olevat, siis vain reilusti alle tonnin eläkettä nauttivat.

Vierailija
140/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja rahat työeläkeyhtiöihin tulevat työntekijöiltä eli veronmaksajilta.

Eläkevakuutusmaksut maksavat työnantajat, ei työntekijät ja se on palkan sivukulu siinä kuin sotu, vakuutus jne.

Työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu on tulonsiirto työnantajalle ja näin uskottiin lisäävän työllisyyttå, eikä se kerrytä myöskäään työntekijän eläkekertymää, koska se on verotuksessa vähennyksenä eli maksat vastaavan summan vähemmän veroa.